Kannattaako tälläisessa tilanteessa rakentaa talo vai ostaa valmis?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aloittaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

aloittaja

Vieras
Täälläpäin talot maksavat vähintään 300 000, mutta vähänkin isompi maksaa yli 350 000. Tonttien hinnat ovat n. 80 000-100 000 e. Jotain pystyttäisiin itsekin rakentamaan sillä appiukko osaa jonkin verran rakentaa (on mm. rakentanut lisäosan omaan taloonsa ).

Ja älkää ehdottako et muutetaan kauemmas, tänne me jäädään, lapsella kaverit ym. Yks vaihtoehto ois tietty rivitaloasunto, mutta nekin maksaa yli 200 000...

Kysin siis kumpi tulisi edullisemmaksi! Lainaa saadaan varmaan helposti yli 300 000, mutta miten se on ratkaisevaa?
Jos teillä ei ole säästöjä, niin uuden rakentaminen tontin kanssa tai vanhan talon ostaminen edellyttävät molemmat yli 300 000 euron lainan ottamista, mikä ei tunnu järkevältä ellette molemmat ole tosi hyväpalkkaisia ja tulot varmoja. Vaihtoehdoksi jää siinä tapauksessa rivitaloasunnon hankkiminen.

Jos teillä ei ole säästöjä, niin uuden rakentaminen tontin kanssa tai vanhan talon ostaminen edellyttävät molemmat yli 300 000 euron lainan ottamista, mikä ei tunnu järkevältä ellette molemmat ole tosi hyväpalkkaisia ja tulot varmoja. Vaihtoehdoksi jää siinä tapauksessa rivitaloasunnon hankkiminen.

Tulot ovat varmoja, minä hyväpalkkaisessa ja mies keskipalkkaisessa. Ja kyllä täällä on ihan normaalia ottaa 300 000 e laina.

Tulot ovat varmoja, minä hyväpalkkaisessa ja mies keskipalkkaisessa. Ja kyllä täällä on ihan normaalia ottaa 300 000 e laina.
Jos noin ajattelet, niin tietysti rakennette uuden talon, jotta saatte mieleisen. Miksi maksaa vanhasta, kun voi saada uuden samalla rahalla. Itse en tiedä ketään, joka olisi ottanut 300 000 euron lainan. Mutta jos se on siellä päin normaalia, niin siitä sitten vaan.

Jos noin ajattelet, niin tietysti rakennette uuden talon, jotta saatte mieleisen. Miksi maksaa vanhasta, kun voi saada uuden samalla rahalla. Itse en tiedä ketään, joka olisi ottanut 300 000 euron lainan. Mutta jos se on siellä päin normaalia, niin siitä sitten vaan.

Mutta luuletko että itse saa rakennettua halvemmalla kuin ostettua valmiin kun tontit on näin hintavia?