K
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
En mä muista, siitä on aikaa... Käsitin, että kyse oli kumminkin ihan satunnaisesta pennuttamisesta, eikä uuden rodn tekemisestä. Että jotkut mielellään ottaa semmoisen koiran, kun siinä kumminkin säilyy ne turkin ominaisuudet, eli että ei karvasta. Ja jotkut väittää, ettei aiheuta allergiaa. (aiheuttaa kyllä oikeasti, mutta jotkut sanoo, että esim. villakoiraa voi allerginenkin pitää)
et siis halua varmuutta siitä, minkä näköinen, kokoinen tai luonteinen koirasta suunnilleen tulee? Et halua varmistua ettei koira ole sukurutsauksen tulosta? Ei kiinnosta kasvattajan tuki ja rotutuntemus? <rahallako ei ole mitään tekemistä tän kanssa? Miksi sitten haluat juuri sekarotuisen? Osaatko perustella edes?
Ap, millainen koira teillä ennestään on?
No siks et mun lähipiirissä on aina ollu paljon koiria ja sekarotuisista on jääny parhaimmat asiat mieleen
Ja kun mä haluan koirasta ainoastaan lenkkikaverin ja perheenjäsenen niin miks ottaa rotukoira? Jos mä haluaisin muotovalion niin tottakai siihen satsaisin. Mut mä en halua![]()
No entä sitten esimerkiks värivirheellinen rotukoira? Sen taustat ois tiedossa, ois halvempi kuin virheetön pentu, mutta siitä ei tulis koskaan muotovaliota![]()
No siks et mun lähipiirissä on aina ollu paljon koiria ja sekarotuisista on jääny parhaimmat asiat mieleen
Ja kun mä haluan koirasta ainoastaan lenkkikaverin ja perheenjäsenen niin miks ottaa rotukoira? Jos mä haluaisin muotovalion niin tottakai siihen satsaisin. Mut mä en halua![]()
Joo, eihän siitä tieteellistä tutkimusta ole mutta otanta mun elämästä: Mun lapsuudenkodissa ja mulla on ollut yhteensä 10 koiraa.
7 rotukoiraa
3 sekarotuista
5 jo kuollutta (rotukoiria kaikki)
Sekaroituisia (labradori-collie, kreikkalainen kääpiörakkauslapsi 4v, dobermann-americanbulldogpentu 4kk) on käytetty eläinlääkärissä rokotusten, yhden myrkytyksen ja steriloinnin takia. Collie-labradori on miltei 13v. Juuri kävi tarkistuksilla, otettiin jopa rintaröntgen ja on totaalisen terve.
Kaikki kuolleet ovat ollen rotukoiria. Saldona: 3 syöpää, 1 sydänvika ja 1 allergiasta johtuva ihon kuoleentuminen. Tosin kaikki suht. vanhoja, vanhin kääpiöpinseri kuoli sydänvikaan 14 vuotiaan, nuorin allergiapotilas 9v, syöpään kuolleet 9-10v. Eläinlääkärissä näitä jouduttiin kyllä monen monituista kertaa käyttämään. Poistettiin ihokasvaimia, hammaskiveä, hoidettiin allergiaa niin monin erin tavoin että oksat pois, korvatulehduksia, furunkuloosia, paikoiltaan luiskahtaneet polvi ja lonkka, nivelrikko, nuolugranulooma...
Tällä hetkellä elossa olevista rotukoirista yksi on täysin terve 2v ja toisella on krooninen suolistotulehdus 3v.
Saanko jo satasen? Aika kattava otanta, eikö?
Joo, eihän siitä tieteellistä tutkimusta ole mutta otanta mun elämästä: Mun lapsuudenkodissa ja mulla on ollut yhteensä 10 koiraa.
7 rotukoiraa
3 sekarotuista
5 jo kuollutta (rotukoiria kaikki)
Sekaroituisia (labradori-collie, kreikkalainen kääpiörakkauslapsi 4v, dobermann-americanbulldogpentu 4kk) on käytetty eläinlääkärissä rokotusten, yhden myrkytyksen ja steriloinnin takia. Collie-labradori on miltei 13v. Juuri kävi tarkistuksilla, otettiin jopa rintaröntgen ja on totaalisen terve.
Kaikki kuolleet ovat ollen rotukoiria. Saldona: 3 syöpää, 1 sydänvika ja 1 allergiasta johtuva ihon kuoleentuminen. Tosin kaikki suht. vanhoja, vanhin kääpiöpinseri kuoli sydänvikaan 14 vuotiaan, nuorin allergiapotilas 9v, syöpään kuolleet 9-10v. Eläinlääkärissä näitä jouduttiin kyllä monen monituista kertaa käyttämään. Poistettiin ihokasvaimia, hammaskiveä, hoidettiin allergiaa niin monin erin tavoin että oksat pois, korvatulehduksia, furunkuloosia, paikoiltaan luiskahtaneet polvi ja lonkka, nivelrikko, nuolugranulooma...
Tällä hetkellä elossa olevista rotukoirista yksi on täysin terve 2v ja toisella on krooninen suolistotulehdus 3v.
Saanko jo satasen? Aika kattava otanta, eikö?
esim noiden edellämainittujen seikkojen takia. Terveys, sukutausta, perinnölliset sairaudet jne. on musta ihan hyviä syitä. Sekarotuisista jäänyt parhaimmat asiat mieleen, mutta mitkä ne asiat on? Tiedätkö ihan faktana etteivät ne ole sairastaneet mitään? Ei nivel-tai silmäsairauksia? Rotukoiran kanssa ei oo mikään pakko käydä näyttelyissä, saa siitäkin kotikoiran ja perheenjäsenen. En muuten tunne yhtään rotukoiran omistajaa joka ei pitäisi koiraansa perheenjäsenenä. Ehkä kannattais harkita rotukoiraa jolla on värivirhe, kivesvika tai vääränlainen purenta, kasvattajat myyvät tällaiset yksilöt halvemmalla, rahastahan tässä ilmeisesti pohjimmiltaan on kyse.
Minkäköhän rotuisia nää sun puhdasrotuset sitten on olleet? Nimittäin esimerkiks amerikanbulldogilla on monia rodulle tyypillisiä sairauksia, ja dobermanneilla usein lonkkavikaa yms, niin miten ne yhdistämällä on mitenkään varmaa, että tulee terve yhdistelmä? Kerro mulle se, niin voit saada sen satasenEttä oliskohan sulla käyny hyvä tuuri sekarotuisten kanssa?
Mulla ollut pelkästään rotukoiria, joista ei yhdelläkään syöpää, allergioita ym. mitä luettelit, vaikka toki hyvin ois voinu ollakkin, en sitä väitä ollenkaan. Mutta rotukoirista valitsen mahdollisimman terveen itseäni muuten miellyttävän rodun, tietysti!
Ootko tosissas? 15 koiraa on susta kattava otanta jolla todistat asian josta jopa eläinlääkärit kiistelee?Salli mun nauraa.
Muutenkin, et voi verrata kolmea koiraa kahteentoista, sulla pitäs olla rotukoiria ja sekarotusia yhtä monta, ja vähintään satoja jotta pystyisit mitään todistamaan. Onko susta oikeesti 3 seropia riittävä määrä josta voi todeta ettö ne on terveempiä?![]()
Kääpiöpinseri
2 Rotikkaa
Sakemanni
Welsh Corgi
Shipperke
Staffi
SIksi tulee terveitä koska Americanbulldogin perinnölliset sairaudet eivät saa vahvistetta Dorbermannin perimästä, eikä toisin päin. Perinnöllisiin sairauksiin kun yleensä vaaditaan molemmilta vanhemmilta ainakin sen kantaminen. Ja näinhän ei tapahdu kun kaksi rotua risteytetään keskenään. Sillä lailla on yritetty päästä eroon rotukoirien perinnöllisistä sairauksista, eli risteyttämällä sekaan jotain terveempää rotua (laajennetaan geeniperimää, sairauksien tod.näk. pienenee). Ihan perusbilsaa.Laitanko tilinumeron?
En mä tarvi esimerkkejä, bilsantietämys riittää.
No tottakai tässä koko asiassa on rahasta kyse, koska mä en halua rotukoiraa enkä mä halua rahoittaa pentutehtailua
Mut siis mua on raadellut siperianhusky, sen tapauksen takia kärsin monta vuotta koirapelosta. Berhandilainen on puri ja näykki. Rotikka piti lopettaa kun se oli vakavasti sairas. Sakemanni ja dopperi ärisi hampaat irvessä kaikelle vastaan tulevalle eikä näiden edes omat perheet saaneet koskea niihin kunnolla. Kiinanpalatsi koira kärsi suolisto-ongelmista ja piereskeli ihan kamalasti. Vanhan englannin lammaskoira karkaili. Jackrusseli hyökki lasten päälle. Jatkanko?
Kaikki sekarotuiset joihin mä oon törmännyt on ollu ihan täyspäisiä ja terveitä.
Kaikki sekarotuiset joita mun lähipiirissä on ollut on aina olleet terveitä ja täyspäisiä.
Turhaanhan sä täältä sitä satastas haet, sustahan tulis ihan loistava uusien rotujen kehittelijä ja jalostajaKas kun muut sinua ennen eivät oo tajunneet noin yksinkertasta perusbilsaa, ja kehittäneet moista rotua, kuin amerikanbulldoggidobermanni, millä ei ole mitään perinnöllisiä sairauksia
![]()
Laita mielummin ensin linkki näihin lähteisiin. Ja perinnöllisiin vikoihin ei tosiaan tarvii molempien vanhempien kantamaa vikaa, vaan loppujen lopuksi kyse on arpapelistä. Tietenkin jotkut sairaudet on dominoivia ja jotkut ei, siitäkin riippuu kantavatko pennut ko. sairautta. Joskus voi myös käydä niin, ettei yksikään sairaiden vanhempien pennuista sairastu, mutta taas näiden pentujen jälkeläiset perivätkin sairauden. Eikä oikeesti toi sunkaan selitys mitenkään todista sitä että seropit kokonaisuutena olis terveempiä kuin rotukoirat. Selität vaan esimerkin yhdestä yhdistelmästä.Kääpiöpinseri
2 Rotikkaa
Sakemanni
Welsh Corgi
Shipperke
Staffi
SIksi tulee terveitä koska Americanbulldogin perinnölliset sairaudet eivät saa vahvistetta Dorbermannin perimästä, eikä toisin päin. Perinnöllisiin sairauksiin kun yleensä vaaditaan molemmilta vanhemmilta ainakin sen kantaminen. Ja näinhän ei tapahdu kun kaksi rotua risteytetään keskenään. Sillä lailla on yritetty päästä eroon rotukoirien perinnöllisistä sairauksista, eli risteyttämällä sekaan jotain terveempää rotua (laajennetaan geeniperimää, sairauksien tod.näk. pienenee). Ihan perusbilsaa.Laitanko tilinumeron?
En mä tarvi esimerkkejä, bilsantietämys riittää.
Laita mielummin ensin linkki näihin lähteisiin. Ja perinnöllisiin vikoihin ei tosiaan tarvii molempien vanhempien kantamaa vikaa, vaan loppujen lopuksi kyse on arpapelistä. Tietenkin jotkut sairaudet on dominoivia ja jotkut ei, siitäkin riippuu kantavatko pennut ko. sairautta. Joskus voi myös käydä niin, ettei yksikään sairaiden vanhempien pennuista sairastu, mutta taas näiden pentujen jälkeläiset perivätkin sairauden. Eikä oikeesti toi sunkaan selitys mitenkään todista sitä että seropit kokonaisuutena olis terveempiä kuin rotukoirat. Selität vaan esimerkin yhdestä yhdistelmästä.
Mutta kun se ei ole rotu vaan kahden rodun mixi. Mutta samalla tavalla puhdasrotuisten rotujen geeniperimää laajennetaan jotta päästäisiin perinnöllisistä sairauksista. Sä olet mulle sen satkun velkaa, mä vastasin täydellisesti sun kysymyksiin. :stick:
Ootko tosissas? 15 koiraa on susta kattava otanta jolla todistat asian josta jopa eläinlääkärit kiistelee?Salli mun nauraa.
Muutenkin, et voi verrata kolmea koiraa kahteentoista, sulla pitäs olla rotukoiria ja sekarotusia yhtä monta, ja vähintään satoja jotta pystyisit mitään todistamaan. Onko susta oikeesti 3 seropia riittävä määrä josta voi todeta ettö ne on terveempiä?![]()