Vielä yksi kysymys karppauksesta, lupaan että on viimeinen.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Aamuäree
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;22396740:
Reuma todettiin puolitoistavuotiaalla tytöllä kun alkoi ontua toista jalkaansa eikä 'nyrjähdys' ottanut parantuakseen. Nyt 7 vuotias ja reumatulehdukset alkavat ilmeisesti parin vuoden tauon jälkeen nostaa uudelleen päätään.

Vielä kiinnostais, mitä lapsi söi sitä ennen? Käyttikö lääkkeitä tai tippoja tms?
Katso vielä:
http://koti.utanet.fi/~paula/kotikokkeli/GMOjamat.htm

Alkuperäinen kirjoittaja hyvää yötä;22420296:
Vielä kiinnostais, mitä lapsi söi sitä ennen?
Katso vielä:
http://koti.utanet.fi/~paula/kotikokkeli/GMOjamat.htm

Lapsi söi sitä ennen 'normaalia ruokaa'.

Mä olen ollut aina lisäaineita vastaan, mutta muuten ihan tavallisesti söimme. Käytimme vehnää ja maissia- vehnää paljon ja maissia satunnaisesti jauhojen ja maissinjyvien muodossa.
Liha meillä on aina ollut riistaa ja satunnaisesti myös possua ja kanaa, kalaa.

Tyttö söi huonosti ja eli pelkällä rintamaidolla 9kk, riisi ja maissivellejä keitin ja syötin niitten seassa pilttisoseita, porkkanaa söi keitettynä ja höyrytettynä.
Reumatulehdus vei osaltaan ruokahalut ja neuvola pisti kanssani ne mahavaivojen piikkiin (lapsella oli koliikki). Leipää ja muroja söi paljon.

Ikävä vaiva lapsellas. Mä olen sitä mieltä että osittaiskarppauskin on parempi kuin ei mitään. Mulla on tuttavapiirissä kaksi nivelreumaa sairastavaa henkilöä eikä heille tuo liharajoistus ole tuonut pienintäkään apua mihinkään. Molemmilla alkoi itseasiassa sairaudessap reipas pahenemisvaihe kun siirtyivät pelkkään vähäproteiiniseen kasvisruokaan. Luulen että kyseessä on samanlainen "viisaus" kuin hiilihydraattien autuaaksi tekevä vaikutus.

Olen varma kanssa tuosta suolistotulehduksesta ja että reumaan liittyy aina sellainen. Siksi suosittelisin että välttäisitte niitä viljajuttuja mahdollisimman paljon ja että lapsi saisi mahdollisimman ravinteikasta ruokaa josta huonokin suolisto saisi ravinteita: maksaa ja muita sisäelimiä, kananmunaa, luomuja maitotuotteita, voita, kermaa jne. Kasviksia ei kauheasti raakana. Kevyt kypsennys höyryssäkin on parempi kuin täysin raaka kasvis. D-vitamiinilisä ehdottomasti ja riittävä annostus. Lapselle en suosittele enempää kuin 25 µg/vrk.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;22421903:
D vitamiini menee läpi vuoden, omega 3 lastenvalmistetta aloin antamaan.
Vehnän vaihdoin spelttiin ja maidon luomuun, voita käytetään tästä lähin vain ja ainoastaan.

Ei se speltti ole sen kummempaa kuin vehnä, oikeasti. Jätä sekin pois. Ja noi Paula-tädin horinat jättäisin ihan kokonaan omaan arvoonsa, on ihan lievästi sekaisin oleva ihminen.

Mä en purematta niele nyt tuota speltti juttua.....

Mutta positiivista tässä on kyllä se, että leipomukset on jääneet päljon vähemmälle tässä taloudessa kyllä.

Mun mielestäni speltti on parempi kuin vehnä jos niistä kahdesta valitaan.
Ja sen mä tiedän että hiljakseen on parempi muuttaa ruokavaliota kuin äkkirysäyksellä, pitää paremmin linja siten. (lukuisia ruokaremontteja itse tehneenä)

*huokaus* kun sais tuon tytönkin ymmärtämään ja anopin ennenkaikkea......

No speltti on yksi vehnälajike, sanotaan se nyt sitten näin suoraan. Aivan kuten durum on omanlaisensa, speltti on omanlaisensa. Siinä on ne ihan samat haitta-aineet kuin on tavallisessa vehnässäkin.

Mä en itsessään pidä vehnää tai viljoja pahana asiana. Ne vain sisältävät hirveästi haitta-aineita kuten lektiinejä, fyytiinihappoa yms yms. ja ne pitäisi saada tuhottua ennen käyttöä. Ne estävät ravinteiden imeytymistä ja ärsyttävät suolen pintaa. Yksi hyvä keino hävittää nämä on hapatus, siis kunnollinen pitkä hapatus.

Mutta speltti on alkuvehnää :snotty:

Ja luomua..... :D (huomaatko kuinka epätoivoisesti tahdon uskoa että se on parempaa, edes vähän)

Tyttö tykkäs kovasti gluteenittomasta leivästä jota leivoin. Eikä mistään E-koodijauhosta, vaan luontaisesti gluteenittomasta jauhosta jossa ei olut maissia.

Me tarvitsemme aikaa tähän muutokseen........

Joo, tieto lisää tuskaa. Tiedän :D
Siis hapatat miten vain, koko jyvät tai juuren niin se vähentää näitä aineita reilusti. Speltti ei muuten ole gluteenitonta, toivottavasti et siitä leiponut :D

Ai nou että ei ole gluteenitonta.

Ostin ihan gluteenittomia jauhoja joissa oli maininta että ovat luontaisesti gluteenittomia ja tavasin selostetta. Ei E koodeja eikä maissia. :D

Tuntuu että tekee miten vain niin aina menee jonkun mielestä mettään.
Maksaa en suostu syömään koska muhun on iskostettu että maksa=myrkkyä....

On tää vaikeeta. Miks tää on tehty näin vaikeaksi?:|

Tää on sen takia tehty vaikeaksi että ihmisiä ei kiinnostaisi selvittää että mitä helvettiä nyt taas tulikaan laitettua leipälävestä sisään :)

Ei se luontaisesti gluteenittomuuskaan takaa sitä ettei siinä ole näitä haitta-aineita, niitä kun on kaikissa viljoissa. Hapatus on joo hyvä vaihtoehto, suosittelen. Maksa ei ole mitään myrkkyä. Eläimet joista maksa otetaan syötäväksi ovat eläneet niin lyhyen aikaa ettei sinne maksaan ole ehtinyt mitään kertyä. Maksaa sorsitaan ihan suotta, kyllä sitä voi A-vitamiinista huolimatta syödä kerran viikkoon. Ja se on hyvää :P

Yäk.

Ei viljoja, ei gluteenittomiakaan, ei porkkanoita, ei tomaatteja, ei banaaneita, ei rypäleitä-

EI MITÄÄN! |O

Sekin käy hengen päälle......

Mä vaivun kohta epätoivoon.

Luomulehmän maitoa mutta ei sekään ainoana luomumunien kanssa ole hyvä.

No, kai tässä henkiin jäädään paitsi että ei jäädäkään :D

Luomuporkkanoita voit syödä vähän ja niillä oikeastaan on hyvin helppo makeuttaa jotakin! Mut kai se tulee monella vastaan siinä, et ei raaski ostaa n iitä eikä ehdi kasvattamaan itse - tavallisia ei taas kannata syödä ollenkaan. Mut tomaatit täytyy olla ehdottomasti luomuja - syö sit vähemän niitä. Tomaatinkasvattajien täytyy käydä jokin tutkinto ja saada lupa niiden kasvatukseen, kun ne myrkyt on niin vahvoja, et työntekijätkin meinaa kuolla! Onhan siitä ennakkotapauskin, mut ei tullut mitään seurauksia, kun viljelijä ei tiennyt asiasta. Aika outoa, et ei kukaan missään vaiheessa ole saanut selville myrkytysoireita (sairastaahan ihmiset kamalasti!) ennen kuin tuo työntekijä (kielitaidoton oli kyllä) joutui sairaalaan:-(
Lääkkeistä sun täytyy tietää (katso ihmeessä nyt) tämä:
http://areena.yle.fi/audio/1231951

Tämähän tässä kamalaa mun mielestäni onkin, että aina kun joku neuvoo että tee näin, näin on hyvä niin kohta joku tutkimus kumoaa sen väitteen.

Karppaajat kielsi porkkanat (yrittäköön vain). Sain yhden karpin hyppäämään akvaariostaan kun ihmettelin että mitennniin ei voi porkkanoita syödä....
En muista miten kommentoin mutta suuttu se. :D

Karppejakin on joka lähtöön. Itse en näe mitään ongelmaa jonku porkkanan syömisessä :)

Netissä on se paha puoli että kaikenmaailman sekopäät levittävät neuroosejaan ja sitten on vielä ihmisiä jotka uskovat nämä, mitään kyselemättä. Kuten tuo Paula-täti.