Lasten ja nuorten erityisohjaajan ammattitutkinto ja sata muuta kysymystä

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vierass
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vierass

Vieras
Onko kukaan lukenut kyseistä ammattitutkintoa itselleen?
Lähinnä kiinnostais, että miten eroaa lähihoitajan ammatista? Saako paremman palkan, kun on ns. erikoistunut.
Mieli tekisi lähteä nyt koulun penkille, ja ensin lukea lähihoitajaksi, ja siitä vielä erikoistua nuorten puolelle. Onko muita vaihtoehtoja kun tämä LaNu erityisohjaaja? Kuitenkin sellaisia, missä olisi suht. normi palkka. Eikä mitään pohjasakkaa.
Saako lähihoitaja parempaa palkkaa kunnallisessa päiväkodissa, kun esim. lastenohjaaja?
 
Onko kukaan lukenut kyseistä ammattitutkintoa itselleen?
Lähinnä kiinnostais, että miten eroaa lähihoitajan ammatista? Saako paremman palkan, kun on ns. erikoistunut.
Mieli tekisi lähteä nyt koulun penkille, ja ensin lukea lähihoitajaksi, ja siitä vielä erikoistua nuorten puolelle. Onko muita vaihtoehtoja kun tämä LaNu erityisohjaaja? Kuitenkin sellaisia, missä olisi suht. normi palkka. Eikä mitään pohjasakkaa.
Saako lähihoitaja parempaa palkkaa kunnallisessa päiväkodissa, kun esim. lastenohjaaja?

Tiedätkö alkaako Oulussa tollainen? On joskus ollut itsellä mietinnässä.
 
Mä opiskelin Oulussa lasten- ja nuorten erityisohjaajaksi. Koulutukseltani olen nuoriso- ja vapaa-ajan ohjaaja.

Ja en mä nyt tiiä, että antaako se lähihoitajalle mitään uutta. Hoitaja on hoitaja ja ohjaaja on ohjaaja.

Kävin monimuotokoulutuksena Luovilla ja lähipäiviä oli 4 kuussa, ja ne kaikki siis oli palkasta pois mulla. Kun lähipäiviä oli niin vähän, niin tuli ihan sikana tehtäviä, joten illat meni varmasti siihen.

Paperia tuli tunneilla aivan helvetisti, eikä niihin kaikkiin lappusiin ehtinyt perehtyä elävä erkkikään.

Kaikki on kuitenkin vaan pintaraapaisua tuollakin. Siellähän periaattessa oletus on se, että kaikilla on jo jonkinlainen ammatillinen osaaminen (no ei meidänkään ryhmässä kaikilla ollut alan koulutusta pohjalla), ja sitten tuolla koitetaan sitä syventää.

Näyttötehtävät oli sikavaikeita.

Eniten kiinnosti erityispedagogiikka, vähiten maahanmuuttajatyö.

Mut joo, kyllä siitä jotain sai irti, eniten sen takia, että sai vertaistukea muulta ryhmältä.
 
Apua lasten ja nuorten erityisohjaajan näytössä!

Moniammatillinen työ pallukat:

Tiimi- ja ryhmätyötaidot
Tutkinnon suorittaja
• tuntee tiimin ja ryhmän syntyprosessin
• ymmärtää oman roolin merkityksen tiimi- ja ryhmätyössä
• tukee omalla toiminnallaan tiimin ja ryhmän jäsenten keskinäi-sen kunnioituksen syntyä
• tunnistaa tiimin tai ryhmän ongelmat ja osaa ratkaista niitä
• tekee aloitteita tiimin tai ryhmän kehittämiseksi.


Verkostotyötaidot
Tutkinnon suorittaja
• tuntee kumppanuuden tai muun yhteistoiminnan syntyproses-sin
• ymmärtää resurssisuunnittelun merkityksen moniammatillises-sa verkostotyössä
• tuntee keskeisten yhteistyökumppanien keskeiset toiminnan
lähtökohdat, työkäytännöt ja -menetelmät
• osaa ohjata asiakkaan muiden tarvittavien palvelujen piiriin
• arvostaa muita lasten ja nuorten kanssa työskenteleviä.

Kirjallinen ja suullinen esitystaito
Tutkinnon suorittaja
• osaa ilmaista itseään selkeästi ja esiintyä tilanteeseen sopivalla tavalla kaikissa työhön liittyvissä tilanteissa
• osaa laatia asiakirjoja jommallakummalla kotimaisella kielellä
• osaa alan ammattisanaston ja keskeiset käsitteet
• pystyy olemaan aloitteellinen keskustelussa tai yhteydenpidossa
• osaa asioida viranomaisten ja kollegoiden kanssa jommallakummalla kotimaisella kielellä.


Työn organisointi
Tutkinnon suorittaja
• suoriutuu itsenäisesti oman työnsä suunnittelusta
• hallitsee aikataulut ja määräajat sekä ymmärtää niiden merki-tyksen työn tekemiselle ja työyhteisön toisille jäsenille
• tekee ehdotuksia yhteisen työn organisoimiseksi

Työn vastuullisuus
Tutkinnon suorittaja
• toimii asiakaslähtöisesti
• osaa kuunnella, tukea ja tarvittaessa ohjata ongelmanratkaisussa
• osaa ja uskaltaa tarvittaessa puuttua ongelmatilanteisiin
• tuntee alaan liittyvät salassapitoa koskevat ohjeet ja määräykset.

Työkyvyn ylläpitäminen
Tutkinnon suorittaja
• osaa priorisoida työtehtäviään välttääkseen ylikuormittumisen
• osaa ylläpitää työkykyään ja osallistuu työyhteisön sosiaaliseen rakentamiseen omalta osaltaan
• osaa ilmaista omat toiveensa työyhteisössä asianmukaisesti
• osaa määritellä kehittämistarpeensa ja suhteuttaa vaatimukset työtilanteeseensa
• kykenee kehittämään ja uudistamaan omia työmenetelmiään.

Taloussuunnittelu
Tutkinnon suorittaja
• osoittaa kustannustietoisuutta työtehtävien toteuttamisessa,
suunnittelussa sekä arvioinnissa
• osaa laatia talousarvion oman työnsä osalta
• tuntee oman organisaationsa talousarviorakenteen
• tuntee taloussuunnittelun ja -seurannan pääpiirteet.

Yhteiskunnallinen palvelurakenne
Tutkinnon suorittaja
• pystyy yhteydenpitoon ja palveluohjaukseen lasten ja nuorten
erityistilanteissa
• osaa etsiä ja soveltaa tarvittavaa tietoa
• hallitsee julkisten palvelujen tiedonhaun menetelmät.

Päätoksentekojärjestelmä
Tutkinnon suorittaja
• tuntee julkishallinnon päätöksentekojärjestelmän pääpiirteissään
• osaa itsenäisesti seurata yhteiskunnallista keskustelua ja tarvittaessa vaikuttaa päätöksentekoon.
 

Uusimmat

Yhteistyössä