Mä en oikeasti enää yhtään ihmettele kuinka joillain ihmisillä ei ole ikinä varaa mihinkään.

• Viestiketjun aloittaja kukkelikuu
  • Ensimmäinen viesti
kukkelikuu
Enkä nyt tarkoita niinkään tuloja vaan ennakointia ja suunnittelua. Sekä myös vähempään tyytymistä. Aina ei tarvitse olla sitä kalleinta ja parasta.
Toki tulee myös yllättäviä menoja ja ne ovat asia erikseen. Mutta monet asiat ovat ennakoitavissa.

Joulu tulee jokavuosi. Lahjoja voi alkaa jo kesällä katsoa alekoreista. Ennakointi ja suunnittelu säästää rahaa tosi paljon.

Samoin synttäri, meidän lapsella oli juuri synttäri. Kummilta tuli viestiä että hitsi mulla ei ole nyt rahaa ostaa lahjaa niin tilasin sen netistä että voi maksaa myöhemmin. Eipä siinä mitään, hieno lahja tulikin sitten myöhemmin. Tulisi siis netissä tilaamisen takia myöhässä.
Mutta tiedän että tälläihmisellä ei rahaa ole liikaa. Joten takuuvarmasti olisi halvemmallakin päässyt ja lahjakin olisi ajoissa ennättänyt jos olisi vähän ennakoinut eikä sitten viimatipassa alkanut.

Eli jos on rahat vähissä ja miettii jo nyt etukäteen joulua että miten saa lahjoja ostettua ja jouluruuat laitettua. Niin laittakaa nyt jo vähän syrjään joulua varten.
Kiertäkää kaupassa käydessänne alekorit lävitse, sieltä voi tehdä aivan upeita löytöjä.

Kun vain vähän suunnittelee ja ennakoi eikä jätä kaikkea viimetippaan niin rahaa säästyy kummasti.

Ehkä toi lahjavuoren haalimisen alottaminen toimii vielä leikki-ikäisellä, mutta kun joukossa on jo teini-ikää lähestyvää kansaa, niin mieli muuttuu joka toinen päivä ja jouluun mennessä ne juhannuksena toivotut snorkkelit ei ehkä ihan jouluna ole kuuminta hottia. Mä makselen vuoden mittaan veroja aina niin paljon enemmän, että ei tarvitse siitä joulusta huolehtia, kun sopivasti pärähtää joulukuun alussa pari tonttua 'ylimäärästä' tilille.

Best Regards
Minua jotenkin inhottaa tuollainen lahjominen. Kummallista, että lahjojen antamisesta on tullut joku pakollinen velvollisuus. Minä ostan lahjoja hyvin harvoille ihmisille. Jouluna mieheni saa kaksi lahjaa, lapseni vähän useamman, muille en osta mitään. Syntymäpäivälahjat he saavat myös, kaikille muille vien korkeintaan kukkia, jos satun menemään paikalle.

"viides"
Ja jos sitä rahaa on vähän, niin vähän että tavallisista arkimenoistakin selviäminen vaatii taiteilua, ymmärrän ettei siinä tilanteessa kierrellä alekoreja ja ostella "turhaa" tavaraa...

Mulla ei vaan ole varaa laittaa sivuun. Ei todellakaan. Kaikki raha menee kädestä suuhun.
Tätä mä kanssa vähän pohdin. Ap ei taida ymmärtää miten tiukassa joidenkin ihmisten talous voi oikeasti olla.

Helppo se munkin ois alkaa latelemaan ohjeita, kun mulla on millä mällätä (vaikka pienituloisia olemmekin)...mutta onneksi olen joskus elänyt paljon pienemmilläkin tuloilla ja sitä kautta tiedän että aina ei ole mitään mistä nyhdätä ylimääräistä, edes etukäteen.

Jos nyt pohdin niitä kaikkein vähäosaisempia ja asiansa sössineitä, niin ei heillä auta veroprosentin nostot, sillä ulosotto ottaa koko potin itselleen. Toki oma mokahan se on aikoinaan ollut, mutta silti.
Tai jos luottotiedot on ok, mutta perhe on toimeentulotuella, niin ainakin ennenvanhaan se veronpalautus vaikutti toimeentulotukeen sitä pienentäen.

Jos on isommasta perheestä kyse, niin 5 kertaa vuodessa saattaa olla omien lapsen synttärit...ja lasten kavereiden synttärit siihen päälle.

Mutta mikäli ei ihan niillä pienimmillä tuloilla elele, niin ap:n neuvo oli hyvä. Joskin ne ihmiset varmaankin saa ne paketit ilman ongelmaa hommattua?

"harmaa"
Minua jotenkin inhottaa tuollainen lahjominen. Kummallista, että lahjojen antamisesta on tullut joku pakollinen velvollisuus. Minä ostan lahjoja hyvin harvoille ihmisille. Jouluna mieheni saa kaksi lahjaa, lapseni vähän useamman, muille en osta mitään. Syntymäpäivälahjat he saavat myös, kaikille muille vien korkeintaan kukkia, jos satun menemään paikalle.
Onko sulla kummilapsia?? vietkö heillekki kukki lahjaks? Mites ku lapsellas on synttärit?? saako lahjoja??

onneksi olen jo aviossa!
Jos nyt ei puhuta joululahjoista, vaan rahankäytöstä ylipäätään niin toisilla ihmisillä se raha vaan kuluu johonkin, ei ole sellaista oman talouden hallintaa. Yksi entinen kämppikseni oli tällainen. Alkukuusta hän shoppaili mielin määrin turhia vaatteita, meikkejä jne. ja loppukuusta istui kämppämme keittiössä syöden keitettyä makaronia ja kiroili, kun jääkaapissa on vaan valo. (Siitä nyt puhumattakaan, että rahapulassaan sitten aina söi ilman lupaa mun ruokiani kun en ollut kotona, mutta se nyt ei varsinaisesti tähän liity.)

Best Regards
[QUOTE="harmaa";22393608]Onko sulla kummilapsia?? vietkö heillekki kukki lahjaks? Mites ku lapsellas on synttärit?? saako lahjoja??[/QUOTE]

Kummilapset ovat jo aikuisia, synttäreillään en ole käynyt. Ja sanoin tuossa juuri, että lapsi saa synttärilahjan.

"Fanni"
Ap meillä oli tilanne vielä vuosi sitten se, että rahaa ei vain voinut laittaa syrjään, mutta tosiaan joskus kaupassa käydessä ostin jotain ale korista tai ihan oikealla hintaa hyllystä... Siinä sitten oikeasti huomasin, että se ei tosiaan näkynyt edes missään ku pikkuhiljaa osteli :) Nyt ollaan molemmat töissä ja tosiaan olen hankkinut myös nyt lahjoja ennakkoon... Teineille ostelen mieluummin lahjakortteja yms. Ja ne muut toiveet jätetään sitten ihan viime tippaan..

aloittaja.
Kyllä mie uskallan silti väittää että ihan jokaikisellä on sitä rahaa laittaa syrjään jos on vain haluja.

Vaikka kaksi euroa kuussa, en sen summan tarvitse olla paljoa, ja kyllä ollaan todellakin eletty niin että hädin tuskin on ruokaan rahaa.

Ehkä siksi ymmärrän miten paljon suunnittelulla voi säästää. Ei niistä alekoreista tarvitse mitään turhaa ostaa. Mutta jos tietää jo varmaksi että aikoo ostaa henkilölle X joululahjan ja löytää sen jo heinäkuussa vitosella niin tottakai se kannattaa ostaa jo silloin. Eikä sitten joulunaikaan tarvitse miettiä kun ei ole varaa ostaa mitään kun on niin paljon muutakin kerralla ostettavaa.

Omanlapsensa synttärit tietää varmasti etukäteen, joten lahjaakin voi hyvissä ajoin suunnitella myös käyhät.

Ja suurin osa varmasti osaakin tämän taidon. Mutta jotkut ihmiset eivät vain osaa tehdä sitä. Ja sitten ennen joulua, synttäreitä yms valitetaan kun ei ole varaa laittaa.

Mie en puhu siitä että jokaiselle kumminkaimallekkin olisi ostettava jotain sadaneuron arvoista jonka voisi alekorista löytää parikymppiä halvemmalla.

Vaan siitä että joillekkin ihmisille sitä vain haluaa ostaa lahjan, ja ehkä tietää itsekkin saavansa vastalahjan, ja sen lahjan voi löytää jo reilusti alle vitosella jos suunittelee ja ennakoi eikä jätä kaikkea viime tippaan.

Jouluruuat ovat halpoja, ainakin jos itse tekee. Kinkku on ehkä kallein ostos, ja siihenkin jos laittaa etukäteen edes muutaman eruon säästöön niin helpottaa kummasti aaton tilannetta.

uuteen vuoteen ei tarvitse mennä rahaa kun menee katsomaan muiden ampumia ilotulituksia.

Jos niitä lahjoja ei yksinkertaisesti aio ostaa niit sittenhän tätä asiaa ei edes tarvitse murehtia tai jos rahaa on niin paljon että voi ostaa mitä haluaa.

Mutta jos rahaa ei ole, ja aikoo siitä huolimatta muistaa niin ennakointi auttaa. Myös jos vain on yhtään taitoja voi itse tehdä paljon.

Eikä koske pelkästään lahjoja muille. Joulu nyt vain sattuu lähestymään ja näitä on ongelmia tuntuu olevan monella.

Jos ei ole rahaa ruokaankaan kunnolla niin syksyllä kannattaa kerätä marjoja sieniä, saa kummasti vaihtelua perusruokiin ja ihan ilmaiseksi.
Ostaa niitä ruokiakin alesta pakkaseen.

Ihan turhaa te minua haukutte etten ymmärrä mistään mitään. Vähän kun käyttää suunnittelua ja ennakointia sekä tervettä järkeä niin pärjää pitkälle myös vähillä rahoilla.

aloittaja
ihana että jotkut ymmärsivät mitä ajan takaa.

Kaikki tietävät että vaikka juuri jouluna menee sitä rahaa ylimääräiseen, jos joulua aikoo yhtään viettää. Joten kun suunnittelee sitä etukäteen niin summa jakautuu tasaisemmin eikä sitten kertarysäyksellä.

ihana että jotkut ymmärsivät mitä ajan takaa.

Kaikki tietävät että vaikka juuri jouluna menee sitä rahaa ylimääräiseen, jos joulua aikoo yhtään viettää. Joten kun suunnittelee sitä etukäteen niin summa jakautuu tasaisemmin eikä sitten kertarysäyksellä.
Sä ehdotit kahta euroa kuussa. Se tekee vuodessa 24 euroa vuodessa. Silläkö sä loihdin 5 lapselle joululahjat?

Kyllä mä ymmärrän mitä sä ajat takaa, mutta myös sen varjopuolen kokeneena tiedän, ettei se ole niin helppoa, mitä annat nyt ymmärtää. Mutta ajatuksesi on silti kaunis.

Okei, pistäppä 2 euroa kuussa sivuun, se mikä summa siitä tulee vuodessa on semmoinen, että sillä ei paljon joulua tehtäisi, että ei nyt oikein tuo konsti ainakaan toimi.

Hyvä keino on juurikin esim maksaa vähän enemmän veroja pitkin vuotta ja sitten palautuksista ottaa se raha käyttöön. Tokikaan tämä ei toimi niillä joilla menee voudille nämäkin pyörylät.

aloittaja
No onhan se 24 egee jo enemmän kuin 0 euroa jos niille 5 lapselle jokatapauksessa ostaisit lahjat?

Sillä saa jo vaikka parikin lautapeliä mistä riittäisi iloa moneksi illaksi kokoporukalle. Varmasti lapset ilahtuisivat enemmän noista kuin tyhjästä.

aloittaja
Eli hetkinen, oletteko te nyt sitten muka sitä mieltä että jos ei varaa säästää vaikka satasta kuusta niin ei kannata säästää ollenkaan???

Ja sitten samat ihmiset valittavat ettei ole rahaa mihinkään, ei varmasti ole jos ei voi tyytyä vähempää.

Laittaa vaikka tammikuussa purkin kaapinpäälle ja sinne tipauttaa kolikoita säästöön joulua/synttäreitä/uutta mikroa varten. Ja pikkuhiljaa sinne kertyy sitä rahaa.

"vieras"
Myös omia kulutustottumuksia voi tarkastella, minkä verran rahaa menee tupakkaan, alkoholiin, eineksiin, grilliruokiin, pizaan, kebabiin jne... niistä kuluista on helppo säästää.

aloittaja
[QUOTE="salla";22393789]ehkä ap tarkoitti kuitenkin sitä että jos lahjan jokatapauksessa ostaa, niin olisi mahdollisuus hankkia se edullisemmin ennakoimalla kuin ostamalla/tilaamalla viime hetkellä. jostakinhan se lahjaraha silloin kuitenkin löytyy.[/QUOTE]

Kiitos, juuri tätä mie tarkoitin. Ehkä sanoin sen sitten niin huonosti etteivät kaikki käsittäneet.

Jos sen lahjan aikoo jokatapauksessa ostaa, ja varsinkin jos rahat ovat vähissä, niin olisi aika paljon fiksumpaa ostaa lahja jo hyvissä ajoin vitosella kuin viimetipassa 20eurolla.

ja kyse ei ole pelkästään lahjoista muille, vaan ihan asioista mitä ihminen itsekkin saattaa itsekkin tarvita. Ja säästää edes muutama euro kuussa joulua varten.
Mitään turhaa ei tietenkään pidä ostaa jos rahat ovat vähissä. Mutta jos jokatapauksessa ostaa niin halvemmallakin voi päästä.

Eli hetkinen, oletteko te nyt sitten muka sitä mieltä että jos ei varaa säästää vaikka satasta kuusta niin ei kannata säästää ollenkaan???

Ja sitten samat ihmiset valittavat ettei ole rahaa mihinkään, ei varmasti ole jos ei voi tyytyä vähempää.

Laittaa vaikka tammikuussa purkin kaapinpäälle ja sinne tipauttaa kolikoita säästöön joulua/synttäreitä/uutta mikroa varten. Ja pikkuhiljaa sinne kertyy sitä rahaa.
Satanen ja se 2 euroa on hippasen eri asia, eikö. Siihen väliin mahtuu melkolailla muutakin.

Sä vissiin nyt et vaan millään suostu uskomaan, ettei kaikilla ole mistä säästää. Ja tokihan se 24 euroa on parempi kuin ei mitään, mutta eikö 1 eurokin, eli enemmän kuin ei mitään ja saahan silläkin jokaiselle lapselle irtokarkin.

Mä olen joskus säästänyt 10-20€ kuussa. Mutta ei siihen tarvita kuin yksi hammaslääkärilasku toukokuussa, ja säästötilillä on rahaa tasan sen 0€ taas. Joskus aikoinaan listasin mitä kaikkia yllättäviä menoja vuoden aikana tuli ja paljonko niihin meni rahaa. Summaa en enää muista mutta melko paljon se oli. Pelkästään YKSI yllättävä meno viime vuonna maksoi 1400€!

Mulla on pelkästään omiin lääkärissäkäynteihin mennyt tämän vuoden puolella yli 200€, enkä käy yksityisillä, vaan kunnallisella puolella. Tähän sitten vielä kaikki lääkkeet päälle.
Nyt parhaillaan käyn fysioterapiassa 4 kertaa kuukaudessa ja se maksaa 7,50€ kerta. Sekin tekee jos 30€ kuussa ylimääräistä, yllättävää menoa sillä en tiennyt vielä 2kk sitten että tilanne tulee olemaan tämä.

Juuri saapui sairaalasta lappu jossa kehoitettiin saapumaan joulukuun alussa taas jäleen kerran vastaanotolle, eli 23 euroa lisää laskua. Johan se tekee joulukuulle jo yli 50€ yllättävää menoa.

Etkö sä nyt tämänkään sepustuksen jälkeen ymmärrä ettei kaikilla ole ylimääräistä ja ne jotka säästää, saattavat joutua ne säästönsä laittamaan ihan jonnekin muualle kuin mitä oltiin alunperin suunniteltu? Jos et, niin sitten en osaa kyllä auttaa. Enää selvemmin en sitä osaa selittää.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä