Hei, mitäs mieltä niistä kuomista oltiinkaan... Meneekö lapsen jalka pilalle niistä, niin kuin väitetään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Piku81
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Piku81

Aktiivinen jäsen
15.10.2007
1 655
0
36
Niin mun lapsella on ollut kuomat kahtena talvena, ja hän nyt vajaa 3v ja niihin tyytyväisenä niin ostin tälle nuorimmaisellekin 1v.5kk ostin kuoman baby nilkkurit.. Nyt olen sitten törmännyt tähän asiaan ettei tukisi jalkaa tarpeeksi...

Juu, pilalle menee, paras amputoida pois koko koivet. Voi hyvää päivää, älä usko kaikkea mitä puhutaan. Omilla viidellä mukulalla olleet kuomat siitä lähtien kun ovat kävelleet, siihen asti kun ovat suostuneet käyttämään, ei yhtikäs mitään vikaa jaloissa, selässä tai missään muussakaan. Omat jalkani ovat "pilatut" koska jouduin koko lapsuuteni käyttämään toisten vanhoja kumisaappaita kesät talvet. Olivat yleensä myöskin liian isot tai pienet, edelleen koko kroppa vedossa. Ja ajatelkaa, suuressa osassa maailmaa ei käytetä kenkiä lainkaan!

Meillä käytettiin viime talvena ja on nytkin kaapissa kuomat odottamassa. Ainoat kengät jotka oikeasti on pitäneet pakkasella jalat lämpiminä. Ei ne kengät niin paljon sillä lapsella kuitenkaan jalassa ole, että menis jalat pilalle. Mun ikäisillä on ollu muksuna huopikkaat jalassa, eikä ne tukeneet senkään vertaa mitä kuomat.

Itsellenikin ostan, kun löysin sellaiset kivat vaaleat kuviolliset :) Enää ei palele omiakaan varpaita...

Juu et sä pysty lapsen jalkoja kengillä pilaamaan. Josko lapsella on valmiiksi jotain vikaa askeltamisessa, tulee tietty ostaa tukevammat kengät jne. Mut kyllähän tää propaganda on hyvin uponnut äiteihin, jotka maksaa sitten 4 kertaa vuodessa 100 euroa muksun kengistä :)

No joo, kyl mä aion käyttää niitä ja oman järjen käyttö kunniaan... Mutaa siis ihan keskustelun mielenkiinnosta onko muut törmännyt samaan... Kun siis monelta taholta olen kuullut nyt tuosta jalan tukemisesta ja tosiaan ettei ainakaan ainoina kenkinä olisi hyvät.. Siis onko muiden lapsilla monetkin talvikengät käytössä, meillä on ollut tähän asit vaan yhet, tosin lapset eivät ole päiväkodissa... et ainakaan sen vuoksi ei tarvii kahtia...

Ei se merkki niistä huonoja tee, mutta putkimalliset kuomat on vähän kuin pitäisi saappaita (tai vaikka halpis"uggeja") jalassa. Niillä on aika hankala kävellä pidemmän päälle, ainakin minun mielestäni.

Paljain jaloin kulkeminen ei ole verrattavissa esim. saappailla kävelyyn!!! Paljain jaloinhan sitä suositellaankin kulkemaan mahdollisimman paljon, täällä Suomessa se vaan aika vähän aikaa vuodesta onnistuu ulkona.

Ajattelin itselleni ostaa kuomat, kun niitä kehutaan lämpimiksi. Mutta ne olivat kamalat jalassa, pyörivät ja oli vaikea kävellä. Mietin vain, että on niillä pienen lapsen ikävä kävellä, kun aikuisellekin ne ovat ikävät jalkaan.

minusta kuomat ovat hyvät:
- tilaa leveyssuunnassa
-korkeutta varvasosassa riittävästi
-suora lesti
-kantakuppi tukeva
-kärki vähän vahvistettu
-pohja myötäävä
-pohjassa karkea kuviointi(pitää liukkaalla)
-hengittävä
-toppaus pitää lämmön

Mun muksut ovat pitäneet pieninä Kuomia. Ovat nyt teinejä ja mitään erityistä ei ole kuulunut.

Kuomiahan pidetään vain muutamia tunteja päivässä ja muutama kuukausi per talvi. Tuskin ne mitkään huippukengät on lapsen jalalle mutta niillä käyttötunneilla tuskin pysyviä vahinkoja aiheutuu.

Minä olen myös kuullut, että Kuomat eivät ole lapsen jalalle riittävän tukevat. Meidän 5 v. neitokainen ei vaan suostu muita kenkiä kuin kuomia talvella käyttämään, kun ne puristaa ja varpaat paleltuu. Ja on kokeiltu nimenomaan kalliita merkkejä. Eikö muiden lapsilla varpaat palele kalliissa ecco- ja viking-kengissä?

Meidän muksut ainakin pitävät Kuomia hurjan mielellään; ovat lämpimämmät kuin mitkään kalliimmat goretex- kengät, joista meillä valitettavan huonoja kokemuksia :(.

[QUOTE="vierastaja";22369727]Ihan OT mutta ne ihan orkkis UGGIt on ihan täydellisen lötsöt ja eivät tue hevon persettäkään. Ei varmasti pienintäkään eroa halpiksiin verrattuna.[/QUOTE]

Ok! En vain ole koskaan niitä oikeita kokeillut, joten niihin en siksi verrannut. :D

No kuinka paljon sitten tavallinen kumisaapas tukee lapsen jalkaa...?
Ja sellaisiakin käytetään ilman mutinoita...

Meillä ei käytetä kumppareita kuin todella harvoin, juuri siksi kun ovat jalassa aika kömpelöt. (Goret on keksitty, pitävät oikeasti vettä jos vain varttakin riittää, itsekin sellaisia käytän.)

Ja vielä, kovilla pakkasilla ei kaikilla lapsilla ne Vikingit tai muut goret aina riitä, meillä on koville pakkaislle pienille yleensä ollut Tepsut (todella lämpimät!) tai Kavatit (nekin ihan hyvät), joskus mm. Pionin nahkakengät karvavuorella. Muitakin kenkiä on kuin Kuomat ja goret (eikä se gore tee kengästä kylmää, toki lasten goret ovat yleensä aika samantyyppisiä).

Viimeksi muokattu:
Niinhän sitä sanotaan että ei olisi tarpeeksi tukeva lapsen jalalle.

Meillä on käytössä kostealla talvikelillä Viking goretex-kengät ja pakkassäälle sitten poronnahkaiset ns. nutukkaat. Ne on ainoat jotka olen todennut oikeasti lämpimäksi, ei mun mielestä Kuomat mitenkään erityisen lämpimät olleet.

Niin ja lisään siis vielä että noi nutukkaathan on täysin pehmeät, ne ei varmaan tue edes Kuomien vertaa...

Täällä pohjoisessa asuneilta olen kuullut että koska lapsena on käytetty talvet läpi noita nutukkaita, tahtoo aikuisena olla sitä vikaa että jalka on ns. lättäjalka tai hirmu leveä, ei meinaa nykyisistä kenkämalleista sitten löytyä sopivia kun jalka saanut rauhassa muotoutua lapsena pehmeässä kengässä...

Viimeksi muokattu:

Uusimmat

Yhteistyössä