Kuntosalilla käynnistä

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Eli oon aloitamassa kuntosalilla käymistä ja olisin kysellyt, että missä järjestyksessä siellä kannattaa edetä? Mistä laitteesta aloittaa ja missä järjestyksessä tehdä? Tavoitteena lihaskunnon parantaminen ja varsinkin kiinteytyminen. Ylipainoa ei ole, mutta kiinteä kroppa olisi tavoitteena, ei liian lihaksikas :)

Se on tietysti aika makuasia, mutta mie teen aina silleen lihasryhmä kerrallaan. Aloitan vatsa-,ja selkälaitteesta ihan vaan sentakia että ne mulla on kaikista huonoimmassa kunnossa. Sitten siitä etenen käsien treenaukseen, ja sit olkapäät ja rintalihakset, viimeisenä jalat koska ne on parhaimmassa kunnossa niin riittää vielä potkuja treenata niitä.
Toiset tykkää treenata eri päivinä eri lihasrymät, mutta mie taas tykkään tuolleen että "vähän kaikkea".

"mie"
lyhyt vastaus kysymykseen joka vaatisi pitkän vastauksen...onko kuntosali oikea ratkaisu sinun ongelmiin ja ihanteiden saavuttamiseksi. Moni kuntosalilla treenaava vetää liian yksinkertaista ohjelmaa saavuttakseeen ihannevartalon. Ihannevartalo, joka on sutjakka ja pysyy elinvoimaisena muodostuu hiljalleen toisen tyyppisestä treenauksesta.

treenaaja
Perusliikkeistä kannattaa aloittaa, vapaat painot ovat aina parempia kuin laitteet. Kyykkyjä tangolla, penkkipunnerruksia, ala ja ylätaljaa ja sit jotain liikkeitä käsipainoilla, esim. hauista. Tee max 10 eri liikettä/kerta ja yritä käydä koko kroppa läpi. Sarjamääräksi kiinteytykseen ois hyvä tehä 2-3 X 12.

Eli aloita vaikka näin:
3 X 12 kyykkyjä (aluksi vaikka pelkkä tanko, salilla voidaan auttaa tekniikassa )
3 X 12 penkkipunnerrus (tässäkin tanko riittää )
2 X 12 alatalja
2 X 12 ylätalja
2 X 12 molemmat hauikset (aloita vaikka 6 kg painolla )
2 X 12 ojentajat, puntti ylös molemmilla käsillä ja kallista niskaan (aloita 4 kg)

treenaaja
Ainiin, vatsat unohtu. Eli niitä joko laitteessa tai ihan vaan matolla (myös irtopainon kanssa tehokasta ). Lankkua esim. 1 min ja sit jotain muita liikkeitä 3 X 20.

"vieras"
Kiitos kaikille vastauksista! Meillä työpaikalla käytössä kuntosali ilmaiseksi, joten siellä ei ole ohjaajaa paikalla. Tietty voisin fysioteraupeutilta pyytää neuvoja. Eikös perusperiaate ole se, että pienillä painoilla useampia toistoja, jos ei halua liikaa lihaksia? Voisin aloittaa tolla 12x sarjalla. Mites kuntopyörä tms? Oon ihan tollo tässä, et älkää kauheesti ivailko ;) Kerran oon käyny ja 18kg painolla tein, ehkä liikaa, mutta hävetti, kun kasikymppiset veti isommilla painoilla!! ;)

Ei, naisetkin voi, ja kannattaa, käyttää isompia painoja. Kun ihan oikeasti nainen ei saa lihaksia vahingossa, vaan nimenomaan painoilla saa sellaset lihakset että näyttää kiinteältä.
Mä en ymmärrä miksi naiset pelkää lihaksia kun niitä on vaikea saada edes työllä...

treenaaja
Ei, naisetkin voi, ja kannattaa, käyttää isompia painoja. Kun ihan oikeasti nainen ei saa lihaksia vahingossa, vaan nimenomaan painoilla saa sellaset lihakset että näyttää kiinteältä.
Mä en ymmärrä miksi naiset pelkää lihaksia kun niitä on vaikea saada edes työllä...
Niin ja ainahan voi jäädä tiettyihin treenipainoihin jos ei halua enempää kehittyä. Mut joo, naisilla on tosi vaikea saada näkyviä lihaksia.

Yhteistyössä