Kenellä ei käy joulupukki? Siis ettei lapsia ole opetettu siihen uskomaankaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja a.p.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

a.p.

Vieras
Itse odotan esikoista ja asia ei siis ole aivan ajankohtainen vielä. Mutta olen ajatellut etten "opeta" lasta joulupukkiin. En sano olevani mitenkään hirveän uskonnollinen ihminen, mutta tykkään juhlia joulua Jeesuksen syntymäpäivänä ja oman ajattelutapani mukaan siihen ei kuulu satuhahmot. Toki joidenkin mielestä Jeesuskin voi sitä olla. Toki haluan että joulua juhlitaan ja annetaan ja saadaan lahjoja, nautitaan yhdessä olosta, ruokapöydässä luetaan jouluevankeliumi ja käydään kenties kirkossa.
Joulua tulen viettämään äidin ja hänen miehensä ja pikkuveljen kanssa joka on jo niin iso ettei pukkiin usko.

Onko teistä outoa jos joillakin ei käy pukki ja mitä tällaisesta ajattelette? :) Pitäisikö lapsen antaa uskoa pukkiin?

Mä tykkään että lapsen usko satuihin, on ne sitten joulupukeista, keijuista, prinsessoista tai ihan mistä vaan, säilyy mahdollisimman pitkään. Ei joulupukki ja Jeesuksen syntymäjuhla poissulje toisiaan mun mielestä.

Meillä ei ole lapsena käynyt, enkä kyllä aio Joulupukkia omalle lapsellenikaan esitellä :D Tai no, aion esitellä, mutta niin että tontut ja joulupukki ovat talven/joulun satuhahmoja. Jos joskus joku tuttu pukeutuu joulupukiksi, niin ei se mua haittaa. Haluan kuitenkin lapsen tietävän keneltä lahjat ovat, jotta tietää ketä kiittää:) Haluan myös opettaa, että joulun henkeen ei kuulu ainoastaan lahjojen saaminen, vaan myös antaminen. Ja ylipäätään haluaisin itsekin irti siitä kauheasta materialismista, mikä oikein korostuu joulunvietossa. Joulurauha, sitä kaipaisin. Mulle joulu on Jeesuksen syntymäjuhla.

Lapsi on juuri täyttänyt kaksi vuotta - voi olla että menee tovi ennen kuin mun joulu-ideologia menee oikeasti ymmärrykseen :D

Mä tykkään että lapsen usko satuihin, on ne sitten joulupukeista, keijuista, prinsessoista tai ihan mistä vaan, säilyy mahdollisimman pitkään. Ei joulupukki ja Jeesuksen syntymäjuhla poissulje toisiaan mun mielestä.

Niin tottakai minäkin aion satuja lapselle lukea ja lapsi oppiikin saduista ja tarinoista. Joulu on vaan itelle sellanen pyhä juhla ja haluaisin että koko jouluaatto ei menisi siihen pukin odotteluun. Hankalaa selittää :/

Esikoinen, nyt 8v., päätti pari vuotta sitten alkaa uskoa Joulupukkiin (kyllä, kirjoitan Hänen nimensä isolla alkukirjaimella). Jos hän myöhemmin ilmoittaa uskovansa jumalaan (en kirjoita tätä sanaa isoin alkukirjaimin, sillä heitä on niin monia, enkä voi tietää ketä mahdollista jumaluutta tulevaisuudessa ehkä tarkoitetaan). Mutta mikäs siinä: mielikuvitus on rikkautta!

Alkuperäinen kirjoittaja täällä toinen!;22336354:
Ja ylipäätään haluaisin itsekin irti siitä kauheasta materialismista, mikä oikein korostuu joulunvietossa. Joulurauha, sitä kaipaisin. Mulle joulu on Jeesuksen syntymäjuhla.

Lapsi on juuri täyttänyt kaksi vuotta - voi olla että menee tovi ennen kuin mun joulu-ideologia menee oikeasti ymmärrykseen :D

Joo mulla kans tuo materialismi ja kaupallisuus joka on alkanut taas liian aikaisin, oikein inhottaa. Pitäisi olla niin ja niin paljon lahjoja ja kaikkea krääsää, joulunkin sellaista suorittamista!
Meillä kyllä kävi pukki kun olin lapsi, mutten koskaan tykännyt siitä. Pelotti ja jännitti ihan liikaa ja aika aikaisin arvasin että pukkia ei ole olemassa.

eikös se jeesuskin ole satuhahmo? kukas se sanoo ett sellanen on ollu olemassa, sehän on ihmisten itsensä keksimä höpötys ja kukas sen on nähny?? vietetään joulua ihan valon juhlana, päivät alkaa pitenemään sillä siisti piste.

Munkaan mielestä ei ole kiva opettaa lasta kaikenmaailman satuhahmoihin. Meillä tosin jumalakin lasketaan sellaiseksi, että siinä mielessä erilainen tilanne. Joulu on meillä perheen yhteinen juhla jossa jaetaan lahjoja ja aikaa ja rakkautta toisillemme, juhlimme elämää ja valoa ja pimeyttä ja vuodenaikoja ja vaikka mitä :) Joulupukki tonttuineen saa elää kirjoissa ja kuvissa, mutta en ole ajatellut häntä todellisena olentona esittää.

eikös se jeesuskin ole satuhahmo? kukas se sanoo ett sellanen on ollu olemassa, sehän on ihmisten itsensä keksimä höpötys ja kukas sen on nähny?? vietetään joulua ihan valon juhlana, päivät alkaa pitenemään sillä siisti piste.

Kuten aloitusviestissä jo sanoin, joidenkin mielestä Jeesus on satuhahmo. Kumminkaan minun ja perheen mielestä ei ole. Meillä joulua vietetään Jeesuksen syntymäjuhlana.

Jouluhan ei ole mikään kristillinen juhla. Suomenkielessä vaan ei ole ns. kristusjuhlalle omaa termiä, joten ne sekoittuvat keskenään toisin kuin esim. englannissa (christmas ja yule).
Mieluummin antaisin lapsen viettää oikeaa perinteistä joulua eikä mitään lähi-idän seudulta tullutta "jeesusjuhlaa".

Meillä ei käy joulupukki, lahjoja ihmiset antavat toisilleen silkasta joulumielestä. Jeesuksen syntymäjuhla on selitetty joulun perimmäiseksi tarkoitukseksi. Voi silläkin kiristää, että tuhmalle ei kukaan halua antaa joululahjoja :D

Minulle ja sisaruksilleni ei koskaan uskoteltu joulupukkistooria. Meille oli selvää, että vanhemmat ja sukulaiset ostaa meidän lahjat. Ihan kunnon kansalaisia meistä kaikista on tullut ja joulu oli taikaa ja odotusta täynnä ilman partasuutakin.
Kahden veljeni lapset ovat joulupukkiuskovaisia, minun ja kolmannen veljeni lapset eivät.

Meillä ei käy joulupukkeja eikä opeteta lapsia sellaiseen uskomaan. Tai siis joulupukki on yksi satuhahmo muiden joukossa, edellisinä jouluina käytiin aina aattona joulupukki-keikalla miehen työpaikalla jossa siis isi toimi joulupukkina ja lapset & koira tonttuina.

Ei olla miehen kanssa kumpikaan lapsina uskottu joulupukkiin ja silti on ihanat ja lämpimnät joulumuistot. :heart: Tuntuisi jotenkin niin teennäiseltä nyt tunkeä joulupukkia meidän jouluihin, meillä on kuitenkin omat syymme juhlia joulua.

Mieluummin antaisin lapsen viettää oikeaa perinteistä joulua eikä mitään lähi-idän seudulta tullutta "jeesusjuhlaa".

Tällainen krääsä-kaupallinen juhlako on oikea perinteinen joulu? Ei kiitos. Meillekään ei tule joulupukkia ja silti vietämme aivan ihania jouluja perheen kesken. Ja Suomessa nyt on miellytty siihen että jouluna voi juhlia Jeesuksen syntymää, onhan silloin joulukirkot ja kaikki, on JOULUevankeliumi ja koristeita joissa lapsi on seimessä. Eli miten niin ei ole millään tavalla krisitillinen juhla?

Olen itse lähinnä pakana ja lapset tietävät, että joulua on täällä päin maailmaa vietetty talven taittumisen ja valon lisääntymisen juhlana ja myöhemmin kristinuskon tultua samaan paikkaan on liimattu Jeesuksen syntymäjuhla, että on saatu pakanat juhlimaan kristillistä juhlaa.

Mutta kuka tuntee Joulukeijun?:laugh:
Joulukeiju.gif

Tervetuloa pääni sisään...: Joulua!

Tällainen krääsä-kaupallinen juhlako on oikea perinteinen joulu? Ei kiitos. Meillekään ei tule joulupukkia ja silti vietämme aivan ihania jouluja perheen kesken. Ja Suomessa nyt on miellytty siihen että jouluna voi juhlia Jeesuksen syntymää, onhan silloin joulukirkot ja kaikki, on JOULUevankeliumi ja koristeita joissa lapsi on seimessä. Eli miten niin ei ole millään tavalla krisitillinen juhla?

Joulu on pakanallinen juhla jota on vietetty eri muodoissa eri menojen kanssa ympäri pohjoista pallonpuoliskoa. Jeesus syntyi ihan eri vuodenaikaan, mutta joku hieno juhla siihen piti saada jotta pakanat luopuisivat pakanallisista tavoistaan. Syntymää siirrettiin mukavasti jotta se vastaisi kirkon tarpeita.

Tämän tietämistä kutsutaan yleissivistykseksi.

Joulu on pakanallinen juhla jota on vietetty eri muodoissa eri menojen kanssa ympäri pohjoista pallonpuoliskoa. Jeesus syntyi ihan eri vuodenaikaan, mutta joku hieno juhla siihen piti saada jotta pakanat luopuisivat pakanallisista tavoistaan. Syntymää siirrettiin mukavasti jotta se vastaisi kirkon tarpeita.

Tämän tietämistä kutsutaan yleissivistykseksi.

tuon verran yleissivistystä löytyy ekaluokkalaiseltakin...:saint: