Saako alkoholistia pakkohoitoon tms?

Ryysyrannan rinsessa

Aktiivinen jäsen
17.07.2009
3 884
0
36
Kyse siis läheisestä. Ei pysy selvillä päivääkään, parhaimmillaan 2 selvää pvää kuukausi kun rahat loppu. Onko mitään tehtävissä tässä tilanteessa?

On puhuttu asiasta suoraan ja vähemmän suoraan mutta sillä ei ole mitään vaikutusta. musta tuntuu ettei enää joulua nää tätä menoa..: /

Ei saa eikä siitä olisi mitään hyötyäkään jos ihminen ei itse tajua ongelmaa eikä halua parantua. Tuolta saat vertaistukea, suosittelen lämpimästi http://www.al-anon.fi/

Musta tuntuu et jos tää henkilö pystys oleen sen parikaaan päivää selvinpäin niin tajuaisi itsekkin tilanteen. Mä olen jo siinä pisteessä et ehdotanko miehelle et tää tulis meille asumaan..

Lapsetkin kärsii tilanteesta, varsinkin vanhin joka on ihan ihmeissään, eikä osata hänelle kertoa miks tämä henkilö ei meillä enää vieraile.

Aloite pitää lähteä itsestä, pakkohoitoon ei saa. Esim. Katko vaatii että sinne mennään täysin selvänä, ensin on lääkärin tarkastus+puhallutus. Jos itsellä ei ole halua olla/mennä vieroitukseen ei siellä pakolla pidetä, ovet ovat auki aina pääsee lähtemään kun siltä tuntuu.

Oma isäni lukemattomia kertoja yrittänyt, välillä on lähtenyt pois alle parissa päivässä, välillä ollut jopa 6vk jaksoja siellä ja kotiin lähtiessä kotona jonkin aikaa (parhaimmillaan 3kk) selvänä, mutta aina uudestaan ratkennut..

Musta tuntuu et jos tää henkilö pystys oleen sen parikaaan päivää selvinpäin niin tajuaisi itsekkin tilanteen. Mä olen jo siinä pisteessä et ehdotanko miehelle et tää tulis meille asumaan..

Lapsetkin kärsii tilanteesta, varsinkin vanhin joka on ihan ihmeissään, eikä osata hänelle kertoa miks tämä henkilö ei meillä enää vieraile.

Älä ota teille asumaan, kuulostaa julmalta mutta jos hän ei apua halua, ei hän sitä omasta mielestään tarvitse. Ehkä sitten, kun on löytänyt oman pohjansa niin alkaa kuuntelemaan.

Jos otat luoksesi asumaan niin tiedosta myös riskit ja oma vastuu mitä se tuo tullessaan. Ryyppyputkea ei voi katkaista itse kertalaakista, sillä voi olla pahoja seurauksia esim krampit. Katkaisuhoito olisi paras, siellä saa lääkityksen ja on koko ajan valvonnan alla. Jos putken katkaisee itse pitää se tehdä ns hellävaraisemmin, eli vähentää päivittäin alkoholiannosten määrää. Tiedosta että repsahduksia voi tulla ja varmasti tuleekin mutta niistä selvitään jos vaan tahtoa riittää. Todella hienoa että joku vielä välittää noin paljon lähimmäisistään. Alkoholismi on kuitenkin asia josta voi päästä yli ja 'parantua'. Tsemmpiä ja enkeleitä teille!

Ja isälläni siis paha alkoholiongelma, ei ollut välttämättä vuodessa edes yhtä selvää päivää. Jäi kiinni rattijuopumuksista, oli pahoinpitelyjä, varkauksia yms tasaiseen tahtiin, kortti lähti, mutta meno ei pitkäksi aikaa hidastunut. Sama meno jatkui vuodesta toiseen, kunnes hauta vihdoin hidasti menoa.

Idea raitistumisesta on lähdettävä juopon omasta ajatuksesta ja halusta, muuten motivaatio ei kanna pitkälle. Valitettavasti et voi tehdä oikein mitään toisen hyväksi, joten jatka omaa elämääsi ja päästä alkoholistin hyysäämisestä irti, niin tylylle kuin se kuulostaakin.

no voi hitto...miten te toimisitte? Mistä lähteä tilannetta purkamaan, vai antaakko olla vaan.

Jos hän on kovin läheinen, niin 'suojaa' ensin itsesi. Tuolta al-anonista ainakin saa tukea kuulema hyvin ja tärkeintä on olla tukematta alkoholistin juomista millään tavalla. Tarkoittaa siis ettei hälle kanneta esim ruokaa tms,, sehän auttaa sillein että saa juotavaa enempi sitten.

Aloite pitää lähteä itsestä, pakkohoitoon ei saa. Esim. Katko vaatii että sinne mennään täysin selvänä, ensin on lääkärin tarkastus+puhallutus. Jos itsellä ei ole halua olla/mennä vieroitukseen ei siellä pakolla pidetä, ovet ovat auki aina pääsee lähtemään kun siltä tuntuu.

Oma isäni lukemattomia kertoja yrittänyt, välillä on lähtenyt pois alle parissa päivässä, välillä ollut jopa 6vk jaksoja siellä ja kotiin lähtiessä kotona jonkin aikaa (parhaimmillaan 3kk) selvänä, mutta aina uudestaan ratkennut..

Kyllä katkolle ainakin Helsingissä todellakin pääsee vaikka alkoholia olisi veressä. Ihan nakit silmillä eivät kuitenkaan ota. Ja käsittääkseni pitää sitoutua olemaan se minimiaika 3vrk ennen kuin saa lähteä.

Voimia ap:lle. Mulla sama tilanne, isä alkoholisti joka tosiaan kanssa selvinpäin ehkä pari päivää kuussa kun on pakko. Juonut jo perheens, työpaikkansa ja ajokorttinsa. Mitään asioita ei kykene enää hoitamaan kun viina on pehmittänyt pään (tämä ihan ct-kuvissa todettu) mutta "alkoholiongelmaa ei ole". Aikanaan yritettiin vuosia saada suostumaan hoitoon jne mutta minkäs teet kun ei ongelmaa myönnetä. Enää ei jaksa yrittää, joskus sitä ajattelee että kuolis pois niin ei tarvisi jatkuvasti pettyä :| Ja noilla maksa-arvoilla siihen ei pitäisi enää kauaa mennä. HArmittaa lapsen puolesta, ei tule pappaansa tuntemaan kun en kännistä ihmistä päästä lähellekään.

on siis mun miehen äidistä kyse, lasten mummista. Joka on todella läheinen ollut lapsille, etenkin vanhimmalle (9 vee). Ei pääse mihinkään juhliin edes, ei nimiäisiin, ei synttäreille. Nyt vkonloppuna viimeks tytön syntymäpäivät, soitteli koko viikon ja lupasi ja vannoi tytölle tulevansa. Kas kummaa, soittaa sit synttäriaamuna et on "kuumeessa".

Lapsi siinä itku silmässä selittää ettei mummi enää tahdo nähdä häntä.:'(

Meidän vauvan nähnyt kerran, silläkin ikää jo 8 kk. En tiedä pitäskö jo lapselle selittää mikä on alkoholismi, ettei lapsi luule että tulemattomuus on hänen vika.

Kyllä katkolle ainakin Helsingissä todellakin pääsee vaikka alkoholia olisi veressä. Ihan nakit silmillä eivät kuitenkaan ota. Ja käsittääkseni pitää sitoutua olemaan se minimiaika 3vrk ennen kuin saa lähteä.

Voi olla että on muuttunut, isä viimeksi 6v sitten siellä ollut. Ja monesti kyllä lähetettiin kotiin kun ei ihan nollaa puhaltanut, vaikka selvänoloinen oli jopa meidän läheisten mielestä. Ja ei siellä mikään ainakaan silloin pidätellyt, vaikka oli tuo minimiaika, parhaimmillaan isäkin kotiin tuli seuraavana aamuna ja pubin kautta.

Minun piti katkaista välini äitiini, suojellakseeni itseäni ja perhettäni. Hän ei kykene olemaan selvimpäin päivääkään, humaltuu jo muutamista oluista/viinapaukuista kaato känniin hetkessä. Apua on joskus tarjottu, hän on kieltäytynyt ja nauranut ettei hänellä ole ongelmaa, nyt odotellaan milloin vauhti loppuu kokonaan, eikä siihen enää montaa vuotta mene tuolla menolla...
Ikävä kyllä, itse en koskaan ottaisi alkoholistia kotiini asumaan, olen sellaisessa kodissa jo kerran asunut, eikä minun mielenterveys kestäisi sitä epäluuloa ja pelkoa enää. Alkoholistia ei hyödytä pakkohoitoon laittaa, uskon että halu parantua on lähdettävä itsestään, jos haluaa saada pysyvää tulosta.

Olen Jätkän kanssa ehdottoman samaa mieltä. En missään tapauksessa ottaisi tällaista ihmistä kotiini asumaan. Niin kauan kun se ihminen ei itse näe ongelmaansa ei häntä voi muutkaan auttaa, pakko vain odottaa että hänellä itsellään tulee se seinä vastaan. Ja tosissaan se kaikki tukeminen ja auttaminen pikemminkin edistää juomista.

Tiedän että kuulostaa julmalta, mutta itse kylmästi viilentäisin vain välejä. Ehkä siinä tapauksessa alkaisi jossain raksuttaa kun huomaa että lapset ja lapsenlapset ovat katoamassa elämästä.

Alkoholitit ovat hyviä pilaamaan paitsi oman myös läheistensä elämän, joten siksikin kannattaa suojella sitä omaa perhettä.

Viimeksi muokattu:
Voi olla että on muuttunut, isä viimeksi 6v sitten siellä ollut. Ja monesti kyllä lähetettiin kotiin kun ei ihan nollaa puhaltanut, vaikka selvänoloinen oli jopa meidän läheisten mielestä. Ja ei siellä mikään ainakaan silloin pidätellyt, vaikka oli tuo minimiaika, parhaimmillaan isäkin kotiin tuli seuraavana aamuna ja pubin kautta.

Saattaa olla että käytäntö muuttunut, näin Hangonkadun katkolla stadissa ainakin viime viikolla toimittiin kun ystäväni sinne hakeutui. Systeemi toimii niin että aamulla mennään kahdeksalta kun ovet aukeaa jonottamaan ja toivotaan että paikkoja riittää. Kaikki haluavat eivät pääse sisälle. Siihen syynä mm ilmojen kylmeneminen, asunnottomat juopot menevät sinne viikon täysihoitoon ja vievät usein paikan ihmiseltä joka sitä enemmän tarvittsisi.

on siis mun miehen äidistä kyse, lasten mummista. Joka on todella läheinen ollut lapsille, etenkin vanhimmalle (9 vee). Ei pääse mihinkään juhliin edes, ei nimiäisiin, ei synttäreille. Nyt vkonloppuna viimeks tytön syntymäpäivät, soitteli koko viikon ja lupasi ja vannoi tytölle tulevansa. Kas kummaa, soittaa sit synttäriaamuna et on "kuumeessa".

Lapsi siinä itku silmässä selittää ettei mummi enää tahdo nähdä häntä.:'(

Meidän vauvan nähnyt kerran, silläkin ikää jo 8 kk. En tiedä pitäskö jo lapselle selittää mikä on alkoholismi, ettei lapsi luule että tulemattomuus on hänen vika.

Minun mielestäni voi selittää. Itse ainakin tiesin aika pienestä ( en enää muista mistä iästä)
joidenkin sukulaisten päihdeongelmista ja ymmärsin että ne vaikuttavat näisen ihmisten käytökseen ja toimintaan.

Ei saa.
Se että menee katkolle,ei vielä tarkoita mitään. Pitäisi osata elää myös hoitolaitoksen ulkopuolella. Tämä kylläkin vaatii jo niin ison muutoksen että on epätodennäköistä että se onnistuu. Jos ei halua lopettaa juomista,ei tuo katkokaan mitään auta.

Itsellä on alkoholisti äiti ja veli.
Veli on ollut katkolla ties monesti,mut aina kun pääsee pois sama meininki jatkuu kuin aiemmin.

Vaikka kuinka on olemassa asioita joiden perusteella OLIS mahdollista ottaa pakkohoitoon, toteutus ei mene ihan samallalailla, eli ei, pakkohoitoon ei suomen maassa saa ellei todellakin onnistu häiläämään kunnolla..

Noi tilanteet on hanurista ja ite päädyin siihen ratkaisuun että katkaisin välit kokonaan, jos toiselle viina on aina tärkeämpää kuin mikään muu, mitä minä tai lapseni sellaisella ihmisellä tekee.

Yhteistyössä