Ovatko nämä ohjeet mielestäsi riittävän selkeät vanhukselle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "opiskelija"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

"opiskelija"

Vieras
Pitää laittaa vanhus täyttämään ravitsemuspäiväkirjaa ja ajattelin, että päiväkirjan lisäksi laitan tietysti myös täyttöohjeet, että kaavaketta on helpompi täyttää. Tässä ohjeet mitkä tein, onko näihin mielestäsi syytä korjata jotain tai kirjoittaa toisella tapaa, miten? Olen aika perusteellisesti (mielestäni) asiat avannut auki, mutta ajattelin, että se helpottaa vanhusta.

Aamupala

Kirjoittakaa kohtaan ”Puuro/velli” montako desilitraa (esim; 1, 1 ½, 2 dl) on puuroa ollut tarjolla?

Kirjoittakaa kohtaan ”Leipä” mitä leipää olette syöneet ja montako kappaletta?

Kirjoittakaa kohtaan ”Levitteet”, miten paljon olette laittaneet margariinia leivälle? Esimerkiksi ½ teelusikkaa, 1 teelusikka tai 2 teelusikkaa jne.

Kirjoittakaa kohtaan ”Leikkeleet”, mitä leikkeleitä ( esimerkiksi makkara, juusto, maksamakkara, kananmunaviipaleet) olette syöneet ja montako kappaletta?

Kirjoittakaa kohtaan ”Lisäkkeet” (kylmät), montako kappaletta olette syöneet kasviksia (esimerkiksi; tomaatti, kurkku, salaatinlehti jne.) tai hedelmiä (esimerkiksi omena, päärynä, appelsiini, banaani) aamupalalla?

Kirjoittakaa kohtaan ”Juomat”, mitä juomia (kahvi, tee, mehu) olette juoneet aamupalalla ja montako desilitraa? Kirjoittakaa myös millaista mehua olette juoneet?
Jos olette juoneet maitoa, kirjoittakaa onko se ollut rasvatonta, ykkösmaitoa, kevytmaitoa, täysmaitoa jne. ja montako desilitraa?

Kirjoittakaa kohtaan ”Puuro/velli” montako desilitraa (esim; 1, 1 ½, 2 dl) on puuroa ollut tarjolla?

Tässä "tarjolla" sana on väärä, sehän ei liity siihen miten paljon puuroa on syöty. Määrää on kyllä vaikea arvioidakin lautasella. PAras olisi, jos olisi esimerkkikuvia eri määristä lautasella. Se helpottaisi vielä arviointia.

Nuo kysymysmerkit jokaisen ohjeen perässä on tarpeettomia, piste niihin kuuluu.

Kirjoittakaa kohtaan ”Leipä” mitä leipää olette syöneet ja montako kappaletta?

Kappaleen sijaan käyttäisin sanaa viipale.

Kirjoittakaa kohtaan ”Levitteet”, miten paljon olette laittaneet margariinia leivälle? Esimerkiksi ½ teelusikkaa, 1 teelusikka tai 2 teelusikkaa jne.

Noitakin on vaikea arvoida ehkä teelusikallisina. Mallivalokuvat eri määristä leivän päällä auttaisi hahmottamaan määrän.

Kirjoittakaa kohtaan ”Leikkeleet”, mitä leikkeleitä ( esimerkiksi makkara, juusto, maksamakkara, kananmunaviipaleet) olette syöneet ja montako kappaletta?

Montako viipaletta kananmunaa vai montako kananmunaa? Maksamakkarankin määrän arvointi kappaleina on vaikeaa. (nipo nipo)

Liian pitkät ohjeet.
Onko kyse tietystä/tietyistä vanhuksista ja kuinka monesta. Voiko perusteelliset ohjeet kertoa/ohjata suullisesti henkilökohtaisesti ja sitten laittaa ravitsemuspäiväkirjaan esim. malli rivi. Jos kyse on vanhuksesta/vanhuksista joita et tunne kunnolla kannattaa silti varautua että selkeimmätkään tai yksinkertaisimmatkaan ohjeet eivät mene perille, eikä tämä koske edes pelkästään vanhuksia, valitettavasti.

Miksei ne voi olla vapaa kenttiä johon van kirjoitetaan aamupala: lautasellinen puuroa, lusikallinen voita, kahvia 3 palaa sokeria? Riippuu syökö ihminen kotona vai laitoksessa? Jos syö laitoksessa/saa ruokapalvelun ruokia, sitten vain kirjoittaa mitä niistä on syönyt.

Ohjeiden sijasta panostaisin sinuna itse päiväkirjan täyttämisen yksinkertaisuuteen.

Jaksoin lukea vain puoleen väliin ja olen vasta alle 40v. Kuinkahan perusteellisesti vanhus tuota jaksaa tavata... Yksinkertaista, lisää kuvia ja jotain rasti ruutuun-vaihtoehtoja.

Kuinka tyhmiä ne vanhukset oikein on? Ei mun isovanhemmat ainakaan mitään idiootteja olleet eläessään, kyllä ne olisi ymmärtäneet vähemmästäkin.

Muutenkin inhottava oletus, että VANHUS tarvitsisi jotenkin enemmän ohjeita kuin normijärkinen aikuinen ihminen :( Toki eri asia, jos kyseessä on dementoitunut tai sairas ihminen, mutta ei pelkkä vanhuus tee ihmisestä ääliötä.

Muutenkin inhottava oletus, että VANHUS tarvitsisi jotenkin enemmän ohjeita kuin normijärkinen aikuinen ihminen :( Toki eri asia, jos kyseessä on dementoitunut tai sairas ihminen, mutta ei pelkkä vanhuus tee ihmisestä ääliötä.

Peesi!
Ja jos vanhus ei jostain syystä ymmärrä, silloin pitää tehdä/kertoa asia yksinkertaisemmin eikä selostaa noin monimutkaisesti.

Kiitokset vinkeistä!! Mutta mistä ihmeestä minä tähän hätää mitään annoskokokuvia edes löydän?
En ala kyllä keittelemään eri määriä puuroja ja ottamaan niistä kuvia. Tai no en sittenkään tiedä, huomennahan teen riisipuuroa - siitähän voisin ottaa mallikuvat eri annoksista. Margariini-
määristäkin voisin ottaa kuvat.

Lähinnä ajattelin näitä ohjeita sen takia, että vaikka sen ruokapäiväkirjan annankin vanhukselle ja kun hänelle koko litanian selitän, niin ei hän välttämättä kohta enää muista mitä hänelle kertoilin. Niin voisi sitten katsoa näistä ohjeista, mitä olen hänelle kertonut.

Ja tuo oli kanssa hyvä vinkki, että täyttämisestä malliesimerkki. Sekin voisi olla ihan hyvä vaihtoehto.

Ja miksi tuossa mainitaan tuo kylmät. Ja silti puhutaan kurkusta, tomaatista yms.. Kaikki ei koe niitä kylmätuotteiksi vaan jopa säilyttävät niitä lämpimässä. Eli ei ne mitään kylmiä kasviksia ole.

Miks toi on noin monimutkanen? Ihan selkeän listauksen tekisit ja noi suluissa olevat ihme-esimerkit pois. Ei ne vanhukset tyhmiä ole.

ruttis, en minä vanhusta pöljänä pidä, mutta ajattelin vain tehdä ohjeet hyvästä sydämestäni, että hän voisi katsoa sieltä mitä minä olen hänelle kertonut. kun aina mielestäni kerrotun asian lisäksi, olisi hyvä olla asiasta myös kirjallisetkin ohjeet, että voi aina sieltä tarkistaa, jos ei ihan kaikkea kerrottua muista.

Kun ruokapäiväkirjassa lukee kohta " Lisäke " (kylmä) ja kun katsoo ravintotietolomaketta, siellä tuohon kohtaan on kirjattu siis tomaatti ja kurkku, omena ja banaani, peruna-ja punajuurisalaatit, tuore salaatit ja salaatinkastike.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;22297594:
ruttis, en minä vanhusta pöljänä pidä, mutta ajattelin vain tehdä ohjeet hyvästä sydämestäni, että hän voisi katsoa sieltä mitä minä olen hänelle kertonut. kun aina mielestäni kerrotun asian lisäksi, olisi hyvä olla asiasta myös kirjallisetkin ohjeet, että voi aina sieltä tarkistaa, jos ei ihan kaikkea kerrottua muista.

Pidätpäs. Tai ainakin niistä saa sellaisen kuvan.

Unohda kokonaan se ikä, ja kirjoita nuo ohjeet ihmiselle. Minkä ikäiseille tahansa.

No en anna koko ohjeita vanhukselle sitten, on niin parempi. Yritän sitten mahdollisimman selkeästi kertoa hänelle, että miten täytetään ruokapäiväkirjaa ja laitan sitten myös malliesimerkin täyttämisestä kuvineen hänelle.

Noi kysymysmerkit joka kohdan perässä on tosi ärsyttäviä ja ennen kaikkea väärin.

Ja tosiaan ei liian pitkiä ohjeita eikä vanhusta tarvitse pitää mitenkään tyhmänä.

[QUOTE="vieras";22297640]Noi kysymysmerkit joka kohdan perässä on tosi ärsyttäviä ja ennen kaikkea väärin.

Ja tosiaan ei liian pitkiä ohjeita eikä vanhusta tarvitse pitää mitenkään tyhmänä.[/QUOTE]

Ai niin ja toi on lisäksi kirjoitettu useammalle henkilölle. Jos yritit teititellä, niin olisit käyttänyt muotoja "olette syönyt" jne, ei "olette syöneet".

Yhteistyössä