"Hurja paljastus vanhustenhuollon tilasta"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "höh"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"höh"

Vieras
Hurja paljastus vanhustenhuollon tilasta

Torstai 21.10.2010 klo 11.04 (päivitetty klo 11.24)

Vain joka kymmenes vanhustenhuollon laitos täyttää hyvän hoidon laatukriteerit.

Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvira ryhtyy tehovalvomaan niitä 190:tä yksikköä, joista se löysi eniten puutteita. Suurin osa niistä on julkisen sektorin laitoksia.

Valviran selvityksessä yleisin puute vanhusten ympärivuorokautisessa laitoshoidossa on se, että vanhukset joutuvat olemaan liian pitkän ajan ilman ravintoa iltaruoan ja aamupalan välillä.

Puutteita löytyy myös henkilökunnan määrästä ja pätevyydestä sekä vanhusten lääkityksen tarkastamisista.

Yksityisen puolen laitokset pärjäävät julkisia paremmin kaikilla kriteereillä. Yhtenä syynä tähän on se, että yksityisen laitoksen on ennen toimintansa aloittamista selvitettävä viranomaisilla toimintansa edellytykset, kuten tilat ja henkilökunnan. Lisäksi julkisella puolella hoidokit ovat huonokuntoisempia kuin yksityisellä.

Valviran ja aluehallintovirastojen selvityksessä oli mukana reilut 1 200 ympärivuorokautista hoitoa antavaa julkisen ja yksityisen sektorin yksikköä. Näissä asuu vajaat 40 000 ihmistä.

STT

Noo... Turussa paikallinen ilmaisjakelulehti julkaisi jutun, jonka mukaan joku yksinäinen kotihoidon varassa oleva vanhus on syönyt jopa omia jätöksiään. Puutetta on noista laitos- ja muista vanhuspaikoista ylipäänsä. Liian huonokuntoisia vanhuksia pidetään kotona, joku kodinhoitaja käy hyvässä lykyssä kerran päivään, toisilla vaan kerran viikkoon.

[QUOTE="vieras";22284017]Noo... Turussa paikallinen ilmaisjakelulehti julkaisi jutun, jonka mukaan joku yksinäinen kotihoidon varassa oleva vanhus on syönyt jopa omia jätöksiään. Puutetta on noista laitos- ja muista vanhuspaikoista ylipäänsä. Liian huonokuntoisia vanhuksia pidetään kotona, joku kodinhoitaja käy hyvässä lykyssä kerran päivään, toisilla vaan kerran viikkoon.[/QUOTE]

:$ Miksi rahat eivät riitä vanhusten hoitoon??

Mikä paljastus toi muka on... varmasti melkein kaikki vanhustyötä tekevät on tienny tämän tosi kauan, ei mitään uutta. Olen itse ollut töissä kaupungin palvelutalossa ja oli ihan sairasta hommaa, sijaisia ei palkata, hirvee kiire koko ajan mikä heijastuu työntekijöiden mielialaan, ilmapiiriin ja asukkaiden elämään. Muuten olisi mukavaa ja antoisaa työtä jos ei tartteis tuli takapuolen alla juosta.

Eipä yllätä. Mä olin vanhainkodissa töissä vuonna 1988 ja jo silloin mummot ja papat sai iltapalan noin klo 18:30 ja aamiaisen noin klo 8. Siinä välissä ei mitään.

Todella hurja, ihan uutta tietoa..

Kun ei ole työntekijöitä niin ei ole, työaikana pakko saada kaikki hommat tehtyä joten ne aloitetaan aikaisin. Todella kurjaa.

Ja toisinaan vanhukset syö omaa kakkaansa, niinkuin lapsetkin sitä saattaa maistaa..

[QUOTE="vieras";22284064]:$ Miksi rahat eivät riitä vanhusten hoitoon??[/QUOTE]

se ei ole "tuottavaa työtä" (samoin kuin esim lastenhoito) eli on vaan paljon kuluja, asiakasmaksut ei korvaa niinstä kuin murto-osan

Yhteistyössä