Mitä mieltä: paska, kusi ja munat 6-vuotiaan kielenkäytössä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huom harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mina ihmettelen ihan samaa - en osaa kuvitella etta minusta se olisi jotenkin 'hassua' tai 'sopoa' tai jotain muuta jos 1.5v lapseni sanoisi "v**tu*. Minusta se olisi kerrassaan jarkyttavaa! ja kamalaa! ja kaikkea muuta sen suuntaista!

Näin. Minä häpeäisin ainakin oman äitini edessä ns. silmät päästäni. Haluaisin todennäköisesti vajota maan alle. Mitään huvittavaa siinä ei ainakaan olisi.

Näin. Minä häpeäisin ainakin oman äitini edessä ns. silmät päästäni. Haluaisin todennäköisesti vajota maan alle. Mitään huvittavaa siinä ei ainakaan olisi.

Häpeäisit - mitä? Sitä, että 1,5 v lapsesi osaa puhua selkeästi?

Sen ikäiset toistaa kaiken kuulemansa. Ei mua ainakaan hävettäisi (eikä hävettänyt), tiesinhän ettei niitä sanoja multa ole opittu, ja sen tiesi myös mun äiti.

Kiroileva isompi lapsi olisi nolompi juttu, sen ikäinen tietää jo mitkä sanat on sallittuja ja mitkä ei, ja latelee niitä silkan huonon käytöksen takia, kun taas taapero ei tiedä mitkä sanat on sallittuja ja mitkä ei.

[QUOTE="Gloria Mundi";22280779]Mista luulet etta 1.5v tuommoisen sanan sitten oppisi? TVsta, paivakodista, mista? Heilla kun on kuitenkin suht rajattu viela se elamanareena ja muitten ihmisten kanssa kanssakayminen...[/QUOTE]
Kenellä on, kenellä ei....kyllä mun lasten kanssa on ihan pienestä pitäen mm. ruokakaupassa käyty, ja kuljettu linja-autossa samaan aikaan yläastelaisten kanssa :whistle:

Eli mun ei tarvitse luulla mitään, mä tiedän että kirosanoja oppii todellakin myös muualta kuin kotoa.

Kenellä on, kenellä ei....kyllä mun lasten kanssa on ihan pienestä pitäen mm. ruokakaupassa käyty, ja kuljettu linja-autossa samaan aikaan yläastelaisten kanssa :whistle:

Eli mun ei tarvitse luulla mitään, mä tiedän että kirosanoja oppii todellakin myös muualta kuin kotoa.

No juu,, ei minulla tullut mielenkaan nuo julkiset kulkuvalineet - ne ovat kylla kauheita paikkojan kielenkayton suhteen...

[QUOTE="kuku";22280719]40v ja 4 lasta,eivätkä kiroile kun en ole tehnyt siitä numeroa.Ei lapsia tarvitse nuttura kireällä kasvattaa vaan maalaisjärjellä.[/QUOTE]

Kiitos, kyllä sitä maalaisjärkeä löytyy täällä kasvatuksessa enemmän kuin kireää nutturaa. On aika lyhyt tukka, ei siitä tule edes nutturaa. Enkä ole koskaan edes neulonut pipoa.

jos minusta hyvään käytökseen ei kuulu kiroilu, lapsilla tai aikuisilla, niin tekeekö se minusta tiukkapipon, joka ei käytä maalaisjärkeä. kaikkea sitä kuuleekin kun vanhaksi elää.

Häpeäisit - mitä? Sitä, että 1,5 v lapsesi osaa puhua selkeästi?

.

Hmm. Lapsi kyllä puhui selkeästi 1,5-vuotiaana ja nyt isompana on erinomainen verbaaliakrobaatti, mutta ei silti kyllä ole kiroillut. Eli kyllä: häpeäisin silmät päästäni jos lapsi kiroilisi äitini edessä. Eikä meilläkään ole pullossa eletty, ihan on bussissakin matkustettu päivittäin (suom.huom)

Hmm. Lapsi kyllä puhui selkeästi 1,5-vuotiaana ja nyt isompana on erinomainen verbaaliakrobaatti, mutta ei silti kyllä ole kiroillut. Eli kyllä: häpeäisin silmät päästäni jos lapsi kiroilisi äitini edessä. Eikä meilläkään ole pullossa eletty, ihan on bussissakin matkustettu päivittäin (suom.huom)

Mutta miksi sä häpeäisit? Siksi, että lapsi on kuullut jostain kirosanan, ja 1,5 v iässä sitä silkkaa tietämättömyyttään tai uteliaisuuttaan käyttää? Jokainen fiksu tajuaa kyllä, että niin pieni ei ymmärrä kirosanojen merkitystä, ja tuskin kovinkaan moni (paitsi ehkä palstalla) olettaa että sanat on opittu kotoa...

Minä en kyllä ihan jaksa ymmärtää että miksi sitä pitää olla lehmänPASKAA tai kissanKUSTA kun samalla vaivalla voi sanoa että lehmänkakka ja kissanpissa.
Ei mulla kyllä kävis mielessäkään puhua kakasta paskana lapsille ja lasten kuullen, siis MIKSI vapaaehtoisesti opettaisin lapselleni kirosanoja?
Joskus vihaisena saattaa lipsahtaa joku kirosana ja sitä onkin sitten vaikeampi homma kitkeä, melko hyvin kyllä jo onnistuu ja lentää PEEEERRSsiljat ja VITTTTTTsinpimpulat(vaikka kuulostaakin naurettavalle). :D

Meidän 4-vuotiaalla on kaveri jonka perheessä lapselliset parikymppiset nulikkavanhemmat puhuvat juuri sitä ärsyttävää 'vittu-oikeesti-niiku-vittuuh'-kieltänsä. Jokainen lause aloitetaan 'vitulla' ja joka välissä tätä typerää sanaa pitää hokea. Näiden 4-vuotias poika on erilainen eikä kiroile ja vaikuttaa muutenkin paljon hillitymmältä kuin vanhempansa. Hirvittää vaan olla tekemisissä noiden lapsellisten nulikoiden kanssa. Enhän muuten olisikaan, mutta kun lapseni on heidän lapsensa kaveri joten kyllä siinä väkisin on vaihdettava joku sananen kun heitä vien uimaan ja kyläilylle yms. yms. Lapseeni ei vielä ole tarttunut tuo vastenmielinen teinilässytys kirosanoineen. Toivottavasti ei tartukaan. Olen asiasta heille huomauttanut useaan otteeseen mieheni kanssa ja nyt viimeksi uimahallissa ollessamme, kun hävetti niin, kun nämä epäkypsät vanhemmat hokivat niitä edellä mainittuja sanojaan joka käänteessä ja uimahallissa vielä kaikuukin kivasti. Paikalla olleet ihmisetkin katsoivat miten meillä on niin alikehittynyttä seuraa. Onneksi heidän poikansa on fiksumpi eikä toistele vanhempiensa ääliömäisyyksiä.
Tämä kommentti ihan siksi, että pitäkäähän varsinkin te parikymppiset pikkunassikat ne kirosanat siellä turvassanne vaikka kuinka tekisi mieli vähän esittää muille ja saada huomiota. Toinen vastenmielinen juttu on nuorten äitien tupakointi hiekkalaatikon reunalla. Kännykkään huudellen huoraa yms. tupakka kädessä ei ole sopivaa lasten nähtäväksi. Sormi osoittaa teitä nykypäivän epäkypsiä parikymppisiä äitejä. Kasvakaa ensin aikuisiksi ja lisääntykää vasta jos ja kun teistä on ne lapsellisuudet karisseet pois.

No minä käytän kusi ja paska-ilmaisuja ihan tavallisina sanoina. Ei ne ole minun mielestäni kirosanoja.

Mutta miksi monet aikuiset ihmiset sanovat, että No voi herrajumala tai jumalauta tai jessus? Miksi ne on ok mukamas?

ei oo totta kaikki ootte ihme jeesuksia totta kai se on ok jos esim 10v menee "paskalle" tai kuselle" mut en kyl v1ttu sanaa hyväksy mut sitä ei onneks hirveesti käytetäkkään. en toisaalta hyväksä esim"paskaa" 6 vuotiailta yms

minä taas kuuntelin kun olin 1v11kk vanhan poikani kanssa puistossa kun noin 6v pojat haukku toisiaan kusipäiks ja huuteli kiipeilytelineeltä raiskaavansa kaikki..mut eihän siinä sitten

Tuskimpa tuo iästä on kiinni vaan vanhempien älykkyydestä ja kypsyydestä.
Mekin olemme iältämme "parikymppisiä nulikkavanhempia", eipä silti tulisi mieleenkään hyväksyä kiroilemista 4-vuotiaaltamme.
Pari kertaa lapsen elinaikana on vahingossa livahtanut kirosana suusta lapsen kuullen, onneksi ei ole siihen tarttunut kuitenkaan.
Minäkin tiedän kyllä näitä vanhempia joiden mielestä on vaan hauskaa jos 3-vuotias sanoo että äiti haista vittu/painu vittuun/mene helvettiin jne.
Nämä vanhemmat eivät kyllä ole mitään penaalin terävimpiä kyniä muutenkaan.

maatilalla kyllä just nuo paska ja kusi sanat tahtoo olla ihan normisanastoa. Pellolle ajetaan lehmänpaskaa ja -kusta paskakärryllä ja sieltäpä nuo tahtoo muutenki jäädä niin aikusille ku lapsillekki päälle. Aika harvoin kuulee täällä edes aikusten ihmisten puhuvan lietekärrystä/lietteenajosta vaikka vois kai tuotakin käyttää. Riippuu asiayhteydestä miten tuohon suhtautuu. Jos lapset alkas noitumaan paskaa niin siihen varmaan tulis puututtua mutta jos toteavat että "pittääpi käydä kusella/paskalla" niin minkäs teet. Sieltä nuo peruselämästä on sanat tulleet.. Munista ei lapset pahemmin puhele tai muutenkaan eivät kiroile/noidu kuten ei pahemmin vanhemmatkaan..

Ja tuosta mitä ne poimii muualla ollessaan.. Sillon pakkas naurattaan ku 3v pikkujätkä alko hoilaan "mä olen lotunainen, tiedät kyllä minkälainen" ..oli kuullu ilmeisesti kappaleen rotunainen jossakin :D

Yhteistyössä