Siivoaako teillä lapset iltaisin omat huoneensa mukisematta?

• Viestiketjun aloittaja huhhui
  • Ensimmäinen viesti
huhhui
En millään saa 4-ja 5-vuotiaita neitejä siivoamaan huonettaan,joka joka ilta näyttää kaatopaikalta,vaikka edellisenä iltana olisin sen siivonnut ärjestykseen..8-vuotiaskaan ei innostu siivoamaan,vaikka millä yrittäisin,mutta hänellä se levitys ei olekaan sitä luokkaa kuin pienemmillä..Alan tulla hulluksi,kun joka ilta sama homma..Kaikki paisuu huudoksi ja lopulta huutaen ja itkien siivoan tyttöjen huoneen,koska en kestä sitä sekasotkua.Se on niin tyhmää,kun tiedän että seuraavana päivänä se on samanlainen ja sama homma alkaa alusta.Käyn päivät fyysisessä tyissä ja olen muutenkin sitten ihan puhki illalla niin siihen sitten kaikki kotihommat..:( Mies auttaa,kun on kotona,käy vuorotöissä.Mutta usein se on vaan sitä,että vanhemmat hermostuvat,kun lapset eivät tottele ja minä mukisematta siivoan lasten huoneen,kun en vaan jaksa toitottaa...

Tottahan toki. Meillä on ihan itsestäänselvyys, että poika 4,5 v. kerää lelut paikoilleen aina nukkumaanmennessä ja silloin, kun ollaan lähdössä ulos. Ei tarvitse edes komentaa. Tietysti poikkeuksiakin on: esim. legorakennelmaa tai junarataa ei välttis tarvitse purkaa joka ilta.

"vieras"
Meillä poika 4v siivoaa lelunsa illalla paikalleen ennen iltapalaa ja päivällä myös korjaa entiset leikit pois ennen kuin aloittaa uudet. Ei tarvii käskeä eikä komentaa,ollaan tehty niin aina.

"Onninen"
Meillä 3v ja 6v pojat siivoaa yleensä aikas hyvin lelut olkkarista omaan huoneeseen. Jos ei siivous innosta, haetaan muovipussi ja kerätään leluja roskiin. Tehoaa joka kerta etenkin isompaan :)

Ei siivoa aina mukisematta, mutta yleensä lopulta ihan reippaasti. Joskus siis täytyy auttaa alkuun ja sitten siivoaa itse ja satunnaisesti myös täytyy enemmän komentaa ennen kuin tapahtuu. Ikää lapsella on 3 vuotta ja vuoden verran on vaadittu, että hän itse siivoaa leluistaan ainakin suurimman osan omille paikoilleen.

Siivous tapahtuu ennen iltapalaa ja jos on reipas, aikaa jää iltapalan jälkeen lukuhetkeen tai johonkin muuhun pieneen yhteiseen tuokioon ennen nukkumaan menoa. Motivaatiota lisäsi lapselle mieleiset säilytyslaatikot ja se, että hän itse saa valita mitä leluja pitää leikittävänä. Osa leluista on aina lomalla ja sitten välillä vaihdetaan. Kun siivottavaa ei ole liikaa ja leluille toimivat säilytyspaikat, niin hyvin se sujuu. Täytyy vaan opettaa eikä antaa periksi siivoamalla itse. Meillä rangaistus siivouksesta kieltäytymisestä on lelujen vähentäminen radikaalisti ja mieleisimmät tietenkin lähtee ensin. Takavarikoidut lelut saa takaisin sitten kun ansaitsee isomman lelumäärän eli kun siivoaa reippaasti huoneensa muutaman kerran. Hyvin on toiminut ja lapsi ymmärtää asian. Levällään olevat lelut ovat myös turvallisuusriski ja rikkoutuessaan myös rahanhukkaa.

Miksi ne joka ilta pitää siivota? Meillä ei haittaa ainakaan se että koti näyttää siltä että lapsia on talossa. Siivotaan pari kertaa viikossa ja tyttö 4v siivoaa nätisti ja tyttö 3v ei millään.

aloittaja
Kiitos vinkeistä.Ei tarvitsisi siivota joka ilta,mutta kun minulla on se tapa,että huoneen tulee olla siisti,kun sinne mennään nukkumaan,en kestä sotkua..Nämä nyt eivät tee mitään ilman huutoja,iltapesut,iltapalat,koko ajan saa huutaa..Huoh.Ehkä se johtuu minun väsymyksestä..

"vieraana"
En mä itsekkään siivoa joka ilta mukisematta, niin en odota sitä lapsiltakaan :D Kerta viikossa tarvii siivota niin siistiksi, että saa imuroitua jne. Muuten mulle on aika pitkälti ihan sama. Pistän ovet kiinni, jos sotku häiritsee :D

Kiitos vinkeistä.Ei tarvitsisi siivota joka ilta,mutta kun minulla on se tapa,että huoneen tulee olla siisti,kun sinne mennään nukkumaan,en kestä sotkua..Nämä nyt eivät tee mitään ilman huutoja,iltapesut,iltapalat,koko ajan saa huutaa..Huoh.Ehkä se johtuu minun väsymyksestä..
Juu, voisi kuvitella, että kaikki mikä pitää tehdä huudon ja nalkutuksen säestämänä on pakkopullaa. Mutta helpommin sanottu kuin tehty olla positiivinen ja kannustava.

Meillä mukulat ( siis 3 ja 4 v) siivoavat oman huoneensa ennen unta. Mutta myönnän, että useimmiten minä "esisiivoan" sen töistä tultuani eli ei ole mahdoton pienten mennessä nukkumaan.

Teinit periaatteessa siivoavat huoneensa itse, mutta joskus kyllä pyytävät että siivoaisin ne "siivouskuntoon". :D
Nykyään tuosta on "YYA-sopimus" eli koska en ole aamuisin kotona lastenhuoneen ja meidän makkarin petausaikaan, teinit petaavat sängyt ja minä sitten raivaan heidän kammareitaan "äidin silmin kelvolliseksi" kerran viikossa.

Näin_meillä
En millään saa 4-ja 5-vuotiaita neitejä siivoamaan huonettaan,joka joka ilta näyttää kaatopaikalta,vaikka edellisenä iltana olisin sen siivonnut ärjestykseen..8-vuotiaskaan ei innostu siivoamaan,vaikka millä yrittäisin,mutta hänellä se levitys ei olekaan sitä luokkaa kuin pienemmillä..Alan tulla hulluksi,kun joka ilta sama homma..Kaikki paisuu huudoksi ja lopulta huutaen ja itkien siivoan tyttöjen huoneen,koska en kestä sitä sekasotkua.Se on niin tyhmää,kun tiedän että seuraavana päivänä se on samanlainen ja sama homma alkaa alusta.Käyn päivät fyysisessä tyissä ja olen muutenkin sitten ihan puhki illalla niin siihen sitten kaikki kotihommat..:( Mies auttaa,kun on kotona,käy vuorotöissä.Mutta usein se on vaan sitä,että vanhemmat hermostuvat,kun lapset eivät tottele ja minä mukisematta siivoan lasten huoneen,kun en vaan jaksa toitottaa...
No ei!
Meidän 16v nörtti katsoo telkkaria sängyllä kun äitee imuroi sen huoneen.
Sit tulee pyyhkimään pölyt ja nostaa lehdet jne lattialta hyllyyn.
Myös aamupala tehdään valmiiksi joka aamu ja laitetaan kouluvaatteet valmiiksi.
Sit ajetaan mennen tullen poika kilsan päähän bussipysäkille.
Ainia mitä poika tekee on: syö itse, pyyhkii pyllyn ja nukkuu. Kaikki muut tehdään puolesta.
Kerrotaan koska suihkuun ja nukkumaan. Herätetään aamulla jne.
Opintotukikin jäi hakematta kun ÄITI ei tehnyt hakemusta ja selvitellyt asioita, takautuvasti sitä ei saa..

Meillä ei siivota joka ilta. Sunnuntaina toi tytön huone siivottiin ja edelleen näyttäis olevan tyhjä lattia. Eli meillä siivotaan kun tarvii ja välillä sovinnolla ja välillä on pakko korottaa ääntä että jotain tapahtuu. Niin ja tyttö on himpun vajaa 7v.

Alkuperäinen kirjoittaja Näin_meillä;22280477:
No ei!
Meidän 16v nörtti katsoo telkkaria sängyllä kun äitee imuroi sen huoneen.
Sit tulee pyyhkimään pölyt ja nostaa lehdet jne lattialta hyllyyn.
Myös aamupala tehdään valmiiksi joka aamu ja laitetaan kouluvaatteet valmiiksi.
Sit ajetaan mennen tullen poika kilsan päähän bussipysäkille.
Ainia mitä poika tekee on: syö itse, pyyhkii pyllyn ja nukkuu. Kaikki muut tehdään puolesta.
Kerrotaan koska suihkuun ja nukkumaan. Herätetään aamulla jne.
Opintotukikin jäi hakematta kun ÄITI ei tehnyt hakemusta ja selvitellyt asioita, takautuvasti sitä ei saa..
:LOL:

Kuulostaa normaalille, terveelle 16vuotiaalle.
Mutta OI, kuinka tuletkaan saamaan paskaa niskaasi tuosta täällä!

Yhteistyössä