Ja miksi ihmeessä muka en saisi tulla esim joulukirkkoon tai kauneimpiin joululauluihin vaikka olenkin eronnut kirkosta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jaha
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä kuulun kirkkoon, eikä tulisi mieleenikään erota siitä. En ole uskovainen, mutta kirkon tarjoamat palvelut (häät, hautajaiset, ristiäiset, seurakunnan kerhot ym) ovat minulle tärkeitä.

Mielestäni kirkossa on jokaisella oikeus käydä. Olisi naurettavaa, jos ei häihin tai hautajaisiin voisi osallistua sellaiset, jotka eivät kirkkoon kuulu. Kirkko on myös paikka, mihin voi mennä hiljentymään, miettimään elämää, vaikka oma suhde Jumalaan olisikin epävarma. Kirkossa on myös hyvin tunnelmallista ja kaunista etenkin joulun aikaan, se jokaiselle siis suotakoon.

Mutta mielestäni kirkon/seurakunnan muut palvelut voisivat olla vain niille, jotka kirkkoon kuuluvat. Esimerkiksi lasten kerhot, diakoniatyön tarjoama rahallinen apu talousvaikeuksissa ym palvelut. Se on väärin, että myös kirkkoon kuulumattomat ovat oikeutettuja niitä käyttämään. Ja sotii mun mielestä periaatetta vastaan, että ensin erotaan kirkosta, mutta silti ollaan valmiita hyötymään kirkon tarjoamista avuista ja palveluista.

Aivan naurettava ajatus, että kirkossa saisi käydä vain jäsenet.
Mikä kirkko se sellainen on?
Eikö kirkon toiminnan tehtävä ole tavoittaa ihmisiä, uusia ihmisiä, juuri niitä, jotka kenties eivät ole vielä kuulleet sitä ilosanomaa.
Vai onko tarkoitus että piiri pieni pyörii, kunnes pyörijöitä ei enää ole..

[QUOTE="vieras";22273227]Aivan naurettava ajatus, että kirkossa saisi käydä vain jäsenet.
Mikä kirkko se sellainen on?
Eikö kirkon toiminnan tehtävä ole tavoittaa ihmisiä, uusia ihmisiä, juuri niitä, jotka kenties eivät ole vielä kuulleet sitä ilosanomaa.
Vai onko tarkoitus että piiri pieni pyörii, kunnes pyörijöitä ei enää ole..[/QUOTE]
Mä mietin ihan samaa. Mutta silti mietin, onko kaikki kirkon nykyisin tarjoama palvelu sitä "opetuslapsiksi tekemistä"? Joulukirkot, jumalanpalvelukset...ne mun mielestä on. Seurakunnan ruoka-apu...niin, vähäosaisiahan kaiketi piti auttaa, joten kaiketi sekin kuuluu samaan sarjaan. Lasten kerhot...tässä tuleekin jo pienoinen ongelma. Toki Jeesus sanoi, että antakaa lasten tulla tyköni. Mutta antavatko kirkkoon kuulumattoman lapsen vanhemmat lapsensa uskoa siihen, mitä kerhossa Jeesuksesta kerrotaan?

Ja ennenkuin nyt joku sanoo, että ethän sä Keittis kuulu edes kirkkoon, niin kuuluin mä yli 40 vuotta :)

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22272990:
Aika jännä, miten tämäkin jakaa mielipiteitä. Te ketkä sanotte, että kirkko on kaikille avoin, kuulutteko itse kirkkoon? Ja Luniksen ei tarvitse vastata :D

Kuulun evankelis-luterilaiseen kirkkoon ja haluan edelleen kuten edellä jo ilmaisin että kirkko on avoin rakennuksena, jumalanpalveluksissa yms. kaikille, mutta en ole olleenkaan varma haluanko että kirkko tarjoaa ilmaista lastenhoitoa eli päiväkerhoja, iltapäiväkerhoa tai perheneuvontapalveluita tai muuta keskusteuapua ilmaiseksi ei kirkkoon kuuluville. Omalla tosin pienellä osallani voin myös olla vaikuttamassa noihin asioihin. Eselleen toivon hartaasti että kaikkein heikoimmassa asemassa olevat eivät joudu kirkon vähenevistä varoista kärsimään eniten.

Kyllä musta on vähän siipeilyä käydä joulukirkossa tms., jos ei maksa kirkollisveroa. Itse en kuulu kirkkoon, mutta jos joskus jostain syystä vaikka lapseni haluavat mukaan seurakunnan toimintaan, niin liityn ihan vaan osallistuakseni toiminnan rahoittamiseen.

Häissä ja hautajaisissa kyllä käyn.

Kyllä musta on vähän siipeilyä käydä joulukirkossa tms., jos ei maksa kirkollisveroa. Itse en kuulu kirkkoon, mutta jos joskus jostain syystä vaikka lapseni haluavat mukaan seurakunnan toimintaan, niin liityn ihan vaan osallistuakseni toiminnan rahoittamiseen.

Häissä ja hautajaisissa kyllä käyn.
Hmm... asiaa voi katsoa useammalta kantilta. Monasti kritisoitiin, miksi piti rakentaa rikkaile opperatalo, kun eihän niissä ole tavallisella kansalla varaa käydä. Jos mä nyt haluaisin mennä joulukirkkoon ja sitä varten liittyisin kirkkoon, joutuisin maksamaan siitä yhdestä joulukirkkokäynnistä vajaat 600 euroa. Oopperalipun saa monta sataa halvemmalla.

Saahan siellä kuka vaan käydä. Mutta se, miksi tilaisuuksia järjestetään, taitaa olla perimmiltään sitä, että halutaan jäseniä. Tai siis ihan perimmillään kirkon tehtävä on olla seurakunta, joka kertoo eteenpäin evankeliumia ja voittaa uusia sieluja kristukselle. Ihmisten auttaminen on hyvä asia, mutta mun mielestä sitä ajatusta siinä takana ei saisi salata. Auttamisen halu lähtee siitä, että on suhde Jeesukseen ja silloin Jeesuksen haluaa tutustuttaa muihinkin.

Mutta tottakai sinne saa aina mennä. Eikä sinne ole silti pakko jäädä.

Jos joka vuosi liityn kirkkoon 2. tammikuuta ja eroan 30. joulukuuta, saan siis käyttää hyvällä omallatunnolla kaikkia kirkon palveluita, olenhan jäsen? Ei väliä, vaikken koskaan maksa euroakaan kirkollisveroa.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22273665:
Mä olen ulkomailla käynyt useinkin kirkoissa. Upeita, vanhoja rakennuksia.

Mä koluan kirkot ja museot läpi reissuillani, tällainen seniorimatkailija. Haluan nähdä upeita maalauksia, lehtikultaa silmänkantamattomiin, kuulla mahtavia urkuja ja urkureita jne. Muistotilaisuudessani musa tulee olemaan liki 100% kirkkomusiikkia. Pappeja tilaisuudessa ei tulla näkemään, jos minun tahtoani seurataan. Kirkko on avittanut arkkitehtuuria ja taiteita, mutta ei mitenkään kovin suopean myötämielisesti aina; milloin instrumentit olivat pahasta, milloin kontrapunkti jouti pannaan jne.

[QUOTE="vieras";22273687]Jos joka vuosi liityn kirkkoon 2. tammikuuta ja eroan 30. joulukuuta, saan siis käyttää hyvällä omallatunnolla kaikkia kirkon palveluita, olenhan jäsen? Ei väliä, vaikken koskaan maksa euroakaan kirkollisveroa.[/QUOTE]

Kirkosta eroaminen on kyllä ilmoitus asia mutta seurakunnan täytyy sinut hyväksyä jäseneksi, joten muutaman vuoden kuluttua voi joutua vähintään puhutteluun ja selittämään asian.

[QUOTE="vieras";22273687]Jos joka vuosi liityn kirkkoon 2. tammikuuta ja eroan 30. joulukuuta, saan siis käyttää hyvällä omallatunnolla kaikkia kirkon palveluita, olenhan jäsen? Ei väliä, vaikken koskaan maksa euroakaan kirkollisveroa.[/QUOTE]
Hyvä pointti. Kumpi onkaan siis se oleellinen: kuulua kirkkoon vai maksaa kirkon palveluista?

Kirkosta eroaminen on kyllä ilmoitus asia mutta seurakunnan täytyy sinut hyväksyä jäseneksi, joten muutaman vuoden kuluttua voi joutua vähintään puhutteluun ja selittämään asian.

Mä jouduin kirkosta erotessani kirkkoherran puhutteluun. Ehkei ole resursseja moiseen suurilla paikkakunnilla, mutta Valkealassa oli meininkinä tuolloin moinen. Täytin sen lapun siellä virastossa ja heti passitus keskusteluun.

Heh, en minäkään oleta saavani mennä hengailemaan kuntosalille, jos en maksa jäsenyyttäni

- - - - - - - - - -- -------------------------------------------------------------------------------------

[QUOTE="Jopas";22273754]Heh, en minäkään oleta saavani mennä hengailemaan kuntosalille, jos en maksa jäsenyyttäni

- - - - - - - - - -- -------------------------------------------------------------------------------------[/QUOTE]

Mutta kaikki ovat ihan tyytyväisiä jos olet mukana ilmaisjäsenenä, kunhan olet jäsen?

siksi koska ET VOI LIPAISTA vain kermaa kakun päältä, niin sanoakseni!!!!!
Miten ajattelet tilanteen, jossa lapsi kuuluu kirkkoon, mutta äiti ei? Saako lapsi mennä pyhäkouluun, hänhän ei maksa vielä veroja? Entä saako tämä äiti mennä lapsensa kanssa joulukirkkoon? Entä tilanne, jos yli 80-vuotias kirkkoon kuuluva äitini haluaisi joulukirkkoon, mutta ei pääse sinne itse vaan haluaisi minut - kirkkoon kuulumattoman - mukaansa? Voisinko mielestäsi mennä vai pitäisikö äitini unohtaa koko joulukirkkko?

Niin, ehkä näistä vastauksista näkee miksi aloitin tämän keskustelun. Niin kuin joku muukin sanoi, pidän kirkoista rakennuksina, en sen vuoksi mitä siellä paasataan. Tunnelma kirkossa on jotain erityistä ja tunnen siellä Jumalan läsnäolon. Mutta tunnen sen myös muuten, en tarvitse kirkkoa siihen, vielä vähemmän kirkkoa instituutiona.

Muita palveluja emme ole ikinä käyttäneet, kerhoissa ei lapset käy, emme ole pyytäneet sosiaaliavustuksia jne. Yhdessä välissä mietin, että lapset voisivat käydä kerhossa ja juttelin tätien kanssa tästä ja tarjouduin itse maksamaan kerhosta korvausta, koska emme veroa maksa. Ilmapiiri kerhossa kuitenkin oli niin jäykkä ja ahdasmielinen, että kävimme vain pari kertaa.

Ja todellakin, jos lapset haluavat liittyä kirkkoon ja siellä käyminen ja jumalansanan kuuleminen tekee heidät onnellisiksi, niin tuemme heitä tietysti. Kuten sanoin, siksikin käymme joskus lastenkirkossa, jotta lapset näkisivät senkin puolen ja saisivat luontevan suhteen siihen.

Ja joka kerta muuten kun olemme kirkossa käyty niin olemme laittaneet rahaa niihin avustuslippaisiin vai mitä ne ovatkaan. Myös jos ollaan käyty tutustumassa reissulla jonkin toisen kunnan kirkkoon.

Olen todella huono tuottamaan ajatuksiani näin "paperille"... En osaa selittää ajatuksiani järkevästi :)

Ymmärrän oikein hyvin aloittajan ajatuksia ja ehkä itsekin toivoisin että edellä luettelemiani palveluja jjotka voidaan katsoa myös yhteiskunnallisiksi palveluiksi voitaisiin tarjota ilmaiseksi/edullisesti kaikille kunnan tai valtion taholta ainakin vaihtoehtoisina palveluina.

Viimeksi muokattu:
Minusta on upeaa, että rakennuksena kirkko on avoin kaikille, ja sieltä saa hengellistä tukea jos sitä haluaa. Sen suon mielelläni kaikille.

Se jos kirkosta eroaa siksi ettei saa rahalleen haluamaansa vastinetta, ei mielestäni oikeuta enä palaamaan kirkon piiriin kerhojen ja tilaisuuksien muodossa, mutta näillekin ihmisille suonm avun jos he sitä kaipaavaat.

Radiossa sanottiin hyvin: erota saa kuka tahansa, mutta jos kesällä haluaa liittyä siks että tahtookin kirkkohäät, liittymismaksun vois eronneilta periä :))
silloin eroaminen on ollut ihan väärin perustein jos se palvelu vielä kuitenkin kelpaisi.

eli peräänkuulutan sitä, että ei voi valita vain parhaita paloja päältä.. missään elämän asioissa.

Yhteistyössä