Riittääkö 5-vuotiaalle kaksi talvipukua?

  • Viestiketjun aloittaja ko
  • Ensimmäinen viesti
Huom harmaana
Aika heikkoa on, jos meinaa yhdellä puvulla pärjätä. Tai sitten siinä perheessä ei paljoa ulkoilla. Pakkohan niitä pukuja on pestäkin.

Meillä on yleensä ollut kaksi haalaria ja kaksiosainen puku plus parempi talvitakki. Niillä pärjää erinomaisen hyvin. Pärjäisi varmaan myös haalarilla, kaksiosaisella ja siistimmällä takillakin eli kaksi haalaria ei ole välttämättömyys.

Jos menee yhden haalarin varassa, niin aika ankeaa on, jos se menee esimerkiksi polvista rikki kesken talven. Viisivuotiailla kun on joskus meno sen verran rajua, että puku saattaa hyvinkin olla rikki jo lyhyellä käytöllä. Siksi on hyvä olla varalla muitakin.
 
ko
Joo pointti on juuri se, että haluan talvivermeiden pysyvän ehjinä ja siisteinä. En itsekään kulje rikkinäisissä tai tahraisissa vaatteissa. Ns. paremmat talvivaatteet on erikseen, mutta haluaisin normi ulkoiluun ja hoitoonkin siistit talviasut. Viime vuonna oli kaksi pukua, mutta myös luminen talvi, joka säästi paljon.
 
Huom harmaana
Joo pointti on juuri se, että haluan talvivermeiden pysyvän ehjinä ja siisteinä. En itsekään kulje rikkinäisissä tai tahraisissa vaatteissa. Ns. paremmat talvivaatteet on erikseen, mutta haluaisin normi ulkoiluun ja hoitoonkin siistit talviasut. Viime vuonna oli kaksi pukua, mutta myös luminen talvi, joka säästi paljon.
Näin. Tuntuu että monella palstalaisella on ihan sama missä serkunkaimankumminvanhassa lassien virttyneessä toppapuvussa se piltti kulkee, voi vaikka polvista paikata vaikka pariinkin otteeseen. Kun itse tykkää pukeutua laadukkaisiin ja hyvännäköisiin siisteihin ulkovaatteisiin, niin miksi ne lapsen "työvaatteet" pitäisi olla yhtään sen huonommat.

Itse ostan mielelläni käytettyä jos siistiä laadukasta löydän ja myyn aina oman lapsen puvut myös eteenpäin. Eli ei ole pakko olla sitä kalleinta Tickettiä ja aina uutta, kunhan on hyvän näköinen ja siisti. Noilla rasavilleillä ei ole enää vaan niin helppoa löytää käytettyä hyväkuntoista.
 
No meillä ei kuljeta kenenkään vanhoissa haalareissa, vaan ihan merkkihaalareissa ( Ticket ) jotka ovat kyllä lasten ulkoilut kestäneet ( yksi puku /talvi ) molemmat lapset ovat päivähoidossa ja todellakin ulkoilua tulee tarhan lisäksi kotona. ja haalarin lisäksi löytyy toppatakki jolla sitten käydään kauppareissut.

Jos puku menee kesken kauden rikki, niin sitten haetaan uusi kaupasta, en minä osta niitä kaappiin seisomaan jos vaikka sattuisi polvet menemään rikki, nytkin tuolla kaapissa roikkuisi neljät haalarit ja neljät takit, ei mun mielestä kovin järkevää. Mutta kukin tyylillään :D
 
Huom harmaana
No meillä ei kuljeta kenenkään vanhoissa haalareissa, vaan ihan merkkihaalareissa ( Ticket ) jotka ovat kyllä lasten ulkoilut kestäneet ( yksi puku /talvi ) molemmat lapset ovat päivähoidossa ja todellakin ulkoilua tulee tarhan lisäksi kotona. ja haalarin lisäksi löytyy toppatakki jolla sitten käydään kauppareissut.
Pakko kysyä, että millä ulkoilette, kun se ainoa puku on pesussa?
 
Op harmaana
Voi onhan noita päiviä talvellakin kun ei vaan voi esim. pakkasen takia ulkoilla. lapsetkin sairastaa talvella jolloin meillä ei ulos mennä. Ei siis tuota ongelmaa.
 
Blue
Meillä ollaan ulkona sen 3-4h joka päivä. Mulla on pienemmille (ei koululaisille) varattuna haalari, toppapuku, kakkoshaalari ja siisti takki. Niillä kyllä tullaan pärjäämään talvi.
 
"vieras"
Mullakin on kahdet haalarit, toiset käytettynä ostetut (joita pidetään nyt kun on kuraista ja saavat kulua vaikka puhki). Ja sitten uudet Reimatecit jotka aion pukea sit kun on ns. oikea talvi. Käytettynä ostetut jää varapuvuiksi, minusta olisi kurjaa jos ei pääsisi ulos jos toppapuku on pesussa. Noita ei saa rumpukuivata, ja välillä toppapuku ei ehdi illalla pestynä kuivua yön yli aamuksi käyttökuntoon.
 
"hah"
Meillä oltiin viimetalvenakin kaik päivät ulkona ja hyvin puku kesti. kestäis varmasti vielä tämänkin talven. Jos on paskanen keli niin sitten tungetaan kurahaalarit päälle niin pääsee paljon helpommalla kun ei tartte koko haalaria pestä vaan huuhtasee kurahousuista liat pois. Kauppaan kun mennään niin sinne ei mennä kävellen pakkasessa vaan ajetaan autolla kerran 2 viikossa niin sille matkalle sitten laitetaan esmes välikausitakki ei tartte ostaa erikseen toista pukua mikä ois sitten siistinä ihmisten ilmoille. Mä en oikeest ymmärrä tätä et ostetaan monta eri pukua ja ollaan niin ylpeitä kun meidän lapset ei kulje huonoissa vaatteissa. pitää olla oikea merkki mikä on just sinä vuonna muodissa. jos laps haluis vaik jonkun puuhapete pipon niin ei varmaan osteta kun siin ei oo reiman logoa kyljessä. Sit kun lapset menee kouluu aletaan ihmettelee et miks sul ei oo reiman pukuu onks sun vanhemmat on köyhiä. Kyl mul vaan on joka viikko uus puku haha köyhä!!! Joo on ehkä kärjistetty ja asian ulkopuolelta osin mutta lähettäkää ne ylimääräset haalarit vaik ulkomaille köyhille makuualustoiks älkääkä hamstratko niitä siel kaapissa kun on kerran varaa...
 
Huom harmaana
[QUOTE="hah";22268775] jos laps haluis vaik jonkun puuhapete pipon niin ei varmaan osteta kun siin ei oo reiman logoa kyljessä. ..[/QUOTE]

Tähän täytyy todeta, että ei meille kyllä mitään Puuha-pete-pipoa ostettaisi vaikka kuinka olisi Reiman logolla varustettu ; )
Jotain rajaa sentään.
 
"vieras"
Ei olla kyllä lapsiperheissä köyhiä eikä kipeitä. Missä te edes säilytätte kaikki noi talvivaatteet. Meillä on pääsääntöisesti koko porukalla yksi pakkasasu ja yksi kevyempi asu. Kaupungille, kyläilemään tai muutoin on vielä housut ja takki (esim. vuoritetut sammarit ja duffelitakki lapsella). Komihenkisessä perheessä näidenkin talvivermeiden kanssa on välillä säilytysongelmia. Koskaan ei ole lapsi palellut, ulkoilut eivät ole jääneet vaatteiden takia väliin eikä maaliskuussa kukaan ole ryysypetteri.
 
maissihiiri
Aika heikkoa on, jos meinaa yhdellä puvulla pärjätä. Tai sitten siinä perheessä ei paljoa ulkoilla. Pakkohan niitä pukuja on pestäkin.

Meillä on yleensä ollut kaksi haalaria ja kaksiosainen puku plus parempi talvitakki. Niillä pärjää erinomaisen hyvin. Pärjäisi varmaan myös haalarilla, kaksiosaisella ja siistimmällä takillakin eli kaksi haalaria ei ole välttämättömyys.

Jos menee yhden haalarin varassa, niin aika ankeaa on, jos se menee esimerkiksi polvista rikki kesken talven. Viisivuotiailla kun on joskus meno sen verran rajua, että puku saattaa hyvinkin olla rikki jo lyhyellä käytöllä. Siksi on hyvä olla varalla muitakin.
Meillä on lapset joka talvi pärjännyt hyvin yhdellä puvulla, lisäksi on voinut olla takki kaupunkireissuja ym. muita varten. Eikä kertaakaan ole vielä mennyt kesken kauden rikki haalarit!! Ja saahan ne reiätkin korjattua, tai tarvittaessa sitten ostettua kokonaan uuden kesken talveakin.

Ja pesu onnistuu hyvin, illalla kun pesee niin on kyllä aamuksi kuivat.

Mä en pysty käsittämään tuollaista ylenpalttista hamstraamista.... Mutta meitä on erilaisia.
 
Huom harmaana
[QUOTE="vieras";22268852]Ei olla kyllä lapsiperheissä köyhiä eikä kipeitä. Missä te edes säilytätte kaikki noi talvivaatteet. Meillä on pääsääntöisesti koko porukalla yksi pakkasasu ja yksi kevyempi asu. Kaupungille, kyläilemään tai muutoin on vielä housut ja takki (esim. vuoritetut sammarit ja duffelitakki lapsella). Komihenkisessä perheessä näidenkin talvivermeiden kanssa on välillä säilytysongelmia. Koskaan ei ole lapsi palellut, ulkoilut eivät ole jääneet vaatteiden takia väliin eikä maaliskuussa kukaan ole ryysypetteri.[/QUOTE]

Pitäisikö lapsiperheen olla jotenkin "köyhä ja kipeä"?
Eiköhän lapsiperheitä löydy ihan kaikista tuloluokista.

Iso vintti, ei ole säilytysongelmia. Siellä on pukuja moneksi vuodeksi eteenkinpäin ; )
Kun on fiksu ja hyödyntää alet ja muut tarjoukset, niin voi ostaa kaksi pukua siinä missä toinen ostaa sen yhden. Ja käytettyjäkin saa edullisesti.
 
Huom harmaana
Meillä on lapset joka talvi pärjännyt hyvin yhdellä puvulla, lisäksi on voinut olla takki kaupunkireissuja ym. muita varten. Eikä kertaakaan ole vielä mennyt kesken kauden rikki haalarit!! Ja saahan ne reiätkin korjattua, tai tarvittaessa sitten ostettua kokonaan uuden kesken talveakin.

Ja pesu onnistuu hyvin, illalla kun pesee niin on kyllä aamuksi kuivat.

Mä en pysty käsittämään tuollaista ylenpalttista hamstraamista.... Mutta meitä on erilaisia.
Minä taas en pysty ollenkaan käsittämään sitä ajattelua, että mennään sitten ostamaan kaupasta uusi täydellä hinnalla, jos tarvitaan puku.
Se vasta tyhmää onkin, rahankäyttömielessä.
 
"vieras"
Pitäisikö lapsiperheen olla jotenkin "köyhä ja kipeä"?
Eiköhän lapsiperheitä löydy ihan kaikista tuloluokista.

Iso vintti, ei ole säilytysongelmia. Siellä on pukuja moneksi vuodeksi eteenkinpäin ; )
Kun on fiksu ja hyödyntää alet ja muut tarjoukset, niin voi ostaa kaksi pukua siinä missä toinen ostaa sen yhden. Ja käytettyjäkin saa edullisesti.
Tietenkin on varakkaita ja vähävaraisia ja siltä ja väliltä olevia perheitä. Mutta tilastollisestikin nimenomaan lapsiperheiden köyhyys on suurta, niin ei ole helppoa olla edes pienituloinen saati köyhä yhteiskunnassa, jossa oletusnormina joillakuilla voi olla vaikkapa että kaikille lapsille kolmet sadan euron haalarit ja 15-vuotiaana mopoauto alle.

Meilläkin on iso vintti, mutta ei minusta ole oikein kätevää siellä päivittäistavaroita säilyttää.

Mun suhtautuminen kuluttamiseen ja materiaan on sellainen, että mä pyrin välttämään kaikkia sellaisia hankintoja, joita ilmankin tulen hyvin toimeen oman ja perheen elämänlaadun kärsimättä. Ihan aidosti minä tai lapsi ei olla sen onnellisempia tai onnettomampia oli niitä talviasukokonaisuuksia kaksi tai neljä. Onni ei kertaudu materian mukaan.
 
"vieras"
Minä taas en pysty ollenkaan käsittämään sitä ajattelua, että mennään sitten ostamaan kaupasta uusi täydellä hinnalla, jos tarvitaan puku.
Se vasta tyhmää onkin, rahankäyttömielessä.
Luultavimmin tuo riski ei edes toteudu. Rahankäyttömielessä on turha varautua kohtuupanoksella riskiin, jonka toteutuminen on epätodennäköistä. Ja riskinhän voi ottaa hallintaan vaikkapa niinkin radikaalilla toimella kuin korjaamisella.
 
Huom harmaana
[QUOTE="vieras";22268966]Mun suhtautuminen kuluttamiseen ja materiaan on sellainen, että mä pyrin välttämään kaikkia sellaisia hankintoja, joita ilmankin tulen hyvin toimeen oman ja perheen elämänlaadun kärsimättä. Ihan aidosti minä tai lapsi ei olla sen onnellisempia tai onnettomampia oli niitä talviasukokonaisuuksia kaksi tai neljä. Onni ei kertaudu materian mukaan.[/QUOTE]

Ei minunkaan.
Tässä vaiheessa (kuten jo ketjussa aiemminkin) pyrin huomauttamaan, että suosin kierrätystä ja kirppareita ja pistän AINA lapsen pieneksi jääneet vaatteet kiertoon. Mitään kertakäyttövaatteita ei meillä suosita eikä materia tietenkään tuo onnea. Elämän helppous sen sijaan on arvo siinä mielessä, että on kätevää että pukuja on useampi, jotta voi pestä miettimättä ehtiikö se kuivua seuraavaksi aamuksi tai jos puku on kastunut, voi silti mennä lapsen kanssa illalla ulos, kuten meillä tehdään joka ilta.
 

Yhteistyössä