Palstalääkärit auttakaa! Kova kipu oikealla navan luona

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rv 8+6
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

rv 8+6

Vieras
Eilen aamupäivällä ekan kerran vähän vihlasi, helpotti suht pian. Yöllä kivut tulivat takaisin, olin jo lähdössä päivystykseenkun epäilin umpparia. Nyt kivut ovat nousseet navan korkeudelle ja ovat siis oikealla puolella. Kipu on kovaa, etenkin jos vatsa venyy (seisoo suorassa) tai jos vatsaa painaa. Oksentaminen helpottaa aina hetkeksi oloa.

En voi ottaa särkylääkkeitä, olen raskaana 8+6. Ultrassa viikko sitten näkyi sikiö oikeassa paikassa kohdussa, en siis epäile kohdunulkoista raskautta. Mutta mitä tämä on??

Eilen söin kyllä epäterveellisesti ja rasvaista, mutta miksi sattuu kokoajan samaan alueeseen ja näin pitkään?

En haluaisi päivystykseen lähteä, kun siellä menee sitten koko päivä.

[QUOTE="tiinu";22255965]Alkava keskenmeno.[/QUOTE]

Kipu ei kuitenkaan tunnu kohdussa vaan selkeästi navan oikealla puolella, etenkin painaessa. Onko silti keskenmeno?

Ei se välttämättä keskenmenoa tarkoita. Muistaakseni minulla oli alkuraskaudessa vastaavanlaista kipua ja kaikki on mennyt hyvin ( rv 36+2 nyt ) . Toki seurailet tilannetta, mutta jos on keskenmeno niin eipä sille noin alussa mitään mahda, toivotaan kuitenkin parasta.
Jos kipu yltyy niin kannattaa kai se lääkärissä käydä näytillä. Ja voit parasetamolia toki ottaa raskaudesta huolimatta, mutta kipulääkettähän ei suositella mahakivun hoitoon jos ei tiedä mistä johtuu.

No ainahan noilla vikoilla voi olla mahdollista saada keskenmeno, mutta mulla nyt ainakin oli alkurasaudesta samanlaista vihlontaa ja kireydentunnetta navanseudulla. En muista milla viikoilla ja itekseen meni ohi. Ystävällä ihan sama juttu... Nyt ystävän tytär 1,5 kk ja itellä viikot 39+3.

En tiedä mistä johtui, liekö jotain lihaksiston venymiskipuja. Jos huolettaa soita vaikka huomenna neuvolaan. En mä lähtis päivystykseen tuon takia. Ja voithan panadolia ottaa, vaikka raskaana oletkin.

Se voi olla joku lihaskramppi tai suolessa ilmaa, tukos tms. Onko kipu sietämättömän kovaa, vai oletko enemmänkin ehkä vain huolissasi vauvasta?

Kipu on kovaa, en ole huolissani vauvasta, kipu on niin pistävän kovaa muualla kuin olettaisin keskenmenon olevan. Enemmänkin epäilen jotain tukosta tms.
Päivystykseen meinasin yöllä jo lähteä, mutta kipu hieman helpotti ja sain vähän nukuttuakin. Nyt taas kipu tuntuu tosi kovana, mutta lääkäri kammoisena yritän välttää päivystykseen menoa.

Umpparissahan kipu yltyy, ja tuntuu muissakin asennoissa kun seisoessa.. Keskenmenossa luulisin että tuntuisi ihan alhaalla vatsassa tosikovaa kipua ja vuotoa. Sinuna soittaisin päivystykseen tai äitipolille ja kysyisin että onko normaalia vai kannattaisiko tulla näytille. Tsemppiä! :)

mulla oli umppari..oli just kipee tuolleen ensialkuun.Yritin suoristaa itteeni mutta kipu tuntui silloin alussa silleen.Sit kattelin päivän verran ja välillä helpotti välillä koveni.Sit tuli semmosta ihme tärinä arkuutta kävellessä ja sit menin päivystykseen->leikkauspöydälle.Olihan se umppari..:( en olis uskonu et umppari oli,ei ne kivut kuitenkaa nii hirveitä olleet,mutta tulehtuneen suolenpätkän ne nappas pois. Ja olin raskaana jotain 20 viikolla. Käy ainakin näytillä tk;ssa.

Ihan oikeasti, kannattaa ainakin soittaa päivystykseen, mutta mieluummin mennä käymään. Kyse voi olla keskenmenosta, jolle ei noilla viikoilla valitettavasti voida tehdä mitään. Mutta kyse voi myös olla umpparista, jolle voidaan ja jolle pitää tehdä jotain. Umppariepäilyn kanssa ei pidä leikkiä, sillä tilanne voi mennä hyvinkin vakavaksi, jos se pääsee puhkeamaan.

Itseltäni leikattiin umppari reilu vuosi sitten rv 24. Onneksi raskauden takia hakeuduin nopeasti lääkäriin, sillä olin kipeä vain noin tunnin. Päivystyksessä onneksi otettiin kipu vakavasti ja minut lähetettiin keskussairaalaan. Umppari leikattiin (oli muuten ehtinyt jo puhjeta) ja vauva ja minä selvisimme kunnossa. Jos olisin jäänyt kotiin odottelemaan tai jos TK:ssa kipua (silloin jo vähäisempää) ei olisi otettu vakavasti, meille olisi voinut käydä paljon huonommin.

Mars soittamaan päivystykseen siis! Ennemmin turhaan kuin liian myöhään!

Mene nyt ihmeessä lääkäriin, se voi oikeasti olla umppari. Sun oireet on ihan selkeet. Vai haluatko mieluummin leikkiä sekä sun että vauvasi hengellä ja ootella että se puhkeaa??

No nih, rohkaisin mieleni, menin sinne päivystykseen ja umpparihan se oli. Pääsin tänään kotiin.

Kertokaa te jotka leikattiin raskaana ollessa, miten te selvisitte kivuista? Mua ainakin särkee ihan pirusti eikä panadol tunnu millään riittävän.

Yhteistyössä