Isompien sisarusten hoito kun äiti synnärillä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "joulutonttu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"joulutonttu"

Vieras
Miten muut ovat hoitaneet isompien sisarusten hoidon kun tulee kiire sairaalaan?
Minulla on laskettu päivä jouluna ja pelkään, jos tulisikin kiire sairaalaan ja en kerkeäisi saada ketään kotiin ennen kuin on pakko lähteä.. Kai stressaan vaan turhasta..

Aiempien kanssa oon stressannut myös, mutta jotenkin toi, kun tämä osuu just jouluksi. Toivottavasti menis vähän yli lasketun päivän, mutta jotenkin en usko kun aiemmatkin on tulleet 4 ja 5 päivää ennen. Mies ehdottomasti haluaa tulla mukaan sairaalaan, sen mielestä lapset voi jättää vaikka keskenään hetkeksi jos synnytys käynnistyisi yöllä ja tulisi kiire lähteä, eikä kukaan olisi vielä kerennyt tulla vahtimaan. Minun mielestäni ei todellakaan käy!

Tuli ehkä vähän turha viesti, eihän tässä nyt sinällään kai mitään ongelmaa ole, maalaan vaan piruja seinille ja ahdistun..

Meillä kummitädin soitin paikalle ja hän soitti että myöhästyy töistä sen verran että ottaa että mummi pääsee töistä. Lapsi lähti sit mummin kaa mummolaan ja oli siellä yötä.

Eiköhän sitä joku kerkee tulla hoitamaan. Naapurin mummo tai oma mummo tai joku täti?

[QUOTE="joulutonttu";22248773]Miten muut ovat hoitaneet isompien sisarusten hoidon kun tulee kiire sairaalaan?
Minulla on laskettu päivä jouluna ja pelkään, jos tulisikin kiire sairaalaan ja en kerkeäisi saada ketään kotiin ennen kuin on pakko lähteä.. Kai stressaan vaan turhasta..

Aiempien kanssa oon stressannut myös, mutta jotenkin toi, kun tämä osuu just jouluksi. Toivottavasti menis vähän yli lasketun päivän, mutta jotenkin en usko kun aiemmatkin on tulleet 4 ja 5 päivää ennen. Mies ehdottomasti haluaa tulla mukaan sairaalaan, sen mielestä lapset voi jättää vaikka keskenään hetkeksi jos synnytys käynnistyisi yöllä ja tulisi kiire lähteä, eikä kukaan olisi vielä kerennyt tulla vahtimaan. Minun mielestäni ei todellakaan käy!

Tuli ehkä vähän turha viesti, eihän tässä nyt sinällään kai mitään ongelmaa ole, maalaan vaan piruja seinille ja ahdistun..[/QUOTE]

Jos lapset on pieniä niin ei todella jätetä yksin, mutta harvoinhan se synnytys niin nopeaa touhua on ettei isä kerkeäisi mukaan vaikka jäisikin kotiin lastenhoitajaa odottelemaan. Tietty kannattaa etukäteen sopia se lastenhoitajka varalle ettei tarvi alkaa yöllä summamutikassa soittelemaan akikkia tuttuja läpi.

Kuopuksen kohdalla oltiin sovittu käynnistyksen ajalle ja sitä edeltäville päiville lastenhoitorinkiä, eli kenellä milloinkin olisi mahdollisuus hoitaa esikoista. Lopulta meni kuitenkin suunnitelluksi sektioksi eli päästiin ihan rauhassa lähteä sairaalalle ja jättää esikoinen kaverin hoiviin. Nyt myös suunniteltu sektio edessä jos kaikki menee hyvin ja lastenhoito järjestyy alkuun päiväkodin toimesta, varamummo varmaan auttelee muuten.

Meillä oli jo paljon ennen laskettua aikaa sovittu että oli yö tai päivä sisareni tulisi hoitamaan esikoista. Asuu 15min ajomatkan päässä meiltä. Oli kiltisti ottamatta yhtään alkoholia 2vkoa ennen vauvan syntymää kun halusi olla ajokunnossa :D Oli jopa ostanut ison kasan askartelutarvikkeita minkä kanssa sitten ajoi meille kesken olohuoneen tapetoinnin kun mulla tulikin sitten aika kiire sairaalaan...

Herranen aika. Kyllähän sinä sinne synnärille pääset ilman miestäsikin. Mies jää luonnollisesti vahtimaan lapsianne kotiinne. Tulee sitten paikalle, kun lapsenvahti ehtii saapua.

[QUOTE="Musu";22248897]Herranen aika. Kyllähän sinä sinne synnärille pääset ilman miestäsikin. Mies jää luonnollisesti vahtimaan lapsianne kotiinne. Tulee sitten paikalle, kun lapsenvahti ehtii saapua.[/QUOTE]

Näin meilläkin, Minä menin edeltä, mies tuli sitten perässä, kun sai hoitajan lapsille. Jos ei olisi saanut hoitajaa, hän olisi ollut kotona. Minä pärjään kyllä rimaa hipoen yksin yksin (kun on pakko), mutta pienet lapset ei.

Mulla tässä onkin ihan mukava tilanne, että mun pitää synnytyksen käynnistyessä ensin saada lapselle hoitaja ja sitten keksiä millä minä sinne synnärille menen.
Lapsen isä kun ei välttämättä ole edes paikkakunnalla silloin.

Tietysti jos päädytään suunniteltuun sektioon, niin sitten homma on helppo hoitaa, mutta muuten saa nähdä mitä käy ja mulla eka synnytys eteni ihan järkyttävää vauhtia, että mulla ei välttämättä ole kauaa aikaa kotona odotella, vaan pitää oikeastaan heti lähteä.

[QUOTE="Musu";22248897]Herranen aika. Kyllähän sinä sinne synnärille pääset ilman miestäsikin. Mies jää luonnollisesti vahtimaan lapsianne kotiinne. Tulee sitten paikalle, kun lapsenvahti ehtii saapua.[/QUOTE]

Näin juuri. Usein lapsilla on isä. En edes mieti muuta vaihtoehtoa. Esikoinen jää isänsä kanssa siihen saakka kun on muu hoitaja saatu paikalle. Minä menen taksilla edeltä, jos vaan mahdollista. Mies ei edes hingu mukaan ensi metreille, viimeksi 2 vrk meni odotellessa lasta ilmoille synnärillä. Pitkäksi kävi aika naistenlehtiä selaillessa. ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Välillä meren ja maan;22248918:
No soita ajoissa sovitut hoitajat paikalle.
Ja jos tulee oikeesti tosi nopea lähtö ettei ehdi odotella niin sitten lapset mukaan ja hoitaja hakee ne sairaalasta.
Mut luulisin et toi ensimäinen toteutuu joten huoli pois ja nauti loppuraskaudestas!

Tällain. Ja yks tuttu varasi useita "varahoitajia" eli jos eka ei olisi päässyt paikalle oikeaan aikaan, oli listalla 5 muuta kaveria :) Minäkin sain sitten viestiä, että synnyttämään on lähtenyt ja isompi hoidossa sillä ja sillä.

mulla oli 7 hoitajaa valmiina kun lähden synnyttään. kaikki ties keitä ne oli. sovittiin viel niin et soitan tietyssä järjestyksessä listan läpi ja se kuka kerkee tulee ja lapsen vahti sai sit soittaa muille jos ei itse oystynyt olemaan kuin esim. 2 h hoitamassa. loppujen lopuksi kolmas synnytys käynnistettiin ja soito onnistui kolmen vahdin vaihtaessa ain välillä vuoroja.

Miksei mies voi hoitaa lapsia?

ittee jouduin v 2004 Ouluun KOLMEKSI vikoksi. miehen oli pakko pärjätä. Enkä epäillyt hetkeäkään ettei olsi pystynyt hoitamaan lapsia ja pitämään kotia siistinä. Hyvin pärjäsivät. kannataa miehilleki anta vastuta eikä pitää heitä minään pikkupoikina jotka ei osaa mitään.

Jos ei lapsille saa hoitajaa niin mies jää kotiin. Yksinkertaista.

Meillä minä todennäköisesti menen käynnistykseen ja päiväaikaan mies on ehkä paikalla. Isommat lapset ovat varmaankin mammalla ja papalla. Jos tulee lähtö yöllä niin luultavasti minä lähden taksilla.

Mulle tuli yöllä lähtö synnyttämään. Mies ja esikoinen (silloin 1v10kk) veivät mut sairaalaan ja tulivat takaisin kotiin odottelemaan anoppia. Hänellä kesti melkein 2h tulla meille.
Oli ne melko pitkät tunnit kärvistellä yksin sairaalassa : / tietysti mies tuli niin nopeasti kun pystyi.

Miksei mies voi hoitaa lapsia?

ittee jouduin v 2004 Ouluun KOLMEKSI vikoksi. miehen oli pakko pärjätä. Enkä epäillyt hetkeäkään ettei olsi pystynyt hoitamaan lapsia ja pitämään kotia siistinä. Hyvin pärjäsivät. kannataa miehilleki anta vastuta eikä pitää heitä minään pikkupoikina jotka ei osaa mitään.

Et sit lukenut aloitusta kunnolla, se mieshän itse haluaa sinne synnytykseen mukaan.

Minua ahdistaa eniten se, että jos tän synnytyksen annetaan käynnistyä ihan normaalisti, niin mitä jos se tapahtuu yöllä, niin kiva alkaa soittelemaan ympäri pitäjiä, joku lapsenvahdiksi ja toinen kuskiksi jne.

[QUOTE="shihtzu";22249808]Minua ahdistaa eniten se, että jos tän synnytyksen annetaan käynnistyä ihan normaalisti, niin mitä jos se tapahtuu yöllä, niin kiva alkaa soittelemaan ympäri pitäjiä, joku lapsenvahdiksi ja toinen kuskiksi jne.[/QUOTE]

No sellasta se on.

[QUOTE="shihtzu";22249789]Et sit lukenut aloitusta kunnolla, se mieshän itse haluaa sinne synnytykseen mukaan.[/QUOTE]

voi kuule, josksu vaan on niin että mies ei voi tulla. kylä sen synnytyksen pystyy hoitamaan ilmankin miestä. Itse olen synnyttänyt viisi lasta joista 2:ssa mies oli mukana. Ei hän ole mitän menettänyt vaika ei ole mukana muissa olutkaan, eikä se hänne rakkauttaan lapsiin ti minun ole vähentänyt tippaakaan. Jos vaihtoehtona on että menet synnytykseen mukaan tai lapset on keksnään, niin kummna valitsis sun miea. kaikilla kun ei ole esim mummoja hoitamassa ym tukijoukkoja

[QUOTE="Heidi";22249813]No sellasta se on.[/QUOTE]

Niinpä, mutta voi olla että tää menee suunnitellulla sektiolla, sitä en vielä tiedä. Noi mun kuskivaihtoehdotkin on siitä ongelmallisia, että ne kaikki 3 mitä tässä lähellä on, niin kaikki tekee ainakin osittain yötyötä, että pahassa tapauksessa ne kaikki on just silloin töissä :) No sitten ei auta kuin tätini lähteä ajamaan ja poika ottaa kyytiin mukaan, tätini vaan ei mielellään sitä tekisi, nimittäin lähtisi ajamaan.

voi kuule, josksu vaan on niin että mies ei voi tulla. kylä sen synnytyksen pystyy hoitamaan ilmankin miestä. Itse olen synnyttänyt viisi lasta joista 2:ssa mies oli mukana. Ei hän ole mitän menettänyt vaika ei ole mukana muissa olutkaan, eikä se hänne rakkauttaan lapsiin ti minun ole vähentänyt tippaakaan. Jos vaihtoehtona on että menet synnytykseen mukaan tai lapset on keksnään, niin kummna valitsis sun miea. kaikilla kun ei ole esim mummoja hoitamassa ym tukijoukkoja

Enhän minä itsestäni puhunut :) Vaan että tuossa aloituksessa ap sanoi, että mies itse haluaa tulla. Meillä jo lapsen isä ei pääse niin sitten ei pääse, mutta se on saletti, että jos se just silloin on toisella puolella Suomea, niin saa luvan lähteä kyllä samantein ajamaan :) Tai muuten voi lapsensa unohtaa.

[QUOTE="shihtzu";22249832]Niinpä, mutta voi olla että tää menee suunnitellulla sektiolla, sitä en vielä tiedä. Noi mun kuskivaihtoehdotkin on siitä ongelmallisia, että ne kaikki 3 mitä tässä lähellä on, niin kaikki tekee ainakin osittain yötyötä, että pahassa tapauksessa ne kaikki on just silloin töissä :) No sitten ei auta kuin tätini lähteä ajamaan ja poika ottaa kyytiin mukaan, tätini vaan ei mielellään sitä tekisi, nimittäin lähtisi ajamaan.[/QUOTE]

taksilla minäkin olen mennyt yhten synnytykseen, ei se olut mikään ongelma. Antoi vielä alennusta=)

[QUOTE="shihtzu";22249857]Enhän minä itsestäni puhunut :) Vaan että tuossa aloituksessa ap sanoi, että mies itse haluaa tulla. Meillä jo lapsen isä ei pääse niin sitten ei pääse, mutta se on saletti, että jos se just silloin on toisella puolella Suomea, niin saa luvan lähteä kyllä samantein ajamaan :) Tai muuten voi lapsensa unohtaa.[/QUOTE]

että kesken työkeikan vai? ei se nyt ihan noin mene. järki käteen . eli jos ihminne on töissä toisella puolella mapalloa on samnatien lähdettävä? ei se nyt aian vaan onistu.

että kesken työkeikan vai? ei se nyt ihan noin mene. järki käteen . eli jos ihminne on töissä toisella puolella mapalloa on samnatien lähdettävä? ei se nyt aian vaan onistu.

No kuule kyllä se vaan onnistuu jos sanoo että mun isyysloma alkaa nyt. Se on ihan saletti että isällä on oikeus sinne synnytykseen päästä. Harvan mies on varmaan töissä toisella puolella maapalloa. Omani oli keikkahommissa länsi-Suomessa ja sanoi kyllä pomolle että hän lähtee sit ajelee kotia päin jos vaimolle tulee lähtö.

Kyllä mä ainakin haluan et mies on mukana lapsensa syntymähetkellä, mun tukena ja ottamassa vastaan pientä ihmettä. Kyllä me ainakin kaikkemme teemme jotta niin olis. Ja hoitajat tosiaan jo valmiiks soitettuna ajoissa ja sopimaan että kenelle käy. Ja sitten tietävät olla valmiina kun hetki lähestyy.

[QUOTE="shihtzu";22248917]Mulla tässä onkin ihan mukava tilanne, että mun pitää synnytyksen käynnistyessä ensin saada lapselle hoitaja ja sitten keksiä millä minä sinne synnärille menen.
Lapsen isä kun ei välttämättä ole edes paikkakunnalla silloin.

Tietysti jos päädytään suunniteltuun sektioon, niin sitten homma on helppo hoitaa, mutta muuten saa nähdä mitä käy ja mulla eka synnytys eteni ihan järkyttävää vauhtia, että mulla ei välttämättä ole kauaa aikaa kotona odotella, vaan pitää oikeastaan heti lähteä.[/QUOTE]

No kyyti järjestyy varmaan ihan kun tilaat taksin. Sillä itsekin olen kerran mennyt yöllä, kun mies jäi kotiin odottelemaan lapsen vahtia ja kuulemaan, etteivät laita enää sairaalasta takas. Ja siitähän saa kelasta takaisin siitä taksimaksusta, omavastuuosuuden jälkeen.

Yhteistyössä