en ymmärrä miksi jotkut ostaa kävelemään opettelevalle sellasen pehmokypärän.

• Viestiketjun aloittaja "tuuli"
  • Ensimmäinen viesti
mä ostin sen vain sitä varten ja pidinkin sitä vain sen aikaa kun lapsi oppi itse istumaan, meinaan kaatuili silloin vielä suoraan päälteen, sekä kun opetteli nousemaan seisomaan. oli tasapaino vielä heikkoa. toki tuo on päätään muuten kerinnyt kolhimaan ja silloinkin kun ei se kypärä aina ollut sen päässä kuitenkaan!

Eikös se ole tutkittu juttu että ne "konttauskypärät" olis vaarallisempia kuin se että lapsi moksauttaa otsansa lattiaan muutaman kerran.

Muistan kuulleni jutun ( alkuperästä tai totuudesta ei tietoa ) mutta lapsella oli käytetty kypärää aina, ja sitten kun se oli otettu pois, ihan pieni kolhu sai aikaan sen että lapsi kuoli. pää oli niin pehmeä ja hento sen kypärän käytön vuoksi ( ei koskaan ollut saanut kolhuakaan päähän )

tiedä sitten, meillä ei ainakaan koskaan tule sellaista meidän talouteen!

"minä"
KOSKA LAPSET OVAT ERILAISIA.

Meillä vilkas esikoinen ei olisi hengissä selvinnyt ekaa vuottaan mikäli hänellä ei kypärää olisi ollut. Sellainen meno ja kohellus oli päällä koko ajan. Kuopus taas on niin rauhallinen, että ei kypärää tarvitse.

Tasku Venus
Niin ehkä se onkin ihan hyvä olla jos on sellanen kova kivilattia tai jotain. Meillä on aika pehmoinen muovilattia, niin eipä ole sellasia kypäriäkään tarvinnut.

Meillä käytettiin kun kuopus nousi seisomaan 6kk ikäisenä ja ei osannut ollenkaan tulla alas kuin suoraan selälleen. Nyt tuo on 8kk ja hyvin varoo päätään.

Ja kyllä meillä ainakin kuopus ehti silti ihan hyvin saamaan kolhuja päähän vaikka ne pahimmat kolhut tuo kypärä estikin. :D

Muoks. enää siis ei ole kypärä ollut vähään aikaan käytössä.

Viimeksi muokattu:
meidän kuopus harrasti suoriltajaloilta päälleen kaatumista (eli selkäkaarelle, kaatumin taaksepäin ja takaraivolleen lattiaan). n. 20 kaatumisen jälkeen päätin laittaa sille kypärän, että olis edes jotain päästä jäljellä isompanakin...

tosi on
Eikös se ole tutkittu juttu että ne "konttauskypärät" olis vaarallisempia kuin se että lapsi moksauttaa otsansa lattiaan muutaman kerran.

Muistan kuulleni jutun ( alkuperästä tai totuudesta ei tietoa ) mutta lapsella oli käytetty kypärää aina, ja sitten kun se oli otettu pois, ihan pieni kolhu sai aikaan sen että lapsi kuoli. pää oli niin pehmeä ja hento sen kypärän käytön vuoksi ( ei koskaan ollut saanut kolhuakaan päähän )

Kyllähän se näin on. Olen tästä muutamallakin ensiapukurssilla keskustellut. Mutta toiset ei usko, vaan vetoaa juurikin tuohon lapset on erilaisia ja kun meillä vauva kaatuilee niiiiin paljon enemmän kuin teillä ym. skeidaa. Nopea ja helppo ratkaisu ehkä vanhemmille "suojella lasta". Pitäis kieltää ne kypärät!

"Kaikenlaista"

Mä en usko että kypärän takia olisi "pää pehmeä" kyllä siinä jotain muuta on pakko olla taustalla. Eihän toi kypärä ole päässä sen kummempi kuin mikään muukaan lakki, ei estä kallon luutumista tms. Ja kun kerran viittaat johonkin tutkimukseen niin olisi suotavaa myös esittää lähde.

Itse ymmärrän hyvin että kypärää käytetään jos vaikka ihan pienenä alkaa nousta pystyyn, ei siinä ole vielä niin paljon järkeä päässä että tajuaisi varoa. Tai jos on kauhea koheltaja. Meillä on kävelemään lähdetty vasta vuoden ikäisenä, pystyynkin noustu keskimääräistä myöhemmin ja oltu luonteeltaan sen verran varovaisia muutenkin ettei ole ollut tollaiselle tarvitta.

niinhän se on

No ei se pää nyt siitä kovemmaksi muutu ilman kypärää =)
Mutta onhan se tutkittu että alusta asti ilman pehmusteita olevat lapset osaa myös varoa nopeasti. On hullua jälkikäteen väittää että oma lapsi ei olisi pärjännyt ilman kypärää jos kypärää on käytetty. Kukaan lapsi ei kohella päättömästi ilman kypärää. Tietyllä tavalla päättömästi kyllä, mutta paljon varovaisemmin silti kuin kypärän kanssa.

Onhan se myös tutkittu juttu että esim. laskettelurinteessä vauhdit nousee sitä mukaa kun kypärien käyttö yleistyy. Samoin monissa työtehtävissä turvajutut ei lisää turvallisuutta kun varomattomuus kasvaa.

määää
[QUOTE="asdf";22244600]:D Voi näitä aloituksen riemuja. Voi tätä yksinkertaisuuden määrää tiivistettynä yhteen palstaan. Voi miten monta Pahvia täältä löytyy.[/QUOTE]mut eiks tää palsta oo just sitä varten et voi kysellä vaikka mitä pahvipäisyyksiä nyt mieleen juolahtaa.......

No tuota...

Lapsen pään kovuus tai pehmeys ei mitenkään liity siihen, käytetäänkö hänellä kypärää vai ei. Kyllä ne kallon luut kasvaa ja kehittyy ihan omaa tahtiaan.

Tuo tarina on pakko kertoa maanantaina röntgenosaston kaffepaussilla :xmas:

"minä"
Kyllähän se näin on. Olen tästä muutamallakin ensiapukurssilla keskustellut. Mutta toiset ei usko, vaan vetoaa juurikin tuohon lapset on erilaisia ja kun meillä vauva kaatuilee niiiiin paljon enemmän kuin teillä ym. skeidaa. Nopea ja helppo ratkaisu ehkä vanhemmille "suojella lasta". Pitäis kieltää ne kypärät!
Uskomatonta skeidaa...

Voin kertoa sinulle, että todella vilkas lapsi ehtii kypärästä huolimatta saada kolhuja vaikka kuinka. Meillä lapsella oli joka viikko joku uusi kuhmu tai haava, vaikka meillä kypärä olikin käytössä osan ajasta. Tiedoksi vain noille "pää pehmenee" juttujen kertojille, että normaaliperheissä se konttauskypärä ei ole lapsen päässä ympäri vuorokauden...

"Mandi"
:D :D :D Ehkä toimii jollakin. Meillä kaksospojat hirttäisivät toinen toisensa niitten kypärien kanssa. Toinen on ollut melkoinen meniä ja pää on jonkin verran kopissut lattiaan. Nykään 10-kuukauden ikäisenä osaa jo selkeästi varoa ja kopinaa kuuluu enää muutaman kerran viikossa. Taidoiltaan on kehittynyt niin hyvin, että lähtee kohta kävelemään ilman tukea. Toisella pojalla ei ole kiirus kävelemään, mutta hänkin on oppinut varomaan päätänsä.

"ööö"
Mä luulin että ne on vaan sairaille lapsille. Ystävän lapsella oli ongelmia kallossa ja hänellä käytettiin joskin lääkärin kehotuksesta, mutten mä tiennyt herranjumala että jotkut käyttää niitä muutenkin. EHEHHEHEH sain muuten hyvät naurut, melkein lens kahvit näppikselle.

"Mandi"
[QUOTE="ööö";22244741]Mä luulin että ne on vaan sairaille lapsille. Ystävän lapsella oli ongelmia kallossa ja hänellä käytettiin joskin lääkärin kehotuksesta, mutten mä tiennyt herranjumala että jotkut käyttää niitä muutenkin. EHEHHEHEH sain muuten hyvät naurut, melkein lens kahvit näppikselle.[/QUOTE]

Liitin kirjoituksen facebookissa omalle sivulleni, sen verran isot naurut sain minäkin. Päivä on ollut taas kohtuu hankala, mutta tämä keskustelu pelasti se :D

Yhteistyössä