Säännöllistä päivätyötä tekevät, minkälaista arkenne on? Itse olen aivan uupunut tähän.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "uupunut"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

"uupunut"

Vieras
Te, jotka teette säännöllistä päivätyötä, kertokaahan, minkälaisia päivänne tyypillisesti ovat. Itse teen säännöllistä toimistotyötä ja silti välillä tuntuu, että olen työviikon jälkeen ja iltaisin niin uupunut, etten jaksa mitään ylimääräistä. Olisi kiva kuulla minkälaisia viikkoja te toiset teette ja onko tämä oma väsymys ihan normaalia.

Kello soi mulla aamuisin 6.00 ja ylös pitäisi nousta viimeistään 6:15. Ovesta olen ulkona 7:00, jotta ehdin oikeaan bussiin. Vaihdoista ja kävelyajoista johtuen olen työpaikalla vasta 8:30 aikoihin (työpaikka Lauttasaaressa, kuljen idän suunnasta bussilla, junalla ja vielä toisella bussilla). Töistä lähden yleensä siinä 16:30 aikoihin ja kotosalla olen n. 18:00. Siinä sitten heti ruoanlaittoa ja syömistä, jonka jälkeen kello onkin jo n. 19:00. Päivästä riippuen lähden vielä tunniksi liikuntaharrastuksiin tai sitten puuhastellaan jotain kotosalla. Liikuntaharrastusten jälkeen olen kotona viimeistään 21:00 ja jos ei ole mitään pakollisia hommia (usein laitan tässä vielä pyykkejä, siivoilen, ruokin elukat tms.) saatan katsoa jonkin tv-sarjan. Viimeistään yhdeltätoista yritän päästä nukkumaan, jotta unta tulisi vähintään se 7 tuntia. Silti tuntuu, että olen aina aamuisin kuolemanväsynyt. Lisäksi tuntuu, että pienetkin asiat uuvuttavat kohtuuttomasti.

Tiedän, että tuo työmatkan pituus (ajallisesti) on ehkä suurin rasittava tekijä, mutta vaikea sitä on lähteä lyhentämäänkään. Autolla en keskusta-alueelle halua lähteä ja toisaalta mies tarvitsee auton, koska julkisilla ei hänen työpaikalleen pääse. Ollaan ihan eri suunnilla töissä. Työmatkaa en myöskään pysty oikein hyödyntämään mitenkään järkevästi, koska matka on aika rikkonainen ja seisten ruuhkabussissa on aika vaikea keskittyä mihinkään.

Kauhulla odotan jo nyt talvea, kun liikennevälineet alkavat myöhästellä ja työmatka entisestään pitenee... :( Etätyötä en työn luoteen vuoksi pysty tekemään. Työajat ovat periaatteessa liukuvat, mutta eipä sitä oikein pysty hyödyntämään, koska siinä tapauksessa aamulla herätys olisi 05:00 (tähän en kykene) tai sitten illasta pitäisi karsia pois liikuntaharrastukset, mikä ei kuulosta kivalta.

Viikonloput ovat meillä vapaat, mutta silti tuntuu, että ne eivät auta tähän viikon aikana kertyvään väsymykseen. Toivoisin niin, että saisimme lapsen ja voisin jäädä edes hetkeksi kotiin tästä oravanpyörästä... :)

Heh. Näin lapsipalstalla sun vapaa-ajan määrä tuntuu paljolta :D Mutta nuo työmatkathan tuossa tekee päivästä rankan. Olen itse välillä joutunut käyttämään noin paljon matkoihin ja se vaan väsyttää. Lapsiarkea ei noilla työmatkoilla voisi edes elää, valitettavasti. lapsen myötä 'pääset' hetkeksi pois oravanpyörästä, mutta homma jatkuu entistä hektisempänä, kun pitää ehtiä hakea lapset hoitopaikasta ennen viittä. Mutta vastauksena kysymykseen: on normaalia olla väsynyt. Pystyisitkö vaikuttamaan noihin työmatkoihin jo mahdollista lastakin ajatellen? Hoitovapaan jälkeen paluu vanhoihin töihin on kuitenkin helpointa ja fiksuinta, mutta noilla työmatkoilla :/

Ei kai tuohon ole oikein muuta lääkettä kuin joko työpaikan vaihto tai jotenkin saada lyhennettyä työmatkaan kuluvaa aikaa. Onhan tuo oikeesti aivan älytöntä että sulla menee 3 tuntia päivässä työmatkoihin, kun vertaaan vaikka itseeni, mulla työmatkaa 17km ja siihen menee autolla 15min. (ei siis pk-seudulla).

Ja ymmärrän kyllä hyvin että olet väsynyt, olisin minäkin tuossa tilanteessa.

Mä lähden töihin vaihtelevasti 5.40 - 8 eli herätys on 5-7 maissa ja mies vie yleensä lapset hoitoon. Työmatkaan mulla menee n. 20-30 minuuttia ja keväästä syksyyn ajan välin pyörällä, josta nautin ja talvella köröttelen metrolla tai bussilla. Töissä olen päiväkodissa, joten päivät voi olla välillä aika raskaitakin, mutta silti pitää illalla jaksaa olla kahden oman pojan kanssa, jotka on aika touhukkaita ja äänekkäitä. Iltapäivällä haen pojat n. klo 16- 17 maissa työpäivästä riippuen, tullaan kotiin ja teen ruuan, siivoan ja pyykkään kun lapset katselee lastenohjelmia ja kinastelee. Ainakin kerran viikossa lähden vähintään kahdeksi tunniksi jumppaan ja mies laittaa lapsen nukkumaan. Välillä mennään lasten kanssa ulos lastenohjelmien jälkeen jos on kiva ilma ja varsinkin kesällä ulkoillaan vielä illallakin. Sitten alkaa iltapainit eli lasten nukkumaanlaitto (iltapala, iltapesu ja iltasatu), joka loppuu yleensä vasta klo 21.30-22 kun viimeinenkin touhupelle nukkuu ja rauhalaskeutuu. Sitten syön iltapalan ja luen kirjaa ja menen nukkumaan yleensä klo 23 mennessä.

Kyllähän sitä on aika väsynyt työviikon jälkeen ja kun viikonloppuina pitäisi ehtiä tehdä kaikenlaista, niin välillä tuntuu rankalta, mutta sitten otetaan välillä vähän löysemmin, tilataan pizzat kotiin ja löllötellään vaan koko viikonloppu.

Hei,

olen jo keski-ikäinen, mutta saman kokenut ja yksi neuvo, miten voisit katkaista uupumuksen ja saada voimasi takaisin: vaihda joksikin aikaa tuo liikuntaharrastuksesi tavalliseen joogaan (ns. rentouttava 'jokamiehen/naisen jooga', onko sen nimi nyt astanga ..)jos löydät sopivan ryhmän vaikka työmatkan varrelta tai läheltä kotoa. Ei millään ensin uskoisi, mutta se rentouttaa niin, että ko. iltana ja sitä seuraavina nukkumaan mennessä tuntuu jo ihan erilaiselta ja tulee luonnollinen, syvä uni. Mene lisäksi vaikka joka toinen ilta tuntia aikaisemmin nukkumaan. Jos lapsi tulee, ole ihmeessä kotona niin kauan kuin voit (nykyään saa edes jotain hoitorahaa) jolloin voit vaikka nukkua joskus päiväunia yhdessä lapsen kanssa eikä tarvitse stressata jatkuvasta lähtemisestä ja aikatauluista. 70-luvun lopussa äitiysloma oli vielä 6 kk ja sen jälkeen ei penniäkään tullut jollei mennyt töihin. En ikinä soisi kenellekään sitä ruljanssia ja jatkuvaa väsymystä - joogaryhmiäkään ei vielä silloin ollut, mutta nyt minä ja tyttäreni (3 pienen lapsen äiti) olemme sen keksineet ja se on hieno juttu.

Jos lapsia tulisi, niin en palaisi nykyiseen työhöni. Se ei olisi käytännössä mitenkään mahdollista.

Ja mitä tuohon hoitopaikkoihin vientiin tulee, niin itseasiassa kuljetan tuon kaiken lisäksi vielä sairasta äitiäni viikoittain erinäisiin paikkoihin ja monesti esim. aamuisin ennen töihin menoa ja haen hänet vielä kotiin töiden jälkeen. Jätin sen vain pois tuosta selostuksesta. Tuntuu välillä samalta kuin veisin lapsia hoitoon... :(

Minä olen kade sinulle. Sinä pääset töitten jälkeen liikuntaharrastukseen :(

Olen nyt saikulla vielä tämän päivän, huomenna pitäisi raahautua taas töihin, mutta
tämä normaalipäiväni menee näin.

Klo 6.00 herätys, pikainen suihku ja sitten lapsen herätys (välillä hankalaa kun toinen on väsy)
Lapsi suihkuun ja sen jälkeen lapsen pukeminen ja laitan hänelle aamupalan pöytään ja samalla kun hän syö sitä niin kampaan hänen hiuksensa.
Sitten jätän lapsen syömään aamupalan loppuun ja menen vessaan tekemään itsestäni ihmisen näköistä eli pikkuisen meikkiä ja hiusten kampaus.

Sitten lapsen pukeminen ulkovaatteisiin (välillä nopeempaa, välillä menee pikkuisen aikaa, kun on herätty väärällä jalalla)
Sitten n. 6.50 autoon ja lähetään ajamaan tässä lähellä olevaan tarhaan.
Siellä lapsen riisuminen ja käsienpesu ja hali :)

Sitten automatka töihin, jossa olen hiukan ennen kahdeksaa.
Töistä pääsen 16.00 - 16.30 aikoihin, riippuen siitä missä vaiheessa työt ovat.

Sieltä tarhaan viideksi ja lapsen kanssa kauppaan. Sieltä kotiin ja ruuanlaittoon. Tehdään helppoa ja nopeeta ruokaa. Ruuanlaiton aikana mies leikkii lapsen kanssa
Sitten syödään ja sen jälkeen loppuilta menee lapsen kanssa, leikitään ja jutellaan miten tarhassa on mennyt. ( Ennen kävin minäkin liikkumassa ja harrastuksissa, mutta olisi liian tylyä jättää lapsi joka on päivän odottanut tarhassa, joten hänen kanssaan vietän aikaa ja se on mukavaa )
Sitten on iltapala ja iltasuihku ja iltasatu.
n. 9.00 lapsi nukahtaa ja sitten alkaa keittiön siivous, paikkojen järjestely ja pyykkien laitto.
Jos illalla tulee 9.00 joku hyvä sarja niin katon sen näiden hommien ohessa, eli mainoskatkoilla näitä.
Sitten kotitöiden jälkeen istun hetkeksi netin ääreen ja sitten nukkumaan ja sama juttu uusiksi.

itse teen 3 vuorotyötä ja jaksan siinä paremmin kuin silloin kun tein säännöllistä päivätyötä. päivätyössä tuntui ettei mulla jää aikaa yhtään mihinkään, vuorotyössä taas jää, vaikka työtunteja on enemmän.

Miten mustakin tuntuu, että jaksoin ennen paremmin kun opiskelin ja kävin vuorotyössä. Työtunteja oli kuitenkin melkein sama kuin nyt. Silloin sai sentään välillä nukkua aamusiin pidempään ja jäi jotenkin enemmän vapaa-aikaa...

[QUOTE="uupunut";22233592]Jos lapsia tulisi, niin en palaisi nykyiseen työhöni. Se ei olisi käytännössä mitenkään mahdollista.

Ja mitä tuohon hoitopaikkoihin vientiin tulee, niin itseasiassa kuljetan tuon kaiken lisäksi vielä sairasta äitiäni viikoittain erinäisiin paikkoihin ja monesti esim. aamuisin ennen töihin menoa ja haen hänet vielä kotiin töiden jälkeen. Jätin sen vain pois tuosta selostuksesta. Tuntuu välillä samalta kuin veisin lapsia hoitoon... :([/QUOTE]

Työpaikkaa kannattaa mahdollisuuksien mukaan vaihtaa ennen lapsia. Hoitovapaan jälkeen, pienen lapsen tai lapsien äitinä, voi olla hankalaa löytää uutta työpaikkaa ja alku uudessa paikassa vaatii aina enemmän, kun pitää näyttää osaamisensa. Tästä on omakohtaista kokemusta. Tällä hetkellä sinusta voi tuntua helpommalta jatkaa nykyisessä ja miettiä asiaa 'sitten joskus', mutta sitten joskus on useimmilla aika energiaton olo töiden suhteen. Tuttuun paikkaan on helpompi mennä ja ainakin 100 kertaa helpompi kuin ryhtyä etsimään uutta paikkaa ja vakuuttamaan työnantajia osaamisestaan.

säännöllinen päivätyö, herätys klo 5.45 ja siinä nopea aamupala, lapsen herätys ja hän on hoitopaikassaan yleensä klo7 mennessä, joten itse olen töissä 7-7.30, sitten töistä pois 15.15.30 ja kotiin tai lapsen haku hoidosta ja kotiin, eli vaihdellen lapsen isän kanssa, toinen vie, toinen hakee, noin yleensä. Kotona klo16 ja ruoka siinä main, sillä teemme jo edellisenä iltana ruuan valmiiksi tai lähes valmiiksi. Sitten siinä onkin yhteistä aikaa ja lapsi käy iltatoimien jälkeen yöunille klo20 tietämillä.
aikaa siis välillä on, mutta silti puuduttaa toisinaan tämä meno... itse saan aikaiseksi tosi huonosti lähteä minnekään, vaikka toisinaan oli sopimus et kumpikin käy yhden illan viikosta jossain, mut
useimmiten en sit lähdekään...

Kiva kuitenkin kun lähes joka päivä käydään sit ulkona työpäivän jälkeen kaikki, eli syyshommia nyt tehty tai nyt jo yhdet "lumihommat" tehtynä... tyytyväinen olen, vaikka väsyttääkin välillä, mut
johtuu niin monista asioista se väsymys tai puutumus, eniten ehkä työpaikka ei ole miellyttävä.

Tuntuu kyllä harmilliselta, että työmatkoihin kuluu noin paljon aikaa. Ja ei pysty edes rauhassa keskittymään vaikka lukemiseen kun pitää vaihtaa kulkuvälinettä välillä. Itsellä matkat kestävät korkeintaan puoli tuntia suuntaansa ja silti työpäivä tuntuu vähän liian pitkältä.

Jos viikonloppunakaan ei pysty rentoutumumaan, vaikuttaa siltä, että olet aika syvällä uupumuksessa :/

Ja olen itse sitä mieltä, että kyllä lapsen kanssa olo on rennompaa ja helpompaa vaikka siinä on omat hankaluutensta ajoittain. Siis jos sattuu saamaan ns. helpon lapsen :)

5:20 herätyskello soi. ylös, suihkuun, pyykin käärintä kuivausrummusta, aamukahvi ja itseni pukeminen ja laittaminen. Lasten herätys, pukeminen, hammaspesut
7:15 lapset hoidossa
7:30 töissä
16 töistä hakemaan lapsia
16:30 kotona äkkiä ruuanlaittoa, syöminen, lapset leikkii - itse laitan tiskikonetta, pyykkiä, siivoan
19:30 iltapala, iltapesut, iltasatu ja lasten nukutus
21:15 lapset nukkuu, itselle iltapalaa, ehkä hieman netissä tai telkun katsomista,
22:30 nukkumaaan

6:45 Herätys
7:00 Sängystä ylös ja aamupesulle
7:15 Aamiaista ja meikkailua
8:00 töihin lähtö
8:15 töissä
16:00 töistä lähtö, kauppaan tai salille
17-18 (riippuen kävinkö salilla) kotona, välipala
18-22 ruokailua, siivoilua tarpeen mukaan, ulkoilua jos ei ollut salipäivä, tv-sarjoja jos on tullut jotain hyvää, jne.
22-23 nukkumaan

[QUOTE="Jaana";22233603]Klo 6.00 herätys, pikainen suihku ja sitten lapsen herätys (välillä hankalaa kun toinen on väsy)
Lapsi suihkuun ja sen jälkeen lapsen pukeminen ja laitan hänelle aamupalan pöytään ja samalla kun hän syö sitä niin kampaan hänen hiuksensa.

Sieltä tarhaan viideksi ja lapsen kanssa kauppaan.

Sitten on iltapala ja iltasuihku ja iltasatu.

[/QUOTE]

Miksi oi miksi pk-ikäinen lapsi käy aamulla suihkussa? Jos on käynyt jo illalla? Antaisit nukkua senkin ajan.

Ruokakaupassa ei ole pakko käydä joka päivä. Pienellä ennakkosuunnittelulla pääsee vaikka sellaiseen rytmiin, että hakee peruslastin kerran viikossa ja puolivälissä viikkoa lisää tuoretavaraa.

[QUOTE="vieras";22235327]Miksi oi miksi pk-ikäinen lapsi käy aamulla suihkussa? Jos on käynyt jo illalla? Antaisit nukkua senkin ajan.

Ruokakaupassa ei ole pakko käydä joka päivä. Pienellä ennakkosuunnittelulla pääsee vaikka sellaiseen rytmiin, että hakee peruslastin kerran viikossa ja puolivälissä viikkoa lisää tuoretavaraa.[/QUOTE]

Samaa ihmettelin! Päiväkoti-ikäisellä 2 kertaa päivässä suihku??? :o
Meidän 2 v käy 2 kertaa viikossa suihkussa/saunassa!

Mä taas kahden pienen lapsen äitinä en malta odottaa, että pääsen takaisin töihin LEPÄÄMÄÄN!! Hektisinkään työ ei ole yhtä kamalaa rumbaa kun tämä kotona olo!!

[QUOTE="uupunut";22233458]Te, jotka teette säännöllistä päivätyötä, kertokaahan, minkälaisia päivänne tyypillisesti ovat. [/QUOTE]

Päivät menee suurinpiirtein näin eli herätys klo 6.30, nopea aamupala (hedelmä tms) + meikkaus + vaatteet niskaan (katsottu valmiiksi edellisenä päivänä.)

Bussiin noin klo 7 ja töissä noin 7.30. Syön aamupalan aamukahvilla (pikapuuro tms) ja luen lehden.

Töistä kotiin kolmen jälkeen, lapsen haku tarhasta ja sitten puistoon. Puistosta kotiin noin viideksi ja päivällisen lämmitys. Mies tulee kotiin ennen kuutta ja sitten käydään kaupassa, siivotaan tai ollaan vaan perheen kesken.

Iltatoimet alkaa noin 19.30 eli iltapuurot, pesut ja lapsi nukkumaan noin 20.30. Tuosta alkaa oma aika, jolloin kattelen telkkaan, surffaan, luen kirjoja tai lehtiä. Nukkumaan kympin aikaan, jotta aamusta jaksaa pirteänä nousta.

Liikunnat ym jää viikonloppuun, koska illat on niin lyhyitä ja ne haluaa viettää lapsen kanssa.

Ap:lle vinkkaisin, että pystytkö lähtemään aikaisemmin töihin? Siis onko ruuhka silloin helpompi, joten pääsisit nopeammin? Ja toi 45/60 min aamutoimiin kuulostaa aika luksukselta eli jos haluat, voi karsia siitä aikaa. Ja jos siis aamulla pääset aiemmin lähtemään eikä ruuhkaa ole yhtä paljon, voi tilanne olla sama myös iltapäivästä eli jos pääset aiemmin lähtemään, on vähemmän ruuhkaa ja lopputuloksena sulle jää enemmän vapaa-aikaa.

[QUOTE="ninni";22235582]Mä taas kahden pienen lapsen äitinä en malta odottaa, että pääsen takaisin töihin LEPÄÄMÄÄN!! Hektisinkään työ ei ole yhtä kamalaa rumbaa kun tämä kotona olo!![/QUOTE]

Tervetuloa! Kerrohan kommenttisi, kun olet muutaman kuukauden pyörittänyt sekä työ- että kotirumbaa.

Itselläni on ollut samansuuntaisia ongelmia, ja ratkaisin ne siten, että yhdistin illan urheilusuoritukset työmatkaan. Eli nykyisellään käyn vain viikonloppuisin ohjatussa liikunassa, ja arkisin liikunta rajoittuu työmatkakävelyyn/juoksuun. Eli aamuisin jään pari pysäkinväliä aikaisemmin pois, ja kävelen loppumatkan ja iltapäivällä jätän vaihtobussin kokonaan välistä ja hölkkään kotiin. Vaatii totuttelua ja asusteiden vaihtoa työpäivän jälkeen, mutta jättää sitten ihanasti koko illat vapaiksi, kun pääsee kotiin.

Yhteistyössä