Kuinka ihmeessä joku voi jäädä hoitovapaalle rahallisesti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja missä mättää???
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="alkup.";22227202]Tekisi mieli laittaa itseni "työttömäksi" eli kun jäin äitiyslomalle niin mun työsuhde loppui...nyt olisi sellainen tilanne että voisin palata takaisin vanhaan työpaikkaani tai sitten ilmottautua työttömäksi ja saada suurempaa liitonrahaa....ja ennen kaikkea olla kotona kunnes lapsi olisi 1,5-2vuotias. eli 6-12kk siihen menisi....[/QUOTE]

Yksi vaihtoehto on opiskella sillä työttömyyskorvauksella, onko sulla millanen pohja, voisitko jatkaa sitä monimuotokoulutuksena eteenpäin? Sillon saa 24 kk ansiosiddonnaisen ja siihen päälle kulukorvaus.

Olen ajatellut, enkä mä näe sitä välttämättä järkevimpänä vaihtoehtona. Ei se elämä koskaan ole niin varmaa, vaikka tekisit mitä. Vuokrakämpän kanssa et joudu kuseen. Mun mielestä elämä ei ole lainkaan varman päällä, jos lainaa on älyttömästi.

muoks. mihinköhän lainaus jäi... Tämä siis nimimerkille täh?

Niin totta. Eikö suuri asuntolaina juuri tee epävarmuuden ja paineen palata takaisin töihin? Se on vain se tunne varmuudesta kun on omistusasunto, tosiasiassahan asia on juuri päinvastoin :) Omistusasunnot ei maailmasta lopu vaikka hankkisi myöhemminkin. Tulojen ja tilanteen mukaan.

Eli säästöillähän sitä on elettävä.

Ihmettelen kahden vanhemman perheitä, joilla ei ole varaa olla hoitovapaalla.

Tosin näin totaaliyksinhuoltajana olin vain 4 kk hoitovapaalla ja sitten 10 kk osittaisella hoitovapaalla,
eli 4 - päiväisellä viikolla.
Kun perheessä ei ole kenenkään muun tuloja , homma on aika tiukkaa.
Säästöjä syödään ja lyhennysvapaatakin pitää ottaa muutama kuukausi.

Laskeskelin että tämä ylimääräinen (äitysloman päälle) panostus oli noin 25000 euroa brutto tulonmenetyksenä ...

Me ei tajuttu asuntoa ostaessa, että aikanaan kun tulisi lapsi niin tilanne olisi juuri tuo. Nyt ollaan puolessa välissä raskautta ja myydään asuntoa. Palataan vuokralle muutamaksi vuodeksi. Koska en halua laittaa vauvana hoitoon. Teen itse lasten kanssa töitä ja liian paljon nähnyt. Valintoja joutuu siis tekemään.

[QUOTE="sondersson";22227160]no menoistahan se on kiinni eikä tuloista. Omia valintoja. Mä en ymmärrä, miksi esim. oma talo pitää saada ennen lapsia. Siinähän sitä sitten ollaan vaikeuksissa. Pitää menot pieninä kun lapset ovat pieniä ja keskittyy niitten hoitamiseen.[/QUOTE]

Oma talo ei suinkaan ole este hoitovapaalle jäämiselle. Vuokrathan ovat kalliimmat kuin lainanlyhennys+korot, etenkin kun ottaa huomioon korkovähennysoikeuden verotuksessa.

Minä säästin etukäteen hoitovapaata varten, toinen auto laitettiin seisontaan, sukulaisilta saatiin vanhoja lastenvaatteita ja kävin kirppiksellä ostamassa puuttuvat. Eipä siinä juuri menojakaan ollut, kun vain oli kotona lasten kanssa. Ostin tarjouksesta pakkasen täyteen ruoka-aineita. Ei tarvinnut pitää edes lyhennysvapaata lainasta. Pääkaupunkiseudulla sai jotain hoitotukea ja lisäksi mies maksoi yhteisiä menoja sen verran enemmän kuin säästyi hoitomaksuissa.

Ei ne suuret tulot, vaan ne pienet menot.

Täytyy myös muistaa se et kaikki meistä ei ole tietentahtoen sitä lasta tehny vaan on saattanu saada alkunsa hyvinkin "hankalissa" elämänvaiheissa, eipä sillon ole säästöjä tms...

[QUOTE="vieras";22227259]Niin totta. Eikö suuri asuntolaina juuri tee epävarmuuden ja paineen palata takaisin töihin? Se on vain se tunne varmuudesta kun on omistusasunto, tosiasiassahan asia on juuri päinvastoin :) Omistusasunnot ei maailmasta lopu vaikka hankkisi myöhemminkin. Tulojen ja tilanteen mukaan.[/QUOTE]

Mitä ihmeen urpoja palsta on täynnä? Pitäähän sitä vuokraa yhtälailla maksaa kuin omaakin asuntoa. Omaa maksaessa nimenomaan voi olla varma tunne, koska siinä rahaa laittaa omaan pussiin ja kaiken kukkuraksi vielä se tuottaa. Todennäköisesti asunnon arvo nousee ja sen voi aina myydä hädän tullen. Vuokralaisella ei tällaista turvaa ole.

Siten että myytiin yritys, josta saatiin reilu 500 000. Oltiin molemmat vanhemmat puoli vuotta kotona ja nyt mies aloitti uuden yrityksen. Mä oon kotona 5 vuotta ja sitten menen opiskelemaan lisää.

Ei olla vanhan rahan perheistä (suht vähävaraisista molemmat). Tehtiin paljon töitä ennen lapsia ja mies otti aika ison riskilainan yrityksen kanssa ja se kannatti... Nyt voidaan tehdä mitä halutaan.

Meillä minä tienaan paremmin kuin mies, mutta olin silti kotona lapsen kanssa, kunnes hän oli 1v 10kk. Tein puolipäiväisesti töitä kotoa käsin. Mulla on siis koko ajan mahdollisuus tehdä suurin osa hommista etänä.

Raskastahan tuo oli. Suurimman osan hommista tein, kun lapsi nukkui, mutta miehenkin työ joustaa, joten hän auttoi myös hoitamisessa ja äitini ja isäni auttoivat tosi paljon myös.

Helposti.

Meillä ei ole omaa asuntoa eikä siis lainaa jota olisi pakko maksaa ns. lasten kustannuksella. Me varmaan joskus kyllä ostetaan oma, mutta vasta sitten kun lapset on ns. tehty.

Mitä ihmeen urpoja palsta on täynnä? Pitäähän sitä vuokraa yhtälailla maksaa kuin omaakin asuntoa. Omaa maksaessa nimenomaan voi olla varma tunne, koska siinä rahaa laittaa omaan pussiin ja kaiken kukkuraksi vielä se tuottaa. Todennäköisesti asunnon arvo nousee ja sen voi aina myydä hädän tullen. Vuokralaisella ei tällaista turvaa ole.

Jos sulla on lainaa esim. 300 000 ja maksat sitä 25 vuotta, maksat korkoja n.100 000-150 000.
Se on rahaa mitä et saa koskaan takaisin vaikka saisitkin 25 vuoden päästä asunnostasi saman mitä olet maksanut....

[QUOTE="vieras";22227169]Sanos muuta! Perseestähän tämä on ja aattele kuinka kunnat säästää lasten hoitopaikoista, jos lapset hoidettaisiin kotona. Eli ei tarvitsi paljoa maksaa äideille lisää, että ovat kotona lasten kanssa ja silti säästävät siinä.
Minä olen ollut kotona 15v, surkean pienillä tuloilla tullaan toimeen ja mieskin on sairaseläkkeellä. Eikä saada edes kaikkien halveksimaa toimeentulotukea, iha itse hoidamme lapsemme. Kaikkea ei pystytä ostamaan ja välillä pännii ihan hirveästi, kun lähes jokainen asia, mitä pitäisi tehdä, on rahasta kiinni..
Mutta lapset ovat tyytyväisiä ja se on pääasia.[/QUOTE]

Ei kunta siinä mitään säästä, vaan päinvastoin kunta menettää isot verotulot, kun äidit jäävät kotiin lapsia hoitamaan. Ihan turhaan valitat. Oma valintasihan se on jäädä kotiin. Meillä työssäkäyvillä veronmaksajilla ei ole mitään velvollisuutta kustantaa sinulle mitään ylimääräistä luksusta. Mene töihin, niin ei tarvitse vinkua.

No näinpä! Onhan se vuokra maksettava johonkin, omistusasunnosta kun voi saada lyhennysvapaata ja muutenkin pankin kanssa voi neuvotella maksuehdoista, vuokranantajan kanssa hieman hankalampaa. Vuorat on ainakin pk seudulla niin korkeat, ettei ne paljoa eroa lainan lyhennyksistä. Sitten jos haluaa elää asumislisillä jne, se on sitten oma valinta, joka ei ainakaan meidän perheessä tule kysymykseenkään.

Tää Urpo ei ole koskaan asunut vuokralla, mutta asuisi jos olisi tarvis. Tässä nyt alunperin ihmeteltiin, miten on varaa jäädä hoitovapaalle. Jos haluaa suuren lainan ja turevallisuudentunne tulee siitä, niin sitten jotkut voivat joutua tinkimään lasten kotona viettämästä ajasta.

Asunnon arvo on eri asia kuin toteutunut kauppa. Varmuus on näennäistä. Jos joudut myymään huonona aikana ja asunto on ollut suurelta osin velaksi, on ollut isoja remppoja jne. takkiin voi tulla reippaastikin. Kysyntää ei voi tietää ennakolta, se on viimekin vuosina vaihdellut paljon.

Vasta nyt sitä tajuaa kuinka pirun köyhä sitä on: mun tulot huomattavasti nousi kun jäin kotihoidontuelle! Olen opiskelija ja sillä rahalla ei tosiaankaan tule toimeen..

no harva sitä ihan omaa kotia tahtoo myydä, vuokrakämpästä toiseen on helppo muuttaa, jos tarvii halvemman. Täälläkin näkee, että mieluummin pieni vauva laitetaan hoitoon kuin myydään kämppä.

Paitsi että yhteiskunta tukee vuokralaista ihan eri lailla kuin omistusasujaa. Minulle on ollut ihan selvää jäädä hoitamaan lapsia kotiin, äitiys- ja vanhempainrahat ja myöhemmin kotihoidontuki lisineen (sekä hoitolisä, että kuntalisä, nyt toisella kertaa vielä sisaruslisä) on moninkertainen verrattuna opintotukeen. Tämän lisäksi saamme vielä asumistuen.

Jos puolisolla ei ole iso palkka, niin pitäisi olla mahdollisuus hoitolisään, joka on noin 170e/kk. Omistusasuntoonhan sitä asumislisää ei saa, että se on harmillinen paikka. Mutta ehdottomasti kannattaa ottaa selvää hoito- ja mahdollisesta kuntalisästä, vaikka tämän ketjun ap ei kai niitä saa. Toisaalta taas jos puolisolla on edes keskitasoinen palkka, niin kyllä sillä elää sen n. vuoden ihan ok, toki ne lainat voi juuri tiukille vetää.

Juu, mutta pienillä tuloilla pärjää silloin paremmin, kun on mm. mahdollisuus saada asumistukea :)

[QUOTE="vieras";22227329]Jos sulla on lainaa esim. 300 000 ja maksat sitä 25 vuotta, maksat korkoja n.100 000-150 000.
Se on rahaa mitä et saa koskaan takaisin vaikka saisitkin 25 vuoden päästä asunnostasi saman mitä olet maksanut....[/QUOTE]

Saatko sitten vuokran takaisin? Et! Sen sijaan olet rikastuttanut jonkun vuokranantajan rahapussia, et omaasi, kuten omistusasuntoa makselevat.

Omistusasujan on mukava jäädä eläkkeelle, kun laina on maksettu ja sen jälkeen asumismenot ovan vain nimelliset eli ylläpidon luokkaa. Vuokralla asujan asumiskulut eivät laske koskaan, vaan pelkästään nousevat.

Paitsi että yhteiskunta tukee vuokralaista ihan eri lailla kuin omistusasujaa. Minulle on ollut ihan selvää jäädä hoitamaan lapsia kotiin, äitiys- ja vanhempainrahat ja myöhemmin kotihoidontuki lisineen (sekä hoitolisä, että kuntalisä, nyt toisella kertaa vielä sisaruslisä) on moninkertainen verrattuna opintotukeen. Tämän lisäksi saamme vielä asumistuen.

Jos puolisolla ei ole iso palkka, niin pitäisi olla mahdollisuus hoitolisään, joka on noin 170e/kk. Omistusasuntoonhan sitä asumislisää ei saa, että se on harmillinen paikka. Mutta ehdottomasti kannattaa ottaa selvää hoito- ja mahdollisesta kuntalisästä, vaikka tämän ketjun ap ei kai niitä saa. Toisaalta taas jos puolisolla on edes keskitasoinen palkka, niin kyllä sillä elää sen n. vuoden ihan ok, toki ne lainat voi juuri tiukille vetää.

Kyllä minäkin sain hoitolisää hoitovapaalla ollessani, koska miehellä oli sen verran pienet tulot. Myös asumistukea voi omistusasunnossa asuva saada.

Mä pystyn helposti olemaan kotona. Töitä ei kuitenkaan ole tarpeeksi, olisin työttömänä jokatapauksessa. Vuokran (500e/kaksio) jälkeen käteen jää n. 600e ruokaan + laskuihin. Meidän 2 henkinen perhe pärjää näin hyvin. Kun tuleva lapsi syntyy aion olla hänen kanssaan kotona 3 vuotta, ja sitten opiskella 3,5 vuotta. Ehkä muutetaan kolmioon/neliöön jossa vuokra sen 600e, mutta enemmän mulla kahden lapsen kanssa jää käteen kuin yhden. Ei vauva-aika oo kallista, nyt isomman kanssa sitä rahaa alkaa kulumaan enemmän. Ja silloin lapsi on jo koulu-ikäinen, ja saanut hyvän perusturvan elämäänsä, kun en ole kiikuttanut 9kk ikäisenä hoitoon. Itsekin olen taas töissä, ja rahaa jää enemmän.

Saatko sitten vuokran takaisin? Et! Sen sijaan olet rikastuttanut jonkun vuokranantajan rahapussia, et omaasi, kuten omistusasuntoa makselevat.

Omistusasujan on mukava jäädä eläkkeelle, kun laina on maksettu ja sen jälkeen asumismenot ovan vain nimelliset eli ylläpidon luokkaa. Vuokralla asujan asumiskulut eivät laske koskaan, vaan pelkästään nousevat.

Mutta nyt puhutaan siitä ajasta, kun lapset ovat pieniä ja heitä pitäisi pystyä hoitamaan kotona. Sinä aikana olet kusessa kun et saa tarvittaessa tukea.

Kaikki on kiinni maksukyvystä ja lainan suuruudesta. Jos maksat 30 vuotta satojen tonnien lainaa, kämpästä maksamasi todellinen hinta on huikea :D Eihän vuokralla kaiken rahan tartte mennä vuokraan. Itsekin omistusasuja henkeen ja vereen, mutta ei se silti ole mielestäni aina paras vaihtoehto jos maksat ittesi kipeäksi ja pistät kämppään enemmän mitä koskaan tulet siitä saamaan.

Niin, jos se on se tärkein asia tässä keskustelussa, niin varmasti omistaminen on ihan mukavaa. Itse en vain halua sitä tilannetta, joka monilla on, että pieni vauva 9-10kk ikäinen joutuu hoitoon vain siksi että haluaisin kartuttaa omaisuutta. Oma äitini on hoitanut meidät lapset kotona ja muistelen niitä vuosia edelleen lämpimästi, vaikka en saisikaan niin paljon perintöä tulevaisuudessa. Kukaan ei saa hautaan mitään mukaan eikä tiedä, milloin tästä maailmasta lähtee. Siksi haluan elää niin, että voin olla tyytyväinen valintoihini myös kuolinvuoteellani, olipa se sitten 30v. tai 80v.

Makuasia siis.. :) Tällä hetkellä esikoiseni 7v. on hurjan iloinen siitä, että olen kotona kun hän tulee koulusta ja hänen kaverinsakin tulevat meille, koska ei tarvitse olla yksin kotona. Se riittää minulle "omaisuudeksi" juuri nyt :)

Pankki antaa aika kivasti pienentää lainaerää, kun syy on että tahtoo hoitaa lapset kotona. itse olen kolmatta kertaa kotihoidontuella ja nyt jää kuussa käteen n.800e, joka on suunnilleen sit sama mitä saisi jos kävisi töissä ja olisi kaksi lasta hoidossa.
minä maksan ruuat ja vaatteet ja pesuaineet, tosin maksan myös laskut :D
meillä on yhteinen tili.

Yhteistyössä