Miksi opiskelija äiti/isä ei saa opiskelija etuja kun on lapsen kanssa??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vicy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No tämähän on vain ylimääräinen kannuste joukkoliikenteen käyttöön. Normaali lastenlippu lienee -50%? Toinen aikuisen kanssa matkustava yli 6v lapsihan kuitenkin maksaa normaalin lastenlipun hinnan, eikö?

juu näin, mutta tuo on ollut käytössä vr:llä jo monta vuotta eli eivät varmaan kovinkesken ole sitä poistamassa.
Toinen lapsi maksaa normaalin -50% hinnan

Ei vr:llä saa mikään muukaan ihmisryhmä päällekkäisiä alennuksia, ja harvassa muussakaan paikassa. Lapsiperheelliset eivät tässä ole missään erityisasemassa eikä minusta kuulukaan olla. Muuten kohta jouduttais nostaa normaalihintaisen lipun hintaa vielä korkeammaksi.

EIkö se riitä, että pääsette puoleen hintaan normaalihinnasta, käytitte sitten opiskelija- tai perhealennuksen? Lopputuloshan on sama, maksatte vain puolet siitä mitä muut.

Esim. vr:llä jo muuten alennuksessa olevista ennakkoon ostetuista lipuista ei saa enää opiskelija-alennusta.

[QUOTE="liinis";22216612]Ei pidä paikkaansa. Avupoulison tai puolison tulot eivät vaikuat asumislisään. Asumistukeen kyllä vaikuttavat. perheellinen opiskelija on heikommilla kuin perheetön.
Tarkista vaikka kelan sivuilta.[/QUOTE]

Jep! Törkeää. Meilläkin on useampi lapsi ja molemmat vielä opiskellaan. Ei ole kuitenkaan varaa nostaa mitään opiskelijatukia, sillä sitten ei saa käydä tarpeeksi töissä, että voitaisiin elättää meidän perhe. On siis vain 2 vaihtoehtoa... Jättäytyä täysin sossun rahoille, tai painaa opiskelun ohella duunia täysiaikaisesti. Meillä on sen verran selkärankaa, että me ei tosiaankaan ruveta sossun pummeiksi, joten painetaan sitten duunia ja opiskellaan ja hoidetaan lapsetkin siinä samassa. Saadaan tohon bonuksina päälle maksaa veroja, jotta muut lusmut saa olla. On tää niin kannustavaa, eikö? Ahkeraa rangaistaan. Omapahan on valintamme, mutta ihan yleisesti ottaen tässä voi tuoda esille, kuinka Suomessa ei kannusteta ahkeria ollenkaan.

Jep! Törkeää. Meilläkin on useampi lapsi ja molemmat vielä opiskellaan. Ei ole kuitenkaan varaa nostaa mitään opiskelijatukia, sillä sitten ei saa käydä tarpeeksi töissä, että voitaisiin elättää meidän perhe. On siis vain 2 vaihtoehtoa... Jättäytyä täysin sossun rahoille, tai painaa opiskelun ohella duunia täysiaikaisesti. Meillä on sen verran selkärankaa, että me ei tosiaankaan ruveta sossun pummeiksi, joten painetaan sitten duunia ja opiskellaan ja hoidetaan lapsetkin siinä samassa. Saadaan tohon bonuksina päälle maksaa veroja, jotta muut lusmut saa olla. On tää niin kannustavaa, eikö? Ahkeraa rangaistaan. Omapahan on valintamme, mutta ihan yleisesti ottaen tässä voi tuoda esille, kuinka Suomessa ei kannusteta ahkeria ollenkaan.

se on todellaki oma valinta. Ei teidän olis mikään pakko samaan aikaan opiskella molempien. Meilläkin mies oli töissä, mä opiskelin. Hyvin pärjättiin, ilman mitään asumistukia tms ja miehellä vielä todella pienipalkkainen työ. Eikä tarvinnu elää noin stressaavalla tavalla. Elämä on valintoja täynnä.

Niin, alle 6-vuotiaat lapset pääsevät ilmaiseksi. Miksi kouluikäisen pitäisi päästä ilmaiseksi? En ymmärrä.

jos matkustan yksin, saan junalipun puoleen hintaan, koska olen opiskeilja, ja minulla on voimassa oleva opiskelijakortti tarroineen. (maksoi noin 90 euroa tälle vuodelle muuten).

mutta jos otan 2 koululaistani mukaan, hinnaksi muodostuu sama kuin työssäoleva maksaisi. eli molemmat lapset puoleen hintaan ja mina puoleen hintaan. tai minulle normaalihintainen lippu jolla pääsee yks lapsi ja toinen sitten puoleen hintaan.

On minusta jotenkin epäloogista, että alennusta ei tule, jos lapset ovat mukana.

koska työssäkäyvän vanhemman lapsi pääsee ilmaiseksi, kun tämä vanhempi ostaa "aikuisen" lipun junaan.

Niin pääsee myös opiskelijan lapsi, jos ostaa normaalihintaisen lipun. Ei juuri missään myönnetä päällekkäisiä alennuksia miksi opiskelijan lapsi saisi jotain opiskelijan lapsi-alennusta..?

Se opiskelija saa lippunsa puoleen hintaan. Eihän lapseton opiskelija maksa muitakaan lapsikuluja: lapsen ruokaa, lapsen vaatteita, lapsen päivähoitoa, lapsen kulkemista. Sen sijaan lapsellinen opiskelija maksaa oman lapsensa kulut kuten kuka tahansa vanhempi.

[QUOTE="jep";22216815]jos matkustan yksin, saan junalipun puoleen hintaan, koska olen opiskeilja, ja minulla on voimassa oleva opiskelijakortti tarroineen. (maksoi noin 90 euroa tälle vuodelle muuten).

mutta jos otan 2 koululaistani mukaan, hinnaksi muodostuu sama kuin työssäoleva maksaisi. eli molemmat lapset puoleen hintaan ja mina puoleen hintaan. tai minulle normaalihintainen lippu jolla pääsee yks lapsi ja toinen sitten puoleen hintaan.

On minusta jotenkin epäloogista, että alennusta ei tule, jos lapset ovat mukana.[/QUOTE]

millanen kortti sulla oikein on? mun maksoi tälle lukuvuodelle 8e.

[QUOTE="liinis";22216839]Niin pääsee myös opiskelijan lapsi, jos ostaa normaalihintaisen lipun. Ei juuri missään myönnetä päällekkäisiä alennuksia miksi opiskelijan lapsi saisi jotain opiskelijan lapsi-alennusta..?

Se opiskelija saa lippunsa puoleen hintaan. Eihän lapseton opiskelija maksa muitakaan lapsikuluja: lapsen ruokaa, lapsen vaatteita, lapsen päivähoitoa, lapsen kulkemista. Sen sijaan lapsellinen opiskelija maksaa oman lapsensa kulut kuten kuka tahansa vanhempi.[/QUOTE]

Olen itse opiskelija ja silti ymmärrän tämän pointin erinomaisen hyvin enkä todellakaan odota, että yli 6-vuotias lapseni matkustaisi junalla ilmaiseksi, jos itse maksan vain 50%. Ap:n mielestä siis oikein, että yhdellä opiskelijahintaisella lipulla pitäisi saada KAKSI PAIKKALIPPUA, opiskelijalle ja tämän kouluikäiselle lapselle? Ihan kohtuutonta minun mielestäni.

Olen itse opiskelija ja silti ymmärrän tämän pointin erinomaisen hyvin enkä todellakaan odota, että yli 6-vuotias lapseni matkustaisi junalla ilmaiseksi, jos itse maksan vain 50%. Ap:n mielestä siis oikein, että yhdellä opiskelijahintaisella lipulla pitäisi saada KAKSI PAIKKALIPPUA, opiskelijalle ja tämän kouluikäiselle lapselle? Ihan kohtuutonta minun mielestäni.

Samaa mieltä.

Pitää vielä ymmärtää että junalippu on henkilökohtainen, ei maksajakohtainen. Lapsimatkustaja on lapsimatkustaja ihan riippumatta siitä mikä status lipun maksajalla on.

Itse ostin opiskelijana normaalihintaisen lipun aina, kun matkustin lapsen kanssa. Vaikka lapsi oli alle 6-vuotias. Kuitenkin ilman paikkaa matkustaminen on hankalaa ja 4-5-vuotiaan pitäminen sylissä parikin tuntia on aika hiostavaa.
En tosiaankaan olettanut saavani sekä itselleni että lapselleni paikkaa puolikkaan lipun hinnalla.

[QUOTE="vieras";22217089]Ylioppilaskuntamaksut ovat tota luokkaa ja ilmeisesti tota "jeps" tarkoitti. Saa sillä ylippilaskuntamaksulla muutakin kuin opiskelija-alennukset, mm. yths:n palvelut.v[/QUOTE]

no ei toi sit luulis olevan ongelma