Onko polikliininen synnytys mahdollinen, jos äidillä on rd?

Kärppänä heinälatoon

Tunnettu jäsen
27.04.2007
14 912
42
48
Kai sitä sanottiin polikliinikseksi... :D Siis tarkotan sitä, että synnyttää ja jos kaikki on ok, niin lähtee kotia.

Mutta jos äidillä on ollut rd, niin onko toi mahdollista? Pitääkö silloin aina jäädä sairaalaan?

Hitsi kun inhosin sitä sairaala-aikaa.. :snotty: Tahtoisin synnytyksen jälkeen päästää LEPÄÄMÄÄN ja toipumaan eikä se tossa sairaalassa ollut kyllä mahdollista.

Voi hemmetti, en minäkään tullut ajatelleeksi tuollaista...Ei oo helppoa olla rd-äiti : /
Lapseltahan tarkkaillaan niitä sokereita, joten epäilen että olisi mahdollista.
Itse olisin toivonut myös nopeaa kotiin paluuta, esikoisen luokse....

Vaikuttaisko tohon se, tarviiko äiti insuliinia raskausaikana vai ei? Tietääkö kukaan? Siis jos ei ole tarvinnu, niin voisko sit ehkä päästä? :snotty:

Ei sillä, hyvähän se on vauvaa tarkkailla. Mut kun... Sairaalasta ei ensinnäkään saa mitään ruokaa (oikeeta ruokaa eikä hiilarimössöä. Takuuvarmasti omat sokrut on päin mäkeä synnytyksen jälkeen sillä ruoalla...) eikä siellä saa levättyä lainkaan. Ja tahtois kanssa vaan kotiin perheen luo tuossa tilanteessa.

Käsittääkseni lapsen sokereita seuraillaan jonkin aikaa (siis automaattisesti, jos äidillä rd), joten epäilen ettei ihan heti pääse kotiin.
(itsellä kaksi tälläistä synnytystä, joiden jälkeen sokereita on seurattu)

Mua alkaa jo valmiiksi itkettää ajatuskin siellä sairaalassa makaamisesta :'(
Mulla ei ole vielä selvillä tarvitaanko insuliinia, toivottavasti ei, luultavasti kyllä. Kysyn kyllä neuvolassa viikonpäästä tuosta asiasta että kauanko joutuu mahdollisesti olemaan sairaalassa...:(

[QUOTE="vieras";22194834]Vauvan sokereita seurataan 48h synnytyksen jälkeen vaikka olisi ollut ruokavaliohoitoinen rd eli vähintään 2 vuorokautta menee ennenkuin kotiin pääsee[/QUOTE]

Ja iteläni kaksi ruokavaliohoitoista rd-raskautta takana

Minulla oli ruokavaliohoitoinen rd, ja vuorokausi piti olla sairaalassa. Vauvalta otettiin vuorokauden ikäisenä verensokeri, ja kun se oli ok, päästiin kotiin. Tosin meidän piti käydä sitten vielä kontrollissa, kun vauva oli 3vrk.

[QUOTE="vieras";22194834]Vauvan sokereita seurataan 48h synnytyksen jälkeen vaikka olisi ollut ruokavaliohoitoinen rd eli vähintään 2 vuorokautta menee ennenkuin kotiin pääsee[/QUOTE]

Mulla olllu rd molemmissa raskuksissa eikä todellakaan vauvan sokereita seurailtu 48 tuntia.
Me päästiin jo tokana päivänä pois,eli yhden yön olin sairaalassa vauvan kanssa.

Näissä varmaan eroja kuten muissakin asioissa riippuen paikkakunnista..
Mie olin esikoisesta 5vrk, mutta ei johtunut rd:sta vaan muista seikoista, mutta muistan et pari päivää niitä sokruja vauvalta seurattiin ja se syöttämishomma oli tarkempaa... korvikkeelle mentiin hyvin herkästi sokerivauvan kanssa.

Nyt mulla on rd ja miettiny samaa et miten käy.. toivottavasti se 2vrk riittää kuten kakkosen kanssakin kun ei ollut tota rd:sta
Olen oikea itkupilli ku joudun jäämään sairaalaan ja nukkumisesta ei tuu mitään, mutta se on vaan kestettävä.

[QUOTE="vieras";22195015]MIKSI? Ihan älytöntä..[/QUOTE]

Koska en saanut viimeksi levättyä sairaalassa lainkaan. Siellä on/oli helmikuussa helvetin täyttä ja kiireistä. Siihen aikaan sai vielä tulla osastollekin vieraat ja todellakaan omaa rauhaa ei ollut. Nyt tuon puolesta pitäs sentään olla paremmin. Olin ihan törkeän väsynyt, kun kotiin pääsin. Mitään rauhaa ei ollut imettämisessä ja todellakaan siellä ei saanut mitään apua kätilöltä (mulle tais muutenkin sattua vaan huono kätilö osastolle... Semmonen kylmäkiskonen työsuorittaja, jolta oli turha kysyä mitään. Ne vinkit, mitkä sain, sain kuuntelemalla vierustoverin kätilöä).

Lisäksi oikeasti se ruoka oli vaan semmosta, et tiiän, jos mulla on mitään ongelmia sokrujen kanssa synnytyksen jälkeen, se ei mulle sovi. Viimeksi se oli 90 % perunaa ja loput jotain lihavalmistetta (osa lihaa, suurin osa jotain vehnäjauhoa). Olen tässä sen verran tarkkaillut syömisiäni, että tiedän tuon heittävän mulla sokrut ihan päin honkia. Jos halusi mitään syödä ruoka-aikojen välillä (välipaloja), tarjolla oli pullaa ja äärimmäisen sokerista jogurttia. Kumpikaan ei mulle käy.

Mutta jään, jos on kerran pakko (tietenkin). Ei se mua silti yhtään naurata, päinvastoin.

Viimeksi muokattu:
Mulla oli raskausbiabetes, hoidettiin ruokavaliolla, arvot pysy hyvinä raskauden loppuun asti.
Olisin halunnut kotiin seuraavana päivänä synnytyksestä mutta eivät päästäneet, koska vauvan sokereita piti mittailla. Toinen lapsi siis kyseessä, ilman rd:tä olis sopinu että ois ollu vaan yhen yön :/

Pakko sanoa, et viimeksi mulla kävi niin, että vauvan sokerit laski liian alas. Mulla siis ei ollut rd:tä eikä vauvan sokereita seurattu. Mulla vaan nousi maito vasta 5 vrk synnytyksestä ja vaikka kuinka koitin tuota sanoa kätilöille (että multa ei tule mitään), olivat sitä mieltä, että kyllä se vauva pärjää.

Siinä vaiheessa, kun sokrut oli jo matalalla, sain kätilön vasta katsomaan vauvaa tarkemmin. "No haluisitko sä, että katotaan vauvalta sokerit". Kyllä todellakin halusin. Ne oli 2,7.

Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon;22195084:
Koska en saanut viimeksi levättyä sairaalassa lainkaan. Siellä on/oli helmikuussa helvetin täyttä ja kiireistä. Siihen aikaan sai vielä tulla osastollekin vieraat ja todellakaan omaa rauhaa ei ollut. Nyt tuon puolesta pitäs sentään olla paremmin. Olin ihan törkeän väsynyt, kun kotiin pääsin. Mitään rauhaa ei ollut imettämisestä ja todellakaan siellä ei saanut mitään apua kätilöltä (mulle tais muutenkin sattua vaan huono kätilö osastolle... Semmonen kylmäkiskonen työsuorittaja, jolta oli turha kysyä mitään. Ne vinkit, mitkä sain, sain kuuntelemalla vierustoverin kätilöä).

Lisäksi oikeasti se ruoka oli vaan semmosta, et tiiä, jos mulla on mitään ongelmia sokrujen kanssa synnytyksen jälkeen, se ei mulle sovi. Viimeksi se oli 90 % perunaa ja loput jotain lihavalmistetta (osa lihaa, suurin osa jotain vehnäjauhoa). Olen tässä sen verran tarkkaillut syömisiäni, että tiedän tuon heittävän mulla sokrut ihan päin honkia. Jos halusi mitään syödä ruoka-aikojen välillä (välipaloja), tarjolla oli pullaa ja äärimmäisen sokerista jogurttia. Kumpikaan ei mulle käy.

Mutta jään, jos on kerran pakko (tietenkin). Ei se mua silti yhtään naurata, päinvastoin.

Sinänsä ymmärrän, että ei se mitään herkkua ole olla siellä sisällä. Fakta kuitenkin on, että suurin osa komplikaatioista vauvalla tulee ilmi vasta n. kahden päivän sisällä synnytyksestä.

Omaani en kotiin olis saanu nimenomaan sokereitten takia, joka olikin hyvä koska lapsen tulehdus arvot pomppas toisen päivän aikana pilviin, ja siitä sitten mentiin suoraan lastenosastolle. Itse en varmasti olisi asiaa heti huomannut, koska olin niin sekaisin ja väsynyt. Ihmettelen vaan miksi on niin kiire kotiin, kun kyse on lapsen terveydestä. Tilaa mieheltäs ruokaa ja venytä pinnaa, teet sen hyvästä syystä.

Yhteistyössä