MIKÄ MUN KOLLEGAA VAIVAA? Kypsymättömyys? MITÄ MUN PITÄÄ TEHDÄ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Jaana"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"Jaana"

Vieras
TAUSTA: Olen 40v ja 15v päiväkodissa töissä, nyt sain elämäni ensimmäisen viran ja uudesta päiväkodista.

Aloitin työt maanantaina 4.s päivä. Ja siitä asti on vastavalmistunut parikymppinen kollega mua jahdannut. Annetaan hälle nimeks ANNA.
Olemme samalla osastolla töissä.

esimerkkejä: Puetaan lapsia ulos aamupäivällä, kun viimeinen lapsi on puettu eräs hoitaja ryhmästämme sanoo " ei kannata sinun enää tulla ulos, koska vauvat tulevat ekana syömään vartin kuluttua."
Jään sisään siivoamaan leluja ja laittamaan nukkaria kuntoon.
Kohta tulikin vauveleita sisään ja alkooi syöttöhommat yms. Kohta tämä Anna tulee luokseni ja sanoo. MEILLÄ KAIKKI AIKUISET TULEE ULOS JA SEN VARMAAN SINUN TERVE JÄRKESI JA AMMATTITAITOSIKIN SANOO?

vastasin: minulle juuri ilmoitettiin,että en tule nyt ulos jne...

Anna: ja pyh tuhahti.

Seuraava mistä Anna tuli sanomaan oli vaipparoskis. Hänelle ei ollut sopinut, että olin laittanut paskavaipan muovipussiin ja sen jälkeen sen vaipparoskiin. muovipussit ovat kuulema VAIN likapyykkiä varten.
Perustelin hänelle, että housuvaippa joka on täynnä pursuavaa paskaa ja jota on runsaasti vaipan etupuolella on fiksua laittaa se pussiin jonka solmii ennekuin laittaa sen vaipparoskikseen.
tähän Anna ei sanonut mitään.

Eilen olin kotia lähdössä töistä kun tämä Anna tuli luokseni ja sanoi.
Kuulin että sinusta valituksen joka osoitettiiin minulle. Olit kuulema syönyt omaa ruokaasi ja jättänyt toisen hoitajan syöttämään kahta lasta yksin. syötetään EKA lapset ja itse samalla.

mä vastasin: Olin syöttänyt jo 2 lasta ja samalla söin itse, koska minulla oli nukutusvuoro ja nukkariin piti joutua ensimmäisten kanssa.

KERTOKAA MULLE PALSTALAISET mitä ihme tämä Anna on? Mulla tuli mitt täyteen eilen ihan totaalisesti. Mitä mun pitäs tehdä?
Mulla on 3kk koeaika. Joten varovainen pitää olla.'

Kiitos vinkeistä.
Anna komentelee minua nukkarissakin..silitä sitä ja silitä tuota..

Onko hänellä virka, vai määräaikainen sopimus? Miten muut työntekijät suhtautuvat sinuun? Jos ainoastaan tämä yksi on töykeä niin kyllä lähtisin ensin kyselemään häneltä mikä mättää ja sitten mahdollisesti ylemmältä taholta.
Ja lisään vielä että voithan tämän Annan kuullen muilta työntekijöiltä kysyä mitkä on käytännöt ulkoilun, omien syömisten yms. kanssa.

Viimeksi muokattu:
jos ei lopu. Voit ensin yrittää ottaa asian Annan kanssa puheeksi ja jos ei toimi, niin Annalle, että täytyy puhua esimiehen kanssa. Tsemppiä! Tosi ikävä aloitus uudessa työpaikassa.

Kai sinä vaan ärsytät häntä jotenkin tai hänellä menee oma elämä päin persettä.
Itse olin harjoittelussa päiväkodissa ja sain melkoiset määrät p*skaa eräältä työntekijältä, jota oltiin juuri erottamassa ja hänellä oli muutenkin hankalaa yksityiselämässä.
Purki sitten sen kaiken minuun,aiheetta. Keksi aivan älyttömiä asioita mitä muka olin tehnyt, huusi harva se päivä tyhjästä jne.

[QUOTE="Jaana";22193036]Ei ole, on määräaikaisessa toimessa. aloittanut nyt elokuussa ja sopimus kesäkuun alkuun[/QUOTE]

Olet varmaan sitten vienyt ns. hänen paikkansa. On siitä katkera ja yrittää saada sinut mokaamaan työssäsi koeaikana.
Joissakin päiväkodeissa vallitsee viidakon lait: /

[QUOTE="vieras";22193038]jos ei lopu. Voit ensin yrittää ottaa asian Annan kanssa puheeksi ja jos ei toimi, niin Annalle, että täytyy puhua esimiehen kanssa. Tsemppiä! Tosi ikävä aloitus uudessa työpaikassa.[/QUOTE]

Nähtävästi mun pärstä ei miellytä...oli heti jo maanantaina mun kimpussa.

eilen sattui sellainenkin...
Yks osaston kollega tekee työvuorot ja tää kollega tuli multa kysymään, et pärjäänkö 7 lapsen (1 vauva ja 6 isompaa) kanssa yksin ilta 22? anna on mun parina klo 18.

mä sanoin: Kylläkai mä pärjään ..juu mut ois kiva jos olis kaveri siihen saakka kun (eli klo 19.30) kun vauva on haettu. mä kun en tunne näitä lapsia viel näin alussa.

no kulu muutama tunti ja anna tuli töihin ja annalta kollega kysy et tulisko se puoltoista tuntia myöhempää töihin ja ois sinne puol 8 illalla. No anna suostu, mutta
mulle se tuli sanomaan.

TÄÄ ON VIIMENEN KERTA KUN HÄN SUOSTUU VENYTTÄÄ PÄIVÄÄ TÄLLÄSEN TAKIA. HÄNKIN ON OLLU HETI ELOKUUSTA IHAN YKSIN ILTAVUOROISSA JOPA 8 LAPSEN KANSSA. KATOKKI ETTEI TÄÄ TOISTU.

Mä sille vastasin: Mut katos ku multa kysyttiin tarvinko kaveria ja älysin olla sitä vailla :)

[QUOTE="vieras";22193158]Kysy suoraan mikä mättää. Tuollainen voi haitata lapsiakin, jos huomaavat, että henkilökunta korottaa ääntään lasten kuullen.[/QUOTE]

Ei se korota ääntä...

Mä tekisin niin, että ihan asiallisesti ja rauhallisesti kysyisin suoraan Annalta, että minkä takia hän käyttäytyy ikävästi sinua kohtaan. Joko saat suoran vastauksen tai vastaväitteitä ja Anna yrittää liueta tilanteesta keskustelematta. Älä anna periksi siinä tapauksessa, äläkä näytä omaa "loukkaantumistasi", vaan ole ystävällinen ja jämäkkä. Sinulla on jokatapauksessa enemmän ikää ja kokemusta ja hyvähän tämmöiset on selvittää. Raskasta teille molemmille, jos pitää kesään asti pitää huonoja välejä työkaverin kanssa.

Mä tekisin niin, että ihan asiallisesti ja rauhallisesti kysyisin suoraan Annalta, että minkä takia hän käyttäytyy ikävästi sinua kohtaan. Joko saat suoran vastauksen tai vastaväitteitä ja Anna yrittää liueta tilanteesta keskustelematta. Älä anna periksi siinä tapauksessa, äläkä näytä omaa "loukkaantumistasi", vaan ole ystävällinen ja jämäkkä. Sinulla on jokatapauksessa enemmän ikää ja kokemusta ja hyvähän tämmöiset on selvittää. Raskasta teille molemmille, jos pitää kesään asti pitää huonoja välejä työkaverin kanssa.

Ja se ei välttämättä kesään jää, jos tän Annan sopimusta jatketaan.

Onko korrektia tuulettaa tilannetta täällä palstalla? Asianomaisille tilanteet ovat ihan tunnistettavia. Fiksu ihminen hoitaisi asian kuntoon työpaikalla juttelemalla esimiehelle ongelmastaan.

Älä anna "naperon" hyppiä silmille.. sulla on vahva työhistoria/tietotaito alalta ja hän on ihan noviisi vielä..
Selvää työpaikkakiusaamista tuo on, joten siihen pitää puuttua alkuunsa. Jos tämä "anna" ei suostu puhumaan asiasta, niin asiasta on puhuttava esimiehen kanssa, niinkuin tässä ovat jo muut kommentoineet. Ja vaikka sulla on koeaika, ei tollasta tarvi KENENKÄÄN sietää!!
**Jaksamisia sulle** toivoo samanikäinen, mutta ihan eri alalla toimiva 3:n lapsen äiti

Sanoppa sille ihan suoraan, että pidä turpas tukossa ja hoida ommat hommasi, mun tekemisiin sinun ei tolla asenteella tarvitse tulla puuttumaan lainkaan.
Päiväkodin johtajallekkin kävisin ko henkilöstä huomauttamassa.

Kuulostaa tosi veemäiseltä emännältä... mutta mutta. Olet vasta ensimmäistä viikkoa töissä, eli itse yrittäisin vain olla mahdollisimman paljon linjalla "toisesta korvasta sisään, toisesta ulos". Olet itse uusi, eli ei kannata heti alkaa kenenkään kanssa riitelemään/valittamaan työkavereista. Jos muilla on ollut ko. tyypin kanssa ongelmia, he kyllä tietävät millainen hän on.

Eli asettaudu rauhassa taloksi, annan tyypin valittaa, ja jätät vain hänen sanomisena omaan arvoonsa. Katsot sitten tilanteen parin kk päästä uudelleen, jos valitus vielä jatkuu, niin otat sitten asian puheeksi niin hänen kuin ylemmän tahon kanssa.

[QUOTE="Jaana";22193140]TÄÄ ON VIIMENEN KERTA KUN HÄN SUOSTUU VENYTTÄÄ PÄIVÄÄ TÄLLÄSEN TAKIA. HÄNKIN ON OLLU HETI ELOKUUSTA IHAN YKSIN ILTAVUOROISSA JOPA 8 LAPSEN KANSSA. KATOKKI ETTEI TÄÄ TOISTU.[/QUOTE]

Eikö se oo niin, että 7 yli 3-vuotiasta on maksimimäärä, josta yksi hoitaja voi olla vastuussa? Ja jos mukana on alle 3-vuotiaita, niin määrä on pienempi... Eli lain mukaan et edes olisi saanut hoitaa 6 yli 3-vuotiasta ja yhtä vauvaa.

olet ilmeisesti lh? onko tämä anna lh vai lto? jos lto niin voisin kuvitella että on vastavalmistuneella noussut vähän pissi hattuun. mikäli on lh niin juttelisin sinuna ekaksi oman ryhmäsi lto:n kanssa, josko osaisi "pistää ruotuun". kai teillä on tiimipalaverit? siellä vaan kissaa pöydälle kun on muitakin kuulolla kuin vain sinä ja tämä anna. pyydä vaikka muilta työntekijöiltä suoraa palautetta omasta toiminnastasi ja seuraile mitä anna sanoo ja miten toimii.