voiko imetystä lopettaa kertaheitolla?

• Viestiketjun aloittaja "anniina"
  • Ensimmäinen viesti
"anniina"
neuvolassa tänään lääkäri sanoi, että johdonmukaisesti vaan pistät stopin tarjoilulle kokonaan, koska lapsi lähtee 2 viikon päästä hoitoon ja on yöt (päivälläkin unille mennessä) kiinni rinnassa. On varmasti lapselle helpompi sitten aloittaa hoidossa kun oppii sitä ennen nukahtamaan omaan sänkyyn ilman rintaa ja aamupala maistuu paremmin kun ei yöllä tankkaa maitoa.
Kenelläkään kokemuksia mitenkä hyvin tämä sitten käytännössä tulee onnistumaan? Lapsi osaa juoda nokkamukista tarvittaessa (yleensä ei halua) eli annetaanko maito sitten ennen unille menoa juoda rauhassa ja sitten hyssytellään sänkyyn? Entäs yöllä, ei varmaan kannata antaa mitään? :/

Mä lopetin niin 3 viikkoa sitten.
Eka viikko oli ihan kamalaa. Vauva (8,5kk) ei suostunut juomaan korviketta, kokeiltiin kaikki mahdollinen lusikalla hörppyyttämisestä nokkamukiin.

Äitini tuli meille yhdeksi yöksi, lähdettiin muu perhe yöksi pois.
Se auttoi kovasti. Sen jälkeen vauva alkoi nukkua yöt uskomattoman hyvin. Josku nukkuu jopa 9h putkeen, joinakin öinä joutuu silittelemään takaisin uneen pari kertaa.

Ennen oli tississä kiinni kaikki yöt, heräilin itse kymmenenkin kertaa yössä..

Tsemppiä :)

Aluksi varmasti pistää stopin nokkikselle, mutta kun ymmärtää ettei tissiä ole enää tarjolla alkaa nokkiksen hyväksymään.

Imetyksen voi siis lopettaa kertaheitolla, pumppaa vaikka tarjottava maito nokkikseen niin tulee muutos hieman pehmeämmin kun tuttua ja turvallista juomaa on tarjolla.

Itse olen joutunut kahdesti lopettamaan imetyksen kertaheitolla, joten tiedän että onnistuu.

"anniina"
Mä lopettaisin pikkuhiljaa, vaikka ne yöt ensin pois. Hoitoon menokin on jo iso juttu, niin siihen vielä kertalopetus niin taitaa olla liikaa.
Sitä mietin kanssa että tulee aika paljon nyt samaan syssyyn kun lapsi on koko ikänsäkin nukkunut meidän vieressä ja se nyt ei ainakaan sitten onnistu enää kun yörinta jätetään pois.. Mutta päivisin ei varmaan kannata enää antaa nukahtaa rinnalle? Osaisi sitten hoitajan luona nukahtaa paremmin ilman rintaa.. Ja rinnatkin voisi sopeutua tilanteeseen paremmin jos pikkuhiljaa jättää kaikki rintasyönnit pois..
Hankala vaan saada tuota maitoa muuta kautta lapselle kun ei oikein ota sitä nokkamukia jos tietää saavansa rintaa.

Ja nyt 3 viikon jälkeen vauva pitää jo korvikkeesta kovasti. Tuttipullosta juo, innostuu aina hirmusti kun näkee mun laittavan maitoannosta valmiiksi :)
Olin ihan paniikissa aluksi, luulin että hän kuivuu käsiin kun ei mennyt montaa desiä nestettä päivässä..

"anniina"
Mä lopetin niin 3 viikkoa sitten.
Eka viikko oli ihan kamalaa. Vauva (8,5kk) ei suostunut juomaan korviketta, kokeiltiin kaikki mahdollinen lusikalla hörppyyttämisestä nokkamukiin.

Äitini tuli meille yhdeksi yöksi, lähdettiin muu perhe yöksi pois.
Se auttoi kovasti. Sen jälkeen vauva alkoi nukkua yöt uskomattoman hyvin. Josku nukkuu jopa 9h putkeen, joinakin öinä joutuu silittelemään takaisin uneen pari kertaa.

Ennen oli tississä kiinni kaikki yöt, heräilin itse kymmenenkin kertaa yössä..

Tsemppiä :)
Onko kuitenkin sitten alkanut juoda korviketta? Juoko ihan lasista vai nokkiksesta vai mistä? Ei lienee järkeä antaa enää tuon ikäiselle tuttipulloakaan kun sitten sekin pitää ottaa pois

"anniina"
Ja nyt 3 viikon jälkeen vauva pitää jo korvikkeesta kovasti. Tuttipullosta juo, innostuu aina hirmusti kun näkee mun laittavan maitoannosta valmiiksi :)
Olin ihan paniikissa aluksi, luulin että hän kuivuu käsiin kun ei mennyt montaa desiä nestettä päivässä..
Ai kerkesitkin jo vastata :) Pakkohan sitä maitoa on jostain saada, niin kai se on pullo sitten annettava kanssa. Paljonko tämän ikäinen muuten vielä tarvitsee maitoa vuorokaudessa?

[QUOTE="anniina";22187776]Paljonko tämän ikäinen muuten vielä tarvitsee maitoa vuorokaudessa?[/QUOTE]

100ml/kg.

Sekoitettiin alussa (kun ei huolinut sitä korviketta) maitojauhetta hedelmäsoseisiin ja puuroihin niin paljon kun vain sai ympättyä..

hup
Minä olen tietoisesti jatkanut imetystä juuri hoidonaloituksen yli, jotta jotain tuttua, tärkeää ja ihanaa säilyisi vaikeassa vaiheessa. Mutta jos sinusta imetyksen lopettaminen tuntuu oikealta ratkaisulta, niin lopeta edes vähän vähitellen. Etkö voisi millään lopettaa imetystä päiväaikaan (klo 8-16) nyt, niin lapsi tottuisi olemaan päivän ilman jo ennen hoitoa?

huoh...
Nää on just näitä... kun opetetaan vauva nukkumaan äidin vieressä, nukahtamaan rinnalle jne jne ja sitten tuskaillaan, että kuinka ihmeessä se lapsi oppii nukkumaan omassa sängyssä, olemaan ilman rintaa jne jne...Miksi ihmeessä se vauva pitää alunperinkään opettaa nukkumaan äidin vieressä ja nukahtamaan rinnalle??? Mä oon ainakin ihan vastasyntyneestä asti laittanut vauvan nukkumaan sinne OMAAN sänkyynsä, enkä ole antanut nukahtaa rinnalle niin eipä ole tullut tuollaisiakaan ongelmia eteen. Omaan sänkyyn nukahtamisessa ei ikinä ole ollut ongelmia, täysiä öitäkin rupes nukkumaan 4kk iässä. Itseppä teette ongelmanne!

hup
Minä olen tietoisesti jatkanut imetystä juuri hoidonaloituksen yli, jotta jotain tuttua, tärkeää ja ihanaa säilyisi vaikeassa vaiheessa. Mutta jos sinusta imetyksen lopettaminen tuntuu oikealta ratkaisulta, niin lopeta edes vähän vähitellen. Etkö voisi millään lopettaa imetystä päiväaikaan (klo 8-16) nyt, niin lapsi tottuisi olemaan päivän ilman jo ennen hoitoa?
Ja vielä jatkan. Mitään ongelmia nukahtamisen kanssa ei ole ollut hoidossa, vaikka kotona onkin tottunut nukahtamaan rinnalle ennen hoitoon menoa.

Kyllä ne yöimetyksetkin on ihan hyvä jossain vaiheessa lopettaa.. Olin itse ihan hajalla heräiltyäni monta kuukautta jopa 30min välein läpi yön.
Olisin lopettanut imetyksen jo aiemmin jos olisin tiennyt sen tuovan koko perheelle näin hyvät yöunet.

"anniina"
Kun suurin ongelma tässä on nuo yöt, että lapsi ronklaa koko ajan rinnalla ja näin ollen aamulla ei suostu pariin tuntii syömään mitään ja aamupala meidän on kuitenkin syötettävä kotona ennen hoitoon lähtöä ja jos ei syö, on pitkä aika odottaa lounaaseen.

meillä lapsi ollut hoidossa jo yli puoli vuotta enkä vielä lopettanut imetystä, illalla saa ja yöllä. hoidossa nukkuu oikein hyvin ilman rintaa kun en ole paikalla.. kotona viikonloppuisin vielä haluaa syliin nukahtaa päiväunillakin, mutta ei minua haittaa.. ihan hyvin voit jatkaa imetystä JOS HALUAT!!

"anniina"
Nää on just näitä... kun opetetaan vauva nukkumaan äidin vieressä, nukahtamaan rinnalle jne jne ja sitten tuskaillaan, että kuinka ihmeessä se lapsi oppii nukkumaan omassa sängyssä, olemaan ilman rintaa jne jne...Miksi ihmeessä se vauva pitää alunperinkään opettaa nukkumaan äidin vieressä ja nukahtamaan rinnalle??? Mä oon ainakin ihan vastasyntyneestä asti laittanut vauvan nukkumaan sinne OMAAN sänkyynsä, enkä ole antanut nukahtaa rinnalle niin eipä ole tullut tuollaisiakaan ongelmia eteen. Omaan sänkyyn nukahtamisessa ei ikinä ole ollut ongelmia, täysiä öitäkin rupes nukkumaan 4kk iässä. Itseppä teette ongelmanne!
Meillä on huonosti nukkuva esikoinen ja sen varjolla tuntui niin paljon helpommalta pitää vauva yöt vieressä ettei tarvitse enää hänen sänkynsä väliä juosta yökaudet, saa edes hetken levätäkkin. Ja joo, tämä oli virhe.

"vieras"
Voi kyllä,mut koin sen helpommaksi(minulle ja lapselle ) et lopetin eka yösyötöt,sitten vähensin päivä syöttöjä.Kyläiltiin ym,niin ei tullut tissin kaipuu.
Iltasyötöt jäi joksikin aikaa,ja lohduttivat hoidosta kotiin tullutta lasta.

"vieras"
voihan sen lopettaa, onhan niitä tilanteita että se on vaan pakko lopettaa. jos ei alkuun, huoli maitoa muualta, niin sitten ei huoli. ei se siihen hetkessä näänny.
alunperinkin on tyhmää opettaa lapsi nukahtamaan rinnalle ja viereen, jos sitä ei kuitenkaan ole mahdollista jatkaa niin kauan kuin lapsi haluaa.

mutta tosiaan, ei se lapsi kuole jos ei maitoa juo jonkin aikaa, saahan se nestettä ruuasta. ja niin kuin jo aiemmin totesin, oppiihan ne lapset myös, joiden äidin on oikeasti olosuhteiden pakosta lopettettava heti. (esi. jos äiti sairastuu, joutuu sairaalaan, saa lääkkeitä jne.)

"anniina"
meillä lapsi ollut hoidossa jo yli puoli vuotta enkä vielä lopettanut imetystä, illalla saa ja yöllä. hoidossa nukkuu oikein hyvin ilman rintaa kun en ole paikalla.. kotona viikonloppuisin vielä haluaa syliin nukahtaa päiväunillakin, mutta ei minua haittaa.. ihan hyvin voit jatkaa imetystä JOS HALUAT!!
Nokun näin minä alunperin ajattelin itsekkin, että jos yöt yritetään rauhoittaa ja voisin osittain imettää vielä silloin kun lapsi ei ole hoidossa. Neuvola lääkäri vaan oli kovasti sitä mieltä, että se olisi lapselle niin paljon helpompaa pistää kerralla stoppi ja ettei hoidossa ikävoisi sitten rintaa.

hup
Toki kaikki lapset voi opettaa nukahtamaan omaan sänkyyn, mutta kaikki eivät siihen yhtä helposti opi. Ei meilläkään esikoisen kanssa ollut koskaan mitään ongelmia omaan sänkyyn nukahtamisen kanssa. Mutta eipä vain toiminut kakkosen kanssa. Minkään huudatuksen kanssa en halunnut alkaa omaan sänkyyn nukuttamaan, joten lähes 2-vuotiaaksi sitten nukutettiin, ensin rinnalle sitten vieressä maaten. Lapset ovat erilaisia. ja hyvä niin.

"vieras"
Minun puolitoistavuotias poika on aina nukkunut minun vieressä, imetän vielä (välillä yölläkin tottumuksesta) ja on oppinut nukahtamaan rinnalle. Hoitoon meni noin vuoden iässä, eikä päiväunille nukkuminen ollut mikään ongelma.
Olet kyllä aika tampio kun et ymmärrä että mikä sopii yhdelle ei sovi toiselle, asiat voi tehdä niin monella tapaa. Ja minulla muuten on ollut omaan sänkyyn nukuttamisessa ongelmia. Jo sairaalassa kätilö ehdotti että ottaisin pojan viereen nukkumaan, kun ei omaan sänkyyn ruvennut millään asettumaan.

Miten teit sen, että vauva ei nukahtanut rinnalle?

hup
[QUOTE="anniina";22187852]Kun suurin ongelma tässä on nuo yöt, että lapsi ronklaa koko ajan rinnalla ja näin ollen aamulla ei suostu pariin tuntii syömään mitään ja aamupala meidän on kuitenkin syötettävä kotona ennen hoitoon lähtöä ja jos ei syö, on pitkä aika odottaa lounaaseen.[/QUOTE]

Jos ongelma tuo, niin lopetatisin yöimetykset. Ne kannattaa ainakin minun kokemukseni perusteella lopettaa kertaheitolla. Tee se ihan heti nyt, niin ei osu ihan samaan hoidon aloituksen kanssa. Aamuisin sitte aamupala ja sen päälle vähän rintaa.

Neuvolalääkärin sanomisiin ei näissä imetysasioissa kannata ihan hirmusti luottaa. Itse tiedät parhaiten, mikä sopii lapsellesi.

Yhteistyössä