Tiedättekö että me ollaan niin väliinputoajia/ köyhiä ettei tosikaan? (Ihana tää meidän yhteiskunta)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja köyhämys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="alkup.";22187323]Työttömät saavat saman elintason kuin duunarit (ja ihan toimihenkilötkin) makaamalla kotona.[/QUOTE]

No niinpä! Siis kyllähän jokaisella työttömällä on vähintään 5200 euron bruttotulot!!

[QUOTE="alkup.";22187247]On.

Kerropa sinä sitten missä pk-seudulla (ei missään pulialueella) voi asua kohtuullisen kokoisessa (min. 125m2) uudehkossa asunnossa halvemmalla.
Ja ei todellakaan muuteta nyt minnekään isompien lasten koulujen yms takia.[/QUOTE]

Esimerkiksi me asutaan Vantaalla rauhallisella omakotitaloalueella 165 neliöisessä omakotitalossa. Ostettiin 4 vuotta sitten. Laina+korot 840 e/kk. Huippukoron aikaan oli 1200 e/kk.

Peesi tälle. Ei kai ne kulut ole ihan puskasta tullut kun lisääkin lapsia on hankittu. Kyllähän se kai on odotettavaa että lapset lisäävät elinkustannuksia ja niistä on selvittävä pääsääntöisesti itse. Ei se ole valtion tukijärjestelmän tehtävä.

Heittäytykää sit työttömiks jos siltä tuntuu; Saako aso-asuuntoon muuten asumistukeakaan? Kun siinähän on kuitenkin kiinni teidänkin pääomaa vai olisko tuen vuoks sitten muutto vuokralle edessä?

Elämä on kyllä valintoja täynnä, mutta siltikin mun mielestä yhteiskunnan pitäisi enemmän kannustaa työntekoon (ja vaikka lapsenkin tekoon), kuin heittää rahaa sellaisiin koheisiin, jotka ei kehity.

Enemmän kuin henkilökohtaisia valintoja, voisimme tehdä valintoja koko yhteiskunnan eteen. Onko teistä parempi maksaa yhteiskunnan rahoista avustusta esim. yksinasuville (jotka keskimäärin saavat eniten tukia) vai perheellisille?

Tervetuloa meidän joukkoomme. Mä oon ihan samaa manannut vuosia. Kun toinen puoliso on keskituloinen ja toinen pienituloinen, ei mistään saa mitään tukia, mutta silti joutuu aina maksamaan kaikki täydet maksut: /

Njaa, mitähän me sitten ollaan kun mitään tukia ei tosiaankaan tule mutta päivähoidosta ei täyttä maksua makseta. Mutta jos jouduttaisiin maksamaan niin kylläpä olisi mukavat tulotkin.

Lapsiperheiden etuisuuksia heikennettiin muistaakseni 90-luvun alkupuoliskon jälkeen, eikä indexikorotuksia ole tehty. Nostamalla lapsilisiä ja kotihoidon tukea, pärjäisivät lapsiperheet huomattvasti paremmin.

Et sä sitten muuta työtä löytäis? Ja kirkkoon ei kai tarvitse kuulua että voi viedä lapsen kerhoon. Ja mitäs te sitten teette kun kotihoidontuki loppuu?

Olen koittanut kokoaikaista työtä hakea mutta jos samalla (kaupan)alalla meinaa pysyä niin eipä siellä kokoaikaistenkaan palkat päätä huimaa :/ Ja ne kokoaikaiset paikat on todella kiven alla.
Olen myös hakenut kouluun, saa nähdä tärppääkö. Sitten oiskin mahdollisuus rahakkaampiin hommiin. Mulla on ennestään kaksi ammattitutkintoa, alat eivät vaan työllistä oikeastaan lainkaan.
Kotihoidontuki kun loppuu niin pakko kai mun on mennä tuonne nyk. paikkaan takaisin töihin ellei muuta ole löytynyt. Silloin onneksi tuo toiseksi pienin lapsi menee eskariin niin pk-maksu pienentyy muutaman kympin.
Ja joo, kirkosta ollaan erottu ihan syystä, en todellakaan vie lapsiani lähellekään srk:n kerhoa :/

[QUOTE="satu";22187375]Lapsiperheiden etuisuuksia heikennettiin muistaakseni 90-luvun alkupuoliskon jälkeen, eikä indexikorotuksia ole tehty. Nostamalla lapsilisiä ja kotihoidon tukea, pärjäisivät lapsiperheet huomattvasti paremmin.[/QUOTE]

Mä antaisin ennemmin veronkevennyksiä perheellisille kuin rahaa kotona olemisesta.

Me asutaan Vihdissä 186 neliön omakotitalossa eikä tosiaan ole tuollaiset asumiskulut. Mies käy päivittäin töissä Pasilassa ja sinne ajaa suunnilleen yhtä kauan kuin espoostakin kun moottoritietä mennään. Koulut lähellä ja kaupanalalle etsitään täällä kokoajan työntekijöitä. Asunnot toki kalliita täälläkin, mutta esim. Lohjalta saa jo paljon halvemmalla omakotitaloja (isoja sellaisia ) tuohan nyt on ihan hulluutta tuo teidän homma.

Etsi parempi työ, jos asutte pääkaupunkiseudulla, sen luulisi olevan hitusen helpompaa kuin muualla.

Muuttakaa halvempaan. Jos ei kelpaa mikään "pulialue" tai vanhempi asunto niin sitten ei kannata valittaa.

Teillä on kyllä tuloihin nähden hurjat asumismenot. Pääpointissa olen kyllä ap:n kanssa tismalleen samaa mieltä: pieni-/ keskituloinen perhe maksaa kaikesta suhteessa eniten. Todella pienituloiset, ns. köyhyysrajan alapuolella elävät saavat tosiaan usein suurinpiirtein saman elintason työtä tekemättä. Pienipalkkaisiin duuneihin ei Suomessa kannusteta.

Sinuna miettisin vakavasti tulevaisuuden uraa. Lähtisin koulun penkille, ellei nykyisellä koulutuksella ole mahdollisuutta saada parempaa työtä. Kuitenkin on paljon aloja, joista varsinkin pk-seudulla tienaa kolmisen tonnia. Bisnespuolen myyntityö (myyntiedustaja, b-to-b myyjä melkein alalla kuin alalla) tai monet "miehiset" duunarityöt, esim. pintakäsittelyalaa (siis maalarit) opiskelee tänä päivänä paljon naisia jne jne. Voisit vaikka käydä työkkärissä ammatinvalintaohjauksessa, siihen kuuluu muutama käyntiä.

Toki hoiva-ala vuorotyölisineen on yksi hyvä vaihtoehto ja ainakin varma työllistyminen.

Monilapsiset perheet ovat kaikkein heikoimmilla suomessa. Ei ainakaan enää kannata lapsia tehdä vaan meet kunnon kokopäivä työhön. Opiskelet nyt ja sitten varmaan saat töitä. Miksi se pitää aina uusi lapsi tehdä ja KÖYHYYS VAAN JATKUU!!??

[QUOTE="mie";22187331]Me asutaan Espoossa vuokralla 1100e 5h ja keittiö 115 neliötä. JA meitä on myös 7 henkeä.[/QUOTE]

Etelä-Savossa, omistusasunnossa, omakotitalossa 105 m2, neljä henkeä ja lainanlyhennys 700 euroa/kk

[QUOTE="Lissu";22187352]tuolla hinnalla saisi jo omakotitalon vaikka kauempaa esim. Lohjalta, Vihdistä, Vantaalta. Automatka ei kestä töihin kovin kauan, yhtään sen kauempaa kuin pääkaupunkiseudultakaan. Koulujen vaihto nyt on pieni murhe siihen verrattuna että elää kädestä suuhun. Minusta sinun kyllä kannattaisi käydä töissä esim. keikkailla(kotihoidontuen lisäksi tai sitten alat opiskelemaan uutta ammattia jossa työllistyminen ja keikkaluontoinen työ onnistuu helpommin. Miksi 5 lasta jos ei ole siihen varaa?[/QUOTE]

Onko järkevää, että kaikki lapsiperheet "pakotetaan" muuttamaan kauas keskustoista ja ajelemaan päivittäin keskustoihin töihin? Monet meistä on tehneet sen valinnan, mutta ainakaan ympäristölle se ei ole kuin haitallinen vaihtoehto? Eikö olisi kaikille edullisempi ja ympäristöystävällisempi vaihtoehto tukea nimenomaan työpaikkojen lähellä asumista kuin pitkiä työmatkoja?

Alkuperäinen kirjoittaja rahat riittää;22187421:
Monilapsiset perheet ovat kaikkein heikoimmilla suomessa. Ei ainakaan enää kannata lapsia tehdä vaan meet kunnon kokopäivä työhön. Opiskelet nyt ja sitten varmaan saat töitä. Miksi se pitää aina uusi lapsi tehdä ja KÖYHYYS VAAN JATKUU!!??

Halutaanko me, että meidän perimämme jatkuu vai halutaanko me, että vain "sivistymättömissä" maissa syntyneet saa lisääntyä?

[QUOTE="alkup.";22187433]Ihan kiteytettynä tän mun aloituksen pointti oli että työn tekemisen pitäisi aina olla kannattavaa. Näin ei todellakaan aina ole.[/QUOTE]

Kyllä, olen ehdottomasti samaa mieltä kanssasi, MUTTA te ette todellakaan kuulu mihinkään köyhiin noilla tuloilla ja menoillanne :D

Kyllä olette itse tilanteenne aiheuttaneet (vaikka tätä ei tietenkään ääneen saisi sanoa). Turha kitistä kun pitää olla uusi ja hieno asunto ja itse joutuu siitä vielä pulittamaankin pirunmoisen summan. Järki käteen noissa valinnoissa. Jos ei kerta ole varaa maksaa sitä uutta ja hienoa asuntoa niin siinä ei sitten asuta. Yksinkertaista.

[QUOTE="alkup.";22187433]Ihan kiteytettynä tän mun aloituksen pointti oli että työn tekemisen pitäisi aina olla kannattavaa. Näin ei todellakaan aina ole.[/QUOTE]

Eihän se olekaan, ainakaan silloin jos kyse on osa-aikatyöstä tai pienipalkkaisesta alasta.

Teinä kyllä pistäisin vakavaan harkintaan sen, että mikä asumismuoto teille olisi paras, koska todennäköisesti halvempikin vaihtoehto löytyisi. Tai sitten koitat löytää kokoaikatöitä, nyt kun vielä olet kotona ehdit katsella.

Siis sun parannusehdotus tohon teidän tilanteeseen on siinä että kotihoidontuki vedetään pois?

Niin ja me ei missään nimessä haluta omakotitaloa, varsinkaan kaukaa. Totta on että omakotitalo landelta tulisi halvemmaksi, mutta ei oo meidän juttu. Eikä oo kyse pelkästään työmatkoista, isompia lapsia pitää kuljettaa monesti viikossa tänne jääkiekkoharjoituksiin niin ei oo järkeä ajella kymmeniä kilometrejä.

[QUOTE="vieras";22187472]Siis sun parannusehdotus tohon teidän tilanteeseen on siinä että kotihoidontuki vedetään pois?[/QUOTE]

Vaikkapa sitten kuule niinkin. Ihanaa kun halutaan oikein ymmärtää.

Meillä on vain yksi lapsi ja olemme pienituloisia. Kuitenkaan emme niin pienituloisia, että mitään yhteiskunnalta saisimme. Asumme pienessä omistusasunnossa, koska se tulee halvemmaksi kuin vuokralla asuminen. Siltikin on varmaan toisen lapsen syntymän jälkeen mentävä töihin lapsen ollessa vuoden, koska kht ja miehen palkka eivät todennäköisesti riitä kuin kitkutteluun ja stressaamiseen siitä, millä laskut maksetaan.