Tiedättekö että me ollaan niin väliinputoajia/ köyhiä ettei tosikaan? (Ihana tää meidän yhteiskunta)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja köyhämys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

köyhämys

Vieras
- Olen hoitovapaalla kotona kahden lapsen kanssa, töihin ei yksinkertaisesti kannata mennä koska mulla on osa-aikainen työsopimus kaupanalalla (25-30h/vko). Työvuorot sellaisia (lähinnä ma-pe päivävuoroa) että käytännössä lapsilla ois pakko olla kokoaiakainen hoitopaikka. Miehen tulot juuri sen verran hyvät(?) että menisi täydet hoitomaksut. Palkkaa saisin käteen alle 1000e/kk, hoitomaksut 450e/kk, työmatkakulut (bensa) aika huimat... Ja kotihoidontuki 299e lähtisi pois. Eipä kannata.
- Isompi kotona olevista lapsista on 5v ja hänelle varmasti tekisi hyvää mennä päiväkotiin pari kertaa viikossa, mutta meillä ei ole rahaa maksaa siitä yli 100e/kk. Muita kerhoja täällä ei ole kuin seurakunnan ja me ei kuuluta kirkkoon.
- Asumme asossa jossa vastike 1200e/kk, lainaa lyhennämme 600e/kk, asumistukea emme saa... Tulot ylittävät taas juuri ja juuri parilla kympillä rajan. Pienempään ja halvempaan ei ole mahdollista muuttaa, meillä on 5 lasta ja asumme nytkin ahtaasti.

Rahaa ei ole mihinkään koskaan, olen miehelle monesti sanonut että meillä olisi enemmän rahaa käytettävissä jos alkaisimme molemmat työttömiksi ja nostaisimme työttömyyskorvauksia ja asumistukea. Nyt mies raataa niska limassa pitkää päivää ja silti rahat on aina loppu ja mun ei kannata mennä töihin... Niin hieno systeemi meillä täällä Suomessa on. Tooooodella kannustavaa. Miettikää ketä äänestätte keväällä!

Jaahas, tuo kuulostaa ihan itse tehdyltä tilanteelta. Ketä sitten pitäisi äänestää että helpottaisi. Omistus asuntoon ei saa asumistukea. Myykää asunto alkakaa työttömiksi ja muuttakaa vuokralle. Ei se elämä siitä helpottuis. Työttömänä sitä vasta persaukinen onkin. Ja kuka käski tehdä viisi lasta!?!? Hullujen hommaa tuo on. Varsinkin jos ei ole varaa niitä pitää...

Ei tuo mikään valtion vika ole tuo teidän tilanne.
Nelihenkinen perhe joka laskee asumiskuluikseen 1800e/kk +siihen sähköt yn. eli parin tonnin luokkaa...ehkäpä ihan omaa suunnittelemattomuutta.
Missään Suomessa eiole PAKKO asua noin kalliilla.

[QUOTE="vieras";22187235]Aika hulppeet asuinkustannukset jos vastike 1200 ja laina 600. En sanois teitä kyllä köyhiksi.[/QUOTE]

Meitä on 7 ja asutaan nytkin tilastojen mukaan erittäin ahtaasti... Missä vois asua halvemmalla? Jossain susirajan takana vanhassa torpassa?

[QUOTE="nipa";22187217]Elämä on täynnä valintoja.[/QUOTE]

Peesi tälle. Ei kai ne kulut ole ihan puskasta tullut kun lisääkin lapsia on hankittu. Kyllähän se kai on odotettavaa että lapset lisäävät elinkustannuksia ja niistä on selvittävä pääsääntöisesti itse. Ei se ole valtion tukijärjestelmän tehtävä.

Heittäytykää sit työttömiks jos siltä tuntuu; Saako aso-asuuntoon muuten asumistukeakaan? Kun siinähän on kuitenkin kiinni teidänkin pääomaa vai olisko tuen vuoks sitten muutto vuokralle edessä?

Kertokaa n yt ihan oikeesti missä voi halvemmalla asua? Asutteko kaikki jossain Kiteellä?
Meillä oli ennen omistusasunto joka oli tätä pienempi, siinä asumiskustannukset (laina+vastike) 1650e/kk. Niin ne täällä vaan on.

Huomioin perhekoon väärin.Siis teitä on 7.
Siltikin asumiskulut kohtuuttomat.
Mekin asumme espoossa ihan kohtuullisella alueella.asumismenot ilman sähköä 1200e kk.
6 henkeä.
En noin kallista yhtiövastiketta voisi kuvitella maksavani.

Ei sun miehelläs ihan hirveen pienet tulot voi olla, jos kuiteskin joutuisitte täydet hoitomaksut maksaan! Ja jos pystytte lähes 2000e maksamaan asumisesta. Valintakysymys, ja typerää maksaa asumisesta tommosia summia. Pitää olla valmis sitten jostain tinkimään, jos tuntuu ettei perheen rahat riitä, ja haluaa jotain muutakin kuin maksaa asumisesta noin järkyttäviä summia...

Ymmärrän hyvin tunteesi. itse emme köyhiä ole, vaikka olen ollut koti-äitinä vuosia. ihmettelen vain usein, että miksi kaikilla somaleilla on varaa syödä hesessä ja mäkkärissä joka päivä, ja vielä kaksi kertaa. Kävelen usein erään kauppakesuksen läpi, päivittäin jopa kaksi kertaa ja samat somalit ne mättää ruokaa, joka päivä ahteriinsa. vaatteisiin tuntuu myös rahaa olevan.
Ostan itse köyhille ystävilleni vaateita ja lähetän. Autan myös ruokaostoksissa tarpeen mukaan.
minuakin, vaikka en mikään rasisti ole koskaan ollut, on alaknut hieman potuttamaan tämä sosiaalitätien holhous, muita kuin suomalaisia köyhiä lapsiperheitä kohtaan. Pistäisivät ensin omien kansalaistensa asiat kuntoon. On niin kurjaa katsoa, kun joissakin perheissä ei ole mihinkään varaa. Viimeksi annoin tuttavaperheen lapsille elokuvaliput, kuinka heidän silmänsä loistivatkaan, kun he saivat mennä elokuviin.

Tervetuloa meidän joukkoomme. Mä oon ihan samaa manannut vuosia. Kun toinen puoliso on keskituloinen ja toinen pienituloinen, ei mistään saa mitään tukia, mutta silti joutuu aina maksamaan kaikki täydet maksut: /

[QUOTE="alkup.";22187247]On.

Kerropa sinä sitten missä pk-seudulla (ei missään pulialueella) voi asua kohtuullisen kokoisessa (min. 125m2) uudehkossa asunnossa halvemmalla.
Ja ei todellakaan muuteta nyt minnekään isompien lasten koulujen yms takia.[/QUOTE]

Älä sit valita. Korkeahkot on sun kriteerit, ei kai meidän yhteiskunnan tehtävä ole taata teille noiden kriteerien täyttävää asumista? Täällä maassa kun on OIKEITAKIN väliinputoajia.

Niin, sitä se tosiaan on..itse kituuttelen kanssa osa-aikaisena ja palkkatulot ei siis päätä huimaa, uutta työtä etsin koko ajan, mutta ei ole tärpännyt. Meillä on vain 1 lapsi, joten hoitokulut ovat tietenkin paljon pienemmät, lapsi on yksityisellä pph:lla, ja hinta on edullisempi mitä joutuisimme maksamaan kunnallisesta, miehellä on suht hyvät tulot, joten mitään lisätukia ei tippuisi. Asuntovelkaa on ja joudumme pitämään kahta autoa töidemme vuoksi (julkisten käyttö ei onnistu). Joten varmasti kanssa jäisi enemmän rahaa jos olisin työtön. Mutta, mä ajattelen tässä nyt vähän muutakin kuin rahaa..jos oon pitkään yhtäkkiä työttömänä, niin on vaikea saada töitä myöhemmin, jotain turvaa tää vakkari paikka tuo, vaikkei tunteja tupsahdakkaan. Enkä haluis elää vain millään tuilla, ylpeyteni ei sitä kestäisi. Mitä sitten kun kaikki lapset jo koulussa, ei ole päivähoitomaksuja, mut on myös monen vuoden jälkeen vaikea löytää töitä...tapansa kullakin, rahaahan tähän meilläkin kuluu, et saan käydä töissä, mut musta ihmisen pitää käydä töissä, kyllä se joskus palkitsee :)

[QUOTE="alkup.";22187259]Meitä on 7 ja asutaan nytkin tilastojen mukaan erittäin ahtaasti... Missä vois asua halvemmalla? Jossain susirajan takana vanhassa torpassa?[/QUOTE]

Vaikkapa. Terveisiä vaan täältä vanhasta torpasta susirajan takaa, elämää on täälläkin. Ja jopa ihan hyvänlaatuista elämää.

Kuten aiemmin jo mainittiin, elämä on valintoja täynnä.

Peesi tälle. Ei kai ne kulut ole ihan puskasta tullut kun lisääkin lapsia on hankittu. Kyllähän se kai on odotettavaa että lapset lisäävät elinkustannuksia ja niistä on selvittävä pääsääntöisesti itse. Ei se ole valtion tukijärjestelmän tehtävä.

Heittäytykää sit työttömiks jos siltä tuntuu; Saako aso-asuuntoon muuten asumistukeakaan? Kun siinähän on kuitenkin kiinni teidänkin pääomaa vai olisko tuen vuoks sitten muutto vuokralle edessä?

Saishan tähän, vastike katsotaan vuokraksi ja lainan koroillekin sais tukea.

Mun pointti ei ollut ollenkaan se että meidän pitäisi saada jotain tukia, eikä olla todellakaan alkamassa työttömiksi. Pointti oli siinä että tämä yhteiskunta ei kannusta ihmisiä tekemään työtä. Työttömät saavat saman elintason kuin duunarit (ja ihan toimihenkilötkin) makaamalla kotona.

Käytännössä mitenkä yhteiskunnan tulisi teitä tukea? Siis uudehko asunto hyvällä paikalla Helsingissä 7 henkilölle maksaa toki, mutta tarvittaessa tilaa voisi olla myös vähemmän. Toki kaikki haluaisi sen uuden asunnon Eirasta, mutta käytännössä miten teidän tilanne on yhteiskunnan syy? Ja pitäisikö sun esim hakea vaikka uutta työpaikkaa, kokoaikaista siis, tilanteen parantamiseksi?

[QUOTE="alkup.";22187287]Kertokaa n yt ihan oikeesti missä voi halvemmalla asua? Asutteko kaikki jossain Kiteellä?
Meillä oli ennen omistusasunto joka oli tätä pienempi, siinä asumiskustannukset (laina+vastike) 1650e/kk. Niin ne täällä vaan on.[/QUOTE]

Me asutaan Espoossa vuokralla 1100e 5h ja keittiö 115 neliötä. JA meitä on myös 7 henkeä.

Voi luoja, teillä menisi TÄYDET päivähoitomaksut ja väität teitä köyhiksi. Te ette ole köyhyyttä nähneetkään. Ja köyhät ei todellakaan maksa 1800 euroa kuukaudessa asumisesta. Siis voi kamalaa ihan itku tulee, kun olette niiiiiin köyhiä :(

[QUOTE="alkup.";22187259]Meitä on 7 ja asutaan nytkin tilastojen mukaan erittäin ahtaasti... Missä vois asua halvemmalla? Jossain susirajan takana vanhassa torpassa?[/QUOTE]

tuolla hinnalla saisi jo omakotitalon vaikka kauempaa esim. Lohjalta, Vihdistä, Vantaalta. Automatka ei kestä töihin kovin kauan, yhtään sen kauempaa kuin pääkaupunkiseudultakaan. Koulujen vaihto nyt on pieni murhe siihen verrattuna että elää kädestä suuhun. Minusta sinun kyllä kannattaisi käydä töissä esim. keikkailla(kotihoidontuen lisäksi tai sitten alat opiskelemaan uutta ammattia jossa työllistyminen ja keikkaluontoinen työ onnistuu helpommin. Miksi 5 lasta jos ei ole siihen varaa?