Jos vauva syntyy hyvin hyvin aikaisin, onko keskoshoitoon pakko suostua?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miettii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miettii

Vieras
Nykyisinhän käsittääkseni vauvat voivat selvitä jopa viikolla 24 tai jotain keskolassa.

(Ja melkein samoihin aikoihin tehdään vielä abortteja vammaisuuden vuoksi.)

Onko pakko suostua siihen että näin aikaisin syntynyt vauva yritetään pitää hengissä? Voiko vanhempi päättää tällaisesta asiasta?

Mielessäni mietin että jos tekisin oma hoitotestamentin niin toivoisin että minua ei esimerkiksi elvytettäisi tai kytkettäisi hengityskoneeseen tietyssä tilanteessa. Voinko toivoa samaa lapselleni?
 
Alkuperäinen kirjoittaja mörtsykkä;22183584:
haluaisitko todella viedä vauvalta mahdollisuuden selvitä, vaikka sillä olisi mahdollisuudet terveeseen elämään...?
En mä tiedä mitä tekisin tuossa tilanteessa :D

Mutta siis erittäin aikaisin syntyneellä keskosella on edessään aika rankka taival, ja terveydenkin kanssa tulee olemaan vähän niin ja näin.

Ja paradoksina siis se että suunnilleen samoilla viikoilla voi vielä abortoida sikiön jonka elämälaatu tulisi olemaan heikko...
 
Hoitava lääkäri on se joka viime kädessä päätökset tekee, vanhempien mielipidettä toki kuunnellaan mutta jos lääkäri arvioi että jonkunnäköinen selviytymismahdollisuus vauvalla on, vaikka vammautuen, hoidoissa yleensä pitäydytään.
 
eikös lääkäreillä ole velvollisuus ylläpitää elämää kaikin keinoin, eli jos mahdollisuudet normaaliin elämään on niin silloin he tekevät kaikkensa että vauva selviää. toisaalta avnhemmilla on päätösvalta ainakin joissain hoidoissa hoidoissa. esim tuttaviemme poika olisi loppuelämänsä maannut kasvina sairaalassa jolloin vanhemmilta pyydettiin lupa sulkea hengityskonen ennen kuin hän täytti 18 vuotta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;22183603:
En mä tiedä mitä tekisin tuossa tilanteessa :D

Mutta siis erittäin aikaisin syntyneellä keskosella on edessään aika rankka taival, ja terveydenkin kanssa tulee olemaan vähän niin ja näin.

Ja paradoksina siis se että suunnilleen samoilla viikoilla voi vielä abortoida sikiön jonka elämälaatu tulisi olemaan heikko...

Melko kova äiti/isä saa olla jotta muuten terveen lapsensa antaisi kuolla vain vähäisten viikkojen tähden,ja sen takii et edessä rankka taival.Ei jeesus sentään mitä mietteitä.

Ja juu,meillä täällä suomessa ei jätetä lasta kuolemaan jos se noilla viikoilla syntyy.
Ne keiden raskautta ei einää noilla viikoilla jatketa,niin odotatvat kyllä täysin elinkelvottomia lapsia,ei ole kyse vammaisuudesta.
 
Jos kiellät elintärkeän hoidon, voi lastensuojelu ottaa kiireellisesti huostaan ja antaa luvan. Näin voidaan tehdä, kun jehovantodistajat (vai mitkä ne olikaan) kieltävät verensiirron lapsilta.
 
Laista "Alaikäisen tai 6 §:n 2 momentissa tarkoitetun potilaan huoltajalla tai muulla laillisella edustajalla ei ole oikeutta kieltää potilaan henkeä tai terveyttä uhkaavan vaaran torjumiseksi annettavaa tarpeellista hoitoa" eli et voi kieltää lapsesi hoitoa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;22183603:
En mä tiedä mitä tekisin tuossa tilanteessa :D

Mutta siis erittäin aikaisin syntyneellä keskosella on edessään aika rankka taival, ja terveydenkin kanssa tulee olemaan vähän niin ja näin.

Ja paradoksina siis se että suunnilleen samoilla viikoilla voi vielä abortoida sikiön jonka elämälaatu tulisi olemaan heikko...

Nuoko on ne sinun ainoat perusteet?
Toivon tosiaan,ettet ikinä ikinä puhu niitä kenellekkään kuka on lapsensa maailmana noilla viikoilla saanut.
 
Entäs jos lapsesi syntyisi vammaisena tai sairaana, ethän silloinkaan voi päättää saako lapsesi elää? Jos tulee raskaaksi, niin otettava kaikki mahdollisuudet huomioon. Kaikki ei mene aina niin kuin suunnitellaan.

oon tässä raskauden aikana juurikin ajatellut tuota asiaakun niin kovin moni sanoo et 'ei väliä kumpi on kuhan on terve'. et mitä jos ei olekaan. eihän siinä ole palautusoikeutta. eli tuo lausahdus on ihan kamala. kyllä mun pitää rakastaa tätä lasta oli se tyttö tai poika, terve tai ei. itselläni tulee ennemmin mieleen et kunhan elossa syntyy. lähipiirissä ollut monta läheltäpiti tilannetta joista onneksi selvitty mutta ei aina vammoitta.... tää on taas yksi asia minkä toivon muistavani raskauden jälkeenkin.
 
Ei tämä ole ihan näin yksioikoinen juttu kuin monet tuntuvat olettavan. Täytyy sanoa, että en ole ollenkaan varma miten tämä menee Suomessa. Joskus taannoin tuli telkkarisa tanskalainen dokumentti aiheesta. Siellä taisi olla juuri tuo 24 viikkoa rajana tehohoidolle. Sitä pienempiä vauvoja ei edes saanut yrittää pelastaa. Sen jälkeen lääkäreillä taas oli velvollisuus auttaa.

Sen verran tiedän, että jos vauva todetaan aivokuolleeksi, hengittää vain koneen avulla, kysytään vanhemmilta milloin saa irrottaa koneesta ja antaa hiipua pois.
 
oon tässä raskauden aikana juurikin ajatellut tuota asiaakun niin kovin moni sanoo et 'ei väliä kumpi on kuhan on terve'. et mitä jos ei olekaan. eihän siinä ole palautusoikeutta. eli tuo lausahdus on ihan kamala. kyllä mun pitää rakastaa tätä lasta oli se tyttö tai poika, terve tai ei. itselläni tulee ennemmin mieleen et kunhan elossa syntyy. lähipiirissä ollut monta läheltäpiti tilannetta joista onneksi selvitty mutta ei aina vammoitta.... tää on taas yksi asia minkä toivon muistavani raskauden jälkeenkin.

No ei se lause sitä tarkoita että sitä lasta ei rakasteta jos ei ole terve! Se tarkoittaa että terveys on tärkeämpää kuin sukupuoli. Niin onkin, tärkeämpää kuin lähes mikään! Ja minulla kanssa ystävällä sairaana syntynyt lapsi, joka kuoli pian. Ja juu, kunhan olisi ollut terve..
 
oon tässä raskauden aikana juurikin ajatellut tuota asiaakun niin kovin moni sanoo et 'ei väliä kumpi on kuhan on terve'. et mitä jos ei olekaan. eihän siinä ole palautusoikeutta. eli tuo lausahdus on ihan kamala. kyllä mun pitää rakastaa tätä lasta oli se tyttö tai poika, terve tai ei. itselläni tulee ennemmin mieleen et kunhan elossa syntyy. lähipiirissä ollut monta läheltäpiti tilannetta joista onneksi selvitty mutta ei aina vammoitta.... tää on taas yksi asia minkä toivon muistavani raskauden jälkeenkin.

Mä olen tuon lausahduksen ymmärtänyt niin että lapsen sukupuolella ei ole väliä mutta vanhemmat toivoo tervettä lasta, ei se sitä tarkoita että rakkaus loppuu jos vauva ei terve olekaan. Ja kukapa ei tervettä lasta toivoisi? Ihan lapsenki vuoksi.
Ja mä käytin tuota lausetta raskausaikana, koska todella toivoin että tuleva lapseni on terve, en sen takia että pistän kiertoon jos onkin vammainen. Lastaan rakastaa vaikka olisi vihreä väriltään.
 
oon tässä raskauden aikana juurikin ajatellut tuota asiaakun niin kovin moni sanoo et 'ei väliä kumpi on kuhan on terve'. et mitä jos ei olekaan. eihän siinä ole palautusoikeutta. eli tuo lausahdus on ihan kamala. kyllä mun pitää rakastaa tätä lasta oli se tyttö tai poika, terve tai ei. itselläni tulee ennemmin mieleen et kunhan elossa syntyy. lähipiirissä ollut monta läheltäpiti tilannetta joista onneksi selvitty mutta ei aina vammoitta.... tää on taas yksi asia minkä toivon muistavani raskauden jälkeenkin.

Mun korvaan tuo monen vastaama sukupuolella ei välii kunhan on terve kuulostaa kans kamalalle.
Ymmärrän mitä tuolla lauseella hakevat,mut joku siin menee ristiin.
Nostavat korkeelle,mut kuitenkin sit vähättelevät sitä tai jotain en osaa selittää.
 
Minä tunneen yhden kätilön joka kertoi että tietyn rajan alle keskosena syntyneitä ei tosiaankaan yritetä pitää elossa. Kerran eräs keskosena syntynyt hyvin vajaa vauva virui useita tunteja hengissä, henkilökunta odotteli vieressä koska saa kirjata papereihin kuollut. En tiedä kuinka kauan tästä on aikaa ja onko käytäntö vielä sama.
 
Minä tunneen yhden kätilön joka kertoi että tietyn rajan alle keskosena syntyneitä ei tosiaankaan yritetä pitää elossa. Kerran eräs keskosena syntynyt hyvin vajaa vauva virui useita tunteja hengissä, henkilökunta odotteli vieressä koska saa kirjata papereihin kuollut. En tiedä kuinka kauan tästä on aikaa ja onko käytäntö vielä sama.

"Vajaa vauva"? Mieti nyt vähän millaista kieltä käytät! Eikä varmasti ole kyse vain yhden kerran tapauksesta. On normaali käytäntö, että kun hengityskoneesta irrotetaan, seuraavaksi odotetaan milloin omatoiminen hengitys lakkaa. Toiset ovat niin heikkoja, että lakkaa heti. Toisilla voi kestää päiviäkin ja välillä voi olla myös katkoksia! Siinä vaiheessa kun ei voi muutakaaan.
 
No onhan täällä siis ihan mielekkäitäkin vastauksia tullut. Ja minut on jo leimattu murhanhimoiseksi hulluksi, suunnilleen :D

Itse en tosiaankaan tiedä mitä tuossa tapauksessa tekisin. Vammaista, elinkelvotonta lasta en abortoisi missään tapauksessa, ja oletan että taistelisin myös keskosen hengen puolesta. Mutta mielenkiintoista on siis se, että lääkäri joka abortoi liikuntavammaisen sikiön viikoilla 20+ joutuisi silti pakolla ylläpitämään samoilla viikoilla sellaisen keskosen elämää joka ilman muuta myös tulee olemaan jollain tavalla vammainen tai sairaalloinen loppuikänsä.
 
Ihan mielenkiintoinen ketju. Mun käsittääkseni sen rv 24 jälkeen on lääkärien velvollisuus yrittää kaikin keinoin pelastaa lapsi.

Sattuiko kukaan näkemään sitä dokkaria jokin aikaa sitten niistä kolmosista mitkä oli syntyneet tosi keskosina, hädin tuskin selvisivät hengissä. Kaikista heistä tuli kuurosokeita, tai yksi taisi vähän nähdä jotain. Tuli vaan tästä ketjusta mieleen.
 
Ei väkisin pidetä elossa, jos selviytymismahdollisuuksia ei ole. Jos mahdollisuuksia on, niin lasta tehohoidetaan, vaikka vanhemmat olisivat mitä mieltä. Ja jos todetaan aivokuolleeksi (niin aikuinen kuin lapsi) niin hoidot lopetetaan siihen (paitsi jos elimet menee luovutukseen). Suomessa ei kysellä omaisilta hengityskoneen sulkemisesta, koska aivokuollut on kuollut.
 

Yhteistyössä