3. luokkalainen poikani joutui sitten rehtorin puhutteluun koska

  • Viestiketjun aloittaja voi ihme ja kumma
  • Ensimmäinen viesti
voi ihme ja kumma
oli nyt syksyn aikana unohtanut koulukirjan/vihkon 5 kertaa kotiin. On nyt tänä vuonna itse harjoitellut huolehtimaan koulurepun pakkaamisesta ja siitä tämä saldo. Siis 2 kk aikana yhteensä 5 kertaa jäänyt jonkun aineen kirja/vihko kotiin. No nyt oli sitten tänään rehtorin puhuttelussa. Olisi päässyt klo: 12 koulusta ja ihmettelin missä viipyy. Tuli vähän aikaa sitten itkien kotiin. Rehtorin puhutteluun joutumisesta oli kerrottu koko luokan kuullen.

Mitä mieltä olette tästä? Onko mielestänne ihan ok käytäntö? Minusta tuntuu aika radikaalilta, mutta itselläkin tässä on tietty nyt tunteet pinnassa pojan itkiessä peittonsa alla parhaillaan.
 
"vieras"
No minusta ei kauhean paha. Anteeksi vain, mutta minusta lapsesi kuulostaa varsin pumpulissa kasvaneelta,jos vasta kolmosella alkaa opetella ylipäänsä, että pitää huolen tavaroistaan. Eikö sellaisen opettelu aloiteta jo ekalla ja siitä pikkuhiljaa ... Rehtorista ei kannata tehdä mörköä ja kannattaa antaa lapselle kannustusta ja olla ns.koulun puolella asiassa :)
 
Hiukan outoa
oli nyt syksyn aikana unohtanut koulukirjan/vihkon 5 kertaa kotiin. On nyt tänä vuonna itse harjoitellut huolehtimaan koulurepun pakkaamisesta ja siitä tämä saldo. Siis 2 kk aikana yhteensä 5 kertaa jäänyt jonkun aineen kirja/vihko kotiin. No nyt oli sitten tänään rehtorin puhuttelussa. Olisi päässyt klo: 12 koulusta ja ihmettelin missä viipyy. Tuli vähän aikaa sitten itkien kotiin. Rehtorin puhutteluun joutumisesta oli kerrottu koko luokan kuullen.

Mitä mieltä olette tästä? Onko mielestänne ihan ok käytäntö? Minusta tuntuu aika radikaalilta, mutta itselläkin tässä on tietty nyt tunteet pinnassa pojan itkiessä peittonsa alla parhaillaan.
No toisaalta,onhan tuota unohtelua tapahtunut melko usein, yli joka toinen viikko. Enemmän ihmettelen kuitenkin oikeastaan sitä, että miten tiedän lapsi vasta kolmannella luokalla on alkanut itse tuosta pakkaamisesta huolehtimaan. Yleensä jo ensimmäisillä luokilla käyvät osaavat kyllä itse pakata reppunsa.
 
jkjk
Hän selkeästi tarvitsee vielä vanhemman tarkistamaan reppunsa, vaikka itse pakkaisikin. Vaikeaahan se on opiskella, jos tosi usein puuttuu tarvittavia kirjoja ja vihkoja. Rehtorin puhuttelu on kyllä varmasti kova paikka tuon ikäiselle. :( Olisiko opettaja ajatellut huolimattomuuden olevan tahallista.
 
rjkavsi
Hyvä että puututaan. Ja hyvä että koko luokan kuulle on sanottu niin tietääpähän muutkin mitä siitä seuraa, kunnolla julki niinkuin ennenvanhaan jos joku jotakin pahaa teki siitä ei kahden juteltu vaan kerrottiin nimillä koko luokan kuullen.
 
topakka mutsi
Onpas räväköitä kommentteja... Eivät lapset ole samanlaisia, kuten eivät aikuisetkaan. Maailma ei toimisi, jos olisimme klooneja. Lapsessa ei ole vikaa, vaan ehkä jokin ominaisuus, josta voi ottaa selvää, jos se askarruttaa. Meidän pojalla on hitautta myös ja sitä on kartoitettu ja autettu lasta pärjäämään.
 
maize
oli nyt syksyn aikana unohtanut koulukirjan/vihkon 5 kertaa kotiin. On nyt tänä vuonna itse harjoitellut huolehtimaan koulurepun pakkaamisesta ja siitä tämä saldo. Siis 2 kk aikana yhteensä 5 kertaa jäänyt jonkun aineen kirja/vihko kotiin. No nyt oli sitten tänään rehtorin puhuttelussa. Olisi päässyt klo: 12 koulusta ja ihmettelin missä viipyy. Tuli vähän aikaa sitten itkien kotiin. Rehtorin puhutteluun joutumisesta oli kerrottu koko luokan kuullen.

Mitä mieltä olette tästä? Onko mielestänne ihan ok käytäntö? Minusta tuntuu aika radikaalilta, mutta itselläkin tässä on tietty nyt tunteet pinnassa pojan itkiessä peittonsa alla parhaillaan.
julkinen nolaaminen ei tietääkseni ole hyvä kasvatustapa aiheuttaa vaan lopulta jopa vihantunnettakin. aika huonosti hoidettu homma,ei sillä ehkä voi olla ok käydä juttelemessa rehtorin kanssa(mutta eka pitäis musta olla yhteydessä kotia asian tiimoilta) mutta tuo luokan kuulle asian ilmituominen on musta huono juttu. palautetta vaan koululle!
 
"vieras"
julkinen nolaaminen ei tietääkseni ole hyvä kasvatustapa aiheuttaa vaan lopulta jopa vihantunnettakin. aika huonosti hoidettu homma,ei sillä ehkä voi olla ok käydä juttelemessa rehtorin kanssa(mutta eka pitäis musta olla yhteydessä kotia asian tiimoilta) mutta tuo luokan kuulle asian ilmituominen on musta huono juttu. palautetta vaan koululle!
Mä taas ihmettelen, että miksi sitä pitäis piilotella ja häpeillä ja nolostella, jos joutuu sinne reksin puhutteluun. Maalataan siitä okeen iso mörkö. Parempi, että asioista puhutaan ja sanotaan niinku ne on.
 
Voi eeeiii
Onpas räväköitä kommentteja... Eivät lapset ole samanlaisia, kuten eivät aikuisetkaan. Maailma ei toimisi, jos olisimme klooneja. Lapsessa ei ole vikaa, vaan ehkä jokin ominaisuus, josta voi ottaa selvää, jos se askarruttaa. Meidän pojalla on hitautta myös ja sitä on kartoitettu ja autettu lasta pärjäämään.
Lapset eivät toki ole samanlaisia, mutta lasten kehitys kulkee polkua, jolta voidaan kartoittaa tiettyjä etappeja, jotka tulisi saavuttaa tiettyyn ikään mennessä. Esim. jos lapsi ei opi kävelemään vielä viisi-vuotiaanakaan, niin ei tämä kuule ole mikään lapsen ominaisuus, vaan oikeasti vika.
 
Mitäs jos tekisitte sillai nyt hetken aikaa et poika pakkaa repun mut sä tarkistat sen vielä et kaikki on mukana? Sovitte vaikka et kun esim seuraavat 2 kk menee ilman et sun täytyy huomauttaa jostain niin saa jouluna sit jonkun todella mieluisan lahjan
 
alkuperäinen kirjoittaja
minä lopuksi tarkistin ja lisäsin puuttuvat jutut, joita ei tokan lopulla juuri ollut mutta nyt jostain syystä on ollut. Nyt on saanut hoitaa homman yksin kokonaan.

ap
 
"vieras"
Mitäs jos tekisitte sillai nyt hetken aikaa et poika pakkaa repun mut sä tarkistat sen vielä et kaikki on mukana? Sovitte vaikka et kun esim seuraavat 2 kk menee ilman et sun täytyy huomauttaa jostain niin saa jouluna sit jonkun todella mieluisan lahjan
Se, että ottaa kouluun mukaan tarvittavat tarvikkeet ei ole mieletsäni mikään palkkion paikka.
 
"vieras"
julkinen nolaaminen ei tietääkseni ole hyvä kasvatustapa aiheuttaa vaan lopulta jopa vihantunnettakin. aika huonosti hoidettu homma,ei sillä ehkä voi olla ok käydä juttelemessa rehtorin kanssa(mutta eka pitäis musta olla yhteydessä kotia asian tiimoilta) mutta tuo luokan kuulle asian ilmituominen on musta huono juttu. palautetta vaan koululle!
Jos lapsi ei osaa huolehtia tavaroistaan on hyvä vaan että joku kovistelee lasta eikä pidä pumpulissa ja hyssyttele että kaikki on hyvin.
Nyt kun Nico-Petteri sai puhuttelun on äitillä paha mieli ja valitetaan koulun kasvatus tavoista,
jos Nico-Petterin unohteluihin ja mahdollisesti muuhun vaikka käytökseen ei olisi puututtu ajoissa niin Nico-Petterin äiti syyttäisi tästäkin koulua miten koulu ei ole onnistunut kasvattamaan hänen lastaan.
 
[QUOTE="vieras";22180444]Se, että ottaa kouluun mukaan tarvittavat tarvikkeet ei ole mieletsäni mikään palkkion paikka.[/QUOTE]

Niin no, musta taas siinä kannustetaan huomaamaan et sillon kun tekee asiat oikein a. ei joudu puhutteluun b. homma sujuu paremmin. Eli kannustetaan lasta siihen et se homma alkaa olemaan rutiinia eikä "haukuta pystyyn" parin kuukauden välein.
 
"hmm"
Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen kirjoittaja;22180431:
minä lopuksi tarkistin ja lisäsin puuttuvat jutut, joita ei tokan lopulla juuri ollut mutta nyt jostain syystä on ollut. Nyt on saanut hoitaa homman yksin kokonaan.

ap
eikö tuon kuuluisi olla toisinpäin; oppilas itse pakkaa ja äiti tarvittaessa osallistuu?
 
"vieras"
Tuollainen nolaaminen on tietysti hieman liioiteltua mutta toisaalta lapsi suree ja suurentelee asiaa. Tuo käytäntö on varmaan luotu koulussa jotta lapset huomaavat, että asioihin puututaan.

Mä alkaisin itse jälleen tarkistamaan koululaisen repun ja jos jotain puuttuisi pyytäisin lasta tarkistamaan mitä sieltä puuttuu. Sen kummemmin en ryhtyisi palkitsemaan mutta hyvin mennyttä suoritusta pitä tietysti kehua ja voihan joku kerta sitten extemporee juhlistaa kohentunutta huolellisuutta käymällä vaikka jäätelöllä tai jotain muuta pientä kivaa ja kertoa samalla, että hienoa oletko huomannut nyt osaat olla huolellinen, olen ylpeä sinusta.

Mutta kaikenkaikkiaan ei paha juttu. Nyt vain mukava välipala hetki ja kysyt myös ymmärtääkö poika miksi joutui sinne reksin puhutteluun ja kerrot, että sen takia ei maailma kuitenkaan kaadu vaan hän voi korjata asian olemalla huolellisempi.
 
"nannah"
Ihme kommentteja tullu tämmöseenkin ihan asialliseen kysymykseen :/
Mä ainakin olen sitä mieltä että aika kova rangaistus muutamasta unohduksesta. Toki huolellisuus ja omista läksyistä ja kirjoista huolehtiminen on kolkkiluokan keskeisiä asioita mitä harjoitellaan ja opet erityisesti valvovat mut oishan toi varmaan pojalle menny perille vaikka ihan open puhuttelulla koulun jälkeen...
Meillä pojalla ollu tän syksyn aikana jo 11 unohdusta, läksyistä ja kirjoista ja jos 15 merkintää tulee niin koulukuraattorille koko perhe... Nyt sitten kovasti tsempataan ja muistutellaan poikaa joka ilta ja aamu ja läksyvihko otettiin tehokäyttöön, ope vielä koulussa tarkastaa et kaikki merkattu.
Ihan turha mun mielestä kyllä alkaa päätä aukoon noista "nico-petteri" jutuista tässä tilanteessa. Näissä asioissa voi lapsella olla paljon muutakin takana ku vaan "pumpulissa kasvattaminen"...
Eikä varmasti mitään hyötyä ole mistään lapsen nolaamisesta, varsinkaan jos lapsi ihan oikeesti kärsii jostain keskittymishäiriöstä ym.
 
"surku"
Voi surku. Unohtuiko rehtorilta kermavaahtokuorrutus päältä? Nyt lapsi ylös sieltä sängystä ja ens kerralla muistaa paremmin. Julkista nolaamista ei ole se, jos opettaja on monta kertaa asiasta huomauttanut ja 5. kerralla käy näin. Ei jokaista oppilasta voi sieltä luokasta ulos viedä ettei vaan kukaan muu kuule.
 
Saraldo
Rehtorin puhuttelu saattoi olla ihan hyväkin juttu, mutta mä en pidä siitä, että tällaisia asioita hoidetaan koko luokan edessä. Lapsellakin on mun mielestäni oikeus siihen, ettei kaikkien tarvitse tietää hänen asioistaan. Ja opettaja voi hoitaa asian niin, että kertoo luokalle yleisesti mitä siitä seuraa, jos ei muista ottaa tarvikkeita mukaan. Ei niin, että "Pekka lähtee nyt rehtorin kansliaan, kun ei osaa huolehtia tavaroistaan. Katsokaakin, ettette tee seuraa!".
 
Saraldo
[QUOTE="surku";22180608]Voi surku. Unohtuiko rehtorilta kermavaahtokuorrutus päältä? Nyt lapsi ylös sieltä sängystä ja ens kerralla muistaa paremmin. Julkista nolaamista ei ole se, jos opettaja on monta kertaa asiasta huomauttanut ja 5. kerralla käy näin. Ei jokaista oppilasta voi sieltä luokasta ulos viedä ettei vaan kukaan muu kuule.[/QUOTE]

Asian voi tietysti hoitaa niinkin, että "Pekka hei, jäisitkö hetkeksi luokkaan". Niin ainakin mun aikanani tehtiin.
 
alkuperäinen
[QUOTE="hmm";22180564]eikö tuon kuuluisi olla toisinpäin; oppilas itse pakkaa ja äiti tarvittaessa osallistuu?[/QUOTE]

Meidän pojalla vaan oli alkuun opettelua siinäkin että muistaa ottaa vaatteensa (takin jne) mukaan jne. Joka toinen päivä jäi takki kouluun etenkin ekalla, läksykirjat oli koulussa jne.

ap
 
"vieras"
Täällä on käytäntönä, että saa jälki-istuntoa, kun tarpeeksi monta unohdusmerkintää kertyy kasaan.

Jospa nyt muistaisi paremmin, kun on tullut jotain seurauksia tuosta unohtelusta.
 

Yhteistyössä