Onko lakiasioista tietävää paikalla? (perintö ym)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Toinen sisko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Toinen sisko

Vieras
Tai ei nyt varmaan perintö, kun kukaan ei ole kuollut. Vanhempani ovat päättäneet luopua velottomasta metsätilasta ja kotitalosta rakennuksineen ja koneineen veljeni hyväksi. He ovat hieman alle 60-vuotiaita. He suunnittelevat itse muuttoa keskustaan, jopa vuokra-asuntoon. Ainoana tavoitteenaan on se, ettei pojan tarvitsisi velkaantua. Poika on avoliitossa, näin sivusta katsoen hieman myrskyisässä suhteessa. Nyt avovaimo kiirehtii kovasti häitä. Mutta heidän eronsa ei olisi mikään uutinen, valitettavasti. Heillä on kaksi lasta. Meidän sisarusten osuudesta tilasta on ääneen heitetty jotain arviota, aika pientä jos tulee sitten sitäkään. Sitä tärkeämpi on minusta vanhempieni osuus heidän elämänsä työstä. En käsitä sitä, miksi he haluaisivat jopa vuokralle muuttaa... Ja olen huolissani äidistäni, joka ehkä jossain vaiheessa jää sitten pienen eläkkeensä kanssa yksin asumaan, kun isän terveys heittelee jo nyt. Mitä minun kannattaisi tyttärenä sanoa ja mistä saisin apua?

pyydä vanhempiasi laittamaan lahjakirjaan kohta, ettei lahjansaajan puolisolla ole omaisuuteen avio-oikeutta niin ei mene ainakaan sen vaimolle. Vanhempasi voi laittaa myös kohdan että heille jää omaisuuteen elinikäinen hallintaoikeus; pienentää lahjaveroa ja voivat vuosittaisen "tuoton" verran hakkauttaa metsää, josta saavat sitten rahaa.
Jos lahjakirjaan ei erikseen kirjoiteta että kyseessä ei ole ennakkoperintö otetaan se sitten myöhemmin perinnönjaossa huomioon ja veljesi joutuu maksamaan tasinkoa sinulle ja siskoillesi mikäli saamansa on arvokkaampi kuin mitä jokainen teistä saa perinnössä.
Onko omaisuus kummankin vanhempasi nimissä vai vain toisen?

pyydä vanhempiasi laittamaan lahjakirjaan kohta, ettei lahjansaajan puolisolla ole omaisuuteen avio-oikeutta niin ei mene ainakaan sen vaimolle. Vanhempasi voi laittaa myös kohdan että heille jää omaisuuteen elinikäinen hallintaoikeus; pienentää lahjaveroa ja voivat vuosittaisen "tuoton" verran hakkauttaa metsää, josta saavat sitten rahaa.
Jos lahjakirjaan ei erikseen kirjoiteta että kyseessä ei ole ennakkoperintö otetaan se sitten myöhemmin perinnönjaossa huomioon ja veljesi joutuu maksamaan tasinkoa sinulle ja siskoillesi mikäli saamansa on arvokkaampi kuin mitä jokainen teistä saa perinnössä.

KAnnattaisiko investoida muutama satanen ihan lakimiehen pakeilla käyntiin? Lakineuvoja talousasioissa voi löytyä myös pankista.
Voitko keskustella vanhempiesi kanssa asioista? Ihan rauhalliseen sävyyn tietysti. Voihan olla, että he ovat itse jokseenkin epävarmoja/neuvottomia/ eivät ole huomanneet kaikkia ulottuvuuksia. Huono juttu jos ei voida tässä vaiheessa käydä perintöasioita läpi, sitten jälkeenpäin ei ole muuta kuin riitaa, kateutta ja katkeruutta odotettavissa...

Kiitos kun vastasit. Omaisuus on molempien vanhempien nimissä tällä hetkellä.

[QUOTE="viiraska";22138370]KAnnattaisiko investoida muutama satanen ihan lakimiehen pakeilla käyntiin? Lakineuvoja talousasioissa voi löytyä myös pankista.
Voitko keskustella vanhempiesi kanssa asioista? Ihan rauhalliseen sävyyn tietysti. Voihan olla, että he ovat itse jokseenkin epävarmoja/neuvottomia/ eivät ole huomanneet kaikkia ulottuvuuksia. Huono juttu jos ei voida tässä vaiheessa käydä perintöasioita läpi, sitten jälkeenpäin ei ole muuta kuin riitaa, kateutta ja katkeruutta odotettavissa...[/QUOTE]

Olen miettinyt sitä lakimiehellä käyntiä. Tämä tuli ihan yllätyksenä minulle, kun olen luullut, etteivät vanhemmat halua vielä mihinkään muuttaa. He ovat kyllä hyvin vanhanaikaisia ja suosivat tuota ainutta poikaa. Vanhempien kanssa aion kyllä keskustella.

Yhteistyössä