Mun mielestä ainakin siksi koomisia kun tosiaan esim. sankko-sanaa en ole kuullutkaan, muki ja motti eivät ole synonyymeja, linttaaminen ja viikkaaminen tarkoittavat eri asiaa, ja puistaminen ja vilkuttaminen ovat nekin ihan eri asioita.Alkuperäinen kirjoittaja Tylsä kysely;22130587:Millä perusteella koomisia?
ihnettelen..Alkuperäinen kirjoittaja Tylsä kysely;22130059:Kiikku vai keinu Keinu
Sankko vai ämpäri Sanko
Tukka vai hiukset Hiukset
Motti vai muki Muki, motti tarkoittaa saartorengasta
Lintata vai viikata Linttaaminen länään astumista, viikkaaminen vaatteiden viikkausta.
Tuo vai toi Tuo
Nuo vai noi Nuo
Puistaa, heiluttaa, vilkuttaa (kättä) Vilkuttaa
Lätty vai lettu Lettu
Tykö vai luokse Luokse
Pottu vai peruna Molemmat
Ihme kysymyksiä jotkut, sama sana tarkoittaa kahta aivan eri asiaa....
Mää käytän ekoja vaihtoehtoja.
Etkö tosiaan oo kuullu, että on olemassa erilaisia murteita??? Sankko, motti, linttaaminen ja puistaminen on synonyymeja ämpäri, muki, viikkaaminen ja vilkuttaminen, huiskuttaminen ym. sanoille.Mun mielestä ainakin siksi koomisia kun tosiaan esim. sankko-sanaa en ole kuullutkaan, muki ja motti eivät ole synonyymeja, linttaaminen ja viikkaaminen tarkoittavat eri asiaa, ja puistaminen ja vilkuttaminen ovat nekin ihan eri asioita.
Näin minäkin sanonkeinu
ämpäri
hiukset
muki
viikata
toi
noi
vilkuttaa (kättä)
lettu
luokse
peruna
Ihan päinvastaset ku sulla
Ei voi olla totta! Ihan normaaleja ja paljo käytettyjä sanojahan nuo on. 0)Monet ekoista vaihtoehdoista oli mulle aivan vieraita, kuten motti, lintata, puistaa... never heard.
Mä käytän melkeinpä kaikista noita jälkimmäisiä.
Alkuperäinen kirjoittaja Tylsä kysely;22130059:Kiikku vai keinu
Sankko vai ämpäri -yleensä ämpäri, joskun myös sankko
Tukka vai hiukset -molempia yhtä paljon
Motti vai muki -muki
Lintata vai viikata -viikata
Tuo vai toi -tuo
Nuo vai noi -nuo
Puistaa, heiluttaa, vilkuttaa (kättä) -vilkuttaa
Lätty vai lettu -lätty
Tykö vai luokse -luokse
Pottu vai peruna -peruna
Mää käytän ekoja vaihtoehtoja.