Liian pieni raskausmaha viikkoihin nähden?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mama20v
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

mama20v

Uusi jäsen
18.09.2010
29
0
1
Eli viime neuvola ollut rv23+0 ja silloin sf mitta oli 16cm eli aivan käyrien alapuolella. Nyt rv25+2 ja maha ei ole kasvanut edelleenkään yhtään. Rupee pikkuhiljaa huolestuttamaan onko kaikki ok kun masu näin pieni? Tiedän että toisilla pienempi maha luonnostaan muttakun ensimmäisessä raskaudessa mahan sf mitta huiteli kuitenkin aivan yläkäyrillä niin nyt tuntuu hullulta.

Rohkasua tässä varmaan vaan kaipaan kun rupee miettimään aina niitä pahimpia vaihtoehtoja.

Onko sf-mitan mitannu aina sama henkilö? Mulle neuvolan terkka sanoi että se mitta ei ole mikään sata% luotettava jos ei aina sama ihminen mittaa ja (varsinkin sit kun vauva jo tuntuu masun läpi) vauvan ollessa suunnilleen samassa asennossa/kohdassa. Omia sf-mittoja en nyt ulkoa muista (lapsi täyttää pian vuoden),mutta sen muistan että ne oli aina vähän käyrän alla. Jossain vaiheessa vauva rupes oleskelemaan aina toisella sivulla,jolloin mittakin oli sitten vähän mitä oli,masun ollessa ihan toispuoleinen muodoltaan. Mutta jos sua oikeasti huolestuttaa niin soita neuvolaan ja vaadi päästä ultraan tai edes että terkka tunnustelee vauvan asentoa..

Sf-mitta kaikenkaikkiaan ei ole niitä luotettavimpia mittausmenetelmiä. Se pitäisi tehdä aina saman mittaajan toimesta, samassa asennossa jne. Siihen voi mm. vaikuttaa se, miten paljon rakossa on virtsaa, vauvan asento, äidin asento hoitopöydällä jne. Varsinkin tuo vauvan asento vaikuttaa, voihan olla, että sulla on lapsi kovin alhaalla?

Joo lapsi kyllä tuntuu oleilevan alhaalla kun masu alkaa vasta vähän navan yläpuolelta. Ja hyvin potkii että eikai tässä pitäis olla huolissan mutta silti en voi itelleni mitään. Toi oli vasta ensimmäinen kerta kun multa edes mitattiin tota sf-mittaa vaikka viime raskaudessa oli ekat merkinnät jo rv18. Neuvolatätsykkä sanoi ettei lasta vielä tunne edes mahan lävitse ettei sitten sen kummemmin yrittänyt edes tunnostella asentoa tai kokoa.

Toi sf- mitta on vähän huono mittari oikein mihinkään, tai lähinnähän sitä tarkkaillaan siten että kasvaa koko ajan, kunnes sitten ihan lopussa hieman pienenee tai kasvu pysähtyy. Mulle ei koskaan edes puhuttu mistään käyristä. Vatsa tuli näkyviin vasta reilusti puolivälin jälkeen eikä ollut missään vaiheessa mitenkään hirvittävän suuri. Jos eivät kerran neuvolassakaan laittaneet jatkotutkimuksiin, niin en olisi huolissani.

nojoo... mä kyllä vaatisin ultraanpääsyä T: äiti, joka oli todella huolissaan kun maha ei kasvanut, mutta neuvolassa aina sanottiin että hyvä on koko ja lapsi voi ihan hyvin. Sitten kun pääsin vaatimaani ultraan keskussairaalaan niin lapsi ei ollutkaan kasvanut ja siellä oltiin todella vihaisia ettei neuvolasta oltu aiemmin puututtu asiaan ja lähetetty tutkimuksiin. Tosin, oli jo rv 30 paremmalla puolella, mutta kuitenkin. Ei ne siellä neuvolassa voi tietää kaikkea jos ei ultraakaan sieltä löydy. Jos itsestä tuntuu ettei kaikki ole hyvin, niin pitää vaatia toimenpiteitä.

Sf-mitta kaikenkaikkiaan ei ole niitä luotettavimpia mittausmenetelmiä. Se pitäisi tehdä aina saman mittaajan toimesta, samassa asennossa jne. Siihen voi mm. vaikuttaa se, miten paljon rakossa on virtsaa, vauvan asento, äidin asento hoitopöydällä jne. Varsinkin tuo vauvan asento vaikuttaa, voihan olla, että sulla on lapsi kovin alhaalla?

Näin. Mulla oli tokassa raskaudessa sf-mitta koko ajan liian pieni, kun vauva majaili niin alhaalla lantiossa. Terve tyttö sieltä tuli sitten aikanaan :) Mä tosin kävin kontrolliultrassa, suosittelen että vaadit itsekin sellaisen ettei tarvi stressata. Kontrolliultran syntymäpainoarvio pitikin sitten paikkansa grammalleen...

Yhteistyössä