[QUOTE="vieras";22117870]Olen ex-vl. Uskon vahvasti, että kysyinen lahko (sehän täyttää lahkon tunnusmerkit...) on kuoleva lahko. Ei se kauaa ketkuta tommoisena nykypäivänä. Sen jäsenetkin alkaa hyytyä käsittämättömiin sääntöihin ja omituisiin rituaaleihin.
Tuo tapauskovaisuus on aika hyvä sana. MONI minun ikäinen, minun tuttava ja ystävä kokee noin. Kun kysyin, että miksi te sitten käytte seuroissa ja kuulutte joukkoon, niin yleensä vastaus kuuluu, että kun ei sitä muuta elämää osaa ja tunne. Kun kaikki on sielä lestadiolaisuuden piirissä. Suku, kaverit, ystävät, tukiverkosto, elämä. Se ei oikein anna mitään, mutta ilmankaan ei osaa olla.
Vl ajattelee, että jos ei ole uskovainen, sitten pitää olla jotenkin erikoinen, kova, baariinmenijä, potentiaalinen eroaja tai muuta heille epäsovinnaista. Ja kun se on vierasta, se pelottaa. JA kun se pelottaa, sinne ei kannata kajota. On viisaampaa pysyä uskovaisena, koska sen osaa jotenkuten. --[/QUOTE]
Kylläpä osasit laittaa sanat osuvasti. olen ent. vl minäkin ja tuttavapiirissä on paljon just näitä. ystävinikin. Ns. ei-lestan elämästä luullaan kaikenlaista pahaa ja älytöntä. Eihän semmoseksi tarvi eikä kannata ajatua. Kun jättää vl uskon, silloin just pYSTYY hallitsemaan elämäänsä omalla järjellään ja omilla toiviellaan tulevaisuudesta. Sen verran kuin sitä ihminen yleensäkään pystyy... mutta ai ole mikään pakko juosta baarissa, juopotella, pettää rakkaintaan tms. tyhmää. Veikkaanpa että valtaosa tavallisista evlut ihmisistä elää aika "normaalisti"... :-D