Voi vee, onko tämä laillista (palkasta)?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kettuuntunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kettuuntunut

Vieras
Oon ollut viitisen vuotta hoitovapaalla ja nyt palannut töihin. Sain ekan palkkani ja se on TÄSMÄLLEEN sama, mitä 5 vuotta sitten. Muilla työntekijöillä on palkat tänä aikana nousseet, mutta ei mulla. Kysynkin, jos joku tietäis, onko tämä ihan lainmukaista? Muutenkin mut otettiin pitkin hampain takas töihin ja työnkuva muuttui täysin, eli mut alennettiin vanhasta duunista juoksutytöksi (koska en ole enää pätevä hoitamaan vanhaa hommaani, kun aika on ajanut ohi kotiäitivuosina).

No huh, kuulostaapa törkeältä. Tietty jos jotain uusia tuulia tullut työhösi, täytyy myös opiskella jotta voi hoitaa muuttunutta tehtävää. Mutta siltikin kuulostaa syrjinnälle. Kuulutko ammattiliittoon? Juoksutytöksi???

[QUOTE="vieras";22102914]No huh, kuulostaapa törkeältä. Tietty jos jotain uusia tuulia tullut työhösi, täytyy myös opiskella jotta voi hoitaa muuttunutta tehtävää. Mutta siltikin kuulostaa syrjinnälle. Kuulutko ammattiliittoon? Juoksutytöksi???[/QUOTE]

Kuulun liittoon, mutta eri alan. Ymmärrän kyllä, että en oo täydessä iskussa kotiäitivuosien jälkeen, mutta kun oon sivusta seurannut vanhojen työkavereiden tekemisiä, niin tiedän että taatusti pystyn ihan samaan.

Nykyinen työnkuva on jokapaikan höylänä olemista ja oon assarina vanhoille työkavereilleni. Työ on paljon "vaativampaa", kuin ennen. Eli ennen istuin koneella ja tein hommia, nyt juoksen asioilla, hoidaan kerralla miljoonaa juttua ja koitan pitää lankoja käsissä. Ja loppujen lopuksi, jos joku mokaa, niin minä olen se, jonka niskaan homma kaatuu.

Meillä on ainakin kokemusvuosiin perustuva "taulukkopalkka" jossa siis aina vuoden välein nousee automaattisesti sarakkeen eteenpäin. En todellakaan usko että nousisin siinä yhtään parempiin sarakkeisiin kotonaolovuosieni aikana, miksi nousisinkaan?? Nehän on kokemusvuosia siitä työstä eikä paras-äiti-skabasta. Ymmärrän ketutuksen, mutten usko että tossa mitään laitonta on. Ja harva noin monen vuoden päästä pääseekään enään samoihin hommiin mistä on aikanaan lähtenyt. Harmillista kyllä, mutta aika fakta että aina tulee tilalle uudet ja innokkaat jotka korvaa vanhat työntekijät joille ei enää sitten aina välttämättä löydykkään töitä. Pakkohan ne on takaisin lain mukaan ottaa ja silloin myös etsittävä jotain työtä. Vaikka sitten juoksutyttönä. Eipä ole miehillä tätäkään ongelmaa, mutta onhan tuo kotiin jääminenkin vapaaehtoista..

Sinut on ensisijaisesti otettava takaisin aiempaan tehtävääsi. Jos tätä työtä ei ole ns. enää olemassa, niin sitten lähimpään mahdolliseen vastaavaan. Käsittääkseni myös palkkaukseen olisi pitänyt tulla ns. tupokorotukset eli se olisi pitänyt päivittää. Henkilökohtaisista lisistä jää valitettavasti aina paitsi vanhempainvapailla. Onneksi kuulut liittoon. Sillä ei ole mitään merkitystä, että se on "muun alan" asiasi he ovat velvollisia auttamaan - kelpaavathan rahasikin jäsenmaksuna :) Toisaalta nyt työssä olevana sinulla on mahdollisuus ja ehkäpä järkevääkin vaihtaa liittoa. Sitähän ei koskaan kannata tehdä, silloin kun on poissa työelämästä.

Kuulun liittoon, mutta eri alan. Ymmärrän kyllä, että en oo täydessä iskussa kotiäitivuosien jälkeen, mutta kun oon sivusta seurannut vanhojen työkavereiden tekemisiä, niin tiedän että taatusti pystyn ihan samaan.

Nykyinen työnkuva on jokapaikan höylänä olemista ja oon assarina vanhoille työkavereilleni. Työ on paljon "vaativampaa", kuin ennen. Eli ennen istuin koneella ja tein hommia, nyt juoksen asioilla, hoidaan kerralla miljoonaa juttua ja koitan pitää lankoja käsissä. Ja loppujen lopuksi, jos joku mokaa, niin minä olen se, jonka niskaan homma kaatuu.

Sulla täytyy olla koulutus siihen hommaan, kukaan ei haluaottaa vastuuta jos mokaat. :/ Ärsyttävää kyllä joo, jos muutenkin osaisi saman. Juttele pomosi kanssa vielä, ja jos muutoksia ei tule joko palkkaukseen tai työtehtävään, minä lähtisin etsimään muuta hommaa siinä työn ohessa.

Meillä on ainakin kokemusvuosiin perustuva "taulukkopalkka" jossa siis aina vuoden välein nousee automaattisesti sarakkeen eteenpäin. En todellakaan usko että nousisin siinä yhtään parempiin sarakkeisiin kotonaolovuosieni aikana, miksi nousisinkaan?? Nehän on kokemusvuosia siitä työstä eikä paras-äiti-skabasta. Ymmärrän ketutuksen, mutten usko että tossa mitään laitonta on. Ja harva noin monen vuoden päästä pääseekään enään samoihin hommiin mistä on aikanaan lähtenyt. Harmillista kyllä, mutta aika fakta että aina tulee tilalle uudet ja innokkaat jotka korvaa vanhat työntekijät joille ei enää sitten aina välttämättä löydykkään töitä. Pakkohan ne on takaisin lain mukaan ottaa ja silloin myös etsittävä jotain työtä. Vaikka sitten juoksutyttönä. Eipä ole miehillä tätäkään ongelmaa, mutta onhan tuo kotiin jääminenkin vapaaehtoista..

Juu, näin se taitaa olla. Olin niin idiootti, kun kuvittelin, että pääsen vanhoihin hommiin takas, varsinkin kun tiedän olevani työssäni hyvä (alunperin oon päätynyt työpaikkaani siten, että he useaan otteeseen pyysivät mua sinne kilpailijalta). No, työ kun työ, ja pääasia on että palkka juoksee. Onhan se sentään himpun verran enemmän kuin Kelan ruhtinaallinen 430 euroa, mitä sain kotona ollessani. ;)

Alkuperäinen kirjoittaja pidä puolesi;22103006:
Sinut on ensisijaisesti otettava takaisin aiempaan tehtävääsi. Jos tätä työtä ei ole ns. enää olemassa, niin sitten lähimpään mahdolliseen vastaavaan. Käsittääkseni myös palkkaukseen olisi pitänyt tulla ns. tupokorotukset eli se olisi pitänyt päivittää. Henkilökohtaisista lisistä jää valitettavasti aina paitsi vanhempainvapailla. Onneksi kuulut liittoon. Sillä ei ole mitään merkitystä, että se on "muun alan" asiasi he ovat velvollisia auttamaan - kelpaavathan rahasikin jäsenmaksuna :) Toisaalta nyt työssä olevana sinulla on mahdollisuus ja ehkäpä järkevääkin vaihtaa liittoa. Sitähän ei koskaan kannata tehdä, silloin kun on poissa työelämästä.

Vanha työ on vielä olemassa, mutta mun äitiyslomasijainen jatkaa siinä. Ala on nopeasti kehittyvä ja työnantaja katsoi mun pudonneen kelkasta ollessani kotona niin monta vuotta.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;22103008:
Millainen työsopimus? Oliko työtehtävät määritelty?

Siis ennen hoitovapaata, vai sen jälkeen? Mun "titteli" oli ennen sellainen, mikä määritteli työtehtävät. Ja nykyinen titteli määrittelee mut olemaan entisen tittelini assari.

Työsopimus on aina ollut suullinen, eli ei mustaa valkoisella.

En nyt ole ihan varma, mutta olen käsittänyt, että äitiys- ja vanhempainvapaiden aikana kun on pois, niin työtehtävien pitää pysyä samana, mutta jos jää hoitovapaalle, niin sitten työnantaja saa kyllä muuttaa työtehtäviä. Ja käytännössä työnantaja voi muuttaa niitä työtehtäviä vaikka 1pv töihinpaluun jälkeen jokatapauksessa JOS työsopimuksessa ei ole määritelty täsmällisesti, että vain ja ainoastaan se työtehtävä, missä on silloin ennen pois jäämistä ollut. Korjatkaa, jos olen väärässä, mutta näin siis olen itse kuvitellut.

Niin, ja palkankorotuksista vielä, että mun mielestä on ihan selvä homma, että työkokemukseen ja kehittymiseen ja osaamiseen yms. perustuvat palkankorotukset tulee vaan niille, jotka on töissä. Vapaiden aikana voi kuvitella lähinnä saavansa indeksikorotuksia.

No ei se kyllä mitenkään voi olla jenilleen sama, vaikka perustuisi kokemusvuosiin niin taulukkopalkkoihinkin tulee korotuksia. Toi on hyvä tapa jäädä sinne palkkakuoppaan kun viidessä vuodessa muun maailman hinnat ja palkat on muuttunut mutta ei sun.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;22103167:
Jos ei ole sopimusta, niin ei voi vedota mihinkään. Silloin ymmärtääkseni työnantaja saa määritellä työn ja tehtävät miten haluaa vaikkapä ä-loman aikanakin.

Mulle on AINA sanottu, että suullinen sopimus on yhtä pätevä kuin kirjallinen. Ja kun ennen töihinpaluuta tapasin pomoni, hän sanoi, että lain mukaan heidän tarvitsisi antaa mulle samaa työtä, mitä tein ennen äitiyslomalle jäämistä, mutta sitä työtä ei nyt ole tarjolla (eli hän ei katsonut mun kykenevän siihen ja mun sijainen on hommassa tosi pätevä ja on oppinut talon tavat hyvin viidessä vuodessa).

Mulle on AINA sanottu, että suullinen sopimus on yhtä pätevä kuin kirjallinen. Ja kun ennen töihinpaluuta tapasin pomoni, hän sanoi, että lain mukaan heidän tarvitsisi antaa mulle samaa työtä, mitä tein ennen äitiyslomalle jäämistä, mutta sitä työtä ei nyt ole tarjolla (eli hän ei katsonut mun kykenevän siihen ja mun sijainen on hommassa tosi pätevä ja on oppinut talon tavat hyvin viidessä vuodessa).
Suullinen sikäli pätevä, että sinulla on tae työpaikasta. Mutta työtehtävät onkin kai hiukan eri juttu.

Vanha työ on vielä olemassa, mutta mun äitiyslomasijainen jatkaa siinä. Ala on nopeasti kehittyvä ja työnantaja katsoi mun pudonneen kelkasta ollessani kotona niin monta vuotta.

Silti tuo on tosi törkeää. Sen verran ay-asioista tietävänä sinut olisi pitänyt ottaa samaan työhön takaisin niillä korotuksilla, jota poissa ollessasi on tehty (paitsi kokemuslisät). Ei työnantaja voi vain yksipuolisesti päättää, että et ole pätevä enää hommaa hoitamaan, mitä te ihmiset oikein kuvittelette. Annatte työnantajan polkea maahan.
Heikkous on se, että sulla ei ole kirjallista sopimusta, mutta näyttö on vahva, jos olet hoitanut hommaa pitkään aiemminkin. Suosittelen, että otat liittoon yhteyttä ja hommaat kunnon asiaargumentit ja sitten marssit työnantajan luo.

http://yle.fi/uutiset/teksti/kotimaa/2009/08/aitiyslomalta_toihin_palaavat_kokevat_syrjintaa_921743.html?browserArticleId=921743&defaultArticleId=921743&wireframe=text&pageNumber=2

Yhteistyössä