Kuinka moni teistä suurperheistä on tajunnut että lapsilisät loppuvat kun lapset taäyttävät 17v?

  • Viestiketjun aloittaja 1 äiti
  • Ensimmäinen viesti
Rollolainen
olen toki tajunnut että me ei saada enää vuoden kuluttua lapsilisää vanhimmasta lapsesta. hän sa sitten opintotukea joten silloin hän voi ne kirjat ostaa niilä rahoilla. ja jos joku väittää että ei riitä lukion kirjoihin 90e/ kk niin varmaan riitää koska 3 vuodesssa niihin menee ENITÄÄN 1500e jos ostaa kaikki uutena.
 
Keittiönoita
lapsilisä loppuu kun lapsi täyttää 17 koska siitä eteenpäin lapsi on oikeutettu saamaan opintotukea joka taas kotona asuvalta nuorelta lasketaan vanhempien tulojen mukaan
Aivan. Se, mikä saattaa joillekin tulla yllätyksenä on, että opiskelevan nuoren vanhemmilla on opintotukea laskettaessa vain yksi lapsi - se opiskelija - vaikka huollettavia pyörisikin jaloissa 12.
 
1 äiti
olen toki tajunnut että me ei saada enää vuoden kuluttua lapsilisää vanhimmasta lapsesta. hän sa sitten opintotukea joten silloin hän voi ne kirjat ostaa niilä rahoilla. ja jos joku väittää että ei riitä lukion kirjoihin 90e/ kk niin varmaan riitää koska 3 vuodesssa niihin menee ENITÄÄN 1500e jos ostaa kaikki uutena.
Mutta ruokaa hän kyllä kuluttaa kun kotona asuu ja sekin maksaa.
 
olen toki tajunnut että me ei saada enää vuoden kuluttua lapsilisää vanhimmasta lapsesta. hän sa sitten opintotukea joten silloin hän voi ne kirjat ostaa niilä rahoilla. ja jos joku väittää että ei riitä lukion kirjoihin 90e/ kk niin varmaan riitää koska 3 vuodesssa niihin menee ENITÄÄN 1500e jos ostaa kaikki uutena.
Ei saa opintotukea, jos te olette töissä, ettekä tienaa tyyliin alle minimin.
 
Rollolainen
Alkuperäinen kirjoittaja 1 äiti;22080003:
Mutta ruokaa hän kyllä kuluttaa kun kotona asuu ja sekin maksaa.
kyllä nytkin se tytön lapsilsiä on melkein kokonaan mennyt HÄNEN KULUIHIN ( on pitänyt ostaaa muutkain kuin kirjoja. miksi kotona asuvan alaikäisen pitäisi oma ruoaknsa maksaa. se on vanhempien tehtääv ruokkia perheensä
 
"poikia3"
juu, mutta laki ei varmaan määrää, että sun tulee kustantaa lapsellesi ajokortti? eikä määrää muuten sitäkään, että opiskelut rahoitetaan, ruokaa nyt toki joutuu ostamaan sille 17vuotiaallekkin, mutta kylläpä vain tuon ikäisen olisi hyvä jo käydä viikonloppu tai iltatöissä, ihan oman tulevaisuutensa kannalta.

itselläni on kaksi lasta ja aion kyllä kannustaa heitä kesätöihin ja iltatöihin kun ikää on riittävästi, siinä sitä oppii mistä se raha tulee ja miten.
Laki ei määrää, että opiskelut rahoitetaan, mutta velvoittaa elättämään jopa 18 vuotta täyttäneen lapsen. Jos lapsi opiskelee tuossa vaiheessa, niin kyllä joudut lapsen opiskeluja rahoittamaan. Sitähän ne oikeustapaukset tarkoittavat, joissa etävanhempi on joutunut maksamaan lapselle koulutusavustusta.

Ja muuten itse olen sitä mieltä, että lukiolaisen ei kuulu käydä ilta- ja viikonlopputöissä - kesätöissä kuitenkin. Lapsen pitää saada keskittyä opintoihinsa, töihin ehtii mainiosti lukion jälkeenkin. Itse olen aloittanut työnteon 14-vuotiaana kesätöissä, 15-vuotiaana olen tehnyt töitä 3 tuntia viikossa, kuitenkin harrasteenomaisena työnä.

Nykyään noiden liki täysi-ikäisten lasten vanhemmat kertovat, että kesätyön saaminen on todella vaikeaa, sillä liki jokaiseen työpaikkaan vaaditaan 18 vuoden ikää tai koulutusta. Ja 18-vuoden ikää esim. usein kaupan tai kioskin kassalle - näitä töitä minun nuoruudessani sai tehdä 14-vuotiaskin.
 
"vieras"
On tuossa perääkin sikäli, että minä ainakin tunnen yhden suurperheellisen yh:n, joka on nyt aivan paniikissa kun joka vuosi tippuu lapsilisiä pois. Lapset eivät ole saaneet mitään iltatöitä tai viikonlpputöitä. Ei niitä noin vaan saa nykyisin.

Ja onhan se niinkin, että vaikka se nuori muuttaisi pois eikä enää olisi ruokaa syömässä jne niin monet juoksevat kulut kuten asuntolaina ja muut laskut on sellaisia joihin sitä lapsilisää on tarvittu.
 
Keittiönoita
[QUOTE="poikia3";22080097]Laki ei määrää, että opiskelut rahoitetaan, mutta velvoittaa elättämään jopa 18 vuotta täyttäneen lapsen. Jos lapsi opiskelee tuossa vaiheessa, niin kyllä joudut lapsen opiskeluja rahoittamaan. Sitähän ne oikeustapaukset tarkoittavat, joissa etävanhempi on joutunut maksamaan lapselle koulutusavustusta.

Ja muuten itse olen sitä mieltä, että lukiolaisen ei kuulu käydä ilta- ja viikonlopputöissä - kesätöissä kuitenkin. Lapsen pitää saada keskittyä opintoihinsa, töihin ehtii mainiosti lukion jälkeenkin. Itse olen aloittanut työnteon 14-vuotiaana kesätöissä, 15-vuotiaana olen tehnyt töitä 3 tuntia viikossa, kuitenkin harrasteenomaisena työnä.

Nykyään noiden liki täysi-ikäisten lasten vanhemmat kertovat, että kesätyön saaminen on todella vaikeaa, sillä liki jokaiseen työpaikkaan vaaditaan 18 vuoden ikää tai koulutusta. Ja 18-vuoden ikää esim. usein kaupan tai kioskin kassalle - näitä töitä minun nuoruudessani sai tehdä 14-vuotiaskin.[/QUOTE]
Ei pidä täysin paikkaansa tuo, minkä lihavoin. Vanhemmat eivät joudu rahoittamaan, jos nuori pystyy rahoittamaan opiskelunsa itse. Mun tuntemissani suurperheissä on ollut selviö, että nuoret menevät töihin heti, kun töitä ovat saaneet eli 15-16 -vuotiaina. Mun lapsenikin ovat 15 veenä menneet kesätöihin, vaikkei ole ollut taloudellista tarvettakaan.
 
miksi ?
[QUOTE="poikia3";22080097]Laki ei määrää, että opiskelut rahoitetaan, mutta velvoittaa elättämään jopa 18 vuotta täyttäneen lapsen. Jos lapsi opiskelee tuossa vaiheessa, niin kyllä joudut lapsen opiskeluja rahoittamaan. Sitähän ne oikeustapaukset tarkoittavat, joissa etävanhempi on joutunut maksamaan lapselle koulutusavustusta.

Ja muuten itse olen sitä mieltä, että lukiolaisen ei kuulu käydä ilta- ja viikonlopputöissä - kesätöissä kuitenkin. Lapsen pitää saada keskittyä opintoihinsa, töihin ehtii mainiosti lukion jälkeenkin. Itse olen aloittanut työnteon 14-vuotiaana kesätöissä, 15-vuotiaana olen tehnyt töitä 3 tuntia viikossa, kuitenkin harrasteenomaisena työnä.

Nykyään noiden liki täysi-ikäisten lasten vanhemmat kertovat, että kesätyön saaminen on todella vaikeaa, sillä liki jokaiseen työpaikkaan vaaditaan 18 vuoden ikää tai koulutusta. Ja 18-vuoden ikää esim. usein kaupan tai kioskin kassalle - näitä töitä minun nuoruudessani sai tehdä 14-vuotiaskin.[/QUOTE]

itse olen nyt 23v. ja kuusi vuotta sitten olin s-marketin osa-aikainen kassa, otin tunteja lukujärjestykseni mukaan, kun oli lyhempi koulupäivä otin enemmän iltatunteja kaupalle, kun oli pitkä kpoulupäivä, en mennyt töihin, viikonloppuisin tein iltaa ja aamua. ja ihan hyvin jaksoin opiskella.
te koitatte kasvattaa lapsistanne laiskoja, kyllä sitä on ennenvanhaankin jaksettu opiskella ja töissä käydä, miksi nykynuoret ei siihen muka pystyisi?

enkä todellakaan usko, että 100€ tulojen putoamista vaikuttaa kenenkään talouteen niin paljon, että kadulle joutuu.
 
Keittiönoita
itse olen nyt 23v. ja kuusi vuotta sitten olin s-marketin osa-aikainen kassa, otin tunteja lukujärjestykseni mukaan, kun oli lyhempi koulupäivä otin enemmän iltatunteja kaupalle, kun oli pitkä kpoulupäivä, en mennyt töihin, viikonloppuisin tein iltaa ja aamua. ja ihan hyvin jaksoin opiskella.
te koitatte kasvattaa lapsistanne laiskoja, kyllä sitä on ennenvanhaankin jaksettu opiskella ja töissä käydä, miksi nykynuoret ei siihen muka pystyisi?

enkä todellakaan usko, että 100€ tulojen putoamista vaikuttaa kenenkään talouteen niin paljon, että kadulle joutuu.
Yli 4:n lapsen perheessä se ei ole 100 vaan 182 e, kun lapsilisä putoaa esikoisen täytettyä 17. Mutta luultavasti tuo 182 euroakaan ei ketään kadulle aja.
 
"poikia3"
itse olen nyt 23v. ja kuusi vuotta sitten olin s-marketin osa-aikainen kassa, otin tunteja lukujärjestykseni mukaan, kun oli lyhempi koulupäivä otin enemmän iltatunteja kaupalle, kun oli pitkä kpoulupäivä, en mennyt töihin, viikonloppuisin tein iltaa ja aamua. ja ihan hyvin jaksoin opiskella.
te koitatte kasvattaa lapsistanne laiskoja, kyllä sitä on ennenvanhaankin jaksettu opiskella ja töissä käydä, miksi nykynuoret ei siihen muka pystyisi?

enkä todellakaan usko, että 100€ tulojen putoamista vaikuttaa kenenkään talouteen niin paljon, että kadulle joutuu.
Sinä olet mun mittapuuni mukaan nykynuori, itse kun olen jo 42-vuotias. Arvostan todella paljon sitä, että vanhempani antoivat mulle lukioaikana aikaa opiskella, eikä tarvinnut tienata rahoja itse. Sillä 3 viikkotyötunnin panoksella ja kesätyöni tuloilla elin, vanhempani maksoivat lukion kirjat, vaatteeni ostin itse ja samoin kaikki humputukset, joissa kävin tosi harvoin.

Lukio ja samalla arvosanat olivat mulle todella tärkeitä, samoin jatko-opiskelu, työnteko ei vienyt siis mahdollisuuksiani jatko-opintoihin. Laiskaa lasta ei tule opiskelemalla ja kesätöitä tekemällä. Lapsen tärkein työ on se opiskelu!

Lukion jälkeen olinkin sitten jo 3 iltana viikossa töissä plus lauantait päälle kun ei kauppojen sunnuntai-aukioloista ollut tietoakaan. Arki-iltaisin olin 22 jälkeen kotona, kyllä siinä sai ihmetellä, että ehti tekemään läksynsä ja taas aamulla kahdeksaksi kouluun.
 
"vieras"
eiköhän siihne kuitenkin vaikuta vanhempien tulot.
Vaikka tytö ei sais opintotukea niin ilman kirjoja hän ei jää. Minusta on tärkeää panosta lasten opiskeluun,
Näin juuri. Se, että teidän tuttunne lapset eivät ole saaneet opintotukea lukiossa, koska ovat asuneet kotona, ei tarkoita, etteikö kenenkään lapsi saa. Itse tiedän montakin tapausta, jotka saavat opintotukea, vaikka asuvat vanhempien luona.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja 1äiti;22080062:
voi tula teillekkin aika tiukkaa niin mistäpä sitten autat?
Voihan tässä vaikka mennä jalka poikki tai meteoriitti tippua taivaalta. Voihan sitä vaikka mitä käydä elämässä. Aika surkeaa elämää se sellainen on, jos pitää esimerkiksi lasten hankkimista rajoittaa sen takia, että pohtii, että saatanhan minä 17 vuoden päästä olla niin köyhä, että joudun mieron tielle kun lapsilisät loppuu.
 
Rollolainen
[QUOTE="poikia3";22080180]Sinä olet mun mittapuuni mukaan nykynuori, itse kun olen jo 42-vuotias. Arvostan todella paljon sitä, että vanhempani antoivat mulle lukioaikana aikaa opiskella, eikä tarvinnut tienata rahoja itse. Sillä 3 viikkotyötunnin panoksella ja kesätyöni tuloilla elin, vanhempani maksoivat lukion kirjat, vaatteeni ostin itse ja samoin kaikki humputukset, joissa kävin tosi harvoin.

Lukio ja samalla arvosanat olivat mulle todella tärkeitä, samoin jatko-opiskelu, työnteko ei vienyt siis mahdollisuuksiani jatko-opintoihin. Laiskaa lasta ei tule opiskelemalla ja kesätöitä tekemällä. Lapsen tärkein työ on se opiskelu!

Lukion jälkeen olinkin sitten jo 3 iltana viikossa töissä plus lauantait päälle kun ei kauppojen sunnuntai-aukioloista ollut tietoakaan. Arki-iltaisin olin 22 jälkeen kotona, kyllä siinä sai ihmetellä, että ehti tekemään läksynsä ja taas aamulla kahdeksaksi kouluun.[/QUOTE]

totta. LUKIOSSA varsinkin on paljon luettavaa, Ajatella meidänkin tyttö on joskus jopa klo 20 mennyt nukkumaan ihan OMASTA tahdostaan, kun on olut niin väsynyt koulutyöstä. Hän ottaa nyt enemmän kursseja, että kolmannella luokalla sit pääsee helpommalla. kirjoituksiin kun on kova homma myös lukea
 

Yhteistyössä