Kuinka moni teistä suurperheistä on tajunnut että lapsilisät loppuvat kun lapset taäyttävät 17v?

  • Viestiketjun aloittaja 1 äiti
  • Ensimmäinen viesti
miksi ?
miksi vanhempien tulisi kustantaa lapsilleen ajokortit?
itse olen ainakin oman korttini maksanut, ja opiskelutkin rahoitin työssä käymällä, vaikka vanhemmillani ihan hyvä talous olikin.
sitäpaitsi yli 17vuotiaan kotona asuvan nuoren tulisi ihan jo oman rahankäytön opettelun kannalta hyvä hoitaa osa menoistaan itse.
 
"hankey"
Ja mikä" hauskinta", se lapsilisä joka lähtee on se suurin.

Ja niille jotka aikovat kirjoittaa, että lapsi saa opintotukea, vinkkaan katsomaan summia kelan sivuilta.
 
"vieras"
Mulle on ajokortti maksettu, opiskelut kustansin kyllä ihan itte, opintotuki ja opintolaina ja lainat maksoin kun valmistumisen jälkeen menin töihin. Kyllä sen ikänen jo saa ottaa itte vastuun omasta elämästään.
 
"poikia3"
miksi vanhempien tulisi kustantaa lapsilleen ajokortit?
itse olen ainakin oman korttini maksanut, ja opiskelutkin rahoitin työssä käymällä, vaikka vanhemmillani ihan hyvä talous olikin.
sitäpaitsi yli 17vuotiaan kotona asuvan nuoren tulisi ihan jo oman rahankäytön opettelun kannalta hyvä hoitaa osa menoistaan itse.
Vanhemmilla on kyllä elatusvelvollisuus vielä yli 18-vuotiaastakin perustutkintoa opiskelevasta nuoresta. Tähän perustuu esimerkiksi se, että etäisiä on oikeudessa määrätty maksamaan elatusmaksun suuruista koulunkäyntiavustusta lukiota käyvälle lapselleen.
 
No voi sun yhyren kerran, kyllä ne varmaan sen tietää.......

Jos mä jotain olen suurperheistä oikein käsittänyt, niin sen että niitten tenavat ei oleta saavansa kaikkea heti/valmiina/helposti/automaattisesti.

Yhden suurperheen tiedän joka oli kaikkea muuta tosin kuin tämmöinen, niitten lapset oli kaistapäisiä yhteiskunann kauhuja eikä vanhemmat juuri kummempia. Enkä ole ainut joka sitä mieltä on.

Että en yleistä toki tässäkään asiassa.
 
?
[QUOTE="hankey";22079765]Ja mikä" hauskinta", se lapsilisä joka lähtee on se suurin.

Ja niille jotka aikovat kirjoittaa, että lapsi saa opintotukea, vinkkaan katsomaan summia kelan sivuilta.[/QUOTE]

Mitä sitten?
tuossa vaiheessa sitä kun haetaan jotain omaa hommaa mistä saa rahaa,en aio "elättää" lapseni menoja(juomista yms muuta)kotona saa katon,ruuan,vaatteet,koulutus asiat yms.mutta rilluttelu rahansa saa hankkia itse täytettyään 18.
Ajokortin maksoin minäkin itse aikoinani joten saa myös lapseni sen maksaa itse.
 
miksi ?
[QUOTE="poikia3";22079772]Vanhemmilla on kyllä elatusvelvollisuus vielä yli 18-vuotiaastakin perustutkintoa opiskelevasta nuoresta. Tähän perustuu esimerkiksi se, että etäisiä on oikeudessa määrätty maksamaan elatusmaksun suuruista koulunkäyntiavustusta lukiota käyvälle lapselleen.[/QUOTE]

juu, mutta laki ei varmaan määrää, että sun tulee kustantaa lapsellesi ajokortti? eikä määrää muuten sitäkään, että opiskelut rahoitetaan, ruokaa nyt toki joutuu ostamaan sille 17vuotiaallekkin, mutta kylläpä vain tuon ikäisen olisi hyvä jo käydä viikonloppu tai iltatöissä, ihan oman tulevaisuutensa kannalta.

itselläni on kaksi lasta ja aion kyllä kannustaa heitä kesätöihin ja iltatöihin kun ikää on riittävästi, siinä sitä oppii mistä se raha tulee ja miten.
 
No mä olen ainakin muuttanu omilleni 16 v ja vanhukset sai musta vielä vuoden lapsilisää sen jälkeen kun ei enää maksanu mulle mistään mitään. Eiköhän ne muutkin selviä omillaan, ettei täysikäisiä lapsia tarvi enää vanhempien hoitaa.
 
miksi ?
[QUOTE="hankey";22079785]Totta,mutta kuka antaa nuorelle sen rahan, jolla harjoitella?[/QUOTE]

työpaikka.. onko se täällä palstalla ihan vieras käsite?

kaupat, mäkkärit, heset, posti, siivousfirmat yms. ottavat kyllä mieluusti osa-aikaisia apulaisia
 
Keittiönoita
[QUOTE="poikia3";22079772]Vanhemmilla on kyllä elatusvelvollisuus vielä yli 18-vuotiaastakin perustutkintoa opiskelevasta nuoresta. Tähän perustuu esimerkiksi se, että etäisiä on oikeudessa määrätty maksamaan elatusmaksun suuruista koulunkäyntiavustusta lukiota käyvälle lapselleen.[/QUOTE]
Ne lapset voi kasvattaa muuttamaan omilleen heti 18 vuotta täytettyään. Näin on tehnyt suurperheellinen ystäväni. Ihan fiksuja nuoria aikuisia on hänen lapsistaan tullut, vaikka eivät ole asuneet 18-vuotissynttäreidensä jälkeen enää lapsuudenkodissaan.
 
"hankey"
työpaikka.. onko se täällä palstalla ihan vieras käsite?

kaupat, mäkkärit, heset, posti, siivousfirmat yms. ottavat kyllä mieluusti osa-aikaisia apulaisia
toki, mutta mieluusti täysi-ikäisiä. Toisekseen, jos opiskelu on nuoren päätyö, siihen pitää löytyä aikaa.

Pointti on lähinnä se, että kun perheen kuluihin on ollut käyttettävissä summa x, summa vähenee satasen tai yli kun lapsi täyttää 17v. Sitten pitää vaan asettaa menot sen mukaan.
 
"vieras"
[QUOTE="hankey";22079835]toki, mutta mieluusti täysi-ikäisiä. Toisekseen, jos opiskelu on nuoren päätyö, siihen pitää löytyä aikaa.

Pointti on lähinnä se, että kun perheen kuluihin on ollut käyttettävissä summa x, summa vähenee satasen tai yli kun lapsi täyttää 17v. Sitten pitää vaan asettaa menot sen mukaan.[/QUOTE]

Nuorilla on vallan hyvin aikaa tehdä kesätöitä kesällä. Ja moni paikka ottaa alaikäisiä töihin.
 
hmmmm
No mitä jos lapsi ei saakaan töitä 17v tai mitä jos ne työt häiritsee hänen opintojaan? Sitten on vaan pakko tehdä töitä kun vanhemmilla ei olekaan varaa elättää.
 
Keittiönoita
[QUOTE="hankey";22079835]toki, mutta mieluusti täysi-ikäisiä. Toisekseen, jos opiskelu on nuoren päätyö, siihen pitää löytyä aikaa.

Pointti on lähinnä se, että kun perheen kuluihin on ollut käyttettävissä summa x, summa vähenee satasen tai yli kun lapsi täyttää 17v. Sitten pitää vaan asettaa menot sen mukaan.[/QUOTE]
Mutta se 17 v tienaa sen satasen tai yli mäkkärissä tai muualla. Eivät he edes oleta, että vanhemmat kustantaisivat heidän elämisensä. Ymmärrän, mitä sinä ajat takaa, koska ihmettelin tuota vuosia sitten itsekin. Nyt olen vaan vuosien saatossa seurannut ystäväni perhettä eikä tuo lapsilisien loppuminen, opintotuen pienuus tai muukaan ole ollut siinä perheessä mikään ongelma.
 
miksi ?
No mitä jos lapsi ei saakaan töitä 17v tai mitä jos ne työt häiritsee hänen opintojaan? Sitten on vaan pakko tehdä töitä kun vanhemmilla ei olekaan varaa elättää.
jos rahatilanne tosiaan vanhemmilla on niin huono, niin silloin sen nuorenkin on hui kauhistus vain osallistuttava.

jos olet rikas nyt, voit olla rutiköyhä 17vuoden päästä, kuka niitä lapsia uskaltaa tehdä, kun tosiaan työtilanteet ja talous voi mennä ihan kuralle koska vain.
 
"vieras"
jos rahatilanne tosiaan vanhemmilla on niin huono, niin silloin sen nuorenkin on hui kauhistus vain osallistuttava.

jos olet rikas nyt, voit olla rutiköyhä 17vuoden päästä, kuka niitä lapsia uskaltaa tehdä, kun tosiaan työtilanteet ja talous voi mennä ihan kuralle koska vain.
Peesi. Naurettavaa ajatella 17 vuotta etukäteen, että olenkohan 17 vuoden päästä niin köyhä, että lapsilisien loppuminen syöksee meidät perikatoon. Ja lapset eivät kuitenkaan löydä töitä jne. jne.
 
neljän äiti
Eipä ole tarvinnut lapsilisien varaaan mitään koskaan laskea. Lapsilisät menevät lapsien omille tileille (joskin ei ns jokaiselle omansa, vaan jokaiselle tasasuuruinen summa).
 

Yhteistyössä