Paksusuolen tähystys, kokemuksia?

  • Viestiketjun aloittaja Ellia
  • Ensimmäinen viesti
Ellia
Minulla se edessä parin viikon päästä, joten kokemuksia kuulisin mielelläni. Tietysti kipu on yksilöllistä, mutta kuitenkin. Jännittää tosi paljon.
Oletteko saaneet rauhoittavia, kipulääkettä tms ennen toimepidettä? Tai onko jollekin tehty toimenpide ns. "humautuksessa" ? Itse haluaisin humautuksen, mutta en tiedä suostuuko lääkäri siihen.
 
E
Oon ollut kaksi kertaa, ja mulle lääkäri sanoi, että se on lääkärin ja potilaan yhteistyöhön perustuva tutkimus, ja siksi sitä ei tehdä nukutuksessa. Ei ole ihan yksinkertaista saada sitä kameraa ujutettua eteenpäin jokaisesta suolen mutkasta, jos potilas ei liikkumalla pysty auttamaan hommassa.

Eihän se mukavalta tunnu, mutta kyllä sen kestää. Itse olen saanut rauhoittavaa lääkettä ja kipu lääkettä etukäteen. Ihan hitosti siinä menee ilmaa suolistoon, että kannattaa varautua sen jälkeen menemään kotiin makuulle kääntelehtiin ja vääntelehtiin.
 
Kokemusta on
Lääkäri ei suostunut, että olisi nukutettu, pitää kuulemma olla hereillä. Sain rauhoittavaa ennen toimenpidettä koska vaadin. Joillekin se sattuu, joillekin ei, riippuu kuinka helposti reagoiva suolisto on. Minulla se ei juurikaan sattunut, turhaan pelkäsin. Kyllä se varmaan hyvin menee! Vaadi esilääkitystä ja yritä olla huolehtimatta etukäteen! :)
 
Ellia
Kyllä siis tarkoitin humautusta, enkä nukutusta. Eli sehän ei ole täydellinen nukutus, ei tarvita hengityskoneita yms muuta mitä oikeassa nukutuksessa on. Käsittääkseni siinä vain annetaan rauhoittavia suoraan suoneen, joten potilas "nukahtaa", eikä tiedä toimenpiteestä mitään.
 
Mietyttää kovasti, että voiko humautuksen saada. Taidan huomenna soittaa sairaalaan ja kysyä. Kai he sieltä osaavat kertoa.
Kyllä sen yleensä voi mutta ne on ne tietyt lääkärit jotka sen tekevät humautuksessa. Niin ainakin mulle sanottiin ja suostuin sitten ottamaan pelkällä rauhoittavalla sen toimenpiteen. Meillä ei välttämättä olisi kunta edes maksanut sitä humautusta (oli ostopalvelu Pulssilta).
 
tieto ei lisää tuskaa, vaan
en antais tehdä ollenkaan, koska siinä otetaan koepaloja eikä sen jälkeen suoli ole koskaan sama kuin rikkomaton.

Googlaa pari sanaa: klefström ja biomedicum...
 
"blondi"
Mä kuitenkin käsittäisin että nukutus ja humautus on tässä kohtaa ns. sama asia siinä mielessä että potilas ei voi sanoa tuntemuksiaan ja on suuri vaara että suoli puhkeaa.
Ei se mikään miellyttävä toimenpide ole mutta rauhoittavilla ja kipulääkkeillä selvisin itse eikä suoleni mitenkään vaurioitunut.
 
valitse sitten siitä...
niin, ainahan niitä on harjoiteltava ja jollekin ne ekat tähyt sattuu kuitenkin, Huonolla tuurilla puhkeaa ja syy on monesti siinä lääkityksessä. Ei sitä lääkärit koskaan kiellä, kun pelkäävät valitusta huonosta kohtelusta tai taitamattomuudesta. Helpompaa heille tietysti, et potilas ei tajua asiasta mitään!
 
Mie vain
Uskon että jännittää mutta laita asiat oikeisiin mittasuhteisiin. Itse selvisin ilman esilääkityksiä tai muita lääkkeitä rauhallisen ja asiantuntevan lääkärin ja ystävällisen hoitajan avulla. Ei ole maailman mukavin kokemus mutta ei tosiaan kauheinkaan. Nukutus tehdään vain ääritapauksissa, kun on kyseessä lapsi, nuori, kehitysvammainen tai muuten ehdottomasti nukutusta vaativa potilas. Myös "humautus! on nukutus, yleensä myös se vaatii hengityksen tukemista päinvastoin kuin useat luulevat. Voit pyytää rauhoittavaa esilääkitystä jolloin voit ekä tuntea olosi hieman rauhallisemmaksi mutta todennäköisesti selviäisit täysin ilmankin mitään troppeja.. En lähde enempää neuvomaan, toivon että kaikki menee kohdallasi hyvin. Täällä aiemmin mainitut "suolen puhkeamiset" ovat äärimmäisen harvinaisia komplikaatioita ja kyllä lääkärit yleensä huomaavat jos mitään siihen viittaavaa tapahtuu. Luota ammattilaisiin, sitä varten me olemme olemassa, minäkin.
 
colin
Itselleni on tehty useita kertoja ilman lääkkeitä. Riippuu 90 prosenttisesti tekijästä miten hyvin ja millaisilla kivuilla toimenpiteestä selviää. Viimeksi toimenpite oli lähes miellyttävä kun sitä vertasi joihinkin aiempiin kokemuksiin, joissa tuska oli lähes sietämätön. Joillakin lääkäreillä on mm. ihmeellinen tapa pyöräyttää letkua tosi nopeasti, vaikka sen voisi tehdä aivan rauhallisesti.
 
pp
No oli se aika kamalaa. Mutta ilmeisesti se on tilannekohtaista. Rauhottavia sain etukäteen, mutta ilmeisesti mulla on niihin kohtalainen sietokyky, kun hoitaja antoi lähteä kotiin melkein heti. Sanoi, että yleensä ihmiset on siitä määrästä jo niin tokkurassa, että pitää tarkkailla, ja mä olin sillai, että aijaa, en mä huomaa mitään. Enkä siis koskaan ole mitään rauhottavia säännöllisesti käyttäny.
Ehkä siksi sattui aivan kamalasti, vaikka mulla ei ees tehty sitä "loppuun asti", kun kaikki näytti olevan kunnossa. Mutta ei se nyt näin jälkikäteen kelattuna enää niin pahalta tunnu. Kyllä sen kestää:D
Mitä koepaloja? Ei ne mun tietääkseni mitään koepaloja ottanu:O
 
"öööö"
eikös niitä varten tehdä suoliston täystyhjennys kemikaaleilla, joista ainakin fosfaatit aiheuttavat ostoporoosia ja onpa joissakin sairaaloissa ainakin Phosporal aine, jota ei haluta käyttää ollenkaan, Sehän on vaarallinen munuaisille. Kuka noista munuaisvaurioista enää kantaa huolta, kun kuolleilta saadaan pikapikaa siirtoelin, ei hätää:-D
 
äiti 44v
No oli se aika kamalaa. Mutta ilmeisesti se on tilannekohtaista. Rauhottavia sain etukäteen, mutta ilmeisesti mulla on niihin kohtalainen sietokyky, kun hoitaja antoi lähteä kotiin melkein heti. Sanoi, että yleensä ihmiset on siitä määrästä jo niin tokkurassa, että pitää tarkkailla, ja mä olin sillai, että aijaa, en mä huomaa mitään. Enkä siis koskaan ole mitään rauhottavia säännöllisesti käyttäny.
Ehkä siksi sattui aivan kamalasti, vaikka mulla ei ees tehty sitä "loppuun asti", kun kaikki näytti olevan kunnossa. Mutta ei se nyt näin jälkikäteen kelattuna enää niin pahalta tunnu. Kyllä sen kestää:D
Mitä koepaloja? Ei ne mun tietääkseni mitään koepaloja ottanu:O
Aina otetaan koepaloja. Jos ei otettu niin jo oli laadutonta menoa!
 
äiti 44v
[QUOTE="öööö";22068116]eikös niitä varten tehdä suoliston täystyhjennys kemikaaleilla, joista ainakin fosfaatit aiheuttavat ostoporoosia ja onpa joissakin sairaaloissa ainakin Phosporal aine, jota ei haluta käyttää ollenkaan, Sehän on vaarallinen munuaisille. Kuka noista munuaisvaurioista enää kantaa huolta, kun kuolleilta saadaan pikapikaa siirtoelin, ei hätää:-D[/QUOTE]

Höpöhöpö, mitä sinä satuilet? Siellä mitään munuaisille vaarallista käytetä, ei ne litkut mene edes munuaisiin sillä ne on tarkoitus PASKANTAA ulos, ei virtsata. Suoltahan niillä tyhjennetään eikä munuaisia huuhdella.
 
voit olla väärässä....
Alkuperäinen kirjoittaja äiti 44v;22068161:
Saahan sitä pelätä mutta eipä tuohon tutkimukseen ole vielä kukaan kuollut joten tuskin olet ensimmäinen joka veivinsä skopiaan heittää :)
ei varmaankaan just siihen pöydälle, mutta niiden jälkeen on komlikaatioita todella paljon eikä varsinkaan tulehtunut suoli siedä käsittelyä ollenkaan, eikä niitä tyhjennysaineitakaan! ketä ne varoitukset edes kiinnostaa pakkauksissa?
 
pp
Alkuperäinen kirjoittaja äiti 44v;22068134:
Aina otetaan koepaloja. Jos ei otettu niin jo oli laadutonta menoa!
Niin, onhan se mahdollista. En vaan muista mitään sellaista. Voihan olla, että lääkäri päätteli sen olevan tarpeetonta, kun lopetti tutkimuksen keskenkin kerran.
 

Yhteistyössä