Nyt jo harmittaa tuleva joulu kun ei ole varaa lahjoihin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "köyhä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"köyhä"

Vieras
Tai no on konkin verran, mutta tulee paljon köyhempää kuin viime vuosina ollut. Lapsia kaksi, 8 ja 6 ikäiset tytöt. Mies ollut kauan työtön ja itse opiskelen. Onko muilla tulossa tiukka joulu? paljonko teillä rahaa suunnilleen laittaa lahjoihin?Veronpalautuksia ei tulossa meille.

[QUOTE="köyhä";22053071]Tai no on konkin verran, mutta tulee paljon köyhempää kuin viime vuosina ollut. Lapsia kaksi, 8 ja 6 ikäiset tytöt. Mies ollut kauan työtön ja itse opiskelen. Onko muilla tulossa tiukka joulu? paljonko teillä rahaa suunnilleen laittaa lahjoihin?Veronpalautuksia ei tulossa meille.[/QUOTE]

Meillä olisi rahaa laittaa lahjoihin,mutta ostamme varmaan lapsellemme vain 2 lahjaa saa lahjoja paljon mummolta ja muulta suvulta. Aikuisille ostetaan vaan lahjaksi joulukukka tai konvehtirasia ja lapsille jotain pientä.

Meillä ei ole ollut taloudellisia vaikeuksia, mutta olemme silti kaikkien ystävien ja sukulaisten kanssa tehneet lahjomattomuussopimuksen, eli että aikuiset eivät ostele toisilleen lahjoja. Ei edes mitään konvehtirasioita, koska niihinkin uppoaa turhaan rahaa ja kuka niitä oikeasti tarvitsee... Vain lapsille ostetaan lahjat, mutta esim. omillemme olemme ostaneet vain pari lahjaa.

Jos on rahasta tiukkaa, isompien lasten kanssa voi asiasta keskustella ja sopia että tänä jouluna ostetaan vain 1-2 lahjaa ja ehkä suuremman lahjamäärän sijaan voisitte tehdä yhdessä jotain ihan uutta ja kivaa jouluntienoilla. Jotain, mikä kaikista olisi kivaa mutta mihin ei paljoa rahaa kulu.

Jos ei ole ihan mahdoton ajatus antaa käytettyä lahjaksi, nyt olisi hyvä syksyn mittaan metsästää kirppareilta tai huutonetistä tavaraa/vaatetta.

Viime jouluna oli jollain nettisivulla muuten tarkat ohjeet, kuinka jouluruoat saa loihdittua 50€:lla.

niinpä. muakin vähän kauhistuttaa,mut aattelin et jos ostas jo pikkuhiljaa jotain ja säästäis jossain muussa. meillä ei ole ketään sukulaisia eikä kummeja että me vanhemmat oikeestaan vaan ostetaan lahjat. talvi on muutenkin niin rahanmenoo kun pitää ostaa kaikki välineet ja vaatteet kaikille taas. oon välil kade joillekin keiden mummot ostaa esim haalarin ja kengät..

Me ei laiteta penniäkään lahjoihin, lapset ovat 4 ja 6v. Saavat isovanhemmiltaan ja kummeiltaan paketit eli 3-4 lahjaa odotettavissa kummallekin, aivan kuten edeltävinä vuosina.

ps. Olen iloinen ettei lapsemme ole omaksuneet samaa materian palvontaa kuten monet muut palstalaisten lapset. Vai vaativatko lapset todella lahjakasaa, vai onko kyse äideistä joilla on pakkomielle törsätä?

Mä suosittelen lämpimästi ostamaan lahjoja kirppiseltä, jos niitä vain lähimaastosta löytyy. Tein tänään ehkä maailman parhaimman jouluahjaostoksen kirppikseltä...likka repeää todennäköisesti liitoksistaan kun hän jouluna avaa lahjapakettinsa :)

Myös viime jouluna paketeista löytyi kirppikseltä ostettuja lahjoja ja ne oli kyllä ihan yhtä mieluisia kuin uudetkin :)

no meil isovanhemmat ostaa niin kauheesti et ei siinä tartte ite niin miettiä vaik toki sitä haluis itsekin jotkut lahjat antaa lapsille aina. Tänä vuonna meil on itseasiassa yks lahja tytölle jo, eikä muuta tarvii. Löysin yhdestä henkilökuntamyymälästä halvalla nuken sängyn ja ostin sen jo ennen kesää. Pojalle en sit tiedä mitä mut eipä tuo osaa mitään odottaa kun on niin pieni. eikä siis tarvitsekaan kummosia.

Mä suosittelen lämpimästi ostamaan lahjoja kirppiseltä, jos niitä vain lähimaastosta löytyy. Tein tänään ehkä maailman parhaimman jouluahjaostoksen kirppikseltä...likka repeää todennäköisesti liitoksistaan kun hän jouluna avaa lahjapakettinsa :)

Myös viime jouluna paketeista löytyi kirppikseltä ostettuja lahjoja ja ne oli kyllä ihan yhtä mieluisia kuin uudetkin :)

Mä kannatan myös! Moni ostaa mein lapsille synttäri ym lahjat uutena vaik mein perheelle kelpaa kyllä käytetytkin aivan hyvin ja mä itse tykkäänki enemmän kaikesta vanhemmasta.

Meillä tulee olemaan tavallista "köyhempi" joulu. Ei toki lahjaton, mutta ei sellainen kuin aikaisempina vuosina. Mulle tulee palautusten sijasta jälkivero maksettavaksi, tosin osasin tähän varautuakin. Mennyt kesä nieli multa nelinumeroisen summan, johon en ollut osannut varautua, mutta tärkeintä mulle kuitenkin on, että sain tyttäreni maailmalta kotiin. Tiedän, että tyttö ei odota multa lahjan lahjaa...on kiitollinen siitä, että pelastin hänet useampaan otteeseen pulasta. Ensi joulu tulee kaikesta huolimatta olemaan mulle aivan erityinen joulu: jos kaikki menee suunnitelmien mukaan, ensimmäistä kertaa elämässäni suvun joulupöydässä minä saan olla anoppikokelaana :)

Rahallisesti ensi jouluun tullaan investoimaan paljon vähemmän kuin oikeastaan koskaan aikaisemmin. Uskon silti, että ensi joulusta tulee mulle paras joulu ikinä.

Meillä on tähän saaka riittänyt jouluiloa, kun ovat saaneet meiltä noin 7-8 lahjaa.Meillä 2 alakoululaista.
Mummot eivät osta mitään. tai toinen tuo ehkä joulun jälkeen jonkun muistamiset.
Ovat saaneet yleensä
-konvehtirasiat (mahtava ilo, kun vertailevat sitä tahtia, miten kummallakin tyhjenee, kummalla on enemmän jne. oma rasia josta saa ottaa suklaata silloin kun haluaa , meillä on karkkipäivät, joten aina eivät saa karkkia)
-jonkun isomman lelun (ehkä 20-50 euroa)
-2 pientä lelua (esim. littlest petshop)
-kirja/elokuva
-ehkä kaksi tarpeellista lahjaa liittyen vaatteisiin tai harrastamisen.
-jotain pientä tarpeellsita (esim uudet kynät ja paperia tai jotain askartelujuttua)
-ehkä vielä joku karkkijuttu.

Ovat olleet iloisia ja tyytyväisiä näin. No 2 ensimmäistä joulua meni, että ei tarvinnut ostaa mitän. Mummot muistivat jouluna pienellä lahjalla ja pienelle riitti 2 pakettia.
yhteensä mennyt siis lasten lahjoihin noin 200 euroa. Yleensäi saavat kummeilta korut tai muuta vastaavaa, mutta ehkä nämäkin vasta joulun jälkeen.

Minä olen aloittanut jo lahjojen hankinnan. Silmät auki pitämällä voi löytyä jotakin todella edullisesti, sellaista mistä lapset iloitsevat. Ja toisaalta, kun ostaa jo lahjoja jo nyt, ei sitten myöhemmin kirpaise niin isosti.

Ja pienestä rahastakin on mahdollista säästää.

Ja me olemme työssäkäyviä Joskus hirvittää kuunnella, kuinka paljon joidenkin lapset saavat lahjoja, ihan pienetkin, ja usein samaiset vanhemat vielä käyvät hakemassa näistä köyhille lapsiperheille varatuista paikoista lisää. vaikka mummot ja kummit ostaisivat jo kymmeniä.

Meilläkin tulee olemaan vähän tiukempi joulu ja sillä olen aatellukkin alkaa jo nyt pikku hiljaa osteleen lapsille lahjoja :) Meillä muutto mahdollisesti jouluna ja viimestään vuoden vaihteessa,ja tässä ollaankin makseltu tulevaan kotiin tehtyjä muutostöitä urakalla,jonka takia lahjabudjetti pienempi.Onneksi veronpalautuksia tullee joitakin satoja,niin niillä ainakin omille lapsille saa lahjat.Miehen kans sovittiin että ostamme toisillemma vain yhdet lahjat,sillä omassa uudessa kodissa on jo lahjaa tarpeeksi.Kummilapsille laitan jotain pientä :)

Muistan itse lapsuudesta sellaisen tapahtuman yhtenä jouluna, että saimme minä ja veljeni kivoja lahjoja ja oli mukavaa. Sitten siinä lahjojen jakamisen jälkeen isä (joka ei asunut meillä, mutta tuli jouluiksi meille) sanoi yhtäkkiä, että no tämä oli tällainen vähän vaatimattomampi joulu sitten. Meiltä lapsilta loksahti suu auki ja äitikin oli vähän hämmentyneen oloinen, koska emme olleet itse havainneet mitään sellaista. Isä oli ilmeisesti taloudellisesti tiukoilla silloin, mutta ihan turhaan asiasta mainitsi, koska kaikki oli aivan hyvin lasten mielestä.

Niin eihän sitä tietenkään tartte kauheeta kasaa olla lahjoja jouluna, mutta jotain sentään. Yhdet lahjat saadaan lapsille seurakunnalta diakonin kautta. Hän laittoi meidät johonkin lahjakeräykseen mukaan, lapset saavat sieltä yhdet lahjat:)

[QUOTE="minä";22053176]Me ei laiteta penniäkään lahjoihin, lapset ovat 4 ja 6v. Saavat isovanhemmiltaan ja kummeiltaan paketit eli 3-4 lahjaa odotettavissa kummallekin, aivan kuten edeltävinä vuosina.

ps. Olen iloinen ettei lapsemme ole omaksuneet samaa materian palvontaa kuten monet muut palstalaisten lapset. Vai vaativatko lapset todella lahjakasaa, vai onko kyse äideistä joilla on pakkomielle törsätä?[/QUOTE]

Ehkä sun pitää tarkistaa tuota ps. ajatustasi muutamien vuosien päästä kun lapset vanhenevat ;)

Jännä lukee täällä kuinka vähän jotku ostaa lahjoja vaikka olisi ehkä vara ostaa vähän enemmänki. Itse kun olin pieni ja silloin ainut lapsi niin aina kun pukki tuli säkki oli ihan täynä ja sen lisäksi vielä monta kassia jotkai ei edes mahtuneet säkkiin. Ja lähes kaikki oli mulle, muutama vaan vanhemmille. Sen nyt näin aikuisena huomaa siinä että on oppinu liian hyvälle. Aina sain yhen tai kaks isoa lahjaa (kuten uus puhelin, ipod, pleikkari, läppäri, kamera jne.) ja kymmeniä "pienempiä lahjoja eniten sain vanhemmilta mutta jonku verran myös sukulaisilta. Myöhemmin sain pikkuveljen ja edelleen saatiin molemmat hirveitä määriä lahjoja. Veli sai esim. viime vuonna Wii pelikonsolin ja tänä vuonna kuulemma saa Nintendo3D, dc kengät, pleikka pelejä, levyjä,elokuvia, vaatteita, lahjakortteja. Saa nähä mitä muuta on luvassa mutta nuo ainakin tiedän että se saa.

Yhteistyössä