Minipillerit vai yhdistelmät?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Karvapallo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Karvapallo

Aktiivinen jäsen
27.06.2008
4 377
0
36
Olis varattuna aikaa lääkärille, että saisin reseptin ehkäisypillereihin. Mulla on ennen ollut 2vuotta käytössä Yasmin, noista tuli välivuotoja, päänsärkyä ja haluttomuutta. Eli olis merkin vaihto edessä.
Lääkäri taas sanoo, etten sais enää yhdistelmiä ottaa, koska mulla on alkanut pari vuotta sitten tulla aurallista migreeniä.

Mitä tekisitte mun tilanteessa, ottaisitteko vaan minipillerit käyttöön? Mua mietityttää enemmän se, kun yhdistelmät vei multa kaikki kuukautiskivut, vuoto niukkeni puolella ja vuotopäivät väheni. Lisäksi menkat oli tosi säännölliset.
Onko mineissä tämmösiä hyötyjä?

Kuulin terkkarilta, että joillakin minipillerit lopettaa menkat kokonaan. Miten teillä on käynyt?

No mulla on joko tai noiden pillereiden kanssa. Kierukkaa en ota, koska jo parin vuoden päästä voi olla toisen lapsen aika. Ja en mä nyt kauheen innostunu oo tuosta renkaastakaan.. Ja jos lääkäri sanoo etten saa yhdistelmäpillereitä niin en saa tuota rengastakaan..

mulla on minipillerit vieneet vuodot kokonaan pois. Tai no jotten ihan valehtelisi,niin kyllä joskus pari kertaa vuodessa voi vähän olla kuukautisia,mut TOSI niukkoina. Ja jos otan vähän eriaikaan vuorokaudesta yhdenkin pilsun, niin voip vaikuttaa et vähän tulee vuotoa.
Mutta olen ihan tyytyväinen ollut muutoin ja suosittelen kyllä koittamaan ! Alkuun oli pahinta kun kokoajan epäili, että no olenkohan nyt raskaana kun ei oo menkkoja, mut kyllä sitä oppii luottamaan sitten =)
Nyt olen syönyt noita putkeen jo pian pari vuotta ja tätä aiemmin käytin miltei 5vuotta noita.

Toivottavasti tästä vastauksesta jonkinlaista apua! Itselläni oli käytössä vuosikausia yhd.pillerit ja kärsin tänä aikana todella pahoista migreeneistä enkä osannut yhdistää migreenejäni pillereihin, sillä olihan kohtaukset vaikeita jo ennestäänkin.. Mutta pikkuhiljaa migreeni muuttui krooniseksi, jolloin neurologini suos. kokeilemaan hormonaalisen ehk. poisjättämistä. Ja kas kummaa kun lopetin pillerit niin migreenitkin helpottivat eli kyllä ne asiaan selvästi vaikuttivat.
Työskentelen itse ehk. neuvolan terkkarina ja seuraavaa tietoa olisi pillereistä: yhdistelmät saattavat siis vaikeuttaa migreenejäsi. Vuodot yleensä säännölliset ja suht kivuttomat. Ei suos. tupakoitsijoille tai niille joilla ikää enemmän ja verenpainetta. Tiedän ettei yhd.pillereitä määrätä milellään aurallista migreeniä poteville, mutta riippuu myös lääkäristä. Minipillerit "käyttäytyvät" eri tavoin eri ihmisillä, toisilla ja huom. monilla vuodot jäävät kokonaan pois kun taas joillakin onnettomilla on jatkuvaa tiputtelua ja iho sekä hiukset saattavat rasvoittua helposti. Minipillerit aiheuttavat harvemmin migreenin pahenemista. Molemmat hyviä ehk. teholtaan joten vertaile plussia ja miinuksia. Itse en voi migreenien takia haaveillakaan hormonaalisesta ehkäisystä, koska minipillereistä sain aknen..

[QUOTE="minä vain";22048319]Toivottavasti tästä vastauksesta jonkinlaista apua! Itselläni oli käytössä vuosikausia yhd.pillerit ja kärsin tänä aikana todella pahoista migreeneistä enkä osannut yhdistää migreenejäni pillereihin, sillä olihan kohtaukset vaikeita jo ennestäänkin.. Mutta pikkuhiljaa migreeni muuttui krooniseksi, jolloin neurologini suos. kokeilemaan hormonaalisen ehk. poisjättämistä. Ja kas kummaa kun lopetin pillerit niin migreenitkin helpottivat eli kyllä ne asiaan selvästi vaikuttivat.
Työskentelen itse ehk. neuvolan terkkarina ja seuraavaa tietoa olisi pillereistä: yhdistelmät saattavat siis vaikeuttaa migreenejäsi. Vuodot yleensä säännölliset ja suht kivuttomat. Ei suos. tupakoitsijoille tai niille joilla ikää enemmän ja verenpainetta. Tiedän ettei yhd.pillereitä määrätä milellään aurallista migreeniä poteville, mutta riippuu myös lääkäristä. Minipillerit "käyttäytyvät" eri tavoin eri ihmisillä, toisilla ja huom. monilla vuodot jäävät kokonaan pois kun taas joillakin onnettomilla on jatkuvaa tiputtelua ja iho sekä hiukset saattavat rasvoittua helposti. Minipillerit aiheuttavat harvemmin migreenin pahenemista. Molemmat hyviä ehk. teholtaan joten vertaile plussia ja miinuksia. Itse en voi migreenien takia haaveillakaan hormonaalisesta ehkäisystä, koska minipillereistä sain aknen..[/QUOTE]

Mäkin kun muistelin, niin eka migreenikohtaus taisi tulla pillereiden aloituksen jälkeen. Tosin ne on vielä niin "helppoja" että kipuun ja näköhäiriöihin auttaa päänsärkytabletti tosi nopeasti..

Mulla on joskus migreeni kovalla päänsäryllä ja näköhäiriöillä. Onko se sitten aurallinen?

Mulla on yhdistelmäpillerit käytössä...Mua kyllä seurataan niitten takia koska voi vaikuttaa kilpirauhasarvoihin (mulla on vajaatoiminta ) ja maksa on muutenkin ollut kovilla niin sitäkin seurataan.

Mulla on joskus migreeni kovalla päänsäryllä ja näköhäiriöillä. Onko se sitten aurallinen?

Mulla on yhdistelmäpillerit käytössä...Mua kyllä seurataan niitten takia koska voi vaikuttaa kilpirauhasarvoihin (mulla on vajaatoiminta ) ja maksa on muutenkin ollut kovilla niin sitäkin seurataan.

Joo sillon on aurallinen jos on näköhäiriöitä. yhdistelmät saattaa ilmeisesti lisätä tässä tapauksessa tukoksen riskiä vielä lisää.

Yhdistelmäpillereitä ei määrätä jos on aurallinen migreeni. Mulla oli minipillerit, Cerazettet, ja ne sopi mulle tosi hyvin. Ei mitään sivuvaikutuksia, vuoto loppui kokonaan, samoin paha PMS hävisi. Yhdistelmäpillereitä kokeilin neljästi ja sain kaikki mahdolliset sivuvaikutukset... Joillakin taas minipillerit pistää vuotamaan koko ajan. Samat sivuvaikutukset voi olla sekä minipillereissä että yhdistelmäpillereissä.

Joo sillon on aurallinen jos on näköhäiriöitä. yhdistelmät saattaa ilmeisesti lisätä tässä tapauksessa tukoksen riskiä vielä lisää.

Pitäisköhän mun pyytää toisia pillereitä...

Kiva kun pitää pillereitten takia sitten seurata kilpirauhasta ja sen lääkitystä voi joutua nostamaan.

[QUOTE="vieras";22048422]Yhdistelmäpillereitä ei määrätä jos on aurallinen migreeni. Mulla oli minipillerit, Cerazettet, ja ne sopi mulle tosi hyvin. Ei mitään sivuvaikutuksia, vuoto loppui kokonaan, samoin paha PMS hävisi. Yhdistelmäpillereitä kokeilin neljästi ja sain kaikki mahdolliset sivuvaikutukset... Joillakin taas minipillerit pistää vuotamaan koko ajan. Samat sivuvaikutukset voi olla sekä minipillereissä että yhdistelmäpillereissä.[/QUOTE]

Mun kohdalla lääkäri ei tiennyt mun migreenistä, oli vain huolissaan kilpirauhasesta. Olen nyt melkein vuoden syönyt noita yhdistelmäpillereitä eikä ole onneksi kertaakaan tullut migreenia sinä aikana. Mulla on se onni, että tunnistan sen kivun nykyään ja mulla auttaa tavallinen särkylääke. Yksi tabletti auttaa jos otan sen ajoissa, jos menee liian pitkälle niin sitten tarvittee kaksi.

Mun kohdalla lääkäri ei tiennyt mun migreenistä, oli vain huolissaan kilpirauhasesta. Olen nyt melkein vuoden syönyt noita yhdistelmäpillereitä eikä ole onneksi kertaakaan tullut migreenia sinä aikana. Mulla on se onni, että tunnistan sen kivun nykyään ja mulla auttaa tavallinen särkylääke. Yksi tabletti auttaa jos otan sen ajoissa, jos menee liian pitkälle niin sitten tarvittee kaksi.

Mulla vähän samanlainen tilanne. Eli jos saan otettua lääkkeen heti, ku alkaa silmään tulla semmonen sumentunut kohta, niin sit päänsärky voi jäädä jopa tulematta. Yleensä mulla on tuossa silmässä väreilyä ensin semmonen puol tuntia ja sitte jos en oo lääkettä ottanu, alkaa se päänsärky.

hei auttakaas nyt mua kans! oon popsinut yhdistelmiä nyt 3kk, vuotoa melkein jatkuvasti, välillä niukemmin, välillä runsaammin ja päänsäryt yleistyneet. mulla kans migreeni..
jos nyt vaihdan minipillereihin, niin millä todennäköisyydellä siitäkin tulee taas "alkuongelmia"? syödäänkö minipillereitä putkeen,vai onko niissä taukoviikko?

hei auttakaas nyt mua kans! oon popsinut yhdistelmiä nyt 3kk, vuotoa melkein jatkuvasti, välillä niukemmin, välillä runsaammin ja päänsäryt yleistyneet. mulla kans migreeni..
jos nyt vaihdan minipillereihin, niin millä todennäköisyydellä siitäkin tulee taas "alkuongelmia"? syödäänkö minipillereitä putkeen,vai onko niissä taukoviikko?

Ei voi sanoa mitään todennäköisyyttä. Se että on ongelmia yhdistelmien kanssa, ei kerro mitään siitä tuleeko ongelmia minipillereiden kanssa. Oireet voi hävitä, pysyä samoina tai pahentua. Ihan sama todennäköisyys kaikissa. Minejä syödään putkeen ilman taukoa.

No ite just vaihoin yhdistelmiin kun minipillerit sai aikaan jatkuvaa vuotoa enkä luota yhtään niiden ehkäisytehoon..Eli minä liputan yhdistelmien puolesta, nuvaringia kokeilin puolisen vuotta, lopputulos makoilee tällä hetkellä leikkimatolla... :whistle: Eli ei vissii "sopinu" mulle.. :laugh:

No ite just vaihoin yhdistelmiin kun minipillerit sai aikaan jatkuvaa vuotoa enkä luota yhtään niiden ehkäisytehoon..Eli minä liputan yhdistelmien puolesta, nuvaringia kokeilin puolisen vuotta, lopputulos makoilee tällä hetkellä leikkimatolla... :whistle: Eli ei vissii "sopinu" mulle.. :laugh:

Mineillä ja yhdistelmillä on aika sama ehkäisyteho, kuten kaikella hormonaalisella ehkäisyllä.

Mulla tuli sillon, ku Yasminit alotin, 3kk kestävät menkat :D Mut sit ku ne loppu niin seuraavat oli jo "normaalit". Mut sit tuli tosiaan sitä tiputteluvuotoa aina jos oli vähän stressiä.

Ajattelin tänne kertoa oman kokemukseni pillereistä.

Eli siis ensin söin epillereitä pari vuotta, menkat tuli parin viikon välein ja olin koko ajan turvoksissa. Muuta en oikeastaan muista. Sitten vaihdoin muuten vaan minipillereihin joita olen kanssa syönyt nyt pari vuotta ja olen kyllä tykännyt. Aluksi vuotoa oli runsaana muutama pv ja sitten vajaa pari kuukautta tiputtelua. Sen jälkeen menkat on pysyny poissa kokonaan. Mielialakaan ei vaihtele samalla tavalla kun epillereiden kanssa. Iho ongelmat paheni minipillereiden alottamisen jälkeen mutta hain siihen yksityiseltä isotretinoin kuurin. Mutta iho ongelmia on ollut jo epillereiden aikaan joten ei niitä täysin minien syyks voi laittaa.

Summasummarum: suosittelen edes kokeilemaan minejä ja tosiaan pidempään kun sen 2-3 kk. Haittavaikutuksia paljon vähemmän!

Yhteistyössä