PPH:n kanssa VASU-keskustelu, minkälainen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Voiko hoitaja esim. ohjata ujon lapsen kohdalla, että lapsi aloittaisi vapaa-ajallaan muskaria tahi muuta harrastusta? Vanhemmathan sen kai sentään päättävät, mutta..

Meillä siis 3v lapsi joka ollut samalla pph:lla pian 2vuotta. Hän aina välillä sanoo jotenkin negatiiviseen sävyyn tytön ujoudesta ja suositteli muskaria jo 1v4kk iässä. Emme ole aloittaneet ja oma ajatukseni on, että lapselle aloitan harrastuksen sitten kun hän sitä itse haluaa,eikö se olisi järkevintä? Pahimmillaan menee vaan entistä enempi lukkoon.

On reipastunut tosi paljon muutenkin.

Minkälainen vasu-keskustelu muuten?

Hmmm... aika vanha pitää lapsen olla, että alkaa itse pyytämään harrastuksiin... MUTTA olen kyllä samoilla linjoilla, että noin pieni ei mitään harrastuksia tarvitse, jos on hoidossa päivät. Hyvin harvat pph:t on kasvatusalan ammattilaisia, siis siten, että todellinen kasvatusalan ammattitaito löytyy... Minäkin toivoisin, että meillä olisi jonkinmoisia kasvatuskeskusteluja, mutta eipä ole ollut, ei edes pyynnöstä... ihan kiva hoitopaikka silti.

Hmmm... aika vanha pitää lapsen olla, että alkaa itse pyytämään harrastuksiin... MUTTA olen kyllä samoilla linjoilla, että noin pieni ei mitään harrastuksia tarvitse, jos on hoidossa päivät. Hyvin harvat pph:t on kasvatusalan ammattilaisia, siis siten, että todellinen kasvatusalan ammattitaito löytyy... Minäkin toivoisin, että meillä olisi jonkinmoisia kasvatuskeskusteluja, mutta eipä ole ollut, ei edes pyynnöstä... ihan kiva hoitopaikka silti.

Pph:t OVAT varhaiskasvatuksen asiantuntijoita! Meidän kunnassa on enää muutama kouluttamaton pph. Ottamatta kantaa ap:n pph:n kantaan niin minä taas puolestaan olen sitä mieltä, että alle kouluikäinen ei tarvitse muskareita eikä muutakaan. Lapselle riittää monipuolinen arki. Ja varsinkin hoidossa olevat lapset saavat päivän mittaan ärsykkeitä ja virikkeitä jo ihan liiaksikin. Toki jos vanhemmat haluavat ja lapsi nauttii omasta harrastuksesta - silloin lapselle sellainen suotakoon. Mutta välttämätöntä se ei ole. Ja taas ujo lapsi saattaa ahdistua liian varhain aloitetusta ryhmätoiminnasta. Anna lapsesi kasvaa ja katso sitten tilannetta uudelleen =)

Meillä on tehty jo vuosia lasten vasuja. Ei se nyt mikään ihmeellinen tilaisuus ole. Käydään läpi lapsen asioita kerrankin rauhassa. Aina voi suosittaa vanhemmille jotain, mutta vanhemmathan lapsen asioista viimekädessä päättää.

Meillä on kunnan puolesta valmiit lomakkeet keskustelun pohjaksi, ja itse pidän keskustelussa tärkenä juuri sitä vanhempien näkemystä omasta lapsestaan, sekä vanhempien toiveita hoidon suhteen.

Vasu-keskustelu on tärkeä myös siksi, ettei sitten kenenkään tarvitse esim. täällä keskustelupalstoilla purkaa tunteitaan, vaan on luottamus siihen toiseen osapuoleen, että asioista voi ja saa puhua.

Tulo- ja lähtötilanteet eivät oikein sovellu varsinaiselle kasvatuskeskustelulle.

Yhteistyössä