Miten saada 1v syömään????

• Viestiketjun aloittaja turhautunut äiti..
  • Ensimmäinen viesti
turhautunut äiti..
Tyttö täyttää pian vuoden ja syöminen on jo kuukauden päivät ollut yhtä sirkusta ja taistelua, alkaa vähitellen menemään hermot !! Voiko tän ikäsellä olla joku syömättömyyskausi vai mistä tää nyt sitte johtuu??

Ruokaa söis vaan lusikallisen tai kaks, jos ite sais päättää, monesti suu ei aukea edes sille ekalle lusikallisellekaan. Niinpä meillä on ruokapöydässä tytölle omia lusikoita, pilltipurkkien kansia, kirjoja, leluja joilla saa harhautettua syömään edes jotain...ruuassa ei sais olla mitään klönttejäkään vaan parhaiten alas menee 5-6kk liha/kana/kalasoseet..huoh.. Ei muutenkaan oikeestaa syö mitään "käteen annettavaa"...esim.leipää jos antaa, niin meinaa tukehtua, oksentaa tai sitten vaan haukkaa ja sylkee palat ulos..ainut mikä oikeesti katoaa on maissinaksut, mutta nehän nyt aivan sulavat suussa.
Sitkeesti oon nyt vaan koittanu antaa 8kk-1v purkkiruokia, tosin haarukalla ne muusaten (mutta klönttejä jää kuitenkin)..omatekosta ruokaa on ihan turha sille tehdä, kun ei syö.
Ruokaa saan menemään vaihtelevasti per ateria ½pikku purkkia - ½ isoa purkkia..ja tosiaan, jos mentäs tytön halujen mukaan niin söis korkeintaan 2 lusikallista per ateria.
Musta tuntuu että tää on tässä parin viikon sisällä menny vaan huonompaan, joku aika sitte söi ihan hyvin pikkupurkin ruokaa ja sitte vielä jälkkäriksi hedelmäsosepurkin (tai puoliskan).

Hampaita tuli viikko sitten kaks lisää (niitä on nyt 4).. en tiedä onko lisää pukkaamassa, kun ei anna suuhun katsoa.

Alkaa todella turhauttamaan tää huono syöminen.. Pitäskö vaan antaa olla sitte ilman ruokaa vai jatkaa harhauttamista ja taistelua??

"mä"
Tee itse ruuat, meillä ei ainakaa uppoa yksikään kaupan purkkiruoka paitsi hedelmäsoseet.

Syötkö itse samaan aikaan kuin lapsi, sekin auttaa kun alat itsekin syömään samaan aikaan ja vielä jos samaa ruokaa pistelet menemään!

se joku
No mä teksin ennemmin niin että söisin samaan aikaan lapsen kanssa. Ja siinä lomassa yrittäisin aina välilä itse avustaa sitä ruokailua. Mutta älä tee valtatasitelua, älä ilmaise että olet turhautunut. Jos lapsi syö baanimössöä, anna sitä perunan kanssa.

Meillä poika söi yhdessä vaiheessa useimmat ruokansa hedelmäsoseen kera. Et menetä mitää jos vaikka kokeilet jo tänään.

Mitä meinasit tänään antaa päivälliseksi?

jos lapsesi on terve, niin koita uskoa ja luottaa vaan siihen, että hän kyllä syö jos on nälkä. ja jos ei, niin sitten ei.
TIEDÄN, se on vaikeaa! Miettiä päivästä toiseen, että miten tuo jaksaa kun ei syö ja kuihtuuko se pois ja eihän tää oo normaalia - KUKAAN ei varmasti tiedä miten huonosti tuo syö jne jne jne jne.

Mutta tekemällä tuosta ruokailusta suuren shown ja tapahtuman leluineen ja taisteluineen, niin teet vaan karhunpalveluksen itsellesi ja lapselle.

Ooo
Älä menetä ruokailun suhteen itse hermoja. Meidän poika oli juurikin samanlainen ja tiedän miltä tuntuu kun lapsi ei syö. Mutta koetin ajatella, ettei hän itseään nälkään tapakaan. Todella pieneillä määrillä toiset selviävät. Anna ihmeessä niitä pikkusoseita, mitkä on ihan hienoja mössöjä. Ravintoarvoltaan ovat kuitenkin ihan samaa luokkaa kuin karkeammat. Ruokailutilannetta on turha pitkittää liikaa, jos ei näytä maistuvan. Korjaat ruuat pois ja tarjoat seuraavana ruoka-aikana uudestaan. Tarjoa niitä ruoka-aineita, mitkä parhaiten maistuvat. Tärkeintä on saada syömiskokemus mukavaksi. Oma poika on nyt 2,5v, vasta vuoden on syönyt oikeasti aikuisen mielestä "kunnolla", siis kunnon kokoisia annoksia useamman kerran päivässä. Edelleenkin on päiviä kun tuntuu, ettei ole syönyt juuri mitään tai vain yhdellä aterialla reilummin. Lapset on erilaisia. Väkisin ei ruokaa saa lapseen ängettyä. Tosin sitäkin itse suunnittelin melkein vakavissani pahimmissa ahdistuksissa; "jos laittaisi letkun suuhun ja kaataisi öljyttyä ruokaa suppilolla" :vampire:

Viimeksi muokattu:
"muu"
Meillä oli tuollaista vielä muutama viikko sitten, mutta nyt yhtäkkiä poika on alkanut syödä hyvin. En tiedä mitä tapahtui, ehkä hän vaan tarvitsee enemmän ruokaa nyt kun on oppinut kävelemään. Välillä meinaa olla vähän kitinää ruokapöydässä, mutta silloin otan kirjan siihen viereen, mitä selaillaan ja samalla suu aukeaa lusikalle. Mutta kirjaa käytän apuna vain jos muuten ruoka ei mene.

Jos meinaa tukehtua leipään jne. niin keitä esimerkiksi bataattia ihan pehmeiksi pieniksi kuutioiksi joita voi napostella, ne ihan liiskaantuu heti suussa..tai kesäkurpitsaa esimerkiksi keitettynä.
Syö itse samalla, näytä lapselle toisinsanoen miten syödään ja kehu välillä kuinka hienosti tyttö syö kasvaa oooikein isoksi jne. :)
Jos ei meinaa syödä ruokaa, tarjoa samalla hedelmäsosetta ja välillä lusikallinen pelkästään sitä. Esimerkiksi bataattia ruokiin sekoittamalla saa vähän makeutta,
ja esim. tuoreita yrttejäkin kannattaa käyttää mausteeksi.

"vieras"
En mä tiedä onko siinäkään järkeä pidemmän päälle harhauttaa lasta leluilla ja muilla. Tarkoitus olisi kuitenkin opetella ruokapöydässä oloa ja syömistä. Juttelua on meillä käytetty, näytä missä on mitäkin jne.

Helposti tulee valtataistelu koko syömisestä jos vanhemmat turhautuvat tai hermostuvat. Monilla lapsilla on vaiheita, jolloin ruokaa menee vähän alas. Ei sitä tarvitse silloin väkisin tuputtaa. Ruokiin voi lisätä energiaa esim. tilkalla öljyä jos kasvu on hidasta. Hampaiden puhkeamisen aikaan kylmä ruoka maistuu toisille paremmin kuin lämmin.

Jos hampaita on vain muutama, leivän syäminen ja muu onkin vaikeaa. Sen kanssa voi odotella. Naksut ja pehmeät hedelmät (esim. banaani, oikein kypsä päärynä) ovat hyviä harjoitteluun.

Purkkiruokaa ja kotitekoista voi myös sekoittaa. Minkälaisia ruokia olet tehnyt? Meillä esim. sileä bataattisose eri tavoin höystettynä maistui molemmille lapsille, bataatti on niin makea. Jos klöntit tuottavat ongelmia, ota aikalisä ja tee soseet sileäksi tai aivan pienin klöntein varustetuksi. Toiset tarttevat enemmän aikaa totutteluun.

"vieras"
Meillä lapsi on kohta 4 v ja niin kauan kun on kiinteitä syönyt, on syönyt vain kerran päivässä "kunnon annoksia". Joskus lounaalla, joskus päivällisellä. Aamupalaa ei mene (ei uppoa kyllä minullekaan), völipalat ollaan oikeastaan jätetty pois, iltapalalla joskus kuittaa jos on mennyt muut ruokailut heikommin.

Meillä vaikuttaa vieläkin lapsen syömiseen se, syövätkö vanhemmat samaan aikaan. Jos ei, ruoka uppoaa huonommin - mikä on ihan ymmärrettävää.

Ruokakiukkuiluihin on yleensä saatu joku tolkku niin, että pelleilyihin ei kiinnitetä huomiota, lapsi kuitenkin huomioidaan kuten muutkin pöydän ääressä istujat (otatko maitoa, maistuuko, miten on päivä mennyt). Ruokaa on tarjolla niin kauan kuin muutkin istuvat sitä syömässä. Ei erikoiskattauksia.

turhautunut äiti..
En olis ikinä noita leluaj sun muita ruokapöytään ottanutkaan, jos ei olisi ollut tarvetta..ei ne munkaan mielestä todellakaan kuulu ruokapöytään!!! Välillä riittää, että tytöllä on kädessä oma lusikka tai pilltipurkin kansi ja ne on mun mielestä ihan ok, koska liittyvät ruokailuun. Jos hän ei saa käteensä mitään, niin suu ei aukea ensimmäistäkään kertaa!! Suu pysyy tiukasti kiinni ja kääntää päätä pois, mutta kun saa kätenn sen vaikka oman lusikan, niin suu aukeaa (jos hyvä säkä on). Näin ei ole meillä aina ollut!! Tyttö söi aivan mielettömän hyvin 4-9kk välillä.. jo tossa 5kk paikkeilla veti kokonaisia pikkupurkkeja kerrallaan ja suu oli auki kuin linnunpojalla, eikä todellakaan ollut mitään käsissä.. 7-9kk vaiheilla oli ilmeisesti joku kasvukausi, kun ruokaa upposi aterialla ison purkin verran ja yleensä vielä hedelmäsosetta/jogurttia jälkiruoaksi päälle..mutta sitten tuli tämä "romahdus"..
Pysyn noissa purkkiruoissa nyt ainakin vielä, koska niitä on koko ajan muutenkin syönyt ja niihin on tottunut.

En ole koittanut itse syödä samaan aikaan, koska mielummin syön itse sitten kun tyttö on mennyt päiväunille ruoan jälkeen, niin saan syödä rauhassa ja yleensä itse syön päivällä vain leipää tms. ja ruoan teen sitten vasta illalla ,mutta voishan tuotakin joku päivä koittaa.

turhautunut äiti..
Alkuperäinen kirjoittaja turhautunut äiti..;22029019:
En olis ikinä noita leluaj sun muita ruokapöytään ottanutkaan, jos ei olisi ollut tarvetta..ei ne munkaan mielestä todellakaan kuulu ruokapöytään!!! Välillä riittää, että tytöllä on kädessä oma lusikka tai pilltipurkin kansi ja ne on mun mielestä ihan ok, koska liittyvät ruokailuun. Jos hän ei saa käteensä mitään, niin suu ei aukea ensimmäistäkään kertaa!! Suu pysyy tiukasti kiinni ja kääntää päätä pois, mutta kun saa kätenn sen vaikka oman lusikan, niin suu aukeaa (jos hyvä säkä on). Näin ei ole meillä aina ollut!! Tyttö söi aivan mielettömän hyvin 4-9kk välillä.. jo tossa 5kk paikkeilla veti kokonaisia pikkupurkkeja kerrallaan ja suu oli auki kuin linnunpojalla, eikä todellakaan ollut mitään käsissä.. 7-9kk vaiheilla oli ilmeisesti joku kasvukausi, kun ruokaa upposi aterialla ison purkin verran ja yleensä vielä hedelmäsosetta/jogurttia jälkiruoaksi päälle..mutta sitten tuli tämä "romahdus"..
Pysyn noissa purkkiruoissa nyt ainakin vielä, koska niitä on koko ajan muutenkin syönyt ja niihin on tottunut.

En ole koittanut itse syödä samaan aikaan, koska mielummin syön itse sitten kun tyttö on mennyt päiväunille ruoan jälkeen, niin saan syödä rauhassa ja yleensä itse syön päivällä vain leipää tms. ja ruoan teen sitten vasta illalla ,mutta voishan tuotakin joku päivä koittaa.
Niin ja unohtui vielä,että tuolloin kun söi hyvin (7-9kk paikkeilla) noita isoja purkkeja, niin niitä ei tarvinnut muusata..meni klöntteineen kaikkineen !! Mutta nyt yhtäkkiä ei taas saakaan olla mitään paloja ruuassa..tai no,ei sen tartte ihan sileetäkään olla, mutta palat pitää olla tosi tosi pieniä.

se joku
Alkuperäinen kirjoittaja turhautunut äiti..;22029019:
Mistä lapsi oppii että pitää syödä, jos EI äiti syö? Mitäpä jos kokeilist jo tänään yhdessä syömistä? Tee jotain helppoa päivälliseksi esim. pehmeäksi keitettyä perunaa/bataattia ja vaikkapa paistettua jauhelihaa?
Lelut pois ja oma lusikka käteen.

turhautunut äiti..
Mistä lapsi oppii että pitää syödä, jos EI äiti syö? Mitäpä jos kokeilist jo tänään yhdessä syömistä? Tee jotain helppoa päivälliseksi esim. pehmeäksi keitettyä perunaa/bataattia ja vaikkapa paistettua jauhelihaa?
Lelut pois ja oma lusikka käteen.
No, samoin toimin esikoisen kohdalla eikä hänellä ollut ikinä tällästä "ongelmaa" ..ruoka uppos ilman lusikoita ja lelujakin.. vasta sitten kun oikeesti söi itse ja samaa ruokaa kuin muutkin, niin silloin vasta syötiin kaikki samaan aikaan.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja turhautunut äiti..;22029051:
Niin ja unohtui vielä,että tuolloin kun söi hyvin (7-9kk paikkeilla) noita isoja purkkeja, niin niitä ei tarvinnut muusata..meni klöntteineen kaikkineen !! Mutta nyt yhtäkkiä ei taas saakaan olla mitään paloja ruuassa..tai no,ei sen tartte ihan sileetäkään olla, mutta palat pitää olla tosi tosi pieniä.
Ne hampaat, ne hampaat...

se joku
Alkuperäinen kirjoittaja turhautunut äiti..;22029080:
No, samoin toimin esikoisen kohdalla eikä hänellä ollut ikinä tällästä "ongelmaa" ..ruoka uppos ilman lusikoita ja lelujakin.. vasta sitten kun oikeesti söi itse ja samaa ruokaa kuin muutkin, niin silloin vasta syötiin kaikki samaan aikaan.
no lapset eivät ole samanlaisia. Vati että mä vihaan tota sanontaa: "mä oon aina ennekin toiminut näin..." Aina voi kokeilla jotain uutta eikä jämähtää vanhoihin kaavoihin!

Yhteistyössä