HEI kaikki paljon matkustelleet!!NYT tarvitaan apua!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "anna"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"anna"

Vieras
Miepä aion repäistä ihteni irti tästä arjen rumbasta. Asia on päätetty, mie lähen yksikseen etelän lämpöön!!! Aion palkita itteni hyvin onnistuneesta painonpudotuksesta.
Mutta...
Mie en oo ikään ennen missään käynyt.
Jotta nyt mie tarvihen neuvoja, auttakaahan kaikki kynnelle kykenevät.
Löydänkö mie oikeen paikan lentokentällä?
Mitenkä siellä toimitaan. Ja joo,todentotta, kertokaa KAIKKI. Jännittääpi ihan hulluna, mutta mie aion sen silti tehdä!
Kertokaa,opastakaa, mitä vaan!!

[QUOTE="anna";22021545]ei ole vielä varattuna. Hki-Vantaalta olis tarkoitus.[/QUOTE]

Kyllä siellä hyvin löytää tiensä, kysyt vaikka neuvonnasta, jos et heti äkkää minne tiskille pitää mennä=)

Helsinki-Vantaa on niin pieni että siellä ei voi olla löytämättä oikeaa paikkaa, opastetaulut ovat sen verran isot että niihin törmää väkisinkin. Katsot taululta missä on lähtöselvitys ja menet sinne. Teet lähtöselvityksen, jätät laukkusi ja menet turvatarkastukseen ja siitä omalle lähtöportille. Erittäin yksinkertaista ja jokainen jolla on vähänkään tavallista järkeä selviytyy siitä ilman ongelmia. Ja lentokentällä on yllättäen myös henkilökuntaa, jotka ovat siellä matkailijoita varten. Jos menee sormi suuhun, ota se pois sieltä ja kysy joltain.

[QUOTE="vieras";22021565]Helsinki-Vantaa on niin pieni että siellä ei voi olla löytämättä oikeaa paikkaa, opastetaulut ovat sen verran isot että niihin törmää väkisinkin. Katsot taululta missä on lähtöselvitys ja menet sinne. Teet lähtöselvityksen, jätät laukkusi ja menet turvatarkastukseen ja siitä omalle lähtöportille. Erittäin yksinkertaista ja jokainen jolla on vähänkään tavallista järkeä selviytyy siitä ilman ongelmia. Ja lentokentällä on yllättäen myös henkilökuntaa, jotka ovat siellä matkailijoita varten. Jos menee sormi suuhun, ota se pois sieltä ja kysy joltain.[/QUOTE]

Kiitos!
En mie epäilekkään, ettenkö selviytyisi. Se vaan tällanen ensikertalainen on aavistuksen hämillään :)

kentällä etsit ne sellaiset telkkariruudut, joissa on tiedot kaikista lennoista (heti siinä siisääntulooven sisäpuolella). Etsit siitä listasta oman lentosi (katsot lähtöajan ja kohteen perusteella) ja sit sen kyseisen lennon lähtöselvitystiski on mainittu siinä samalla rivillä. Sit marssit sinne kyseiseen jonoon. Siinä kaikki.

meet lentokentälle ja katsot sieltä taululta, että mikä lähtöselvitystiski sun lennolle on käytössä. sitten jonottelet tiskille, josta saat maihinnousukortin jolla pääset lentokoneeseen. sinne tiskille jätetään myös matkalaukut ja siellä näytetään passi. tän jälkeen kuikuilet, että missä lukee turvatarkastus ja menet sinne. ota valmiiksi takki ja vyö pois sekä taskuista rahat tahi muut metalliset asti. isket käsimatkatavaran, takin, vyön ja muut kamat liukuhihnalle ja kävelet itse metallinpaljastimen läpi. pidä koko ajan maihinnousukortti kädessä. ja muista, että nesteitä ei saa viedä koneeseen paitsi minigrip-pussissa pieniä pulloja (myös huulipuna, huulirasva jne. lasketaan nesteiksi), ja nekin pitää laittaa siihen liukuhihnalle. turvatarkastuksesta pääset itse lentokentälle, josta voit taas taululta katsoa lentosi tilanteen ja lähtöportin. sitten vain relax ja teet vaikka ostoksia. noin puolta tuntia ennen pääsee lentokoneeseen. perillä kävelet vain muiden perässä passintarkastuksen läpi matkatavarahihnalle, josta noukit oman laukkusi. sitten kävelet taas muiden perässä tullin läpi, ja opas onkin sitten jo siellä ja ohjaa sut oikeaan linja-autoon tai muuhun vastaavaan.

tuliko tarpeeksi selvästi ;) hyvää matkaa!

Katsot opastetaulusta oman lentosi ja siitä vierestä lähtöselvitysportin. Menet portille (tai jonotat ) Annat passin ja matkavarauslipun. Ihminen ottaa tavarasi (jotka menevät ruumaan ) ja sinulle jää käsimatkatavarat (jos niitä on ) Sitten siirryt turvatarkastusjonoon ja siinä turvatarkastuksessa otat pois vyöt, takit, kellot ym. mahdollisesti piippaavat tavarat ja lykkäät sellaiseen "koriin", menet portin läpi ja otat tacvarat takaisin. Sitten etsit lähtöportin (lukee myös lipussa ) ja odotat lennon lähtemistä. Annat lipun virkailijalle ja astut putken kautta lentokoneeseen. Jos otat pakettimetkan niin kohdemaassa opas vastassa ja ohjaa linja-autoon ja vie hotellille ja ohjaa ja antaa neuvot. Sitten vaan nauttimaan :)

[QUOTE="vieras";22021605]Jos osaat jotain muutakin kuin suomea, mieluusti englantia, edes auttavasti, niin aina voit kysyä apua :) Lentokentillä on yleensä suht hyvät opasteet[/QUOTE]

edes englantia ei tarvitse, kun on helsinki-vantaalla. ja jos on pakettimatkalla, niin takaisin tullessa vain seuraa muita.

Selvitä itsellesi myös englanninkieliset termit, koska kohdemaassasi ei ole suomenkielisiä tekstejä kentillä. Mm.

Departures = lähtevät
Arrivals = saapuvat
Check-in = lähtöselvitys
Security control = turvatarkastus
baggage reclaim = saapuvat matkatavarat (eli paikka josta haet hihnalta oman laukkusi, kun saavut perille)

meet lentokentälle ja katsot sieltä taululta, että mikä lähtöselvitystiski sun lennolle on käytössä. sitten jonottelet tiskille, josta saat maihinnousukortin jolla pääset lentokoneeseen. sinne tiskille jätetään myös matkalaukut ja siellä näytetään passi. tän jälkeen kuikuilet, että missä lukee turvatarkastus ja menet sinne. ota valmiiksi takki ja vyö pois sekä taskuista rahat tahi muut metalliset asti. isket käsimatkatavaran, takin, vyön ja muut kamat liukuhihnalle ja kävelet itse metallinpaljastimen läpi. pidä koko ajan maihinnousukortti kädessä. ja muista, että nesteitä ei saa viedä koneeseen paitsi minigrip-pussissa pieniä pulloja (myös huulipuna, huulirasva jne. lasketaan nesteiksi), ja nekin pitää laittaa siihen liukuhihnalle. turvatarkastuksesta pääset itse lentokentälle, josta voit taas taululta katsoa lentosi tilanteen ja lähtöportin. sitten vain relax ja teet vaikka ostoksia. noin puolta tuntia ennen pääsee lentokoneeseen. perillä kävelet vain muiden perässä passintarkastuksen läpi matkatavarahihnalle, josta noukit oman laukkusi. sitten kävelet taas muiden perässä tullin läpi, ja opas onkin sitten jo siellä ja ohjaa sut oikeaan linja-autoon tai muuhun vastaavaan.

tuliko tarpeeksi selvästi ;) hyvää matkaa!

KIITOS!
Enköhän mie pärjää.
Jänskättää vaan nyt jo niin pirusti. Mutta ai että mie tulen nauttimaan, ihan satavarmasti!!!

Minä en ole pakettimatkoilla ollut yksin, vieläkö niissä on ne naispaikat ja miespaikat, jos ei maksa itselleen yhden hengen huonetta? Joutuu/pääsee ventovieraan kanssa samaan huoneeseen? Se vierastuttaisi minua kovasti.

Minä en ole pakettimatkoilla ollut yksin, vieläkö niissä on ne naispaikat ja miespaikat, jos ei maksa itselleen yhden hengen huonetta? Joutuu/pääsee ventovieraan kanssa samaan huoneeseen? Se vierastuttaisi minua kovasti.

Tuollaisia paikkoja on enää todella vähän, käsittääkseni ei juuri lainkaan.
Yksin matkustaminen on ihan samaa kuin kaverin kanssa matkustaminen, paitsi että ei tarvitse ajatella minne toinen haluaa mennä vaan voi mennä minne itse haluaa!

Yhteistyössä