Ei suppoja vaan mieluummin nestemäistä särkylääkettä suuhun?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tämä palsta on kyllä ihme paikka. Vanhempi, joka antaa mielummin supon helposti kuin mikstuuraa vastahakoiselle lapselle, on näköjään joku ihme pervo joka ehdottomasti vain haluaa laittaa jotain vauvan peppuun. Aina sitä oppii uutta.

Alkuperäinen kirjoittaja meillä näin;22020597:
Meillä ei ole mitään pakkoa, eikä ongelmia tule, ku on hyvänmakuinen mixtuura kyseessä. Meidän 3 vee mankuu lisää sitä Panadolin mansikkamixtuuraa. Mulle ei tulis mieleenkään tunkee peppuun mitään suppoja. Niitä ei enää suositella.
Vauvallekki menee hyvin mixtuura.

Niin no silloinhan sitä ei tarvitse antaa pakolla jos lapsi tykkää. Mutta kaikki eivät suostu ottamaan nestemäisiä lääkkeitä suun kautta. Pamol F oli keskimmäiseni kanssa pelastus, sitä aloin antaa kun lapsi läheni vuoden ikää. Siihen asti sai suosiolla suppoja, sillä Panadolia ei todellakaan suostunut ottamaan. Antibioottien kanssa oli jo ihan riittävästi taistelua, nekin sain pyynnöstä onneksi murskattavina tabletteina, jotka sekoitin vanukkaaseen.

No ei ne vauvat sitä sylje todellakaan. Antaa vähäsen kerralla, meillä se on alle minuutissa annettu.

Kiva, että sun lapsi tykkää kaikenmaailman esanssilääkkeistä. Meillä sylkee, kaiken. Ainoa keino antaa on se, että toinen pitää selällään olevasta lapsesta kiinni ja toinen ruiskuttaa lääkkeen pakolla suuhun, jonka jälkeen suu suljetaan väkisin.

Kiva, että sun lapsi tykkää kaikenmaailman esanssilääkkeistä. Meillä sylkee, kaiken. Ainoa keino antaa on se, että toinen pitää selällään olevasta lapsesta kiinni ja toinen ruiskuttaa lääkkeen pakolla suuhun, jonka jälkeen suu suljetaan väkisin.

Sama meillä. Todella inhoaa imeliä lääkkeitä. Ei syö kyllä karkkiakaan. Eli 4-vuotias kun saa valita supon tai suun kautta otettavan lääkkeen niin valitsee supon :) Meillä särkylääkkeet sen verran harvoin käytössä, että uskon suolenkin kestävän. Ja mielestäni teho on ollut hyvä. Ainakin paljon parempi kuin silloin kun olen yrittänyt tunkea panadolia suun kautta ja tyttö on sylkenyt parhaansa mukaan kaiken ulos.

Onko ihmiset oikeesti näin yksinkertaisia? Siks ku meidän Nico-Jessiina tykkää imelästä mansikkalitkusta niin kaikki muutkin vauvat/lapset tykkää?? Meidän 1vllä on ollut luojan kiitos vain 1 korvatulehdus johon jouduttiin kuitenkin hakemaan 2 kuuria koska lapsi ei kertakaikkiaan suostunut nielemään sitä ihan hyvänmakuista lääkettä. Maidon kanssa saadaan satunnaisesti lääkkeet menemään, mutta silloinkin jos lapsi maistaa lääkkeen niin juomatta jää ja on myös muutenkin todella epäluotettava keino. Panadol meni ihan pienenä, mutta ei enää kuukausiin suoraan ruutasta. Ja kyseessä on muuten kaikkiruokainen lapsi jolle maistuu hapankaalista ja oliivista lähtien lähestulkoon kaikki.

[QUOTE="vieras";22020623]Superallergiselle suppo.[/QUOTE]

Meillä poika sai voimakkaan allergisen reaktion Panadolista ja Pamol F:stä,
joten supoilla mentiin. En kyllä ole suppojen käyttöäkään mitenkään
epämiellyttävänä kokenut, enkä myöskään lapsen huomannut sitä sellaisena
pitäneen.

Reilun vuoden ikäisestä pystyi jo antamaan nestemäistä Panadolia, onhan
se jotenkin helpompi ja mukavampi tapa. Lapsen mukaan kai näitä valintoja
pyritään tekemään.

Itse olen käyttänyt suppoja lapsilleni ja hyvin on niillä kuume laskenut. Meillä lääkkeiden ottaminen/antaminen oli pienempänä sellaista taistelua, että mieluummin pyysin aina peräsuoleen laitettavaa lääkettä kuin suun kautta annettavaa mikäli sellainen vaihtoehto oli olemassa. Helpommalla sen sinne pyllyyn sai. Ja kuumeen olen mitannut lapsiltani pyllystä, koska se on helppo mitata ja myös luotettava.
Toiset ottaa lääkkeen suun kautta hyvin, toiset ei. Minun mielestä lempeämpi tapa on antaa silloin lääke peräsuoleen.

Suun kautta otettavissa on niin monia ainesosia, ettei ainakaan meidän allergiset ole voineet käyttää kuin muutaman vuoden iässä vasta. Supoilla on menty ja tulevienkin vauvojen kanssa mennään.

Nestemmäistä saaa antaa vasta yli kolmikuiselle ja kolmikiloiselle. Joten aluksi on supolla meilläkin menty.

Nestemmäinen myös laukaisee oksennusrefleksin, joten imeytimistä ei tapahdu sitäkään vähää mitä supon kanssa (vaikka lapsi hetken päästä ulostaisi) ja näkeehän siitä vaipasta onko suppo ehtinyt ollenkaan sulaa.

Riippuen tilanteesta ollaankäytetty suppoa tai nestemmäistä. Pääasia, että lapsen olo helpottuu!!

en ymmärrä lainkaan tätä supon vastustamista. Enkä kyllä sitäkään mikä tutkimus yhtäkkiä väittää että suun kautta annettavat liukenee nopeammin? Minulla ollut aina nimenomaan omat migreenilääkkeet suppoja, koska ne vaikuttaa moninkerroin nopeammin kuin pillerit ja ihan käytössä kyllä näkee selvän eron. Itse käytän suppoja normaalisti, koska lapsi ei vielä pillereitä osaa niellä mutta nestemäistä on sitä varten että yöllä voi lähes nukkuvalle antaa helpommin ruiskulla sen kuin laittaa supon kaikkien vaatteiden ja vaippojen alle. Kun siis monesti hammassäryt huomaa vasta yöllä kunnolla.

Surullista että vanhemmilla on niin sairas mieli että lastenkin lääkitseminen ja hoito muuttuu pervoiksi ajatuksiksi ja lapsen pylly yököttäväksi. Kyllä meillä kuume mitataan pyllystä edelleen koska kainalosta en ole koskaan saanut lapselle 35,5 korkeampaa lukemaa.

[QUOTE="vieras";22020435]Mekään ei olla koskaan käytetty lapsilla suppoja, vaan juurikin tuota nestemäistä Panadolia. Samoin kuume meillä mitataan kainalosta. Vanhemmalle ehkä enemmän työtä ja vaivaa, mutta mukavampi lapselle niin.[/QUOTE]

Sama täällä.

On se kyllä ihme homma,että ei voida millään ymmärtää että lapsia on erilaisia. Toiset ottaa suun kautta ja toiset ei. Mikä siinä on vaikeaa käsittää? Itse annan tilanteen mukaan joko nestemäisenä tai suppona. En käsitä miksi kipeää lasta pitää kiusata tunkemalla lääkettä väkisin nenästä kiinni pitämällä suuhun. Musta se kuulostaa kauheammalta kuin että laittaa supon. MULLA on sellainen lapsi joka ei vastustele supon laittoa,mutta näin ei toki KAIKILLA muilla ole!

Tämä palsta on kyllä ihme paikka. Vanhempi, joka antaa mielummin supon helposti kuin mikstuuraa vastahakoiselle lapselle, on näköjään joku ihme pervo joka ehdottomasti vain haluaa laittaa jotain vauvan peppuun. Aina sitä oppii uutta.

Juu noinhan se täällä meneepi.
Sopii vain noiden harhaluuloisten miettiä et kenenköhän mieli se on pervo,ku tuollasta tulee ekana mieleen.

Itselleni kun se supon tai nestemäisen lääkkeen antaminen on vain lääkeen antamista lapselle.
Molempia käytetään,mieluummin nestemäistä tosin.
Esikoinen söi otti lääkkeet hienosti alusta asti,keskimmäinen ei nestemäisiä osannut ottaa.Eikä olisi auttanut sekään et pidetään nensätä kiinni.

[QUOTE="vieras";22020931]On se kyllä ihme homma,että ei voida millään ymmärtää että lapsia on erilaisia. Toiset ottaa suun kautta ja toiset ei. Mikä siinä on vaikeaa käsittää? Itse annan tilanteen mukaan joko nestemäisenä tai suppona. En käsitä miksi kipeää lasta pitää kiusata tunkemalla lääkettä väkisin nenästä kiinni pitämällä suuhun. Musta se kuulostaa kauheammalta kuin että laittaa supon. MULLA on sellainen lapsi joka ei vastustele supon laittoa,mutta näin ei toki KAIKILLA muilla ole![/QUOTE]

Ehkä nuo jotku ymmärtää sen sitten vanhana ku makaavat sängyssä ja känkkäröivät lääkkeen ottoa.

En ole antanut lapsille suppoja. Muistan kun itse olin pieni ja äiti tunki kuumeeseen suppoa persuksiin ja se ei tuntunut kivalta, en ala kyllä mitään tunkemaan lasteni takapuoliin. Nestemäisillä mennään. En todellakaan ymmärrä miksi joku haluaisi tunkea jotain lapsensa pyllyyn jos vaihtoehtona on antaa aine suun kautta...

Mullakin on epämukavia muistoja supoista. Ei se sattunu, mutta oli tosi epämiellyttävän tuntuista. En halua laittaa mitään vauvan takapuoleen.

Meillä esikoinen oksensi aina nestemäiset lääkkeet pois. Nykyään hänelle voi onneksi antaa lääkkeet tabletteina, kaikki paksut mikstuurat on tehneet hänellä pahaa.

Itse käytän pahaan migreeniin lääkityksenä suppoja ja nenäsumutetta. Suunkautta otettavissa, kun on huonompi teho. Siinä vaiheessa, kun elimistössä on paha kipu/särky se menee stressitilaan, jossa esim ruuansulatus lähes pysähtyy. Tämän vuoksi pahassa migreenissä tapletit yms ovat lähes tehottomia. Ainoastaan limakalvojen kautta imeytyvä aine vaikuttaa nopeiten tuossa tilanteessa.

Joten tuosta syystä suosin pahassa säryssä lapsillakin suppoja. Jos pystyn ennakoimaanja antamaan ja särkylääkkeen ajoissa, saatan antaa nestemmäisenä. Isompi yli 3v saa itse päättää miten lääkeen ottaa. Usein haluaa supon, koska lääke on pahan makuista.

Minä huono, huono ja paha äiti :(

Yhteistyössä