Ei suppoja vaan mieluummin nestemäistä särkylääkettä suuhun?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Mä en ole koskaan käyttäny suppoja vauvoille / lapsille. Olen käyttäny lasten särkylääkettä, Panadolia, jota saa mansikanmakuisena mikstuurana. siihen saa mukaan annostelijan, sellaisen muoviruiskun, jolla voi ruiskuttaa suoraan suuhun.

Kaikki niistä supoista hirveesti tuntuu puhuvan. Sit luin äskettäin yhden jutun, että suppoja ei nykyään suositella lapsille, koska imetyvyys ei ole niin hyvä suolesta, se ärsyttää suolta ja nykynäkemyksen mukaan mitään ei kannata työntää peppuun, ei edes kuumemittaria. Lisäksi, jos tulee pian kakka, niin sitten jää vähän epäselväksi se, voiko antaa uudestaan suppoa, paljon sitä jo imeytyi jne.

Haluaisin vähän galluppia, käytättekö te suppoja, jos niin miksi niitä eikä nestemäistä?

Mekään ei olla koskaan käytetty lapsilla suppoja, vaan juurikin tuota nestemäistä Panadolia. Samoin kuume meillä mitataan kainalosta. Vanhemmalle ehkä enemmän työtä ja vaivaa, mutta mukavampi lapselle niin.

Ekalla lapsella käytin yhden supon 16 vuotta sitten, toisella en ole ikinä käyttänyt. Lapsen perään supon työntäminen ei ole tarpeellista kun on vaihtoehtojakin.
Myöskään en ole koskaan ymmärtänyt näitä kuumemittarilla vauvan peräsuolen kaivelua että saisi kakan tulemaan, jotenkin tuntuu järjettömältä ajatukselta.

Viimeksi muokattu:
Riippuu lapsesta, joillekin se nestemäinen lääke uppoaa hyvin mutta jotkut sylkevät sen niin sinnikkäästi ulos että suppo voi sittenkin olla helpompi ja varmempi vaihtoehto. Mitä tulee kuumeen mittaamiseen niin pikkuvauvoilla pepusta mittaaminen on se ehdottomasti luotettavin menetelmä jos on tarpeen tietää tarkka lukema. Isommilla lapsilla nyt ei välttämättä ole niin tarkkaa, näkee sen yleensä nenänpäästäkin onko lapsi kipeä vai ei.

meillä on käytetty kanssa ainoastaan suunkautta annettavia lääkkeitä. Ainut poikkeus on se jos ihan pienelle tuli mahatauti kuumeen kanssa, niin silloin on aika turha antaa suunkautta mitään, koska se tulee samantien pois.

Käytännön syistä olen käyttänyt suppoja. Sen vuoksi siis,että lapsella aina kuumeen yhteydessä myös oksennus tulee herkästi. Ihan hyvin on kuume supollakin laskenut,liekö sitten yksilöllistä miten vaikuttaa. Kyllä ensin aina kokeilen ottaisiko nestemäistä,mutta yleensä oksentaa sen heti pois.

Ekalla lapsella käytin yhden supon 16 vuotta sitten, toisella en ole ikinä käyttänyt. Lapsen perseeseen supon työntäminen ei ole tarpeellista kun on vaihtoehtojakin.
Myöskään en ole koskaan ymmärtänyt näitä kuumemittarilla vauvan peräsuolen kaivelua että saisi kakan tulemaan, jotenkin tuntuu järjettömältä ajatukselta.

Onko sun lapsella koskaan ollut kakka tulematta päiväkausia? Mun lapsella on, ja kyllä se on lapselle tuskaa. Siinä tekee kyllä kaikkensa ja kokeilee kaikki mahdolliset keinot auttaakseen.

Pikkivauvalla käytin suppoja, isommalla jo liuosta. Kuumeenmittaus vaihtui kainaloon jossain vaiheessa ja siihen loppu tarkanlukeman saanti,aika pitkälti käsi+lapsen olemus kertovat kuumeesta.

Vauvoilla myös kuumemittarin avulla kakattaminen on oikeasti erittäin pätevä ja hellävarainen konsti siinä vaiheessa kun masu on oikeasti tosi kovalla ja lapsi tuskainen ja kipeä. Ei sillä kuumemittarilla mitään kaivella vaan hiukan ärsytetään sitä peräaukkoa niin että ulostusrefleksi laukeaa.

[QUOTE="Kifa";22020447]Riippuu lapsesta, joillekin se nestemäinen lääke uppoaa hyvin mutta jotkut sylkevät sen niin sinnikkäästi ulos että suppo voi sittenkin olla helpompi ja varmempi vaihtoehto. Mitä tulee kuumeen mittaamiseen niin pikkuvauvoilla pepusta mittaaminen on se ehdottomasti luotettavin menetelmä jos on tarpeen tietää tarkka lukema. Isommilla lapsilla nyt ei välttämättä ole niin tarkkaa, näkee sen yleensä nenänpäästäkin onko lapsi kipeä vai ei.[/QUOTE]

Taysissa ainakin viime vuoden puolella ohjeistettiin jo vastasyntyneeltä mittaamaan kuume kainalosta. Näin meillä on aina tehtykin. En halua tunkea lapseni peräsuoleen yhtä'än mitään.

[QUOTE="vieras";22020470]Taysissa ainakin viime vuoden puolella ohjeistettiin jo vastasyntyneeltä mittaamaan kuume kainalosta. Näin meillä on aina tehtykin. En halua tunkea lapseni peräsuoleen yhtä'än mitään.[/QUOTE]

Jos mittaan kuumetta pyllystä,niin en kyllä mitenkään tunge sitä mittaria lapseni peräsuoleen. Tunkeminen kuulostaa jotenkin siltä,että sitä väkisin sinne laitetaan.

Ekalla lapsella käytin yhden supon 16 vuotta sitten, toisella en ole ikinä käyttänyt. Lapsen perseeseen supon työntäminen ei ole tarpeellista kun on vaihtoehtojakin.

Aivan pieni maininta vaan,että minun lapsellani ei ole persettä,vaan pylly.

mä käytän pelkästään nestemäistä, ja heti kun pystyy, niin tabletteja. aika pienikin nielee tabletit, kun sen pistää jauheeski ja sekoittaa vaikka hedelmäsoseesee. mulle tämän ohjeen antoi oulussa teho osaston lääkäri, joka suositteli suunkautta annettavaa kuume lääkettä heti vauvasta, koska se imeytyy nopeammin ja varmemmin ja annostus on helpompi säätää.
tuo että lapsi sylkee lääkkeen on ihan pöty puhetta. lapsi syliin nenästä kiinni ja ruiskulla lääke niin syvälle suuhun kuin mahdollista tämänkin on lääkärin ohje, ja mulle ei ole vielä tullut sellaista lasta vastaan, johon tää ei tehoaisi.
jos lapsi pyrkii sen oksentamaan, niin se lääke laitetaan vaikka mehutilkan kanssa sitten sekoitettuna, silloin ei yleensä sitä oksenna

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;22020512:
mä käytän pelkästään nestemäistä, ja heti kun pystyy, niin tabletteja. aika pienikin nielee tabletit, kun sen pistää jauheeski ja sekoittaa vaikka hedelmäsoseesee. mulle tämän ohjeen antoi oulussa teho osaston lääkäri, joka suositteli suunkautta annettavaa kuume lääkettä heti vauvasta, koska se imeytyy nopeammin ja varmemmin ja annostus on helpompi säätää.
tuo että lapsi sylkee lääkkeen on ihan pöty puhetta. lapsi syliin nenästä kiinni ja ruiskulla lääke niin syvälle suuhun kuin mahdollista tämänkin on lääkärin ohje, ja mulle ei ole vielä tullut sellaista lasta vastaan, johon tää ei tehoaisi.
jos lapsi pyrkii sen oksentamaan, niin se lääke laitetaan vaikka mehutilkan kanssa sitten sekoitettuna, silloin ei yleensä sitä oksenna

Sylkee se silti vaikka ottas nenästä ja tunkis. Ei ne tienneet lekurissakaan miten saada tolle annettua lääke suunkautta. Se sai ihan aina syljettyä.

En ole antanut lapsille suppoja. Muistan kun itse olin pieni ja äiti tunki kuumeeseen suppoa persuksiin ja se ei tuntunut kivalta, en ala kyllä mitään tunkemaan lasteni takapuoliin. Nestemäisillä mennään. En todellakaan ymmärrä miksi joku haluaisi tunkea jotain lapsensa pyllyyn jos vaihtoehtona on antaa aine suun kautta...

En ole antanut lapsille suppoja. Muistan kun itse olin pieni ja äiti tunki kuumeeseen suppoa persuksiin ja se ei tuntunut kivalta, en ala kyllä mitään tunkemaan lasteni takapuoliin. Nestemäisillä mennään. En todellakaan ymmärrä miksi joku haluaisi tunkea jotain lapsensa pyllyyn jos vaihtoehtona on antaa aine suun kautta...

Koska kaikki lapset ei suostu suun kautta lääkettä ottamaan. :headwall: Ei se ole mistään HALUAMISESTA kiinni vaan jos lapsi on sairas, pakko sitä on lääkitä.

Siis miten syvälle te sitä kuumemittaria oikein työnnätte, jos vauvan peräsuolesta kuumeen mittaatte? Eihän sitä tarvitse laittaa kuin ihan muutama milli. Siitä tuskin on lapselle mitään haittaa.

No ei tarvi tolleen tehdä, kun ostaa sitä nestemäistä Panadolia, joka maistuu mansikalle! Se on hyvän makuista. Siinä ei tarvi mitään murskata ja sekoitella. Kunhan vain imee suoraan pullosta sitä nestettä siihen annostelijaan ja pruittaa sen suuhun.

Vauvoilla se on tosi kätevää, kun pikkuhiljaa pruittaa. Vauvatki tykkää siitä mausta ja nielevät kaiken hyvin.

Se pakolla lääkkeen ruuttaaminen kurkkuun ja kiinnipitäminen aiheuttaa lapselle tukehtumisentunteen (työnnä itse ruisku kurkkuusi kun huudat hysteerisenä ja ruuttaa sinne 10 ml jotain tahmaista nestettä) ja on varmasti lapselle traumaattisempaa kuin supon sujauttaminen peppuun.

No ei tarvi tolleen tehdä, kun ostaa sitä nestemäistä Panadolia, joka maistuu mansikalle! Se on hyvän makuista. Siinä ei tarvi mitään murskata ja sekoitella. Kunhan vain imee suoraan pullosta sitä nestettä siihen annostelijaan ja pruittaa sen suuhun.

Vauvoilla se on tosi kätevää, kun pikkuhiljaa pruittaa. Vauvatki tykkää siitä mausta ja nielevät kaiken hyvin.

Ei siitäkään kaikki tykkää, ei todellakaan.

Se pakolla lääkkeen ruuttaaminen kurkkuun ja kiinnipitäminen aiheuttaa lapselle tukehtumisentunteen (työnnä itse ruisku kurkkuusi kun huudat hysteerisenä ja ruuttaa sinne 10 ml jotain tahmaista nestettä) ja on varmasti lapselle traumaattisempaa kuin supon sujauttaminen peppuun.

Meillä ei ole mitään pakkoa, eikä ongelmia tule, ku on hyvänmakuinen mixtuura kyseessä. Meidän 3 vee mankuu lisää sitä Panadolin mansikkamixtuuraa. Mulle ei tulis mieleenkään tunkee peppuun mitään suppoja. Niitä ei enää suositella.
Vauvallekki menee hyvin mixtuura.

Yhteistyössä