Miten uskallatte luottaa lapsianne isovanhempien hoitoon....

• Viestiketjun aloittaja taas on ollut lapsi hukassa
  • Ensimmäinen viesti
"kolme lasta"
[QUOTE="vieras";22016121]En uskallakaan, lasten oma perhepäivähoitaja on eri juttu, hän tekee lasten vahtimista työkseen vuosien kokemuksella ja omia lapsia ja lapsenlapsiakin on useita.[/QUOTE]

No eikös tässä joku talvi sitten ollut tapaus että lapsi oli perhepäivähoidossa karannut ja jokeen taisi jäljet sit johtaa ja sieltä lapsi löytyi....

Että ei se ammatti välttämättä katso. Anopille voin jättää lapset huoletta, vahtii niitä kun haukka, vaikka ikää yli 70, mut ei jaksa kovin montaa tuntia niiden perään katsoa. Omat vanhemmat asuvat vähän kaukana joten eivät useinkaan ole käytettävissä, mut kyllä nekin lasten kans pärjää hyvin, ikää muutama vuosi +-60.

Riippuu varmaan lapsista ja isovanhemmista. Meidän lapsia, poikaa varsinkaan en ihan kenen tahansa nuoremmankaan hoiviin uskoisi. Lapsi saattaa vaikuttaa varsin rauhalliselta pitkäänkin, kunnes yhtäkkiä "herää" ja silloin itsesuojeluvaisto on olematon. Esimerkiksi oma isäni ei hänen kanssaan pärjäisi (eikä toki häntä haluakaan hoitaa) vaikkei ikää ole vielä edes 60v. Toisaalta taas tuo muutaman vuoden vanhempi varamummo pärjää hyvin molempien lasten kanssa yhtäaikaa, aivan kuin entinen lastenhoitajamme jolla oli ikää 20v.

muks. tietenkään heidänkään kohdalla ei mitään voi vannoa, sen enempää kuin itseni tai miehenikään osalta. Joku kerta se onnettomuus tai katoaminen voi sattua vaikka oma vanhempi olisi vahtimassa.

Viimeksi muokattu:
"vieras"
[QUOTE="kolme lasta";22016304]No eikös tässä joku talvi sitten ollut tapaus että lapsi oli perhepäivähoidossa karannut ja jokeen taisi jäljet sit johtaa ja sieltä lapsi löytyi....

Että ei se ammatti välttämättä katso. Anopille voin jättää lapset huoletta, vahtii niitä kun haukka, vaikka ikää yli 70, mut ei jaksa kovin montaa tuntia niiden perään katsoa. Omat vanhemmat asuvat vähän kaukana joten eivät useinkaan ole käytettävissä, mut kyllä nekin lasten kans pärjää hyvin, ikää muutama vuosi +-60.[/QUOTE]

Ei ammattia katsokaan, tiedän, mutta juuri tälle hoitajalle olen lapseni uskaltanut jättää, toivottavasti on luottamuksen arvoinen. Olen kyllä tarkka lapsistani!

T
Omille vanhemmilleni jätän täysin huoletta, äitini 50v ja isäni kohta 60v (eronneet). Miehen vanhemmat ovat isäni ikäisiä, ja anoppi vetää viinikännit joka ikinen ilta, miehensä on muuten vaan höperöitymässä. Harmi vaan, että tällä hetkellä appivanhemmat ovat ainoat mahdolliset lapsemme hoitajat. Totutamme lasta juuri erään hyvin luotettavan ystäväpariskunnan taloon ja tapoihin, että voisimme heidänkin kanssaan poikaa jättää. Mielelläni en jätä anopin hoiviin, kun en voi olla varma, millaisessa kunnossa hän illalla on. Poika kuitenkin nukkuu aina koko hoitoajan, sillä lähdemme ulos vasta nukuttamisen jälkeen. Ja yöksi tullaan takaisin.

Olisikin oma äiti tai isä käytettävissä, ei tarvisi koko iltaa huolehtia... Nykyään ei tästä syystä juuri miehen kanssa kahdestaan käydäkään missään.

"rusko"
no meil on melko nuoret ja hyvinvoivat isovanhemmat, mutta olen nähnyt miten omin päin sisareni lapset esim mummolassa juoksevat ja miten omin päin myös mun miehen siskon lapset omassa mummolassaan veden äärellä juoksevat, että sinne ei kyllä mee mun lapset juoksemaan samaan malliin.

"mummo"
Meidän ensi kesän tärkein hankinta onkin kunnollinen aitaverkko jokitörmälle, pienten takia - eivät vielä kävele edes. Millainen olisi hyvä, laittakaapa vinkkiä, linkkiäkin. Joku nätti tietenkin, jossa ei voi kiikkua yli, mut ei piikkilakaan sentään.

"asdf"
Kyllä minä nuo lapseni jätän aika huoletta melkein kenen tahansa hoitoon :D Olen tyrkännyt vauvani ihan ventovieraillekin välillä esim. lentokentillä ja junissa kun on vaan ollut pakko saada joku juttu hoidettua. Puhumattakaan nyt isovanhemmista!

"vieras"
omiin vanhempiin (51v ja 56v) luotan täysin. miehen vanhemmille (73v ja 65v) en pitkiksi ajoiksi jättäisi hoitoon, ovat jo liikkeissään hitaita ja miehen äiti jo aika väsynyt.

No justiinsa aamulla oli ketju, jossa ihmeteltiin isovanhempia, jotka eivät hoida lapsenlapsiaan. :D Arvasinkin, että pian tulee ketju, jossa jankutetaan siitä ettei moisille seniileille vanhuksille voi edes lapsia luottaa. :xmas:

No, mutta siis omille vanhemmilleni uskallan hyvinkin luottaa lapset, luotan vanhempiini ihan täysin. Lapsilla on heidän lisäksensä yksi mummo, jonka hoitoon en lapsia kyllä uskaltaisi jättää.

bvq
Luotan äitiini TÄYSIN. Äitini kun on lasten kanssa niin ei päästä muksuja hetkeksikään silmistään, vaikka muksut jo 4v ja 5v. Minä välillä jopa sanon, että voi tuon 5v antaa jo itsekseen touhuta ja mennä pihalla, mutta äiti sanoi, että ei ota mitään riskejä kun lapset hänellä hoidossa.

"mari"
kyllä uskallan. Lapsen mummi on noin 40 vuotias ja hyvin pärjää. Onpa tuo neiti ollut myös mun mummon kanssa kahestaan, eipä hänkään kovin vanha ole. Tosin vain muutaman kerran...
No jo on nuori mummo. Olis kyllä järkky, jos ei ton ikäselle mummolle joku uskaltais lastaan jättää hoitoon. Monet saavat ton ikäsinä ja vanhempinakin omia lapsia............

Omille vanhemmille annan mielelläni lapsen hoitoon, on varmasti tarkemmin vahdittuna siellä kuin kotona. Anopille sitä vastoin en antaisi, enkä ole koskaan antanutkaan, koska hänellä ei ole mitään rajoja eikä mitään kielletä. Vahdin lasta anoppilassa koko ajan itse vaikka lapsi leikkisikin hänen kanssaan, juuri tästä syystä.

Mama the strange
Hohhoijaa... heh. Itse olin mummon luona päivähoidossa puoli-vuotiaasta alkaen ja vieläkin henki pihisee. Ennen vanhaan taisi olla pikemminkin poikkeus kuin sääntö, että isoäiti kaitsi lapsia kun vanhemmat olivat töissään ja toimissaan.

Jätän ihan huoletta lapseni mummon hoiviin. Ei tulis mieleenkään alkaa skitsoilemaan moisella asialla.

q
Kyllä mä uskallan ihan hyvin jättää niin omille vanhemmilleni kuin appivanhemmillekin, isälleni en yksinään voisi antaa,koska on hiukna selkävaivaa,eikä pysty kauheesti nosteleen tyttöä, mutta hätätapauksissa mun isäkin varmasti muutaman tunnin pärjäis yksinään tytön kanssa. mutta kyllä se meilläkin niin on,että kun tyttö on mummuilla hoidossa,niin ei ne silloin paljon muuta tee kun juokse perässä,eikä varmasti pääse hetkeksikään pois näkyvistä :)

"vieras"
Mun äiti on vähän kahtiajakoinen tässä asiassa, kun toisaalta ei jaksa näitä muksuja ees sitä paria tuntia kun ollaan kylässä - mutta sit on ehdottamassa että tulis tänne hoitamaan vaikka ei ole edes lyhyitä aikoja hoitanut. Esim jos pyydän että syöttää niin syöttää ehkä toisen lapsista ja toinen jää mulle kun ei se sitten viitsikään tai ole kivaa.

En siis luota että jaksaa ja on herpaantumaton huomiokyky. Kerran yksissä juhlissa annoin toisen lapsen äidille vahdittavaksi, sitten tuli joku naapuri siihen ja äidiltäni meni kaikki huomio tuohon naapuriin ja lapsi meinasi kieriä rinnettä alas - olisi kierinyt jos mieheni ei olisi ehtinyt väliin. Eli vähän ikäviä tilanteita jos lapsen jättää hänen vastuulleen niin ei sitten kuitenkaan hoida sitä vastuuta - miten sellaisen uskaltaisi jättää kaksin lapsen kanssa?

Eniten mua harmittaa se ettei edes silloin kun ovat täällä meillä tarjoudu hoitamaan lapsia edes pientä hetkeä niin etät voisin mennä päiväunille vaan mummo on se joka täällä nukkuu päikkärit. Ei sitten paljon kiinnosta pyytää heitä kylään kun lapsiperheessä on työtä ilman että tulee lisää ihmisiä passattavaksi.

"gigi"
Uskallan jättää kyllä hoitoon molempien äideille, mutta mun isälle rajoitetusti ja miehen isälle ei todellakaan ollenkaan! Miehen äiti vaan alkaa olla jo niin iäkäs ja vähän huonossa kunnossa, ettei pysy vilkkaan kaksivuotiaan perässä.

Mun isä on aika hajamielinen, puistoreissulle jne. uskaltaisin kyllä päästää ja muutamien tuntien vahtiminen ok, mutta en jotenkin luottaisi koko päivää ruokailuineen ja nukuttamisineen. Miehen isä taas on eron jälkeen elellyt jo parikymmentä vuotta yksin, on sen verran vieraantunut lapsista yleensä, että ehkä vasta 10+ vuotiaat uskaltaisi sinne laittaa.

Meillä vielä erittäin allerginen lapsi, jolla aina Epipen (adrenaliinikynä) ja tykötarpeet mukana, hoitajan pitää olla koko ajan hollilla terveydentilasta ja syömisistä. Kaikista ei tähän ole, vaikka pärjäisivätkin ihan hyvin terveen lapsen kanssa, tulee vaan sellainen tunne, että eivät ehkä osaisi toimia kriisitilanteessa (antaa lääkettä, hälyttää apua, tunnistaa allergisen kohtauksen). Joistakin tiedän, että menevät helposti ns. paniikkiin kun tulee tiukka paikka tai vastaavasti voisivat vähätellä oireita (isäni olisi tätä ryhmää), joten tarkkana pitää olla... Rajoittaa kyllä aika lailla meidän iltamenoja.

No todellakin uskallan jättää mun äitin tai isän hoitoon. Likka on ollut äitillä hoidossa jo alle vuoden ikääsenä ja silloon jo ovat olleet meren rannalla. Äitini nykyään asuu siellä rannan ääressä ja todellakin osaa vahtia likkaa. Samoin kuin mun isä.

Exän isä olisi myös pätevä vahti jos olisi terveydellisesti kunnossa. Exän äitin hoitoon en antaasi edes roskapussia.

No todellakin uskallan jättää mun äitin tai isän hoitoon. Likka on ollut äitillä hoidossa jo alle vuoden ikääsenä ja silloon jo ovat olleet meren rannalla. Äitini nykyään asuu siellä rannan ääressä ja todellakin osaa vahtia likkaa. Samoin kuin mun isä.

Exän isä olisi myös pätevä vahti jos olisi terveydellisesti kunnossa. Exän äitin hoitoon en antaasi edes roskapussia.
Auts:rolleyes:

tällain
[QUOTE="vieras";22016281]Itse en voi käsittää miten jotkut vanhemmat jättävät 3 v:n yksin pihalle leikkimään, sitten muut vanhemmat saavta seurailla piltin edesottamuksia...

En tiedä millainen 3 v. sinulla on, mutta tuntemani 3 v:t ovat uteliaita ja keksliäitä, eivät istu pihalla paikallaan...[/QUOTE]

Ei meidänkään 3 v istu paikallaan, eikä tarvi. Silti on pihalla saanut leikkiä ihan vapaasti muutaman kaverin kanssa ilman, että kokoajan kyttään vierellä. Juon kahvia kotona rauhassa ja välillä kurkkaan ikkunasta miten leikit sujuu ja that it's. Tietää pihan rajat ja piha on melko turvallinen, eikä isoa autotietä mene läheltä.

Yhteistyössä