Miltä kuulostaa tällainen suunnitelma?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Nyt asumme -71 valmistuneessa rivarissa. Vieläköhän 10 vuoden päästä ihmiset ovat kiinnostuneita ostamaan tämän jos remontit ajan tasalla? Aiemmin ajattelin, ettei koskaan saada hienoa omakotitaloa, mutta nyt olen tehnyt säästösuunnitelman. Jos 10 vuodessa maksamme tätä asuntoa pois 50000 euroa ja sitten on säästössä lisäksi n. 25000 euroa niin mehän voimme helposti ostaa 200000 euron talon vaikka nykyisen asunnon arvo laskisikin...sitä vaan mietin että onko ihan tyhmää ostaa uudehko ja isohko ( n. 150-160 neliötä) talo kun lapset ovat silloin jo 17 ja 13? Tarviiko tuossa vaiheessa "enää" tilaa noin paljoa?

En ostaisi missään tapauksessa oamkotitaloa, jos tulot ovat sitä luokkaa, että 2 aikuista pystyy maksamaan KYMMENESSÄ vuodessa 50 000,00 euroa lainaa takaisin... Se omakotitalonkin ylläpito nääs maksaa...

[QUOTE="nih";22013583]En ostaisi missään tapauksessa oamkotitaloa, jos tulot ovat sitä luokkaa, että 2 aikuista pystyy maksamaan KYMMENESSÄ vuodessa 50 000,00 euroa lainaa takaisin... Se omakotitalonkin ylläpito nääs maksaa...[/QUOTE]

Luuletko ettei rivitalossa asuminen maksa? Tällä hetkellä laina lyhenee vielä lyhyemmin, laina-aikana 22 vuotta. 5 vuoden päästä nostamme kuukausierää puolella.

Miksi haluaisitte yli sadan neliön talon siinä vaiheessa, kun jäätte pian kaksin? Minä en ole koskaan ymmärtänyt tuota:o Ennemmin kohtuullisen kokoinen, mutta upea asunto.

[QUOTE="piku";22013711]Miksi haluaisitte yli sadan neliön talon siinä vaiheessa, kun jäätte pian kaksin? Minä en ole koskaan ymmärtänyt tuota:o Ennemmin kohtuullisen kokoinen, mutta upea asunto.[/QUOTE]

Sitähän minä tässä mietinkin että onko siinä vaiheessa enää järkeä...toisaalta voishan sitä rakennuttaa mieleisensä pienen omakotitalon.

... että 10 vuoden päästä omakotitalo saattaa maksaa pikkaisen enemmän kuin 200.000 euroa? Nytkin on todella vaikeaa löytää omakotitaloa tuohon hintaan, ainakin pk-seudulla. Rakennamme itse juuri uutta ja kokonaishinta on n. 250.000 e 121 m2 puutalolle ilman tonttia. Rakennuskustannuksetkin kasvavat n. 5-10 % vuosivauhdilla.

[QUOTE="nih";22013769]Ei maksa läheskään yhtä paljon kuin omakotitalossa asuminen. Vaikka nostatte kk erää, kerroit itse pystyvänne lyhentämään lainaa 10 vuodessa 50 000,00 euroa.[/QUOTE]

Jep ja tuohon on laskettu se, että ensimmäiset 5 vuotta on lyhennetty lainaa hitaasti.
Meillä menee suht pienessä rivarissa 300-345 euroa kuussa vastikkeeseen sun muuhun, ei mikään pikku juttu.

Ja halvempikin ja pienempi uudehko omakotitalo kelpaa. Täällä uudet maksaa 160000 euroa ylös päin,

Kaksi ihmistä pystyis siis lyhentämään lainaa yhteensä noin 400e kk? Mahtaako tuommoisilla ehdoilla mikään pankki edes lainaa myöntää.. Ja tuloilla. Tuohan on ihan naurettava summa, anteeks nyt vaan.

Alkuperäinen kirjoittaja kaikkea sitä kuulee;22014754:
Kaksi ihmistä pystyis siis lyhentämään lainaa yhteensä noin 400e kk? Mahtaako tuommoisilla ehdoilla mikään pankki edes lainaa myöntää.. Ja tuloilla. Tuohan on ihan naurettava summa, anteeks nyt vaan.

Pankki on kyllä myöntänyt tämän nykyisen lainan jo useampi vuosi sitten. Ihan normitilanne. Lainaa 94000 euroa 25 vuoden laina-ajalla. Suunnitelman mukaan laina-aikaa lyhennetään ja kuukausierää nostetaan reilusti 5 vuoden päästä. Ei sen kummempaa. Nyt laina lyhenee n. 3000 euroa vuodessa.

Yhteistyössä