Mitä ajattelette meidän lainatilanteesta? Olemmeko holtittomia rahan käyttäjiä mielestänne?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Asuntolainaa 86000, joustoluotto 11000 euroa, opintolainat 3000 euroa. Osamaksut 360 euroa.
Netto 2400 euroa, 4 henkilöä perheessä.
Tuli mieleeni herra majurin aloituksesta...

Ette varmaan holtittomia, mutta itse en tajua noita joustoluottoja, mihin raha on mennyt? Meillä on vaan asuntolainaa, ei muuta. Autolainanen ehkä vielä ymmärrän, mutta muu on turhaa...(siis opintolainoja jotkut joutuu ottamaan, mutta muut ns. kulutuslainat)

Ette. Paisi, jos tulonne eivät vain tilapäisesti ole noin todella huonot. Itselläkin on lainaa 20 000 euroa (opintolaina+joustoluotto), mutta tienaan yksin nettona 2800 euroa/kk. Brutto on siis yli kolme tonnia ja tulevaisuudessa vielä enemmän, kun ura etenee. Tein velat opiskelijana + hoitovapaalla.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti yhdelle;22008707:
Ette. Paisi, jos tulonne eivät vain tilapäisesti ole noin todella huonot. Itselläkin on lainaa 20 000 euroa (opintolaina+joustoluotto), mutta tienaan yksin nettona 2800 euroa/kk. Brutto on siis yli kolme tonnia ja tulevaisuudessa vielä enemmän, kun ura etenee. Tein velat opiskelijana + hoitovapaalla.

No sullahan on velat hieman eri luokkaa kuin ap:llä.

Minä olen ehdottomasti holtiton rahankäyttäjä, jos tätä palstaa on uskominen, sillä asuntolainaa on n. 115000, keittiölainaa n. 600, visaluottoa n.800 ja osamaksulainaa alta 100 euroa.

Tulot on nettona kuussa n. 1700 euroa.

Ette varmaan holtittomia, mutta itse en tajua noita joustoluottoja, mihin raha on mennyt? Meillä on vaan asuntolainaa, ei muuta. Autolainanen ehkä vielä ymmärrän, mutta muu on turhaa...(siis opintolainoja jotkut joutuu ottamaan, mutta muut ns. kulutuslainat)

Joustoluotto = autolaina. Joustoluotossa on 1500 euroa autolainaa ja loput remonttilainaa.

Korkomenot on n. 180 euroa. Asuntolainaan 410 euroa ( korot n.160 euroa ) joustoluotto 220 euroa, opintolainat 100 euroa.

Olemmeko edelleen holtittomia, vaikka säästämme joka kuukausi useamman satasen?

[QUOTE="mä";22008666]Jos saa ihan rehellisesti vastata niin olette. Joustoluottoa aivan järkyttävä määrä! Onko tuo osamaksusumma siis kuukausierä vai kokonaismäärä?[/QUOTE]

Kokonaismäärä!

Joustoluotto = autolaina. Joustoluotossa on 1500 euroa autolainaa ja loput remonttilainaa.

Korkomenot on n. 180 euroa. Asuntolainaan 410 euroa ( korot n.160 euroa ) joustoluotto 220 euroa, opintolainat 100 euroa.

Eikö kannattais lyhentää lainoja enemmän ja säästää vähemmän? vaikka säästöön 100e/kk ja loput lyhennyksiin

Mä en voi ymmärtää, miksi joku ottaa osamaksuja ja säästää? Jotenkin se on itsensa kusettamista. Miksi sinun on edes tarvinnut ottaa osamaksua, jos säästöjä/säästät. Yleensä niistä tulee jotain kuluja, vaikka olisivat korottomia. Lisäksi se maksamisen vaiva.

Muakin ihmetyttää se mihin te ne useamman satasen kuussa säästätte?
Lyhennättekö niillä velkoja?

Muutaman kuukauden nettotulot on hyvä olla säästössä mutta on toi aika järjetöntä maksaa asuntolainasta ja joustoloutosta korkoja jos kerran voi säästääkin?

Jos säästöt menee lainanlyhennyksiin niin sit ok, mutta jos vain makeaan elämään niin en oikein ymmärrä.

Mitä perheellenne tapahtuisi jos se jonka tuloilla nyt elätte joutuisi työttömäksi?

no kyllä..ja ollaan varmaan mekin.. asuntolainaa on 165t yhtä toista luottoo 6t ja masteri,mutta sitei enää käytetä,maksan sen vaan loppuun ei paljoo jäljellä enää.
kulut kuukaudessa lainoihin on 1350€ ja tulot 4850€

no kyllä..ja ollaan varmaan mekin.. asuntolainaa on 165t yhtä toista luottoo 6t ja masteri,mutta sitei enää käytetä,maksan sen vaan loppuun ei paljoo jäljellä enää.
kulut kuukaudessa lainoihin on 1350€ ja tulot 4850€

Niin no tossa tapauksessa tilanne vähän eri sikäli että tulot on 2x sen mikä AP:n tapauksessa. Tosta selviää jos kaikki tulot ei ole yhden henkilön tuloja. Teillä jos toinen jää työttömäksi on joku mahdollisuus jäljelle jäävillä tuloilla silti saada lainat maksettua - AP:lla ei.

Hieman teillä on noita lainoja enemmän kuin meillä. (asuntolaina suunnilleen saman suuruinen mitä meillä on jäljellä lainaa, mutta meillä ei ole mitään muuta sen lisäksi) ja vähän pienemmät tulot teillä myös.

Mutta kai noin pärjää jos lapset pieniä ja eivät vielä harrasta. Meillä menee monta sataa kuukaudessa lasten harrastuksiin.

Perhekoko meillä sama kuin teillä

En tiedä kokonaistilannetta. onko teillä ehkä väliaikaisesti noin pienet tulot ja tulot kasvavat myöhemmin. meillä siis melko pienet tulot eikä tiedossa nousua.

Jos olisikin pelkkä asuntolainan ja opintolaina niin ymmärtäisin. Mutta en jaksa ymmärtää ton kokoista joustoluottoa, jos eletään vain yhden tulojen varassa. Niissä on korko melko kova ottaen huomioon nykyisen tilanteen.

Jos korot nousee niin tuosta lainasta tulee noilla lyhennyksilä ikiliikkuja.

Mutta ehkä AP menee sitten töihin eikä hoida lapsia enää kotona. Mikäli saa töitä...

Hieman teillä on noita lainoja enemmän kuin meillä. (asuntolaina suunnilleen saman suuruinen mitä meillä on jäljellä lainaa, mutta meillä ei ole mitään muuta sen lisäksi) ja vähän pienemmät tulot teillä myös.

Mutta kai noin pärjää jos lapset pieniä ja eivät vielä harrasta. Meillä menee monta sataa kuukaudessa lasten harrastuksiin.

Perhekoko meillä sama kuin teillä

En tiedä kokonaistilannetta. onko teillä ehkä väliaikaisesti noin pienet tulot ja tulot kasvavat myöhemmin. meillä siis melko pienet tulot eikä tiedossa nousua.

siis, olisin teinä erittäin varovaisia ja yrittäisin maksaa pois noita luottoja (mitä on joustoluotto?)ja elää säästäväisesti tai mahdollisesti miettiä miten korottaa tuloja. en oikein tykkäisi elää tuossa tilanteessa että velkaa sinne ja tänne.

Miltäs tämä kuulostaa: Bruttotulot mulla noin 3000 euroa, miehellä vähän yli. Käteen siis kuussa nelisen tonnia. Mulla vakipaikka, miehellä 2 vuoden määräaikaisuus.

170 000 asuntolainaa, ei muita lainoja. Lainaa lyhennellään tonnilla kuussa. Talossa normaalit omakotitalon kulut, lisäksi peritty, velaton kesämökki, jossa aika paljon laiteltavaa. Miehellä osakkeita 20 000 edestä, mulla osuus sijoitusasunnosta, arvo noin 30 000, mutta noihin rahoihin emme kajoa kuin hädässä.

Mulla alkaa äitiysloma maaliskuussa. Toivomme, että meillä olisi varaa hoitaa lapsi kotona kaksi- tai kolmivuotiaaksi. Säästössä nyt noin 5 000 euroa. Autoa ei ole, ostetaan sitten kun on säästössä riittävästi rahaa ostaa velaton, ja jää vielä muutama tonni katastrofien varalta.

Miltäs tämä kuulostaa: Bruttotulot mulla noin 3000 euroa, miehellä vähän yli. Käteen siis kuussa nelisen tonnia. Mulla vakipaikka, miehellä 2 vuoden määräaikaisuus.

170 000 asuntolainaa, ei muita lainoja. Lainaa lyhennellään tonnilla kuussa. Talossa normaalit omakotitalon kulut, lisäksi peritty, velaton kesämökki, jossa aika paljon laiteltavaa. Miehellä osakkeita 20 000 edestä, mulla osuus sijoitusasunnosta, arvo noin 30 000, mutta noihin rahoihin emme kajoa kuin hädässä.

Mulla alkaa äitiysloma maaliskuussa. Toivomme, että meillä olisi varaa hoitaa lapsi kotona kaksi- tai kolmivuotiaaksi. Säästössä nyt noin 5 000 euroa. Autoa ei ole, ostetaan sitten kun on säästössä riittävästi rahaa ostaa velaton, ja jää vielä muutama tonni katastrofien varalta.

Tuossa kuulostaa siltä että toivotte että miehellä työt jatkuu. Vai oliko tarkoitus että mies jää lapsen kanssa kotiin ja sä palaat töihin? Minusta olisi aika tyhmää käyttää lyhennysvapaa asuntolainan alkuvaiheessa siihen että voit olla lapsen kanssa pitkään kotona, jos sitten tarvitsettekin sitä myöhemmin.

Oletko muuten ajatellut että jos teillä on asuntolainaa, niin käytännössä miehesi on ottanut siis pankkilainaa osakkeiden ostamiseen? Eli pelaa pörssissä velkarahalla?

Toi perintökesämökki vähän nostaa pisteitä, eli kuviosta on ulospääsy, mutta ei teilläkään kamalan vahvalla pohjalla toi taloustilanne ole. Riippuen tietysti siitä minkä hintainen oli se asunto jossa nyt asutte. 200keur vai 400 keur?

Yhteistyössä