Sanonnat, sananlaskut: mitä sananlaskuja et ole ymmärtänyt, vasta oivaltanut vai et vieläkään ymmärrä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja koio
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä en ikinä muista miten se sananlasku menee, mikä menee suunnilleen nin että "jos ei se mitään ota, niin ei se mitään annakaan"...ja vaikka muisteisin miten se menisi, niin en tajua mitä se tarkoittaa :D

Mä en ikinä muista miten se sananlasku menee, mikä menee suunnilleen nin että "jos ei se mitään ota, niin ei se mitään annakaan"...ja vaikka muisteisin miten se menisi, niin en tajua mitä se tarkoittaa :D

Mä ymmärrän ton niin, että aina kannattaa yrittää, jos ei ole mitään menetettävää. Esim. vaikka hakea työpaikkaa.

Itse en tajua tätä: Parempi pyy pivossa kuin kymmenen oksalla.

Parempi pyy pivossa kuin kymmenen oksalla.

Ymmärsin sen vasta aikuisena. Eli pyy on lintu. Pivo on tasku.

On parempi, että on edes vähän jotain asiaa oli se sitten ruokaa tai vaatetta tai jotain muuta, kuin että ei olisi yhtään ruokaa tai vaatetta.

On parempi, että on edes vähän jotain asiaa oli se sitten ruokaa tai vaatetta tai jotain muuta, kuin että ei olisi yhtään ruokaa tai vaatetta.

Eli vielä jatkoa, eli ei pitäis valittaa vähästä, vaan olla tyytyväinen,että on edes sitä vähästä ruokaa tai vaatetta tai rahaa tms.

"Varas vei minkä vei, mutta viemättähän jäi kuuhut ikkunaan."

Kuuhut? Tarkoittaako se ikkunan puitteita ja tarkoitetaanko sillä, että toiselta ei voi viedä ... mitä, toisen minuutta, toisen elämän perusasioita? Mutta jos tarkoitetaan konkreettista varkautta, eikö varas aina vie vaikka vain automurronkin yhteydessä myös perusturvallisuuden? Miten te ymmärrätte tämän?

Se merkkaa, että yksi _varma_ (on siis jo pivossa) saalis (asia, ruoka. raha, mikä vaan) on parempi kuin kymmenen _epävarmaa_ (ovat vasta oksalla, vain mahdollisuuksia)! :D

[QUOTE="vieras";22000412]vaan tietynlaista "taikauskoa", laskiaismäkeen mentäessä joskus ennen muinoin ajateltiin pitkän liukumisen tuovan hyvän pellavasadon, siitä siis toivotus pitkiä pellavia :)[/QUOTE]

No ni, selvis sitte tämäkin :flower:

[QUOTE="mie";22000931]Toinen on "Mikä laulaen tulee, se viheltäen menee", siis öh mitä? :D[/QUOTE]

Mä käsitän tän niin, että esim. rahan eteen pitää tehdä paljon töitä, mutta se on helppo tuhlata.

[QUOTE="mie";22000905]"Toimii kuin junan vessa", mä en vieläkään tiedä tarkoittaako se, että jokin toimii, vai jokin ei toimi :D[/QUOTE]

mä oon luullu että se tarkoitti ennen että joki asia toimii. Ennenhän oli ne mekaaniset vessat jotka kyl toimi aina. Nykyään saa sitten kävellä junan päästä päähän et löytäis vessan joka ei oo tukossa.

[QUOTE="mie";22000905]"Toimii kuin junan vessa", mä en vieläkään tiedä tarkoittaako se, että jokin toimii, vai jokin ei toimi :D[/QUOTE]

Ei oo mullekaan selvinny. Kun nehän on todella yksikertaisia toimintaperiaatteeltaan, eikä pitäisi voida mennä tukkoon, mutta silti hyvin usein on ovessa kyltti "epäkunnossa".

Toinen minkä merkitystä olen ihmetellyt on "heittää lapsi pesuveden mukana". Olen kyllä joskus kuullut selityksen, mutta en varmaan ymmärtänyt kun en sitä enää muista.

Tossa sananlaskussa olisi enemmän järkeä jos se olisi toisinpäin, "ei se mitään anna, mutta eipä otakaan"

No eihän tossa noinpäin oo mitään järkeä. Jos jatketaan tolla työnhakuesimerkissä, niin sun esimerkissä se ei mitään anna (eli et tuu saamaan työpaikkaa), MUTTA ei otakaan (eli ei hakeminen mitään maksakaan).

Kun taas oikeassa versiossa ei se mitään ota JOS ei annakaan, eli ei se mitään maksa vaikket pääsiskään, mutta kannattaa kuitenkin koska voit myös päästä.

Eli jos antaa niin antaa, mutta ei ota jos ei annakaan.

Ne vanhat vessat toimi niin yksinkertasella mekaniikalla että kun polkaset poljinta, luukku pöntön pohjassa aukee ja tuotos päättyy radalle. Eli se toimii niin yksinkertasen idioottivarmasti. Vastakohta ois varmaan toimii kun Nokian kännykkä kastuttuaan, eli ei mitään takuita.....

Aattelepa olevas metsästäjä. Kumpi on parempi, yksi lintu saaliina jo valmiiksi, vaiko kymmenen oksalla (ehkä osut, ehkä et, jos ammut ohi niin kaikki kymmenen lehahtaa lentoon etkä saa edes sitä yhtä).

Toi liittyy alkujaan sellaseen hölmöläistarinaan, missä hölmöläinen tiputtaa jo saamansa linnun kun ryntää parven perään, kun aattelee että kyllä kymmenen lintua on aina parempi kun yks ainoo.

Yhteistyössä