yösyöntien lopettamisesta ja omaan sänkyyn nukahtamisesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mimmi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mimmi"

Vieras
Nyt olen jotenkin umpikujassa tuon pojan (10 kk) yönukkumisten/kukkumisten kanssa. Hän herälee vieläkin vähintään 2 kertaa yössä syömään (tissiä). Lisäksi nukahtaa ja nukkuu suurimman osan yöstä mun vieressä. Olen nostanut hänet sitten monesti illalla omaan sänkyyn nukkumaan kun nukkuu sikeästi, mutta öisin jos herää, niin en ole jaksanut odotella sikeää unta, vaan hän on jäänyt sitten mun viereen.

Nyt olis kaksi asiaa, mitä haluaisin että hän oppisi, eli nukahtamaan omaan sänkyyn illalla (ja myös yöllä, jos herää) ja yösyöntien lopettaminen. En vain nyt tiedä missä järjestyksessä tekisin, sillä molemmat kyllä tulee olemaan varmasti itkuntäyteisiä asioita opeteltavaksi.

Siis kumpi ensin, omaan sänkyyn nukahtaminen vai yösyöntien lopettaminen?

Meillä oli ongelmanan tuossa vaiheessa ainoastaan tuo yösyönti. Mä varmaan aloittaisin siitä omaan sänkyyn nukahtamisesta. Sitten kun on siihen tottunut niin yösyönti pois.

Meillä siis kun tyttö rupesi tuossa 10kk iässä vaatimaan maitoa niin ei vaan annettu. Tyttö mesosi ja kiukkusi sängyssä ekana yönä 2h (olin itse koko ajan vieressä ja rauhoittelin mutta en nostanut sängystä ylös), tassuttelin vain ja puhuin rauhoittavasti. Tokana yönä mesosi, mutta itki huomattavasti vähemmän eli n. 1h ja kolmantena yönä sitten hyöri ja pyöri 1h mutta ei enää itkenyt. 4 yönä nukkui koko yön ensimmäistä kertaa ikinä.

Meillä siihen maitoon liittyi myös juuri tuo syliin ottaminen ja samalla lopetttiin myös se. Eli kun illalla pinnasänkyyn laitetaan pääsee sieltä vasta aamulla pois, ellei oikeasti ole joku hätä. Ja tyttö on ihan tyytyväinen tilanteeseen.

Pakko vastata, kun ei ole kovinkaan kauan, kun meillä "taisteltiin saman asian puolesta. Meillä neiti oli hieman vajaan 10kk ja hän söi yhä öisin pari kertaa ja nukkui suurimman osan yöstä vieressä. En yksinkertaisesti saanut aikaseksi siirtää aina syöntien välillä omaan sänkyynsä. Meilläkin neiti on tissin syöjä :)

Alotin yösyönnistä vierottamisen niin, että ensin harjoittelimme nukkumaan omassa sängyssä. Omassa sängyssä nukkumisen harjoittelun aloitin päiväunista. Neiti oli suurimmaksi osaksi nukkunut päiväunensa siihen asti vaunuissa. Kun oppi nukkumaan (noin viikossa) omassa sängyssään päikkärit, oli yöunille meno todella helppoa. Nykyään neiti tarvitsee vain laittaa omaan sänkyynsä ja nukahtaa sinne. (ikää on nyt 11kk) Kun neiti oli oppinut nukkumaan omassa sängyssään, jätin yösyötöt pois. Kaksi yötä kiukkusi tasasin väliajoin, jonka jälkeen on nukkunut TODELLA hyvin yöt. Ainoastaan vaatiin sen, että näkee pinnasängystää, että äiti nukkuu lähellä. Herään usein yöllä siihen, että neiti nostaa päätään ja katsoo minua ja jatkaa sitten rauhallisesti uniaan..

Kiitos vastauksista! Alan kääntyä sille kannalle, että siitä omaan sänkyyn nukahtamisesta aloitetaan. Meillä on vain vähän hankala, kun pinnasänky on paljon alempana kuin parisänky (jenkkisänky), että poika ei näe mua sieltä edes jos heräisi yöllä. Mutta ollaankin suunniteltu että siirretään pinnasänky toiseen huoneeseen ja siirryn itsekin väliaikaisesti nukkumaan sinne matalempaan sänkyyn. Laitettaisiin sänkyt sitten vierekkäin, että tosiaan voi sitten tarkistaa yöllä jos herää että olen siinä vieressä.

Meillä oli sama tilanne samanikäisen pojan kanssa. Me ratkaistiin asia niin, että muutin olohuoneeseen ja mies hoiti vierotuksen niin, että kun heräsi tissille lasta rauhoiteltiin paijaamalla. Jos hätääntyi, mies otti syliin mutta laski omaan sänkyyn juuri ennen nukahtamista. Huusi ekana yönä pari tuntia, toisena yönä puolisen tuntia ja kolmantena yönä nukkui kuin enkeli. Samalla kertaa siis siirtyi nukkumaan omaan sänkyyn ja lopetettiin yösyötöt. Eipä kun kyllä se poika taisi nukahtaa vielä tissille, se lopetettiin sitten vikana kun yösyötöt loppui ja poika nukkui jo omassa sängyssä yöt.

Mitä mieltä ootte siitä, kun neuvolassa käskettiin opettamaan mahdollisimman pian 4kk ikänen omaan sänkyyn nukkumaan ja yösyönnit pois:confused: Näin ei kyllä olla vielä tehty..

No mun täytyy kyllä sanoa, että silloin 10kk iässä kun lopetettiin yösyötöt, mietin itsekseni MIKSI, OI MIKSI emme tehneet tätä jo aiemmin. Lapsi nukkuu paremmin, äiti saa vihdoin nukuttua. En tiedä onko 4kk oikea ikä, tuntuu varhaiselta mutta kyllä siinä 6-8 kk iässä ainakin nyt kuopuksen kanssa aion vierottaa.

Mitä mieltä ootte siitä, kun neuvolassa käskettiin opettamaan mahdollisimman pian 4kk ikänen omaan sänkyyn nukkumaan ja yösyönnit pois:confused: Näin ei kyllä olla vielä tehty..

No enpä oo tuollaista vielä kuullu, ei sillä, meillä on nukuttu alusta asti omassa sängyssä ja näemmä alkaa nuo yösyötötkin jäämää pikkuhiljaa, mut siitä on yllättyny kuinka moni kehottaa siirtämään pinnasängyn pois meidän makkarista!TODELLA moni on kyselly et vieläkö se nukkuu teidä huoneessa ,siirrä jo pois niin saatte kumpikin nukuttua..tiiä sitten pitääkö paikkaansa, mut en mä ainakaan uskalla siirtää tota toiseen huoneeseen ennenku nuo yösyötöt on jääny pois..Meillä kun ei huudeta yöllä vaan ähistää, joten en mä heräis jos tuo puhisis toisessa huoneessa...TAi näin mä ainakin luulen..

Yhteistyössä