mieheni juo yhden kaljan lähes joka ilta, mielipiteitä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Oluen päivittäinen kulutus, noin neljä juomaa (40g) miehillä ja kaksi (20g) naisilla vähentää ennenaikaisia kuolemantapauksia jopa 18 prosentilla verrattuna ihmisiin, jotka eivät käytä alkoholia lainkaan tai jotka käyttävät sitä runsaasti.
Oluen kohtuullinen kulutus vähentää sydän- ja verisuonitautien riskiä, ja se saattaa myös ehkäistä muita sairauksia, kuten esimerkiksi sokeritautia, osteoporoosia ja dementiaa. Sydäntautien osalta kohtuullinen kulutus näyttää suojaavan sairauksilta ja runsas kulutus altistavan niille.
Pienellä tai kohtuullisella oluen käytöllä on positiivisia vaikutuksia luustoon. Se vahvistaa luustoa ja alentaa osteoporoosin riskiä.
Kohtuullinen oluen juominen ei lihota.

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto

Näin juuri. Ihan samanlaisen tutkimuksen luin terveyden ja hyvinvoinnin lehdestä. JA ei ollut panimoliiton tekstejä joten ei voi siinä kohtaa ees miettiä "että omaa alaa kaunistellaan".

Suomessa tää kännikultuuri vaan on niin valta-asemassa. Kohtuu on käsite jota ei vaan haluta ymmärtää ja niin kuin täälläkin se leimataan mieluummin "alkavaksi alkoholismiksi". Ja mä tarkoitan kohtuudella sitä että ottaa liki päivittäin/päivittäin se 1-2 annosta. Onhan ihmisiä jotka ei alkoholia halua nauttia ja sehän on hyvä juttu koska ei se elämisen kannalta tärkeä aine ole. Mutta niiden on turha jeesustella jotka vetävät pään täyteen harvase viikonloppu. Heillä se ongelma ennemmin on kuin heillä jotka nauttivat yhden päivittäin.

En iniseisi yhdestä kaljasta ollenkaan. Sitä paitsi onko parempi olla hermo kireällä vai mukavasti rentoutuneena? Jos se rentous vaatii sen yhden kaljan, eikä määrä nouse, niin mikäpä siinä.

Monessa tuoremehussakin on enemmän kaloreita kuin oluessa, joten lihomisargumentti on ihan aiheeton. Joku vertasi iltaolutta jokailtaiseen suklaapatukkaan - no ei se ihan ole sama asia: 40 g suklaapatukassa on yli 200 kaloria, kun taas pullollisessa keskiolutta on n. 140 kaloria.

Oluessa on monia terveellisiä hivenaineita ja yhden oluen sisältämä alkoholimäärä niin vähäinen, että tuskin vie ketään humalaan :). Olut on paljon terveellisempää kuin vaikkapa karkki, etenkin noin vähäisissä määrin nautittuna.

[QUOTE="heh";21977621]Lasi punaviiniä ja pullo olutta on aivan täysin eri asia! Alkoholia sisältää molemmat juu, mutta sisällöt... Olutta joka päivä lipittämällä vaikutukset on jotakuinkin verrattavissa jokapäiväiseen karkinmässytykseen.[/QUOTE]

Siis miten niin eri asia? Mun empiirisen tutkimuksen mukaan olut ei ainakaan lihottavampaa ole.

[QUOTE="tia";21976327]No kymmenen vuoden päästä voi olla aikamoinen maha...[/QUOTE]

onpa tyhmiä luuloja täällä! luuletteko ettei maha kasva muusta kuin kaljasta?? haha! lihomisessahan on kyse kaloreiden määrästä, ei yksi kalja lihota jos muuten osaa syödä oikein!! minusta yksi kalja/ilta on ok jos ei lisäksi tyyliin kerran viikossa vielä ryyppää kunnolla.

Eihän tuo pahalta kuulosta sinänsä mutta itse ajattelisin lähinnä et eikö ole mitään muuta tapaa "rentoutua" kuin se kalja. Ainahan niitä selityksiä löytyy miksi täytyy ottaa se kalja. Helposti vaan käy niin että pikkuhiljaa huomaamatta se yksi kalja ei enää riitä siihen rentoutumiseen vaan pitääkin ottaa jo kaksi kaljaa jne.... Onhan se jo tietynlaista riippuvuutta jos sitä kaljaa ei voi olla ottamatta vaan on pakonomainen tarve juoda se yksi kalja joka ilta mut kaikki eivät vaan tätä tältä kantilta ajattele. Juu myönnettäköön että olen varmaan se tiukkapipo.

onpa tyhmiä luuloja täällä! luuletteko ettei maha kasva muusta kuin kaljasta?? haha! lihomisessahan on kyse kaloreiden määrästä, ei yksi kalja lihota jos muuten osaa syödä oikein!! minusta yksi kalja/ilta on ok jos ei lisäksi tyyliin kerran viikossa vielä ryyppää kunnolla.

Näin on. Kokemukseni perusteella 2-3 olutta illassa pikemminkin laihduttaa kuin lihottaa. En mä ainakaan jaksa kaljantäydellä mahalla mitään syödä :) Ja nesteet poistuu tehokkaasti...

[QUOTE="vieras";21978445]Jälleen kerran Pekka Puskaa vapaasti lainaten: yhdessä lasisllisessa kotimaista mustaherukkamehua on triljoona kertaa enemmän flavonoideja kuin punaviinissä. Eli koko hömpötys punaviinin terveellisemmyydestä perustuu niin pieniin määrin, ettei sillä ole kokonaisuuden kannalta mitään merkitystä.[/QUOTE]

No eikö tässä nyt verrattu olutta ja punkkua?

Joo kyllä varmaan tuorepuristettu vehnänoras on triljoona kertaa terveellisempää kuin olut tai punkku tai vaikka katajanmarjamehu.
Vaan kun se nyt ei ollut pointti kun vertailtiin alkoholipitoisia juomia.

"ettei sillä ole kokonaisuuden kannalta mitään merkitystä" - kymmenittäin on jo tutkimuksia siitä, että punkku on terveellistä. En tiedä mihin kokonaisuuteen viittaat, mutta melkoset meriitit saat lyödä tiskiin jotta voit tuollaiselle määrälle tutkittua tietoa viitata kintaalla.

[QUOTE="vieras";21980762]Eihän tuo pahalta kuulosta sinänsä mutta itse ajattelisin lähinnä et eikö ole mitään muuta tapaa "rentoutua" kuin se kalja. Ainahan niitä selityksiä löytyy miksi täytyy ottaa se kalja. Helposti vaan käy niin että pikkuhiljaa huomaamatta se yksi kalja ei enää riitä siihen rentoutumiseen vaan pitääkin ottaa jo kaksi kaljaa jne.... Onhan se jo tietynlaista riippuvuutta jos sitä kaljaa ei voi olla ottamatta vaan on pakonomainen tarve juoda se yksi kalja joka ilta mut kaikki eivät vaan tätä tältä kantilta ajattele. Juu myönnettäköön että olen varmaan se tiukkapipo.[/QUOTE]

Samaa mieltä. Meillä mies joi alkuun silloin tällöin yhden oluen illassa. Pikkuhiljaa se meni siihen, että yksi pullo per ilta. Sitten vaihtui 1/2 litran tölkkiin per ilta ja nyt menee niitäkin jo kaksi tai usein kolmekin. Se vaan on riippuvuutta aiheuttava juoma, joten ymmärrän huolen. Minua tympii kattoa järkevää, työssäkäyvää miestä, joka ei voi olla päivääkään ilman "paria". Valitettavasti näen työssäni niitä jotka ovat riippuvuudessaan jo pidemmällä ja pikkuhiljaa se monella lähtee.

No just jos itestä tuliski sillai alkkis niin ei tarvi olettaa et toisesta tulee juomalla 1kaljan illassa.
Eikö se ole hyvä et tulee rento olo ja ei tarvii mitään lääkkeitä masennukseen ku saa sen rentouden yhdestä kaljasta tai alkoholi annoksesta?

En kyllä olisi pelkästään yhdestä kaljasta kovin huolissaan, varsinkin jos välissä on päiviä jolloin ei ota. Itse tykkään kovasti limpparista ja suklaasta, nyt pitääkin vähentää että saa kropan kuosiin. Mutta onko se oikeasti iso ongelma jos päivän päätteeksi haluaa hörpätä lasin limua? Yksi kalja ei mene päähän, joten tosiaankaan kyse ei ole mistään ryyppäämisestä. Tietysti se yksikin kalja voi olla liikaa, jos se mies on sitten tuhannen kärttyinen jos joutuu olemaan ilman, vittuilee asiasta jne, mutta aloitusviestistä ei tällaista kuvaa saanut. Kalja on aika halpaakin, että hinnankaan ei pitäisi häiritä jos ei nyt opiskelijabudjetilla eletä. Itsekään en siitä hajusta nauti, mutta jos se on ongelma niin tosiaan joku pastilli kehiin vaan.

Mielestäni tuo on asia, mistä tulisi sopia yhdessä. Mikä asiassa tarkalleen ottaen ärsyttää?

Sinänsä annos alkoholia päivässä ei ole paljoa. MUTTA...
- Meillä on kotona pieniä lapsia, ja meidän mielestämme lapset ja alkoholi eivät ole hyvä yhdistelmä. Meidän taloudessamme tuo ei siis kävisi päinsä.
- Osaako mies rentoutua myös ilman alkoholia? Jos ei, edessä on ongelma.

En itse näkisi yhtä olutta päivässä ongelmana (jos meillä ei siis olisi niitä pieniä lapsia), mutta sellainen tulisi hyvin äkkiä eteen, jos käyttö vielä lisääntyisi tuosta.

Mielestäni tuo on asia, mistä tulisi sopia yhdessä. Mikä asiassa tarkalleen ottaen ärsyttää?

- Meillä on kotona pieniä lapsia, ja meidän mielestämme lapset ja alkoholi eivät ole hyvä yhdistelmä. Meidän taloudessamme tuo ei siis kävisi päinsä.

En itse näkisi yhtä olutta päivässä ongelmana (jos meillä ei siis olisi niitä pieniä lapsia), mutta sellainen tulisi hyvin äkkiä eteen, jos käyttö vielä lisääntyisi tuosta.

Siis miten niin lapset ja alkoholi, huom. yksi tai kaksi annosta, ei ole hyva yhdistelma. Kuinka niin? Taalla meillapain kun lahes kaikki juovat sen paiva-annoksensa viinia...

Mitä jos ap ehdotat miehellesi, että juo pullon alkoholitonta olutta? Mikä olisi suhtautuminen siihen? Itse en kyllä koe, että yksi pullo illalla on paha asia. Juon minäkin aika usein pienen punkkulasillisen iltaisin.
Jos toisaalta käy niin, kuin joku tuossa kirjoitti, että pitää olla kotona avaamassa se pullo tiettyyn aikaan, niin sitten kuulostaa jo riippuvuudelta. Tai jos ei voi koskaan joustaa sen yhden pullon juomisen suhteen.

eikö lapsillekkin ole terveellistä nähdä, etä sitä alkoa voi käyttää myös kohtuudella? musta olis paljon huonompi vaihtoehto, että lasten edessä hyssytellään absolutistina ja heti kun lapset on poissa silmistä niin vedetäänkin sitten tukka solmuun.

Yhteistyössä