Mun mielestä on jotenkin hölmösti ja väärin että vanhempi ei kehtaa/viitsi/halua auttaa lasta kasvamaan..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

...

Vieras
Ja tässä mä viittaan nyt näihin esim. 2-3vuotiaisiin jotka syövät vielä tuttia, tuttipulloa, juovat nokkamukista nukkuvat pinnasängyissä. Saavat unimaidon vielä sänkyyn illalla. Parhaimmissa tapauksissa yölläkin pullollisen maitoa.

Mä valitettavasti tiedän tälläisen tapauksen. Parikin.

Ja musta on huvittavaa että heitä pienemmät lapset ovat jo jättäneet nämä asiat ja sitten tulee nää isommat jotka näyttävät niin hassuilta tutit suussaan ja vaipat pöksyissään kun vanhemmat eivät oo kehdanneet tehdä asioille mitään.

herää kysymys.. Kouluun tuttipullo repussa?
Kuinka hampaat?
Miksi?
Saamattomuus?

Niin, olen kyllä samaa mieltä, että lapsella on sekä halu että oikeus kasvaa ja oppia pois tietyistä vauva-ajan asioista. Se ei tarkoita sitä, että vanhemmat jotenkin hylkäisivät tai olisivat julmia, vaan nimenomaan sitä, kuten kirjoititkin, että autetaan kasvamaan. minua myös säälittää tällaiset lapset, sillä lapsi iloitsee uuden oppimisesta.

Ja tässä mä viittaan nyt näihin esim. 2-3vuotiaisiin jotka syövät vielä tuttia, tuttipulloa, juovat nokkamukista nukkuvat pinnasängyissä. Saavat unimaidon vielä sänkyyn illalla. Parhaimmissa tapauksissa yölläkin pullollisen maitoa.

Mä valitettavasti tiedän tälläisen tapauksen. Parikin.

Ja musta on huvittavaa että heitä pienemmät lapset ovat jo jättäneet nämä asiat ja sitten tulee nää isommat jotka näyttävät niin hassuilta tutit suussaan ja vaipat pöksyissään kun vanhemmat eivät oo kehdanneet tehdä asioille mitään.

herää kysymys.. Kouluun tuttipullo repussa?
Kuinka hampaat?
Miksi?
Saamattomuus?

Minä olin tuollainen tapaus. :) Syy ei ollut äitini saamattomuus, yms. vaan puhtaasti maalaisjärjellä toteutettu lapsentahtoinen kasvatus, vaikka sitä termiä ei silloin 70-luvulla käytetty. Menin myös 5-vuotiaana kerhoon tuttipullon kanssa, mutta kouluun en enää mennyt. ;) Ja voin kertoa, että hampaat ovat minulla vielä tänäkin päivänä ilman reikiä, eikä edes hammaskiveä pahemmin kerry. Älyyn kasvatustyyli ei myöskään ole mitä ilmeisemmin vaikuttanut, sillä olen akateemisesti koulutettu (lakimies).

Omat lapseni kasvatan samalla rennolla tyylillä mitä äitini kasvatti minut ja sisarrukseni. EN tosiaankaan ymmärrä miksi nykyään on niin kauhea kiire opettaa ja "kouluttaa" lapsia. Antakaa lasten olla lapsia, kyllä ne vähemmälläkin koulutuksella fiksuiksi aikuisiksi kasvavat!

[QUOTE="minä";21977540]Minä olin tuollainen tapaus. :) Syy ei ollut äitini saamattomuus, yms. vaan puhtaasti maalaisjärjellä toteutettu lapsentahtoinen kasvatus, vaikka sitä termiä ei silloin 70-luvulla käytetty. Menin myös 5-vuotiaana kerhoon tuttipullon kanssa, mutta kouluun en enää mennyt. ;) Ja voin kertoa, että hampaat ovat minulla vielä tänäkin päivänä ilman reikiä, eikä edes hammaskiveä pahemmin kerry. Älyyn kasvatustyyli ei myöskään ole mitä ilmeisemmin vaikuttanut, sillä olen akateemisesti koulutettu (lakimies).

Omat lapseni kasvatan samalla rennolla tyylillä mitä äitini kasvatti minut ja sisarrukseni. EN tosiaankaan ymmärrä miksi nykyään on niin kauhea kiire opettaa ja "kouluttaa" lapsia. Antakaa lasten olla lapsia, kyllä ne vähemmälläkin koulutuksella fiksuiksi aikuisiksi kasvavat![/QUOTE]

Edelleen: lapsella on oikeus siihen, että vanhempi auttaa häntä kasvamaan. Ei se ole kouluttamista tai tehoajattelua, vaan nimenomaan lapsentahtista kasvatusta. Lapsella on tietyt herkkyyskaudet oppia tiettyjä asioita. Eri asia on, jos vanhempi omaa kunnianhimoaan opettaa lasta lukemaan tai laskemaan tai muuta sellaista, joka ei juuri sillä hetkellä ole hänen kehityskautensa tasoista.

Ihmettelen myös sitä, miten jotkut lapset niin kovasti hakevat turvaa esim. tutista tai tuttipullosta. Miun lapseni etsivät turvaa minusta.

minä en lähtisi ollenkaan tuolle linjalle, että lapsi täytyy opettaa tekemään jotain tiettyyn ikään mennessä. Hirveää syyllistämistä ja juuri tuollaiset kirjoitukset lisäävät epävarmojen vanhempien epävarmuutta. annetaan kaikille oikeus tehdä asiat parhaaksi katsomallaan tavalla.

Mä olen lapsentahtisen kasvatuksen kannalla (yllätys...) Meillä lapsi oppi käymään potalla ja pois vaipoista 1,5-vuotiaana, mutta nukkumaan meno ilman aikuista onnistui vasta 7-vuotiaana. Ja tämä ihan sen takia, etten halunnut itkettää lasta. Enkä myöskään kokenut ahdistavaksi istua lapsen sängyn vieressä hänen odotellessa unta.

[QUOTE="myö";21977566]Edelleen: lapsella on oikeus siihen, että vanhempi auttaa häntä kasvamaan. Ei se ole kouluttamista tai tehoajattelua, vaan nimenomaan lapsentahtista kasvatusta. Lapsella on tietyt herkkyyskaudet oppia tiettyjä asioita. Eri asia on, jos vanhempi omaa kunnianhimoaan opettaa lasta lukemaan tai laskemaan tai muuta sellaista, joka ei juuri sillä hetkellä ole hänen kehityskautensa tasoista.

Ihmettelen myös sitä, miten jotkut lapset niin kovasti hakevat turvaa esim. tutista tai tuttipullosta. Miun lapseni etsivät turvaa minusta.[/QUOTE]

Minun mielestäni sinun ajattelutapasi on juuri sitä kouluttamista. Meillä lapset ovat saaneet esim. juoda tuttipullosta niin kauan kun ovat halunneet. Mitään ongelmaa ei ole ollut oppimisen suhteen, kun rinnalla on tarjottu aina muitakin vaihtoehtoja.

Tuo sinun viimeinen lauseesi kertoo aika paljon sinusta ja en voi siihen mitään muuta todeta, että olen 100 % varma, että minun lapsillani on vähintään yhtä vahva turvallisuuden tunne minun seurassani mitä sinun lapsillasi on sinun seurassa. Yrittäisit sinäkin kasvaa ja nähdä hieman metsää puilta...

[QUOTE="myö";21977533]Niin, olen kyllä samaa mieltä, että lapsella on sekä halu että oikeus kasvaa ja oppia pois tietyistä vauva-ajan asioista. Se ei tarkoita sitä, että vanhemmat jotenkin hylkäisivät tai olisivat julmia, vaan nimenomaan sitä, kuten kirjoititkin, että autetaan kasvamaan. minua myös säälittää tällaiset lapset, sillä lapsi iloitsee uuden oppimisesta.[/QUOTE]

Näinpä juuri. Lapsi tosiaan iloitsee ja nauttii uuden oppimisesta.
Mutta mitä se sitten vanhemmilta on etteivät luovu lapsen kanssa näistä asioista?
LAiskuutta? Vai mitä? Halua päässtä helpommalla,,, mutta onko se nyt sitäkään

[QUOTE="minä";21977540]Minä olin tuollainen tapaus. :) Syy ei ollut äitini saamattomuus, yms. vaan puhtaasti maalaisjärjellä toteutettu lapsentahtoinen kasvatus, vaikka sitä termiä ei silloin 70-luvulla käytetty.
[/QUOTE]

Lapsentahtinen kasvatus lieneen sitä, että annetaan lapsen KASVAA lapsen ikävuosien tasolle. Se että jarrutetaan uuden oppimista ei mielestäni ole lastentahtiin kasvattamista.

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;21977608:
Lapsentahtinen kasvatus lieneen sitä, että annetaan lapsen KASVAA lapsen ikävuosien tasolle. Se että jarrutetaan uuden oppimista ei mielestäni ole lastentahtiin kasvattamista.

ja kukas sen sitten kertoo, mikä on oikea ikä tehdä mitäkin asiaa. ja vielä pitäisi muistaa, että jokainen lapsi on yksilö. Mitä jos parin vuoden päästä todistetaan jollain tutkimuksella, että maitopullon käyttö lisääkin älykkyyttä..? tällä kommentilla haen sitä, että kasvatuskeskusteluissa mennään niin mutu-tuntumalla, ettei kannata oikeasti pitää omaa näkemystään ainoana ja oikeana. myös jokainen vanhemmalla on päätösvalta, miten oman perheen sisällä toimitaan tietyissä asioissa, turha sitä toisten on kritisoida.

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;21977608:

Juuri näin. miun ei tarvitse vastata tälle "minälle", kun sie teit sen jo. Ja mie en todellakaan tarkoita sitä, että tiettyjä taitoja pitäisi oppia kaikkien samaan aikaan, vaan sitä, että vanhemman tulisi olla herkkänä silloin, kun lapsella on tietty herkkyskausi meneillään, ja antaa lapselle mahdollisuus oppia, jos on oppiakseen.

Esim. meidän lapset ovat oppineet päiväkuiviksi alle kaksivuotiaina ihan siten, että ovat saaneet olla kotona ilman vaippoja ja potta on nököttänyt olkkarissa. Varsinaista potatusta ei harrastettu.

[QUOTE="miuu";21977635]ja kukas sen sitten kertoo, mikä on oikea ikä tehdä mitäkin asiaa. ja vielä pitäisi muistaa, että jokainen lapsi on yksilö. Mitä jos parin vuoden päästä todistetaan jollain tutkimuksella, että maitopullon käyttö lisääkin älykkyyttä..? tällä kommentilla haen sitä, että kasvatuskeskusteluissa mennään niin mutu-tuntumalla, ettei kannata oikeasti pitää omaa näkemystään ainoana ja oikeana. myös jokainen vanhemmalla on päätösvalta, miten oman perheen sisällä toimitaan tietyissä asioissa, turha sitä toisten on kritisoida.[/QUOTE]

Olen täsmälleen samaa mieltä tämän kirjoittajan kanssa. Todella turhaa alkaa tällaisista "maku" -asioista toisen näkökantoja arvostelemaan. Se yksi ja ainoa oikea kasvatustapa kun tuppaa koko ajan muuttumaan, sillä eihän siitäkään totuudesta, että "joka vitsaa säästää se lastaan vihaa" ole kuin reilu 50 vuotta!

Meidän just 3 vuotta täyttäny on reilun vuoden ollu päiväkuiva ja tekee kaiken pottaan, mutta yöllä pitää olla vaippa, koska hän pissaa älyttömän paljon öisin eikä herää siihen. Hän käyttää myös yöllä tuttia, ei muulloin. Tuttipullo jäi jo 3 kk ikäisenä. Nukkuu lastensängyssä sänkymme vieressä ja hänet nukutetaan siihen, ei ole koskaan nukkunu pinnasängyssä. Muuta ongelmaa mä en näe tässä, kuin että yötutti pitäis jättää pois. Yöpissaamisesta ei ehkä pysty opettaa pois?

[QUOTE="minä";21977655]Olen täsmälleen samaa mieltä tämän kirjoittajan kanssa. Todella turhaa alkaa tällaisista "maku" -asioista toisen näkökantoja arvostelemaan. Se yksi ja ainoa oikea kasvatustapa kun tuppaa koko ajan muuttumaan, sillä eihän siitäkään totuudesta, että "joka vitsaa säästää se lastaan vihaa" ole kuin reilu 50 vuotta![/QUOTE]

No juu, eipä tuo maailman suurin asia ole eikä varmaan lapsen myöhempään kehitykseen vaikuta, mutta sitä toivoisin, että vanhemmat sitten myös kantaisivat tekojensa seuraukset, ettei kävis niinkuin yhdelle tuttavaperheelle.

Heillä on kolme lasta ja jokainen ollut vaipoissa viisivuotiaaksi. ei kai siinä muuten mitään, mutta kaikkien kohdalla alkoi ihan kamala valitusvirsi ja lapsen syyllistys siinä vaiheessa, kun ei nelivuotianakaan ollut vielä kuiva. Miusta se oli niin hirveää katseltavaa, kun äiti vertaa samanikäistä lastaan meidän lapsiin: "Katso nyt, kun x:kin ollut vaipatta jo pari vuotta ja sinä vaan pissaat housuun." Itsehän hän oli sen aiheuttanut! Olisi sitten vaihtanut vaippoja mukisematta.

[QUOTE="vieras";21977700]Meidän just 3 vuotta täyttäny on reilun vuoden ollu päiväkuiva ja tekee kaiken pottaan, mutta yöllä pitää olla vaippa, koska hän pissaa älyttömän paljon öisin eikä herää siihen. Hän käyttää myös yöllä tuttia, ei muulloin. Tuttipullo jäi jo 3 kk ikäisenä. Nukkuu lastensängyssä sänkymme vieressä ja hänet nukutetaan siihen, ei ole koskaan nukkunu pinnasängyssä. Muuta ongelmaa mä en näe tässä, kuin että yötutti pitäis jättää pois. Yöpissaamisesta ei ehkä pysty opettaa pois?[/QUOTE]

Yökuivuus on hormonaalista, eikä sitä voi opettaa.

[QUOTE="minä";21977655]Olen täsmälleen samaa mieltä tämän kirjoittajan kanssa. Todella turhaa alkaa tällaisista "maku" -asioista toisen näkökantoja arvostelemaan.[/QUOTE]

Paitsi että lapsen kehityskaaressa on niitä herkkyyskausia jolloin lapsi on kypsä oppimaan uutta, jos vanhemmat vaan antavat lapselle tilaa kasvaa.
Joten silloin kyse ei ole pelkästään "maku" asioista. Jokainen toki kasvattakoon lapsensa omien metodiensa mukaan. Komentoin vaan aikaisemmin sitä että mielestäni lapsentahtinen kasvatus ei tarkoita sitä että lapsen annetaan pitää kiinni kaikista vauvamaisita tavoista, vaikka lapsi olisi kypsyytensä puolesta valmis kokeilemaan jotain uutta.

Voi että on ahtaalla mielipiteet. Olen myös sitä mieltä että kaikki vanhemmat eivät yksinkertaisesti viitsi vaivautua, mutta nyt tässä on taas unohdettu se että lapset kehittyvät eri tahtiin. Esimerkiksi normaali kuivaksioppimisen ikähaitari on 2-4 vuotta, ja joillakin voi näissä asioissa tulla viivettä muistakin syistä johtuen kuin vanhempien laiskuudesta. Pahin virhe tuossakin asiassa on väkisin tai puoliväkisin opettaa potalle/kuivaksi sillä tämä voi aiheuttaa traumoja mm. oman sukupuolisuuden kanssa.

Toinen asia tuo tutin imeminen, onpahan täällä psykologeja taas paikalla jos jonkun mielestä tutin imeminen kertoo läheisyyden puutteesta. Tämäkin on yksilöllistä miten kauan se imemisen tarve lapsella on olemassa. Naurettavinta täällä on määritellä asiat niin että "meidän lapset oppivat 2-vuotiaana kuivaksi/pois tutista/nukkumaan omassa sängyssä joten tämä on se mihin muidenkin pitää kyetä". Teistä tulee ihania anoppeja sitten aikanaan kun käytte neuvomaan missä iässä pitää mitäkin lapsen osata ja miten pitää opettaa, on vain yksi totuus ja se tulee minun suustani. Voi että ihmiset ovat tyhmiä, yksinkertaisia ja yksikantaisia. Ärsyttää tuollaiset apina-nina-mikkoset täällä jauhamassa "totuutta".

[QUOTE="myö";21977566]

Ihmettelen myös sitä, miten jotkut lapset niin kovasti hakevat turvaa esim. tutista tai tuttipullosta. Miun lapseni etsivät turvaa minusta.[/QUOTE]
Olen lapsentahtisen elämän kannalla kaikinpuolin, muta tätä en voi minäkään käsittää! Kuten en sitäkään, että luetaan jostain kirjasta, minkä ikäisenä lapsen kuuluu nukkua yksin jne...Asiat tapahtuvat jokaiselle lapselle juuri sopivaan aikaan. Jos se tutti/pulo siis on lapselle tärkeä vielä kovin isona, mä miettisin miksi se on sille niin tärkeä, enkä yrittäis väkisin irroittaa seurauksesta, vaan puuttuisin syyhyn.

Meidän pian 4 vuutiaalla on öisin vesimukina nokkamuki. Jaa miksi? No jos itselläkin tulee yöllä jano niin mulla on vesilasi sängyn vieressä. Tirpalla puolinukuksissa se vesilasi olis tod. näk. pitkin sänkyä, joten nokkis on kätevämpi.
Jos tämä jotenkin taannuttaa koko kasvamisen niin sit ollaan jo valmiiks suht heikoilla jäillä.

[QUOTE="myö";21977533]Niin, olen kyllä samaa mieltä, että lapsella on sekä halu että oikeus kasvaa ja oppia pois tietyistä vauva-ajan asioista. Se ei tarkoita sitä, että vanhemmat jotenkin hylkäisivät tai olisivat julmia, vaan nimenomaan sitä, kuten kirjoititkin, että autetaan kasvamaan. minua myös säälittää tällaiset lapset, sillä lapsi iloitsee uuden oppimisesta.[/QUOTE]

PEESI!!
lapsi nautti kun saa tuntea itsensä isoksi ja oppia uusia asioita. voi sitä onnea kun meidän esikoinen siirtyi 1,4 vuotiaana lastensänkyyn ja oli 2,5 vuotiaana täysin kuiva, siis myös yökuiva. ja samalla tiedän paljon samanikäisiä jotka eivät vielä pottaile ollenkaan :o
tutit ja pullot on vauvoja varten, vuoden täyttänyt ei ole enää vauva. miksi pilata lapsen hampaat tahallaan pullolla tai antamalla yöllä maitoa vielä joku 2 vuotiaalle?
vuoden ikäinen osaa jo ihan hyvin syödä itse, tosin sotkua saattaa tulla. miksi ihmeessä joku syöttää vielä 2 vuotiastakin?
lapset mielellään oppii uusia asioita niin miksi ihmeessä niin moni vanhempi estää niitä lapsia oppimasta ihan luonnollisia asioita?

Olen lapsentahtisen elämän kannalla kaikinpuolin, muta tätä en voi minäkään käsittää! Kuten en sitäkään, että luetaan jostain kirjasta, minkä ikäisenä lapsen kuuluu nukkua yksin jne...Asiat tapahtuvat jokaiselle lapselle juuri sopivaan aikaan. Jos se tutti/pulo siis on lapselle tärkeä vielä kovin isona, mä miettisin miksi se on sille niin tärkeä, enkä yrittäis väkisin irroittaa seurauksesta, vaan puuttuisin syyhyn.

No okei, mie pyydän kaikilta anteeksi, sillä olihan tuo typerästi sanottu. Itse asiassa meidän tytöt ei ole kummatkaan huolineet sen paremmin tuttia kuin tuttipulloa, joten ei miulla ole niistä kokemusta. Mutta muun sanomani kyllä allekirjoitan edelleen.

[QUOTE="myö";21977566] Lapsella on tietyt herkkyyskaudet oppia tiettyjä asioita. Eri asia on, jos vanhempi omaa kunnianhimoaan opettaa lasta lukemaan tai laskemaan tai muuta sellaista, joka ei juuri sillä hetkellä ole hänen kehityskautensa tasoista.

.[/QUOTE]

näin

[QUOTE="myö";21977801]No okei, mie pyydän kaikilta anteeksi, sillä olihan tuo typerästi sanottu. Itse asiassa meidän tytöt ei ole kummatkaan huolineet sen paremmin tuttia kuin tuttipulloa, joten ei miulla ole niistä kokemusta. Mutta muun sanomani kyllä allekirjoitan edelleen.[/QUOTE]

Mun mielestä ei ole tosiaankaan tyhmää ihmetellä, miksi jollekin tuttipullo on tärkeä vielä pitkään.
Mulla on kaveri, joka aikoinaan tosiaan käytti tuttipulloa vielä ekaluiokalla -salaa kavereilta tietysti- ja tänäpäivänä kaikille on selvää miksi...
Mun mielestä on aina tärkeä pysähtyä miettimään, miksi tutti tai pullo on tärkeä niin isolle lapselle, että se häntä itseäkin hävettää. Mä siis olin sun kanssa aivan samaamieltä kaikesta, mitä alunperin kirjoitit.

Yhteistyössä